Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Linkbaiting: novodobá modla, nebo jen nafouknutá bublina?

O tom, že linkbuilding, neboli budování zpětných odkazů, je nepostradatelnou součástí zviditelňování webu a optimalizace pro vyhledávače (SEO), dnes již asi nepochybuje nikdo. Čím dál častěji se však v souvislosti s linkbuildingem mluví také o tzv. linkbaitingu. Podívejme se na něj blíže.

Co je to linkbaiting

Pro link baiting se zatím žádný český výraz nevžil, ale volně by se toto slovní spojení dalo přeložit jako přitahování zpětných odkazů. Matt Cutts již dříve ve svém článku SEO Advice: linkbait and linkbaiting popsal link bait, tedy samotné lákadlo odkazů, slovy: „…něco dostatečně zajímavého, co přitáhne pozornost lidí“. A možností, jak přitáhnout lidskou pozornost je mnoho. Prostřednictvím svého webu můžete být například:

  • Odborníky a poskytovat unikátní a zajímavé informace z určitého oboru. Mezi takové patří zejména různé tipy, triky nebo osobní zkušenosti, které přijdou čtenářům vhod.
  • Užiteční a vytvářet nejrůznější on-line nástroje, které uživatelům ušetří čas a usnadní nějakou činnost. Příkladem takových nástrojů jsou nejrůznější kalkulátory (BMI, daní, apod.) nebo převodníky rozličných jednotek.
  • Aktuální a informovat o nějaké události jako první.
  • Kontroverzní a vzbuzovat ve čtenářích emoce, provokovat či šokovat je.
  • Vtipní, protože lidé se rádi baví.

To vše jsou způsoby, jak vystoupit z šedého průměru, zaujmout, přitáhnout tak pozornost a v konečném důsledku i zpětné odkazy. Ve skutečnosti jich existuje daleko větší množství, takže pokud máte zájem, můžete si o nich přečíst například v článku Darrena Rowse 20 Linkbaiting Techniques nebo ve starším českém článku Zvyšování návštěvnosti obsahem.

Mnoho povyku pro nic

Možná se vám po přečtení předchozích řádků zdá, že linkbaiting vlastně není vůbec žádná novinka a že uvedené metody používali autoři webů již dávno. Máte pravdu. Cameron Olthuis si toho všiml také a ptá se proto: Is linkbaiting a new word for an old technique?Zásadní odlišnost linkbaitingu spočívá v tom, že se snaží využívat výše uvedené metody naprosto cíleně, v co nejvyšší míře a s co možná největší efektivitou. Dobrým příkladem budiž zmíněná snaha šokovat. Zatímco dříve vedly ke snaze vzbuzovat emoce spíše „ušlechtilejší“ pohnutky, dnes již nikoho nepřekvapí, že se někdo snaží šokovat jen proto, aby ho ostatní „zalinkovali“.

Kde se linkbaiting vzal

Dovolím si tvrdit, že příchod linkbaitingu byl nejspíš nevyhnutelný. Jak začaly vyhledávače při hodnocení stránek klást čím dál tím větší důraz na množství a kvalitu příchozích odkazů, zrodil se linkbuilding. Ten využívá pro získávání zpětných odkazů vesměs klasické metody, o kterých psal již dříve Marek Prokop. Jenže brzy se ukázalo, že linkbuilding v této podobě má několik slabin:

  1. Je drahý, protože náklady na časově náročné získávání odkazů rozhodně nelze označit za zanedbatelné. Navíc se často za odkazy přímo platí.
  2. Není dostatečně efektivní, neboť úsilí vedoucí k získání odkazu mnohdy převyšuje jeho reálnou hodnotu.
  3. A je značně limitovaný. Klasické linkbuildingové metody jsou totiž velmi dobře známé, takže lze předpokládat, že je ve stejné míře využívá i konkurence.

Oproti tomu v rámci linkbaitingu investujete nejen do odkazů, ale především do kvalitního obsahu, který je následně přitáhne. Zabíjíte tak dvě mouchy jednou ranou. Kromě toho linkbaiting dává mnohem větší prostor pro kreativitu, originalitu a vlastní invenci při hledání způsobů, jak přimět ostatní uživatele, aby na vás odkazovali sami od sebe. Máte tak daleko širší škálu možností, jak se odlišit od konkurence a předstihnout ji. Přímo živnou půdou pro stále větší prosazování linkbaitingu byl vznik služeb typu digg.com, del.icio.us či linkuj.cz, které umožnily skutečně lavinové šíření informací o novinkách v rámci internetové komunity.

Komu linkbaiting pomůže

Doufejme, že především uživatelům internetu. Důležitým aspektem linkbaitingu je totiž fakt, že klade vysoké požadavky na kvalitu obsahu. S nezajímavým či nekvalitním obsahem se prostě neprosadíte. Nadále tedy platí notoricky známé rčení, že obsah je král a já bych dodal, že jeho věrní sluhové budou dobře odměněni.

  • Zed
    19. 04. 2007 / 18:11

    Podle me je Linkbaiter kazdy bloger, co pise kvalitni obsah a nema nasazeny adsense. https://www.fandor.cz/ , https://blog.webtrh.cz/ ,… Tyto blogy prave ziskaly zpetny odkaz a to tento clanek nemuseji vubec cist.

  • Antonín Daněk
    19. 04. 2007 / 18:39

    Rozhodně nafouknutá bublina. Někdo neměl o čem psát, tak si vymyslel termín pro tvoření kvalitního obsahu. Nic víc v tom nevidim, nic víc v tom neni.

  • Marek Prokop
    19. 04. 2007 / 19:11

    Termín link baiting určité opodstatnění má. Jde o to, že „obyčejný“ kvalitní obsah funguje univerzálně, kdežto link baiting je záměrně cílen na získání zpětných odkazů. Tento cíl mj. předurčuje výběr témat tak, aby oslovovaly zejména uživatele komunitních linkovadel (Digg apod.), bloggery, internetové novináře a vášnivé diskutéry v on-line fórech.

    Jemnějších nuancí je dokonce ještě víc – třeba pro Stumbleupon se musí psát dost jinak než pro Digg nebo pro zprávičky na Lupě :-)

    Ale jinak souhlasím s tím, že pro ty, kteří link building aktivně a ve větším rozsahu nedělají, je takové škatulkování zbytečné.

  • Libor
    19. 04. 2007 / 21:40

    Dobře hodnocené články na serverech typu Digg.com ale kvalitní obsah mít nemusí. Občas mi to připomíná výměnu odkazů – když „diggneš“ ty mě, tak já „diggnu“ tebe…

  • Jarek Jesenský
    20. 04. 2007 / 16:14

    Zed: Můžete mi říct jaký zpětný odkaz podle vás ty blogy vaším příspěvkem získaly, když H1 všem odkazům z komentářů a adresám zde komentujících záměrně přidává (respektive neodstraňuje Wordpressem defaultní) atribut „nofolow“?

  • Marek Prokop
    20. 04. 2007 / 19:35

    Jarku, odkdy zpětný odkaz s rel=„nofollow“ není zpětný odkaz?

  • Tomáš Fejfar
    20. 04. 2007 / 20:23

    Jo, Jarku, Marek si na svůj kondom na pagerank (https://www.sovavsiti.cz/…o-nofollow-2)šahat nenachá :P

  • Marek Prokop
    20. 04. 2007 / 21:20

    [7] Nemluvě o tom, že tu máme třeba Seznam, který si na nofollow nehraje, a živé lidi, kteří na odkazy klikají :-)

  • Jarek Jesenský
    21. 04. 2007 / 02:01

    [6][8] Marku, jenže Zed psal svůj komentář ve smyslu zpětného odkazu pro vyhledávače, ne že na ně odsud během pár dní několik lidí klikne. To, že některý z vyhledávačů nofollow neřeší pro mne neznamená, že budu zcela zbytečný přívažek typu nofollow zavádět.

  • Marek Prokop
    21. 04. 2007 / 10:20

    [9] Souhlasím s tím, že nofollow je tady zbytečné. Zeptám se kolegů, zda ho v šabloně ponechali záměrně.

  • David Špinar
    27. 04. 2007 / 14:57

    [10] Atribut rel=nofollow jsme ze standardního skriptu Wordpressu odstranili.

  • Jarek Jesenský
    27. 04. 2007 / 15:58

    [11] Je pozitivní, když u vás člověk vidí ochotu vyjít vstříc požadavkům čtenářů, díky :-).

  • tomek
    16. 10. 2008 / 12:14

    Tohle je zajimavy clanek. Ja sice na svem webu (www.maxi-pedia.com a www.finance-management.cz) asi pisi neco, co jsem ted zjistil, ze se tomu asi rika link baiting, ale az do ted jsem to netusil.

    K tem digg.com, del.icio.us strankam, myslite nekdo, ze to vazne k necemu je? Me se zda, ze tam se toho pridava miliony clanku denne, jednou z toho bude akorat obrovska masa clanku, kde stejne bude videt jenom tech par nejaktualnejsich, takze to stejne pro nas smrtelniky nebude.

    Jo, a k tomu nofollow, Google sice tohle pry stale pouziva, ale ja myslim, ze nejak budou muset v budoucnosti zohlednovat i tyhle odkazy. Proc? Protoze nofollow ma uz dneska skoro uplne kazdy uplne vsude, takze pocet cistych linku podle me dramaticky klesa. Az prestanou ciste linky pribyvat uplne, tak to bude dost velkej problem pro Googlovsky koncept pocitani odkazu.

  • Dranel
    21. 02. 2010 / 18:07

    [13] Proč myslíte, že počet čistých linků dramaticky klesá? Ale dejme tomu, že to tak je. Nemyslíte, že je to pro to, že klesá počet kvalitních stránek (na jejich úkor přibývá počet nekvalitních stránek, vizte každou stránku pro váš status na FaceBooku), na které je vhodné odkazovat?

  • Petr Galeta
    18. 10. 2010 / 23:38

    Mě se myšlenka Linkbatingu líbí, je rozvážná a dalekozraká, o to hůř se na ní asi „rychle“ vydělá :).

  • Palm Pre
    29. 12. 2010 / 00:27

    Vím, že teď půjdu proti všeobecně rozšířenému názoru všech profi SEOlogů, ale mám trochu jiné zkušenosti. Ano, budoucnost má opravdu kvalitní obsah, tupé linkování nikoliv. Obávám se ale, že zatím je to naopak, protože je dle mých zkušeností stále efektivnější starat se o co nejlepší zpětné linky, než tvořit obsah a čekat, že „to začne fungovat samo“. Kvalitní obsah je totiž neobyčejně náročná záležitost.

  • Kohy
    06. 08. 2011 / 11:27

    Hezký a informaci nesoucí článek.

  • Martin Matějka
    21. 10. 2012 / 20:52

    Ano, pojem je to relativně nový, nicméně pro starou známou věc :-). Já například u svého blogu se snažím také tvořit obsah, který někomu jinému nějak pomůže. TO, že na něj pak odkáže (ať už na twitteru, facebooku, nebo na svém blogu) je příjemný linkbaitingový e­fekt.

    Pro eshopy a komerční projekty to jde pochopitelně také, jen je potřeba najít vhodný media formát. To je sortiment od sortimentu jiné. Třeba u SmallCars jsou to recenze modelů a spousty fotek. Ani to nás, jako provozovatelé, nestojí moc peněz, obsah tvoří uživatelé.

    Nelze než souhlasit s tím, že obsah je král (fuj, to je otřelá fráze :), a že ten nejzajímavější přivádí pozornost – respektive odkazy :)

  • Martin Matějka
    21. 10. 2012 / 20:53

    A teď koukám, že článek je rok starý, tak to sorry, ale někdo to někde nasdílel… opět příklad linkbaitingu, by the way ;-)

    • Pepan Mencl
      25. 05. 2013 / 12:03

      to nevadí ;-) i tak je to zajímavý příspěvek :-)

    • Jan Mazánek
      02. 10. 2013 / 11:02

      Článek je 6 let starý a stejně to občas ještě někdo čte.

  • Martin Knittich
    14. 11. 2013 / 22:43

    Dobrý den, náš web www.isedacky.cz byl na prvních pozicích. Tím že se naše staré články mažou ( nebo spíše končí weby s články ) nám moc síly nepřidá. Pak investice, které jsme do odkazů dali příjdou vniveč. Jakou formou Linkbaiting provádí vaše firma?

    Děkuji Martin

    • Josef Matoušek
      19. 11. 2013 / 10:21

      Dobrý den, společnost H1.cz řeší strategické plány v oblasti SEO vždy zcela individuálně s ohledem na cíle a možnosti, které si s klientem definujeme. Pokud máte zájem dozvědět se více o našem přístupu k SEO, určitě bych doporučil článek https://blog.h1.cz/…d-marketing/ a další články od Tomáše Vyskočila (https://blog.h1.cz/autori/?…).

      S pozdravem Josef Matoušek

  • Josef Matoušek
    19. 11. 2013 / 10:20

    Dobrý den, společnost H1.cz řeší strategické plány v oblasti SEO vždy zcela individuálně s ohledem na cíle a možnosti, které si s klientem definujeme. Pokud máte zájem dozvědět se více o našem přístupu k SEO, určitě bych doporučil článek https://blog.h1.cz/…d-marketing/ a další články od Tomáše Vyskočila (https://blog.h1.cz/autori/?…).

    S pozdravem Josef Matoušek josef.matousek@h1.cz

  • Jaromir Adamek
    03. 06. 2014 / 13:24

    Tak si říkám, jak bych měl použít LinkBaiting na propagaci své galerie na www.Adamek.biz/photo asi nijak, protože tam moc obsahu, který by se dal linkovat není. Leda by někdo linkoval samotné fotky. A je kacířská otázka, jestli se pak za obsah bere jen text a nebo i dobrá fotka, ale ono je to asi jedno… Ale stejně díky za vysvětlení pojmu :)

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.