Sociální sítě jsou fantastickým nástrojem. Prozradí vám, co vaši
zákazníci a fanoušci chtějí. Pokud s nimi ale neumíte zacházet, mohou
vaší firmě i velmi ublížit. Přečtěte si, proč byste si měli osvojit
základy krizové komunikace a která pravidla není radno podceňovat.
1. Nemažte a neskrývejte příspěvky
Pokaždé, když budete chtít vymazat přidaný příspěvek, mějte na
paměti, že existuje celá řada printscreenů, které se zaručeně objeví.
To platí například i pro pravopisné chyby a překlepy. Základním
pravidlem práce se sociálními sítěmi je tak příprava publikačního
plánu s časovým předstihem.
Ke skrývání příspěvků přistupte jen v opravdu výjimečných
situacích. Skrýt příspěvky můžete v případě
vulgarizmů. A pokud si skrytého příspěvku fanoušci všimnou,
vysvětlete jim, proč jste k tomuto kroku přistoupili.
2. Odpovídejte svým fanouškům
Sociální sítě slouží k obousměrné komunikaci. Nemůžete přes ně
pouze prodávat své produkty a sledovat, o čem se vaši fanoušci baví.
Musíte s nimi vést dialog. Fanoušci chtějí vidět, že o ně máte zájem
a že vás jejich názor zajímá. Proto byste měli odpovídat na komentáře
i direct zprávy.
Uvádí se, že ideální doba na odpověď fanouškům jsou
2 hodiny. Realita je ale často úplně někde jinde. Naše
doporučení je: odpovídejte do 24 hodin. Pokud už ale na
sociální síti krizi řešíte, dodržujte dvě hodiny na odpověď a nenechte
konverzaci zajít příliš daleko. Musíte se stát tím, kdo komunikaci
moderuje, ne jen nečinně přihlížet.
3. Stanovte si začátek a konec zprávy
Často se stává, že na sociálních sítích firem odpovídá více lidí.
To určitě není problém, ale komunikace se nesmí odlišovat. Proto si
předem stanovte, jak budete uživatele zdravit a jak se s ním budete
loučit.

I na sociálních sítích se doporučuje fanouškům
vykat. Nicméně v tomto případě hodně záleží na tom, jaká je
vaše cílovka. Jestli vám píší desetileté děti, tak vykat určitě
nemusíte. Pokud jste ale firma z oblasti bankovnictví nebo pojišťovnictví,
je vykání na místě.
4. Připravte si krizový manuál a proškolte tým
Nepředstavujte si krizový manuál jako něco velmi komplikovaného a
složitého. Napište si seznam všech možných problémů a
komplikací, které v souvislosti s vaším podnikáním mohou
nastat, a připravte si způsoby jejich řešení.
Pokud jste například e-shop, tak jedním z vašich problémů může být
doručení zboží. To většinou nedokážete zcela ovlivnit, protože
přepravu zajišťují jiné společnosti. Ovšem vaši zákazníci vám mohou
problémy s dopravou vyčítat. Typickým problémem bude pozdě doručené
nebo rozbité zboží. Připravte si pro tyto případy univerzální odpovědi,
které budete jen drobně variovat podle konkrétní situace.
Tým, který má komunikaci s fanoušky na starost, musí projít
školením, jak se v případě krize chovat. To znamená, že musí
mít minimálně k dispozici krizový manuál. Dále je užitečné, když si
připravíte seznam nejčastějších otázek a následně si vypracujete
odpovědi, které můžete jen poupravit dle situace. Nesouvisí to už tolik
s krizovou komunikací, ale spíše se zákaznickou péčí. Velmi vám to
usnadní a zefektivní komunikaci se zákazníky.
V neposlední řadě si také ujasněte, kam až může osoba, která
komunikuje na sociálních sítích, zajít. Může třeba naštvanému
zákazníkovi poskytnout slevu?
5. Pokud je chyba na vaší straně, omluvte se
V první řadě pamatujte na to, že chybovat je lidské. Proto je
úplně nejlepším řešením chybu přiznat a postavit se k ní
čelem.
Pokud zákazník píše o vaší chybě na vaší facebookové zdi,
veřejně mu odpovězte. Napište, že vás to mrzí (případně mu nabídněte
kompenzaci) a snažte se celou konverzaci stáhnout do soukromých zpráv.
Nezapomínejte, že sociální sítě jsou otevřený prostor. To,
jak se chováte k jednomu fanouškovi, v zásadě ukazuje, jak se chováte ke
všem ostatním.