Podtitulem letošního ročníku pařížské konference LeWeb byl pojem
„Internet of
Things“. Hlavní roli tady tedy hrály nejrůznější věci,
umožňující díky připojení k internetu vykonávat své běžné funkce
novým způsobem. I díky téhle volbě tématu nebyla konference klasickým
zdrojem čistě internetových novinek a marketingových prohlášení, ale
spíše exkurzí do více či méně vzdálené budoucnosti. Ne náhodou jedna
z prvních přednášek popisovala misi na Mars s první velmi chytrou
„věcí“ – roverem
Curiosity.
Internet of Things
Pokud jste se s pojmem Internet of things dosud nesetkali,
myslím, že jako nejlepší příklad poslouží Lockitron, jehož autor na LeWebu také
vystupoval. Jedná se o nástavec na běžný zámek, který vám umožní
odemykat i zamykat na dálku přes aplikaci do chytrého telefonu. Tamtéž
vás přitom upozorní na klepání na dveře, umožní zámek odemykat
vybraným kamarádům nebo vám automaticky odemkne při příchodu díky
bluetooth. Uvedený koncept lze přitom rozpracovat až do stavu, kdy přes
standardizované rozhraní téměř libovolné senzory (zvuk, teplota, pohyb,
kamera) propojujete s aplikacemi ve smartphonech a je jen na vás, jak je
využijete. Tímhle směrem jdou další dva na konferenci zastoupené
start-upy: SmartThings a Ninja Blocks. Do extrému ho pak dovádí
sen.se, který chce propojit doslova všechno
se vším. Další rychle se rozvíjející skupina produktů patří do oblasti
tzv. connected body. V tomto případě se jedná
o zařízení, která jsou napojena na vaše tělo nebo je aspoň nosíte
u sebe, a umožňují vám sledovat nebo zobrazovat věci, ke kterým byste
jinak neměli přístup. Příkladem budiž perfektní udělátko FitBit, které vám hravým způsobem pomáhá
vést aktivnější život, lépe spát, zdravěji jíst, a tak se udržovat
v kondici. Podobnou funkci plní i Withings - online váha s mobilní
aplikací, která vám pomáhá průběžně sledovat výsledky a posiluje
motivaci hubnout. Z tohoto pohledu byla velmi zajímavá přednáška Scotta Dunlapa, který
se kromě podnikání věnuje běhání na extrémně dlouhé a náročné
tratě. Mluvil o zkoumání lidského ducha skrze moderní techniku.
Pokud mohu doporučit nějaký výběr přednášek
z letošního LeWeb, doporučuji Zdendův </iframe>">článek na TěchInternetech,
se kterým se zcela ztotožňuji. Výhodou je, že všechny zde uvedené
přednášky můžete zhlédnout online.
Crowdfunding pro startupy i vrtadlo na Twitteru
Kromě ilustrace pojmu Internet of Things konference ukázala ještě dva
důležité trendy, které s touto oblastí úzce souvisí –
crowdsourcing a gamifikaci. Ten první byl
zastoupený weby jako Kickstarter, Quirky nebo IndieGoGo. V kostce se jedná
o platformy, které umožní váš nápad nebo záměr přetvořit v realitu.
Díky hromadnému financování totiž můžete získat
prostředky na jeho realizaci (nebo v případě Quirky dokonce kompletní
exekutivu) i v situaci, kdy by vás banka nebo klasičtí investoři nechali
na holičkách. A jako bonus na těchto webech bez rizika ověříte
tržní potenciál svého nápadu a skutečný zájem
spotřebitelů. Gamifikace sem pak patří jednoduše proto, že většina
výše zmíněných produktů se snaží využít herní principy pro zvýšení
motivace zapojených uživatelů a dosahování lepších výsledků. Že se
principy crowdfundingu nemusí aplikovat vždy jen na komerční produkty
nejlépe demonstroval projekt Charity:water, který od velkého počtu
dárců získává prostředky na budování studen s pitnou vodou po celém
světě. Na první pohled sice může připomínat „běžnou neziskovku“,
ale je výjimečný tím, jak apilkuje byznysové principy a
moderní technologie do neziskového sektoru – darované
prostředky používá pouze na realizaci projektů (provoz organizace jako
takové financují korporátní a individuální mecenáši), u nich přesně
ukazuje, na co se peníze využily, umožňuje real-time sledovat postup
projektů atd. Nejlepší příklad? Za peníze dárců koupené vrtadlo má
vlastní Twitter účet, kde
ho můžete denně sledovat v akci.
V marketingu stále vládnou sociální sítě
Nejskloňovanějším pojmem internetového marketinu je bezesporu stále
social – firmy řeší, jak všechny možné kanály
monitorovat (takže čeští SocialBakers a BrandEmbassy si
rozhodně vybrali dobrou oblast), jak komunikovat a jak to všechno měřit.
Vedle toho se na LeWebu objevilo i několik zástupců globálních
internetových firem (namátkou Google, Facebook, Instagram či PayPal)
a pár spíše motivačních přednášekve stylu TED. Viděli
jsme tak například armádního pilota z dob studené války, ruskou
topmodelku nebo již zmíněného zástupce neziskového sektoru
z Charity:water.
LeWeb je hlavně o inspiraci
LeWeb má pověst i cenu (1200–2300 EUR v závislosti na tom, jak brzy se
přihlásíte) nejlepší evropské konference z oblasti internetu a osobně
myslím, že si ji zaslouží. I když jsem se nedozvěděl asi nic, co bych
mohl hned dnes nebo zítra použít v byznysu, načerpal jsem velké množství
inspirace a nahlédl do budoucnosti, ve které už lednice napojená na internet
objednávající automaticky ingredience na vytipované recepty nevypadá tak
utopicky jako před deseti lety. Kromě toho mohu organizátory pochválit za
vynikající technické zázemí, catering a celkovou produkci. V tomhle ohledu
je LeWeb naprostá špička.