Konverze versus transakce
K základním ukazatelům úspěšnosti webu patři sledování, kolikrát
uživatelé dosáhli stanoveného cíle. Tedy například kolik
návštěvníků odeslalo objednávku, vyplnilo kontaktní formulář,
přihlásilo se do newsletteru apod. V této souvislosti se používají dva
pojmy, které se často zaměňují – konverze a transakce.
Čím se tedy od sebe liší a k čemu se hodí? Hned na úvod je potřeba
upozornit na jedno velké úskalí. Konkrétní definice pojmů z oblasti
analýzy návštěvnosti jsou vždy závislé na zvolené
metodicea výrazně se liší systém od systému. Tento článek
vymezuje konverze a transakce v čisté akademické podobě, na kterou ale
v praxi nikde nenarazíte. Při skutečném používání kteréhokoliv
měřicího nástroje je nutné na prezentovaná čísla nahlížet s ohledem
na jeho metodiku i další překážky a omezení. K tématu se proto ještě
vrátím v příštím pokračování článku a ukážu, jak konverze a
transakce vyhodnocují nejpoužívanější měřicí systémy.
Není konverze jako transakce
Konverze je prosté vyjádření, zda si návštěvník
objednal či
nikoliv. I když si jeden návštěvník objedná třikrát za sebou, stále se
to považuje za jednu konverzi. Konverzní poměr je pak podíl počtu konverzí
ku počtu návštěvníků. Říká, jaké procento našich návštěvníků si
alespoň jednou objednalo a jaké procento naopak odešlo bez jakékoliv
objednávky. Transakcenaproti tomu zahrnují celkový počet
provedených objednávek. Pokud si jeden návštěvník objedná třikrát,
započítají se tři transakce. Něco jako „transakční poměr“, neboli
podíl transakcí a návštěvnosti, se v praxi tak často nesleduje, ačkoliv
podává také některé zajímavé informace.
Liší se i odvozené ukazatele
Je asi zřejmé, že každá z uvedených dvou veličin se hodí k něčemu
trošku jinému. Konverzní poměr ukazuje, kolik procent
návštěvníků se nám podařilo dovést až k objednávce a proměnit na
zákazníky. Odráží tak zejména použitelnost a obchodní
přesvědčivost našeho webu jako takového. Když vylepšíme
použitelnost či obchodní přesvědčivost, pak konverzní poměr vzroste.
Sledováním dílčích konverzních poměrů u jednotlivých zdrojů
návštěvnosti zase můžeme hodnotit kvalitu a relevanci daného
zdroje. Transakce se naproti tomu hodí ke sledování
celkové obchodní výkonnosti webu. Tedy ke zjišťování
skutečného počtu objednávek. V některých systémech lze v návaznosti na
to sledovat i celkový finanční objem objednávek, počet objednaného
zboží apod. „Transakční poměr“ je samozřejmě stejně jako konverzní
poměr ovlivňován změnami v použitelnosti a obchodní přesvědčivosti.
Zajímavý je ale jeho vývoj v okamžiku, kdy se konverzní poměr nemění.
Tak třeba rostoucí podíl transakcí ku návštěvníkům pak poukazuje na
růst zákaznické loajality, například v důsledku lepší
ponákupní spokojenosti či nějakého věrnostního programu. Klesající
poměr transakcí a návštěv zase vyjadřuje menší průměrný počet
návštěv nutných pro uskutečnění jedné objednávky.
Šedivá je teorie, zelený strom praxe
Jak jsem již v úvodu předeslal, ačkoliv je výše uvedené vymezení
konverzí a transakcí teoreticky správné a systémové, v praxi je
obvykle z různých důvodů nakonec všechno úplně jinak.
K odlišnostem a jejich důvodům, ale i k pojetí konverzí a transakcí
v nejrozšířenějších systémech se vrátím v pokračování tohoto
článku. Blíže se o sledování metrik dozvíte také na Kurzu měření webu
pomocí Google Analytics.