Linkbaiting je v SEO komunitě poměrně
často skloňovaným pojmem, jenž je mnohými považován za podskupinu
off-page optimalizace (linkbuildingu). Jiní jej berou jako její ekvivalent,
či jako náplň obsahové strategie při návrhu webu.
Pravda leží někde uprostřed, protože jednotlivé metody se mohou
značně lišit. Mohou představovat jak psaní čtivých a informačně
bohatých textů, tak tvorbu jakéhokoliv webového obsahu s hodnotou pro
čtenáře. Pokud vás tedy zajímá, co to linkbaiting vlastně je,
jaké má přínosy a hlavně – jak jej můžete dělat vy sami,
čtěte dále!
Co to je?
Co to tedy linkbaiting
je? Jedná se o jednu z pasivních metod off-page SEO, která se dá
přeložit jako „odkazové navádění“. Pasivní
optimalizací pro vyhledávače se myslí takové metody linkbuildingu, při
kterých lidé sami a z vlastní vůle odkazují na vaši
stránku a vy tak získáváte kvalitní a hlavně přirozené odkazy při
nulových dodatečných nákladech.
Metod linkbaitingu je prakticky neomezené množství. Všechny však mají
jedno společné – majitel webové stránky se snaží vytvořit kvalitní a
informačně hodnotný obsah s přidanou hodnotou pro návštěvníka, jenž
pak takový obsah sám z vlastní vůle dál doporučuje prostřednictvím
zpětných odkazů. Může jít jak o textový obsah, tak o různé video
tutoriály, on-line nástroje, infografiky apod. Při tvorbě takového obsahuje
však bezpodmínečně nutné uvážit, zda bude užitečný skutečně pro tu
skupinu uživatelů, na niž je web z konverzního hlediska zaměřený (pokud
má komerční účel).
Jak na to?
Blogerské hostování (guest blogging/posting)
Při této metodě linkbaitingu otevře blogger dveře svého webu dalším
hostujícím bloggerům. Ti na web sami vytváří obsah, který zpravidla rádi
dále doporučují v relevantním prostředí. Toto bude mít hned dvojí
pozitivní účinek – majitel webu získá zdarma kvalitní obsah, o jehož
šíření se navíc zčásti postará sám autor textů. Další skvělou
věcí na bloggerském hostování je to, že jednotliví autoři nezřídka
odkazují i na svůj vlastní blog, čímž pak při vzájemném
prostřídání tvoří unikátní síť zpětných odkazů mezi tematicky
relevantními a kvalitativně srovnatelnými stránkami.
Tady je však důležité zmínit, že hostování je vhodné pouze pro blogy
s jistou prestiží. Na neznámé blogy bez kvalitního obsahu pravděpodobně
moc lidí nepřijde a ani kvalitní bloggeři nejspíš nebudou mít zájem na
ně přispívat.
Infografiky
Lidé milují statistiky. Zvláště pokud jsou zajímavé, vtipné a
vizuálně atraktivní, zaujmou obvykle více lidí (a budou mít i vyšší
virální potenciál) než hutný text popisující stejné téma na deset
odstavců. Ideální je kombinace obojího – vytvoření infografiky spolu
s jednoduchým textovým vysvětlením.
Názornou ukázkou je periodická
tabulka faktorů ovlivňujících PageRank na webu SEO-Hacker.com
vysvětlující jednotlivé aspekty automatického hodnocení kvality stránky
vyhledávači.
On-line nástroje
Další cestou, jak získat velké množství kvalitních zpětných odkazů,
je vytvoření užitečného on-line nástroje, který návštěvníci oborově
zaměřené stránky potřebují a náležitě jej ocení. Je pak velmi
pravděpodobné, že spokojení uživatelé tento nástroj dále rozšíří
mezi své známé v komunitě a přivedou tak další návštěvnost.
Perfektním příkladem je třeba nástroj pro
přepočet ohniskových vzdáleností od společnosti Megapixel. Něco
takového do té doby v on-line podobě na českém internetu neexistovalo.
Díky tomu se odkaz na nástroj bleskově rozšířil na oborových
fotografických fórech. Megapixelu tak přinesl zvýšení povědomí o jejich
značce, zvýšení on-line reputace a s největší pravděpodobností také
zvýšení odbytu fotografických potřeb, jež je na tomto webu možné
objednat.
Kontroverzní obsah
Pokud patříte mezi známé bloggery a rozhodnete se komentovat aktuální
ožehavá témata, je třeba se připravit na velký nápor pozitivních
i negativních komentářů (zvláště pokud neprezentujete masově uznávané
„normální“ názory na dané téma). Čím provokativnější téma či
názor zvolíte, tím větší množství dalšího sdílení a citování
článek přitáhne a s ním i kýžené zpětné odkazy, o které nám
především jde. Jako příklad uvedu blog MS evangelisty Radka Hulána, se
kterým někteří plně souhlasí a obhajují jej, jiní ho naopak bytostně
nenávidí. Ať už máte takový či onaký názor, určitě už jste nějaký
odkaz s peprným komentářem na adresu Radka Hulána určitě viděli, např.
v souvislosti s článkem
o nedávném představení iPhonu 5 od společnosti Apple.
On-line soutěže
Uspořádání on-line soutěže nemusí být nutně drahou záležitostí.
Představte si situaci, kdy nabídnete licenci na určitý žádaný softwarový
nástroj (nebo jakoukoliv jinou výhru) jednomu z těch, kteří na svůj blog
napíší příspěvek o tom, proč zrovna oni daný nástroj potřebují a
k čemu jej využijí. „Vítězů“ je v této situaci více – výherce
soutěže dostane kýžený nástroj zdarma, majitel webu zase získá velké
množství přirozených zpětných odkazů jen za cenu dané výhry.
Co nás čeká dále?
V tomto příspěvku, jenž je prvním ze série článků zabývajících
se různými aspekty linkbaitingu, jsem se pokusil představit tuto disciplínu
spolu s jejími nejčastějšími metodami. V dalších dílech série se
budeme bavit o nástrojích linkbaitingu, užitečných zdrojích a dalších
tipech & tricích.
Petr
Slavík
Tip na online soutěž je geniální, takto se dá získat opravdu velké množství odkazů.
[1] Soutěž je také dobré podpořit zveřejněním na „soutěžních webech“ typu souteze.cz apod. ;-)
Jinak děkuji za článek a těším se na další díl.
Je opravdu online soutěž geniální nápad? Může vzniknout ve velmi krátké době velmi mnoho stejných odkazů, což mohou vyhledávače posoudit negativně. Co si o tom myslíte?
[3] Toho bych se nebál. Když to vezmu z druhé strany, tak celý linkbaiting je postavený na tom, že během relativně krátké doby získáte hodně odkazů.
Nevím, co myslíte tím, že „odkazy budou stejné“. Stejný anchor text? To pochybuji, pokud budou sami uživatelé odkazovat na soutěž, tak variabilita anchorů bude velmi velká.