Jak
zjistím, zda se mi vyplatí investovat další čas a peníze do SEO? Můžete
si vyzkoušet jednu z metod, kterou používám a kterou vám chci představit.
Spočívá v předpokladu, že cílem SEO je zlepšit pozice na vybraná
klíčová slova, a pokud se to podaří, získáme větší návštěvnost
webových stránek a tím i vyšší příjmy. Ale
o kolik vyšší?
Prvním krokem je odhad, jak velká návštěvnost je pro mne dosažitelná,
kolik by mi taková návštěvnost vygenerovala příjmů a na druhé straně,
kolik mne bude stát takovou návštěvnost získat.
Stále našim klientům navrhujeme řešení, jak „opravit“
jejich SEO. Obvykle není tak těžké vymyslet, co všechno lze
opravit a jakými způsoby. Mnohem těžší je tento postup před klientem
obhájit.
Žádný web nemá na Seznamu i Google 1. místa na všechna relevantní
klíčová slova. A z toho vychází i naše metoda pro odhad budoucích
příjmů. Vezmeme slova z analýzy klíčových slov (stovky, tisíce slov).
Doměříme si jejich aktuální pozice a zjistíme jejich průměrnou roční
hledanost u Google, u Seznamu hledanost za poslední měsíc. Následně
hypoteticky vybraná slova posuneme o jednu příčku výše a
odhadneme, o kolik procent se zvýší návštěvnost a obraty webu.
Pokud vás tento postup zaujal, níže uvádím konkrétnější návod a na
závěr i šablonu v Excelu, která vám může pomoci.
Krok 1: Analýza klíčových slov a pozice
Tento přístup vám může zafungovat, pokud přijmete tezi, že SEO není
o pozicích jednotlivých slov, ale o zvyšování návštěvnosti z velkého
počtu relevantní frází. Proto i zde vycházíme z široké
analýzy klíčových slov. V případě běžného webu jsou to
stovky, či tisíce frází. Pokud analýzu klíčových slov stále nemáte,
můžete využít slova z Google Webmaster Tools, z vašich PPC kampaní a
Google Analytics.
U všech těchto dotazů změříte aktuální pozici svého webu a
zjistíte průměrnou roční hledanost ve vyhledávači Google a Seznam. Pro
získání dat je nejsnazší využít nástroje Collabim (omezení na 1500 slov) či
SEMOR.
Krok 2: Selský rozum poprvé – současná návštěvnost
Nyní začíná čarování. Metoda vychází z ověřeného faktu, že
každá pozice v SERP vyhledavače má určitou míru prokliku
(CTR). Pokud je slovo na 1. pozici, má vyšší CTR než na 11. pozici.
Existují různé výzkumy CTR pro Google a nejrelevantnější průzkum jsem
našel na https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/.
Průzkum vychází z dat, která Google zobrazuje majitelům webů v jejich
Google Webmaster Tools. Pro Seznam nejsou bohužel obdobná data dostupná.

Zdroj: https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/
Zajímavé je, že i na vysněné 1. pozici ovlivňuje CTR mnoho
dalších faktorů: výskyt okolních placených výsledků
vyhledávání, zda jde o brandové slovo, z jakého oboru je dané klíčové
slovo nebo zda je dotaz jednoslovný či víceslovný. To vše z tohoto reportu
dokážete zjistit. Pro náš výpočet použijeme jednotné CTR pro danou
pozici a dále zohledníme, zda jde o pozici na první či další straně
výsledků vyhledávání. První strana dle tohoto průzkumu získává až 91,5 % všech kliků na výsledky
vyhledávání. Google Webmaster Tools vám CTR počítá vždy až
z uskutečněných impresí, těch je tedy na 2. straně výsledků jen 4,8 %
z celkové hledanosti daného slova.

Zdroj: Percentage of Google Traffic by Results Page
Pozici každého slova poté vynásobíme číslem, které získáme
součinem hledanosti daného slova, podílu
zobrazení pro danou stránku výsledků vyhledávání (např. oněch
91,5 % pro 1. stránku) a CTR. Tak získáme číslo, které
má znázorňovat aktuální návštěvnost webu na dané slovo. Výpočet
provedeme postupně pro všechna klíčová slova.
Je evidentní, že vaše reálná a takto vypočtená návštěvnost se bude
lišit. Samozřejmě bychom chtěli, aby se odhadované návštěvnosti
shodovaly s reálnými, ale pro naše cvičení to není tak podstatné.
Hledáme totiž procento potenciálního růstu.
Krok 3: Selský rozum podruhé – lepší pozice přivede více
návštěvníků
Není příliš pravděpodobné, že všechna slova dokážeme z jakékoliv
pozice dostat na první. Abychom byli realističtí, můžeme říci, že
každé slovo dokážeme dostat výše alespoň o jednu pozici, respektive
o jednu příčku.

Pro vybraná slova stanovíme novou
pozici a tím i novou CTR a
vynásobením získáme odhadovanou budoucí návštěvnost. Srovnáním
odhadované aktuální a budoucí návštěvnosti získáme odhad zvýšení
návštěvnosti v procentech – potenciál, který nám může přinést
SEO.Tabulka: Předpokládaný posun pozic

Obrázek: Odhadované zvýšení návštěvnosti
z vyhledávačů
Je evidentní, že jsou zde faktory, které je třeba zohlednit:
- Počet slov ve výběru
- Jejich relevanci a obchodní přínos, konkurenčnost a tím i obtížnost
získání lepší pozice
- Konkrétní CTR každého ze slov (viz výše)
- Rozdíl v CTR u Seznamu a Google
- Sezónnost
Krok 4: Růst návštěvnosti
Z předchozího kroku nám vzešlo číslo odhadovaného nárůstu
návštěvnosti. Toto číslo aplikujeme na reálnou
návštěvnost z vyhledávačů změřenou v Google Analytics a
vytvoříme na jejich základě pesimistickou a optimistickou variantu. V tomto
intervalu odhadujeme možný nárůst návštěvnosti z vyhledávačů a tedy
potenciál SEO, pokud se nám podaří zlepšit pozici slov průměrně
o jednu.
Krok 5: Odhad růstu obratů
Pro to, abychom návštěvnost vyjádřili penězi, můžeme použít report
z Google Analytics: Asistované konverze. Níže vidíte aktuální
výkonnost vyhledávačů, a jak se podílely na konverzích a
obratech. Lze znázornit přehled, kolik konverzí vyhledávače uzavíraly, kdy
byly na konci konverzní cesty a kolikrát asistovaly v průběhu konverzní
cesty. Opět můžete aplikovat potenciál růstu a zhruba odhadnout, kolik
konverzí a peněz vám SEO přinese.
Pokud si přepneme na „Analýza první interakce“, uvidíme
počet konverzí a obraty, které vyhledávače uzavřely a
kolik konverzních cest naopak otevíraly. Dá se předpokládat, že pokud
získáte více návštěvnosti z vyhledavačů, otevřete i více nových
cest a tyto cesty pak uzavře i jiný kanál. Konkrétněji to lze vidět
v reportu „Nejčastější konverzní cesty“.

Obrázek: Report Google Analytics: Konverzní cesty, které
otevřely/uzavřely vyhledávače
Šablona
Pokud si chcete tento způsob výpočtu potenciálu SEO vyzkoušet, můžete
si stáhnout naši šablonu, do které stačí vložit svá
data a ona vám vypočte možný růst návštěvnosti z vyhledávačů.
Další způsob odhadu
Na závěr nabízím ještě jeden pohled. V Google Webmaster
Tools získáte u slov, která již na webu máte, počet zobrazení.
Pokud k této informaci přidáte navíc informaci o hledanosti, získáte
hrubou představu, u jak velkého počtu zobrazení jste vůbec nebyli
přítomni.
I průměrný SEO konzultant nebude mít jistě problém najít na webu
1000 a jednu chybu, které byste měli odstranit. A bude mít jistě pravdu.
Nicméně obtížnější je odpovědět na otázku, které úpravy má
ještě smysl dělat a které už budou stát více peněz, než kolik
jich reálně přinesou – tedy kolik peněz mi může SEO vůbec
vydělat.
Doufám, že jsem vám pomohl objevit nové přístupy, jak u SEO
predikovat potenciál růstu a získat představu o tom, zda a jak moc se vám
investice do SEO vyplatí. A jaké jsou vaše metody odhadu?
Autorem článku je Michal Krutiš.
Tak nevím, zda berete v potaz vysledky vyhledavani pro ruzne uzivatele, zejmena u google asi nelze napsat vetu kdyz budu ve vysledcich na prvnim, patem, desatem miste. Kdyz reknete A, bylo by vhodne rici i B (tedy pro koho budu na dane pozici a v jakem vyhledavaci). U seznamu by toto asi mohlo fungovat, u Google bych si tim nebyl tak jisty
Dobrý den, Ferdo. Pokud byste chtěl zohlednit personalizované výsledky vyhledávání, do změřených pozic vašich klíčových slov namísto statistik z Collabimu vezměte průměrnou pozici slova v Google Webmaster Tools.
Pěkné, dělám to podobně. Jen nutno podotkout, že čím lépe na tom aktuálně web je, tím se jeví výpočet výhodnější, ale opak je pravdou (zvýšení pozice z 2. na 1. udělá obrovský skok v návštěvnosti a je-li takových slov hodně, může se to zdát jako objev zlatého dolu). Ale posunout web z 2. na 1. pozici je mnohem těžší než z 20. na 19. – počítáte i s tímto? Já si obvykle kw dělím na tři skupiny – pozice 1 – 6, pozice 6–10 a zbytek …a u každé ze skupin si určím modus, což mi dá jednak představu o aktuální situaci webu, ale také o náročnosti dalších prací. Jinak jsem už před lety zjistil, že ctr ze serp se blíží jednoduché matematické funkci a dá se tak v podstatě odhadnout ctr třeba i 150. pozice (i když je to samozřejmě k ničemu, je hezké vidět jak matematika funguje na vše kolem nás :-D )
Děkujeme za zmínku, Michale. Ještě doplním, že lze po dohodě mít v Collabimu i více než 1 500 klíčových slov.
Měříte něco, co se měřit nedá. Mě nejlépe konvertují naprosté longtaily, které s největší pravděpodobností už nikdy nikdo hledat nebude. V roce 2014 zaznamenal můj web 84 tisíc návštěv z vyhledávačů. (20 tisíc návštěvníků) Celkem vyhledávaných dotazů: 1741 – nejvíce to byla slova spojená s brandem. Naprostých long-tailů, které zaznamenaly pouze jednu jedinou návštěvu bylo přes 1300. A právě lidé příchozí na takovéto dotazy nejčastěji nakupují. Už nikdy je nikdo hledat nebude. Budou hledat jiné fráze, které nedokáže odhadnout ani nejlepší SEO šaman a těžko tak můžete odhadnout jaký nárůst díky SEO budu mít a už vůbec ne to dělat na základě toho co bylo. Článek je jen další z řady „návodů“, které mají ukázat případným klientům, že SEO je nějaká složitá věda, kterou je třeba si draze zaplatit.
Připravil sjem si nový web o bydlení, na kterém si vyzkouším popsané postupy. Popravdě doteď jsme SEO nebral jako nějakou védu, avšak závislost prokliku od výše pozice ve vyhledání je očividná i pro takového laika, jako jsme já.
Musím trochu více nesouhlasit s výrokem pana Krutiše. Vyšší návštěvnost Vám nemusí vždy zaručit vyšší výdělky (obrat) na eshopech které spravuji máme letos menší návštěvnost o to ale vyšší obrat.
Odhad odhadu z odhadovaných odhadů je stále ještě relevantní informace? Nemyslím si. Musíte si uvědomit, kdy jde ještě o faktické informace a kdy už jen o věštbu z křišťálové koule. Co zde popisuje Michal Krutiš, má stejný smysl pro majitele webu, jako věštba čarodějnice Hermy z laciné televizní věštírny. V tomto duchu bych mohl spočítat návštěvnost a konverze vašeho webu klidně na 1000 let dopředu. Odhadem… plus… minus… autobus.
Dobrý den Jakube, úskalí této metody si uvědomujeme. Cílem je získat podklady pro další rozhodování. Nikdo netvrdí, že je tato metoda bezchybná. Problém s predikcí výsledků SEO spočívá v tom, že neexistuje spolehlivá univerzální metoda. Michal Krutiš přišel s vlastním návrhem, jinak specialisté v této oblasti spíše mlčí. Máte-li nějaký vlastní postup, budeme rádi, když se o něj podělíte.