PPC systémy, s AdWords včele, nám už nějakou dobu jasně ukazují,
jakou cestou se chtějí ubírat. Jakožto nástroje vzešlé
z moderních technologií, které šetří čas, chtějí pochopitelně jít
cestou automatizace. Už před několika lety předpovídal Google
„Konec PPC specialistů v Čechách“. A věštba jakoby se naplňovala.
Jen za posledních pár měsíců představily systémy několik nových kouzel
ve stylu sáněk, které se samy řídí, samy jedou… Jmenujme jen:
- Automatický výběr nejlepší reklamy (AdWords i Sklik)
- Automatický bidding pro top pozice (Automatická pravidla AdWords)
- Zcela automaticky generované reklamy vytvořené na základě obsahu
klientských webových stránek (Dynamické reklamy AdWords)
Kampaně největších klientů pak přesahují hranice rozhraní PPC
systémů a jsou poháněny takovými perpetuum mobile jako Google API nebo
robustními softwarovými řešeními pro správu bidů, klíčových slov či
reklamních textů. Nabízí se otázka, kam až proces automatizace správy PPC
kampaní bude pokračovat? Bude ještě někdo za pár let potřebovat PPC
konzultanta z masa a kostí? Jsme přesvědčeni, že ano.
Automatická pravidla AdWords – Zvyš, sniž, zastav, aktivuj
Využívají vaše kampaně tohoto silného pomocníka? Pokud ne, je
nejvyšší čas, aby začaly! Jak píše Google, „Práce
v AdWords s využitím pravidel se stává pravidlem“.
Příklad automatického pravidla: 
Dynamické reklamy AdWords – Kampaň do vyhledávání bez
klíčových slov
Přáli jste si někdy jen „napsat inzerát a jít“ (ve smyslu čekat na
prokliky)? Máte to mít. Pro aktivaci Dynamické kampaně potřebujete jen
napsat inzerát (bez titulku) a nadefinovat filtr pro výběr části webu, pro
kterou bude systém sám generovat reklamy nejvíce odpovídající danému
dotazu. Titulky
inzerátů a cílové stránky vybere systém sám. Příklad
Dynamické reklamy:

AdWords´ Universal Robots
Mohlo by se zdát, že AdWords a další „roboti“ brzo převezmou
veškerou práci se správou kampaní. Jenže ačkoliv se nástroje dokáží
obdivuhodně „učit“ na základě historických dat, nemohou fungovat bez
svých pánů. Automaty ke svému životu potřebují řadu vstupních
informací. Potřebují vytyčit pole, v rámci kterého budou
působit. Je třeba správně vybrat kampaně, sestavy, klíčová slova nebo
URL. To nelze provést bez vhodné struktury účtu a výborné orientaci
v ní. URL pro dynamické reklamy nemůžete vybrat bez detailní znalosti webu
a cílů klienta. Dále je zapotřebí určit limity, s nimiž mají nástroje
pracovat (například maximální cena konverze, maximální cena za klik nebo
rozpočet). To samozřejmě není možné bez absolutního porozumění
obchodním cílům a omezením na straně klienta. Dva
„katastrofické“ scénáře za všechny:1/ Jen si představte, že
byste sebeinteligentnějšího AdWords robota (Automatické pravidlo)
„vypustili“ na všechny své kampaně, včetně brandové, bez maximálního
CPC, s požadavkem dosahovat top pozic. Je pravděpodobné, že ve snaze
přebít další účastníky aukce, by nástroj neváhal použít pro vás
nepřijatelné nabídky a rychle vyčerpat celý rozpočet. 2/ Stejně
nepříjemné překvapení by vás čekalo, kdybyste spustili Dynamické reklamy
AdWords na celý web, zcela bez omezení. Nemohli byste systém vinit za to, že
nepoznal, že stránky s příslušenstvím, se zbožím do 100 Kč nebo
s recenzemi, vyžadují jiné CPC nebo texty. Nadšeni z celkového výkonu
byste však nebyli.
PPC konzultant: Od dělníka k inženýru jakosti
Bez detailní kontroly ze strany PPC konzultanta se proto ani při aktivním
používání automatizačních nástrojů neobejdete. Možná si ale všimnete
posunu v jeho roli. Uvědomíte si, že není “dělníkem“, který stojí u
„výrobní linky“ a sází klíčová slova do forem, ve kterých „se
pečou inzeráty“. Není ani designérem oněch forem. Jeho role je určovat,
jaké těsto linka používá, kdy se peče a následně analyzovat, jak rostou
zisky jednotlivých pekáren. Z dělníka se stává inženýr jakosti a
spojením síly strojů a lidského úsudku vzniká úžasný synergický efekt.
Úloha PPC konzultanta bude s nasazením automatizačních nástrojů a
se zvětšujícím se objemem kampaní dále růst.Udržení
detailního přehledu nad kampaněmi a smysluplné vyhodnocování efektu bude
čím dál tím složitější. „Výstupy z linky“ bude nutné zařadit do
souvislostí a upravovat. Automat se nebude pozastavovat nad tím, že systém
zaznamenal na první pohled nesmyslnou objednávku v hodnotě 2 biliony Kč.
Nepozná, že konverzní poměr ve všech kampaních stoupl proto, že jste
snížili cenu dopravy. A také nebude na všechny změny reagovat tak
flexibilně, jak byste si přáli.
Je libo konzultaci, prosím?
Díky tomu, že automaty ušetří mnoho ruční práce, bude se váš
konzultant moci ještě více věnovat práci, kterou žádný stroj
nenahradí– konzultacím.
- Může vám pomáhat definovat cíle PPC kampaní, protože
zná váš byznys i situaci na trhu v PPC. Má představu o tom, jak se
pohybují průměrné CPC v oboru, má představu o tom, jak lze zvýšit
konverzní poměr optimalizací kampaní, má představu o objemu hledanosti
jednotlivých okruhů klíčových slov. Měl by dokázat srovnat
informace z trhu s vašimi cíli a posoudit reálnou možnost jejich
plnění. Měl by umět naplánovat plnění vašich cílů v čase,
protože zná sezónnost ve vyhledávání a trendy.
- Dokáže lépe předpovídat vývoj kampaní, protože má
ve svém oboru zkušenosti a zřejmě má lepší přístup k informacím ze
světa PPC, než vy. Ví, jak se na poli PPC chová konkurence. Dokáže –
alespoň hrubě – odhadnout, jaký efekt přinese ta která
plánovaná změna.
- Může vám pomoci zlepšit konverzní poměr konkrétních
URL, nebo zoptimalizovat strukturu webu v návaznosti na to, co lidé
hledají. Může vám pomoci rychle otestovat výkon různých designů
konkrétní stránky. (Právě tato práce vám bude ve snaze navýšit
konverze nejvíce užitečná, protože právě cílová stránka nejvíce
určuje pravděpodobnost konverze.)
- Může vám pomoci nadesignovat produktové feedy tak, abyste mohli
provozovat (a často aktualizovat) rozsáhlé produktové kampaně.
Poradí vám, jaké názvy produktů jsou pro PPC kampaně ideální, jaké
produkty z feedu vyloučit, jaké další informace kromě názvu produktu by
měl feed obsahovat.
Podobných případů, kdy můžete svého konzultanta zapojit do širší
diskuze o propagaci vašeho internetového podnikání, je samozřejmě daleko
více. Konce PPC specialistů v Čechách bych se proto opravdu nebála.
Spíše bych si troufla předpovídat konec PPC dělníků a vzestup role
kvalifikovaných odborníků.
Autorkou článku je Mirka Neužilová.
Taky se začnu věnovat PPC. Z celého internetového kolotoče se jeví správa PPC jako easy záležitost.
Adame, buď to myslíš jako vtip, nebo je vidět, že o PPC toho opravdu moc nevíš.
Je pravda, že „vstupní bariéra“ u PPC je poměrně nízká. Ale jestli nechceš být jen průměrná cvičená opice, která vytvoří pár sestav s klíčovými slovy, tak je potřeba věnovat hodně času neustálému vzdělávání, testování a sledování novinek.
Rádoby zajímavý titulek, nějaký popisek, a pak pouze měřím a analyzuji. Líbí se mi na tom jasné vstupy a jasné výstupy.
NMoc hezky napsáno Mirko… :) A plně s tebou souhlasím… Jen bych si dovolil soukromý poznatek… Automatizované nástroje a pravidla jistě ušetří mnoho času a stanou se užitečným pomocníkem, ale nutno si uvědomit, že provozovatelé těchto systémů myslí především na to, jak ze zákazníků „vymámit více peněz“. Další věc pak, jak to podat, aby to vypadalo jako věc, bez které se neobejdeme a naposled, aby to přeci jen mělo trochu užitek a rychle jsme to neprokoukli… Takže „roboti“ jsou fajn, ale pracují pro svého pána :) uměle a hlavně rychleji zvyšují průměrné ceny prokliků, než kdyby vše bylo v našich rukou…
V zaveru jste trefil hrebicek na hlavicku Radomire :-) pro male a neznale klienty automatizace spravy ale urcite cesta je. Otazkou ale jestli nahodou nevede do pekla.
Děkuji za komentáře! Z mých dosavadních zkušeností zvyšují roboti cenu spíš rychleji, než uměle. Když si nadefinuji stejná pravidla, jaká používám při ruční správě, proč by měl být výsledek víc „umělý“, než můj? A navíc samozřejmě nemusí být všechna pravidla cílená jen na zvyšování cen.
Opět souhlasím Mirko… Určitě jsem nechtěl, aby můj komentář vyzněl jakkoliv negativně. Jen jsem chtěl do tvého příspěvku zasadit trochu jiný úhel pohledu a okořenit diskuzi. Netřeba brát můj příspěvek zcela dogmaticky. Možná jsem se jen nechal až moc unést. Ano, ne všechna pravidla a nástroje se zaměřují na cenovou optimalizaci. AdWords umí už téměř sám vytvořit celé sestavy, určit klíčová slova, vytvořit automaticky inzeráty a odkázat uživatele na správné místo webu. Bezvadné věci jsou nám servírovány, ale stále je za nimi jedno a to samé – „vydělat“. A tady přichází na řadu vše o čem jsi psala – PPC specialisté budou stále potřeba a v této době ještě více – oni se nejlépe zorientují a budou vědět, jak tyto pravidla a nástroje využít, aby byly opravdovým přínosem pro klienta a ne cestou do pekla, jak se zmiňuje pan Kareis. Pro mnohé malé zadavatele reklamy může být právě vidina lehkého „automatizovaného“ nastavení kampaní „zkázou“. Protočí majlant, zakázky se nepohrnou jak si představovali a ztratí v PPC systémy důvěru. Což by byla určitě škoda, protože vždy se dá najít správná cesta. A průvodcem po této nejisté cestě by se měl stát právě zkušenný PPC specialista, který neztrácí směr a postupuje jistě k cíly…
Krásně jsi to uzavřel, Ráďo, já myslím, že to vidíme podobně:-). Všechny komentáře jsou cenné a věcné, jsem za ně upřímně ráda. Téma „automatizační nástroje“ by si určitě zasloužilo víc článků tady na blogu, bylo by hodně zajímavé popovídat si detailněji o zkušenostech, které s nimi máme. Zůstaňte naladěni!
Také bych se konce PPC specialistů nebál. Myslím, že je to pro ně naopak dobře. Zrychlí jim to práci a můžou tak spolupracovat s více projekty, které PPC přijde na méně peněz.
Líbí se mi ten bodový výčet „co byste měli dostat od svého PPC specialisty“. Často člověk narazí na výtku klienta, proč si nemá zaplatit někoho z webtrhu, který mu za tisícovku PPC spustí…