O tom, že linkbuilding, neboli budování zpětných odkazů, je
nepostradatelnou součástí zviditelňování webu a optimalizace pro
vyhledávače (SEO), dnes již asi nepochybuje nikdo. Čím dál častěji se
však v souvislosti s linkbuildingem mluví také o tzv. linkbaitingu.
Podívejme se na něj blíže.
Co je to linkbaiting
Pro link baiting se zatím žádný český výraz nevžil, ale volně by se
toto slovní spojení dalo přeložit jako přitahování zpětných
odkazů. Matt Cutts již dříve ve svém článku SEO
Advice: linkbait and linkbaiting popsal link bait, tedy samotné
lákadlo odkazů, slovy: „…něco dostatečně zajímavého, co přitáhne
pozornost lidí“. A možností, jak přitáhnout lidskou pozornost je mnoho.
Prostřednictvím svého webu můžete být například:
- Odborníky a poskytovat unikátní a zajímavé informace
z určitého oboru. Mezi takové patří zejména různé tipy, triky nebo
osobní zkušenosti, které přijdou čtenářům vhod.
- Užiteční a vytvářet nejrůznější on-line nástroje,
které uživatelům ušetří čas a usnadní nějakou činnost. Příkladem
takových nástrojů jsou nejrůznější kalkulátory (BMI, daní, apod.) nebo
převodníky rozličných jednotek.
- Aktuální a informovat o nějaké události
jako první.
- Kontroverzní a vzbuzovat ve čtenářích emoce,
provokovat či šokovat je.
- Vtipní, protože lidé se rádi baví.
To vše jsou způsoby, jak vystoupit z šedého průměru, zaujmout,
přitáhnout tak pozornost a v konečném důsledku i zpětné odkazy. Ve
skutečnosti jich existuje daleko větší množství, takže pokud máte
zájem, můžete si o nich přečíst například v článku Darrena Rowse 20 Linkbaiting
Techniques nebo ve starším českém článku Zvyšování
návštěvnosti obsahem.
Mnoho povyku pro nic
Možná se vám po přečtení předchozích řádků zdá, že linkbaiting
vlastně není vůbec žádná novinka a že uvedené metody používali autoři
webů již dávno. Máte pravdu. Cameron Olthuis si toho všiml také a ptá se
proto: Is
linkbaiting a new word for an old technique?Zásadní odlišnost
linkbaitingu spočívá v tom, že se snaží využívat výše uvedené metody
naprosto cíleně, v co nejvyšší míře a s co možná největší
efektivitou. Dobrým příkladem budiž zmíněná snaha šokovat. Zatímco
dříve vedly ke snaze vzbuzovat emoce spíše „ušlechtilejší“ pohnutky,
dnes již nikoho nepřekvapí, že se někdo snaží šokovat jen proto, aby ho
ostatní „zalinkovali“.
Kde se linkbaiting vzal
Dovolím si tvrdit, že příchod linkbaitingu byl nejspíš nevyhnutelný.
Jak začaly vyhledávače při hodnocení stránek klást čím dál tím
větší důraz na množství a kvalitu příchozích odkazů, zrodil se
linkbuilding. Ten využívá pro získávání zpětných odkazů vesměs
klasické metody, o kterých psal již dříve Marek
Prokop. Jenže brzy se ukázalo, že linkbuilding v této podobě má
několik slabin:
- Je drahý, protože náklady na časově náročné
získávání odkazů rozhodně nelze označit za zanedbatelné. Navíc se
často za odkazy přímo platí.
- Není dostatečně efektivní, neboť úsilí vedoucí
k získání odkazu mnohdy převyšuje jeho reálnou hodnotu.
- A je značně limitovaný. Klasické linkbuildingové
metody jsou totiž velmi dobře známé, takže lze předpokládat, že je ve
stejné míře využívá i konkurence.
Oproti tomu v rámci linkbaitingu investujete nejen do odkazů, ale
především do kvalitního obsahu, který je následně přitáhne. Zabíjíte
tak dvě mouchy jednou ranou. Kromě toho linkbaiting dává mnohem větší
prostor pro kreativitu, originalitu a vlastní invenci při hledání způsobů,
jak přimět ostatní uživatele, aby na vás odkazovali sami od
sebe. Máte tak daleko širší škálu možností, jak se odlišit od
konkurence a předstihnout ji. Přímo živnou půdou pro stále větší
prosazování linkbaitingu byl vznik služeb typu digg.com, del.icio.us či linkuj.cz, které umožnily skutečně lavinové
šíření informací o novinkách v rámci internetové komunity.
Komu linkbaiting pomůže
Doufejme, že především uživatelům internetu. Důležitým aspektem
linkbaitingu je totiž fakt, že klade vysoké požadavky na kvalitu obsahu.
S nezajímavým či nekvalitním obsahem se prostě neprosadíte. Nadále tedy
platí notoricky známé rčení, že obsah je král a já bych
dodal, že jeho věrní sluhové budou dobře odměněni.
Podle me je Linkbaiter kazdy bloger, co pise kvalitni obsah a nema nasazeny adsense. https://www.fandor.cz/ , https://blog.webtrh.cz/ ,… Tyto blogy prave ziskaly zpetny odkaz a to tento clanek nemuseji vubec cist.
Rozhodně nafouknutá bublina. Někdo neměl o čem psát, tak si vymyslel termín pro tvoření kvalitního obsahu. Nic víc v tom nevidim, nic víc v tom neni.
Termín link baiting určité opodstatnění má. Jde o to, že „obyčejný“ kvalitní obsah funguje univerzálně, kdežto link baiting je záměrně cílen na získání zpětných odkazů. Tento cíl mj. předurčuje výběr témat tak, aby oslovovaly zejména uživatele komunitních linkovadel (Digg apod.), bloggery, internetové novináře a vášnivé diskutéry v on-line fórech.
Jemnějších nuancí je dokonce ještě víc – třeba pro Stumbleupon se musí psát dost jinak než pro Digg nebo pro zprávičky na Lupě :-)
Ale jinak souhlasím s tím, že pro ty, kteří link building aktivně a ve větším rozsahu nedělají, je takové škatulkování zbytečné.
Dobře hodnocené články na serverech typu Digg.com ale kvalitní obsah mít nemusí. Občas mi to připomíná výměnu odkazů – když „diggneš“ ty mě, tak já „diggnu“ tebe…
Zed: Můžete mi říct jaký zpětný odkaz podle vás ty blogy vaším příspěvkem získaly, když H1 všem odkazům z komentářů a adresám zde komentujících záměrně přidává (respektive neodstraňuje Wordpressem defaultní) atribut „nofolow“?
Jarku, odkdy zpětný odkaz s rel=„nofollow“ není zpětný odkaz?
Jo, Jarku, Marek si na svůj kondom na pagerank (https://www.sovavsiti.cz/…o-nofollow-2)šahat nenachá :P
[7] Nemluvě o tom, že tu máme třeba Seznam, který si na nofollow nehraje, a živé lidi, kteří na odkazy klikají :-)
[6][8] Marku, jenže Zed psal svůj komentář ve smyslu zpětného odkazu pro vyhledávače, ne že na ně odsud během pár dní několik lidí klikne. To, že některý z vyhledávačů nofollow neřeší pro mne neznamená, že budu zcela zbytečný přívažek typu nofollow zavádět.
[9] Souhlasím s tím, že nofollow je tady zbytečné. Zeptám se kolegů, zda ho v šabloně ponechali záměrně.
[10] Atribut rel=nofollow jsme ze standardního skriptu Wordpressu odstranili.
[11] Je pozitivní, když u vás člověk vidí ochotu vyjít vstříc požadavkům čtenářů, díky :-).
Tohle je zajimavy clanek. Ja sice na svem webu (www.maxi-pedia.com a www.finance-management.cz) asi pisi neco, co jsem ted zjistil, ze se tomu asi rika link baiting, ale az do ted jsem to netusil.
K tem digg.com, del.icio.us strankam, myslite nekdo, ze to vazne k necemu je? Me se zda, ze tam se toho pridava miliony clanku denne, jednou z toho bude akorat obrovska masa clanku, kde stejne bude videt jenom tech par nejaktualnejsich, takze to stejne pro nas smrtelniky nebude.
Jo, a k tomu nofollow, Google sice tohle pry stale pouziva, ale ja myslim, ze nejak budou muset v budoucnosti zohlednovat i tyhle odkazy. Proc? Protoze nofollow ma uz dneska skoro uplne kazdy uplne vsude, takze pocet cistych linku podle me dramaticky klesa. Az prestanou ciste linky pribyvat uplne, tak to bude dost velkej problem pro Googlovsky koncept pocitani odkazu.
[13] Proč myslíte, že počet čistých linků dramaticky klesá? Ale dejme tomu, že to tak je. Nemyslíte, že je to pro to, že klesá počet kvalitních stránek (na jejich úkor přibývá počet nekvalitních stránek, vizte každou stránku pro váš status na FaceBooku), na které je vhodné odkazovat?
Mě se myšlenka Linkbatingu líbí, je rozvážná a dalekozraká, o to hůř se na ní asi „rychle“ vydělá :).
Vím, že teď půjdu proti všeobecně rozšířenému názoru všech profi SEOlogů, ale mám trochu jiné zkušenosti. Ano, budoucnost má opravdu kvalitní obsah, tupé linkování nikoliv. Obávám se ale, že zatím je to naopak, protože je dle mých zkušeností stále efektivnější starat se o co nejlepší zpětné linky, než tvořit obsah a čekat, že „to začne fungovat samo“. Kvalitní obsah je totiž neobyčejně náročná záležitost.
Hezký a informaci nesoucí článek.
Ano, pojem je to relativně nový, nicméně pro starou známou věc :-). Já například u svého blogu se snažím také tvořit obsah, který někomu jinému nějak pomůže. TO, že na něj pak odkáže (ať už na twitteru, facebooku, nebo na svém blogu) je příjemný linkbaitingový efekt.
Pro eshopy a komerční projekty to jde pochopitelně také, jen je potřeba najít vhodný media formát. To je sortiment od sortimentu jiné. Třeba u SmallCars jsou to recenze modelů a spousty fotek. Ani to nás, jako provozovatelé, nestojí moc peněz, obsah tvoří uživatelé.
Nelze než souhlasit s tím, že obsah je král (fuj, to je otřelá fráze :), a že ten nejzajímavější přivádí pozornost – respektive odkazy :)
A teď koukám, že článek je rok starý, tak to sorry, ale někdo to někde nasdílel… opět příklad linkbaitingu, by the way ;-)
to nevadí ;-) i tak je to zajímavý příspěvek :-)
Článek je 6 let starý a stejně to občas ještě někdo čte.
Dobrý den, náš web www.isedacky.cz byl na prvních pozicích. Tím že se naše staré články mažou ( nebo spíše končí weby s články ) nám moc síly nepřidá. Pak investice, které jsme do odkazů dali příjdou vniveč. Jakou formou Linkbaiting provádí vaše firma?
Děkuji Martin
Dobrý den, společnost H1.cz řeší strategické plány v oblasti SEO vždy zcela individuálně s ohledem na cíle a možnosti, které si s klientem definujeme. Pokud máte zájem dozvědět se více o našem přístupu k SEO, určitě bych doporučil článek https://blog.h1.cz/…d-marketing/ a další články od Tomáše Vyskočila (https://blog.h1.cz/autori/?…).
S pozdravem Josef Matoušek
Dobrý den, společnost H1.cz řeší strategické plány v oblasti SEO vždy zcela individuálně s ohledem na cíle a možnosti, které si s klientem definujeme. Pokud máte zájem dozvědět se více o našem přístupu k SEO, určitě bych doporučil článek https://blog.h1.cz/…d-marketing/ a další články od Tomáše Vyskočila (https://blog.h1.cz/autori/?…).
S pozdravem Josef Matoušek josef.matousek@h1.cz
Tak si říkám, jak bych měl použít LinkBaiting na propagaci své galerie na www.Adamek.biz/photo asi nijak, protože tam moc obsahu, který by se dal linkovat není. Leda by někdo linkoval samotné fotky. A je kacířská otázka, jestli se pak za obsah bere jen text a nebo i dobrá fotka, ale ono je to asi jedno… Ale stejně díky za vysvětlení pojmu :)