Branding. Sociální sítě. Design služeb. Měření vlastních dat
v Google Analytics. Pokud vás tyto termíny zaujaly, tak vězte, že stejná
témata byla hlavními motty letošního LIMu -Léta s online
marketingem Marka Prokopa. Tento ročník jsem si už
nenechal utéct a přináším svou reportážní trošku
do mlýna.
Celá akce byla koncipována jako sled tematických dní.
První den začínal Vilém Rubeš s brandingem, další den nám vyprávěl
Adam Zbiejczuk o sociálních médiích, o designu služeb nás den nato mnoho
poučil Adam Hazdra, a na závěr jsme se vše naučili měřit s Honzou
Tichým. Tematické dny měly vždy dvě části: dopoledne jsme naslouchali
teoretickým přednáškám, po nichž následovaly odpolední (až večerní a
noční) workshopy, kde jsme již pracovali s konkrétními příklady.

Hlavní organizátor Marek Prokop vybral pro čtyřdenní
soustředění místo v nádherné lokalitě Lužických hor. Golfový resort Malevil v Heřmanicích
v Podještědí okouzlil každého možnostmi aktivní relaxace ve chvílích
volna (golf, vyjížďky na koních, čtyřkolky, plážový volejbal, bazén,
vířivka, kulečník a mnohé další). Vynikající služby a obsluha Malevilu
byly už jen doplněním úžasného online marketingového mixu.
Vilém Rubeš sdělil lidem z onlinu: I am your father!

Vilém odstartoval první den (pro online marketéry)
nevšedním, a tedy přínosným tématem propagace značky, a to zejména
v offline světě. Dozvěděli jsme se vše o historii budování značky
(mimochodem víte, kdy se poprvé značka výrobce začala používat jako
marketingový brand?), a také co všechno může být jako značka vnímáno a
jaká by značka měla být (srozumitelnost, garance kvality a schopnost
ospravedlnit cenu). Dobrá značka taky nikdy nezlepší samotný produkt,
nezmění špatnou uživatelskou zkušenost, ani nepřinutí člověka hledat
produkt. Ani ta nejlepší značka nevytvoří potřeby, které prostě
neexistují. Značka je totiž spíše označení produktu/služby spojená
s určitou aurou, emocemi a pocity.
Samotnou přednášku samozřejmě provázely nezbytné
marketingové zkratky a fráze jako je AIDA, USP, CRM, „consumers insight“
či pozicování a love-brand, které jsme si vysvětlovali na konkrétních
případech.
Vilémův den byl pro mne asi nejpřínosnější, protože
jsem se dozvěděl hodně věcí, které online zatím míjejí. Proto jsem mu
odpustil i prezentace plné odrážek a příkladů hůře aplikovatelných do
mé vlastní praxe. Svět offline reklamy, její měření a vyhodnocování je
pro nás v onlinu velice inspirativní a kdoví, třeba časem budeme měřit
podobně. Velký nárůst Not provided a
plánované
omezení cookies nám ale možná naznačují jiný směr měření.
„Stačí, aby to bylo sexy,“ vzkázal Adam Zbiejczuk

„Sociální média jsou jako první sex. Všichni ho
chtějí a nikdo neví přesně jak. Když už je po tom, všichni se diví, že
to nebylo lepší,“ zní slova světoznámého digitálního marketéra
Avinashe Kaushika, kterými zahájil svou přenášku Adam Zbiejczuk.
Hned dodal, že správně pracuje se sociálními sítěmi jen
minimum firem. Nikdo svou aktivitu neměří (a hlavně neumí měřit) a často
pak celá činnost nechtěně ukazuje nepěkné věci o firmách samotných
(špatný produkt, neschopnost přiznat chybu, žádný vztah k zákazníkovi).
Adam taky opět poukázal na nesmysl a velké riziko bezhlavého získávání
levných fanoušků a kliků, stejně jako aplikování známého třífázového
modelu při strategiích pro sociální sítě.
Adam upozornil i na to, jak velký je mnohdy rozdíl mezi
tím, co naši fanoušci chtějí, a co si myslíme, že chtějí. Zmínil, že
samotné školení vás zdaleka nenaučí všechno. Být sám sebou je často
mnohem podstatnější.
Adam Hazdra: Máte službu správně?
Hned na začátku nám Adam Hazdra ukázal, že slovo
„služba“ může být vnímáno různě. Službu je totiž možné chápat
jako práci, proces nebo i zážitek. Pro dobrou službu je důležitá její
konzistence, komplexnost, dostupnost, použitelnost, přínos a pozitivní
emoce. Výkon a dojem dělají dobrou službu. Dobrá služba dokáže být
totiž nastavená tak, aby v jakékoliv situaci dokázala získávat nové
zákazníky.
Adam jako příklad ukázal jednu skvěle nastavenou službu.
V roce 2009 spadlo letadlo č. 1549, na trase z New Yorku do Seattlu. Všech
150 lidí přežilo, ale byli v šoku a zůstali bez osobních věcí.
Protože to byla služba dobře navržená, pasažéři ihned dostali
k dispozici přednabité telefony, ubytování, bezplatnou linku pro
příbuzné, hotovost a kreditky na nezbytné nákupy, oblečení, jídlo, a
také jim proplatili přeprava, náhradu za letenku, VIP kartu a odškodné ve
výši 5 000 dolarů. Do 6 týdnů od neštěstí s nimi třetina lidí
chtěla letět znovu.
Adama Hazdra ve mně vyvolával otázky, jestli máme opravdu
správně navržené služby? Máte je i vy?
Honza Tichý: Změřte si co je vám vlastní!
Honza Tichý je pro mě taková stálice, která
nikdy nezklame. Nezklamal ani tentokrát, ačkoliv den předtím ještě
polehával s horečkami. Přednášku začal shrnutím nejdůležitějších
pojmů, kde jsem si ujasnil rozdíly mezi dimenzemi a metrikami a zjistil
překvapivou věc, že v Google Analytics je dimenzí i čas.
Honza ze začátku zmínil, kde jsou úskalí vkládání
vlastních dat do Google Analytics a co zatím opravdu nejde. Pak ukázal,
která data jdou naopak poměrně dobře spárovat s daty v Analytics, jako
jsou například offline konverze. Upozornil na problémy s úschovou osobních
dat, což může být v rozporu s pravidly Google.
Pro mne jako neprogramátora bylo zajímavé se seznámit se
strukturou jednotlivých API (Collection, Configuration, Reporting) a zjistit,
jak se jednotlivé změny propisují do měřícího kódu. Ukázalo se, že
samotný import dat je jednoduchý, mnohem náročnější je totiž samotná
příprava propojení dat z vašeho CRM.
Pro koho je LIM určený?
Cílovka Léta s online marketingem je velmi široká,
osobně jsem byl maximálně spokojený, a to nejenom kvůli programu, ale
i díky nahlédnutí do myslí menších online marketingových firem,
freelancerů, ale i klientů a jejich in-house týmů. Pro typicky agenturního
člověka neocenitelné.
Jak už jsem naznačil, je to akce vhodná pro lidi
zkušenější, v případě přednášejících je nezbytné být na úrovni
experta. I když i jim v rolích posluchačů má LIM co dát.
Důležitým aspektem je cena. Ta byla očividně dobrým
filtrem, protože se na LIM dostali opravdu jen lidé s velkým zájmem pro
obor. Bylo pro mne fascinující vidět firmy, které celému svému týmu
zaplatili kompletní kurz. Bylo zde jasně vidět, jak moc jim na dobrém online
marketingu záleží.
Osobně jsem toho názoru, že i když je to akce dražší,
stojí za to, pokud to s online marketingem myslíte vážně a nedíváte se
na něj jen jako vaši práci, kterou děláte od devíti do pěti. Myslím, že
příště pojedu zas a doufám, že už tentokrát nebudu bydlet kilometr od
Malevilu a wi-fi bude fungovat lépe. Nepřidáte se i vy?

Další reportáže z akce můžete najít na:
Fotografie dodal Petr Lipovský – děkuji za povolení
k publikaci.
Autorem článku je Pavel Ungr
Parádní shrnutí, pro mne osobně byly nejzajímavějšími informacemi ty od Adama Hazdry a Viléma Rubeše – což ale zdaleka neznamená, že ostatní byli nezajímaví – naopak. Skvělá akce a skvělá příležitost pro všechny, kdo nejen mají zájem o obor, ale také rozbíhají vlastní projekty. Nezřídka tu bylo možné za jeden a v podstatě zdarma získat informace a pohledy, které by jinak vyšly na desítky tisíc.
Jinými slovy – jedna z mála akcí, z účasti na nichž si udělám tradici. Příště možná dám oba termíny.
Je úžasné, kolik si toho z odborného programu pamatuješ :-) .. jinak pro mně osobně bylo nejzajímavější asi povídání Adama Hazdry o designu služeb. To je totiž něco, u čeho by měla celá řada freelancerů i agentur u nás v oboru znovu začít. Alespoň můj osobní dojem totiž je, že většina přebíhajících klientů od konzultanta A ke konzultantovi B si nestěžuje ani tak na odbornost služeb jako spíš na průběh služby a péči o něj.
Pozdě, ale přeci. Další komentáře, postřehy a reportáže z Lim 2013: https://adamhazdra.blogspot.cz/…rokopem.html https://www.lukaspitra.cz/…marketingem/ https://www.pethas.cz/…i-naposledy/ https://blog.igloonet.cz/…d-k-pouziti/