Cena másla padá, cena másla roste, máslo je nejdražší
v historii… Určitě si vzpomínáte na loňský podzim, kdy bylo právě
máslo tématem číslo 1. A to nejen ve světě offline, ale i v online
prostředí. Kdo na „máslovou“ vlnu včas naskočil, mohl ze zvýšeného
zájmu o tohle téma vytěžit (nejen) slušnou návštěvnost. Máslo navíc
není jediné téma, které se z offline prostředí „přelilo“ do
onlinu.
Pokud máte na starost obsah vlastní firmy nebo web klienta,
sledujte oborové dění a buďte připravení. Minimálně na
události, o kterých víte, že nastanou. Přehled o ekonomických,
sociálních nebo politických tématech je základ pro to, abyste mohli
vymýšlet nová témata proaktivně a včas. Nikoli až ve
chvíli, kdy se do nich pustí konkurence.
Skautské „Být připraven“ dává smysl i v okamžiku, kdy se
o vašem oboru podnikání nebo produktech, které také nabízíte, odvysílá
televizní reportáž.
Případovka: Magnet Fishing a následné zemětřesení v online
kampaních
Dne 15. 3. odvysílala Česká televize v pořadu Gejzír reportáž
o tzv. Magnet Fishingu, tedy hledání pokladů pomocí magnetů. Náš klient
Unimagnet na toto klíčové slovo cílí
jak v rámci placených kampaní, tak se na něj velmi dobře umisťuje
i v přirozených výsledcích vyhledávání. Dopad zhruba 5minutové
televizní reportáže na online kanály klienta byl
ohromující.
Inzerce v AdWords v porovnání s průměrnými denními hodnotami
v Q1/2018 vykazovala:
- 339% nárůst v návštěvnosti
- 303% nárůst revenue.
Organická návštěvnost v mezitýdenním srovnání (tj.
8. 3. vs. 15. 3.) zaznamenala 178% nárůst. Nárůst
transakcí z organické návštěvnosti byl 209%. Přímá
návštěvnost pak v témže mezitýdenním srovnání narostla
o 67 %, transakce o 57 %.
Co je zásadní: Klient nepřišel o žádné potenciální návštěvníky
z toho důvodu, že by mu v kampaních vypršel denní
rozpočet.Rozpočty byly (i s ohledem na takovéto nečekané
situace) více otevřené a investice do kampaní jsme
ovlivňovali skrze CPC. Osvědčily se nám také automatické bidovací
strategie (konkrétně na ROAS). Růst konverzních poměrů
v kombinaci s otevřenými rozpočty přinesl výrazně vyšší tržby.
Navíc efekt odvysílané reportáže nebyl krátkodobý, ale
přetrval několik dní. Důkazem budiž statistika hledání
spojení Magnet Fishing na Seznamu.

Kauza „Máslo“: A z copywritera se může stát expert na jeho
domácí výrobu
Drahé máslo bylo kauzou na podzim roku 2017. Nečekaný a
raketový růst jeho ceny vedl ke strmému růstu hledanosti fráze
„máslo“. Data z nástrojů Google Trends a Seznam Trendy ukazují
výraznou odchylku míry fulltextového hledání v období
září-říjen.
Zdroj: Google Trends
Zdroj: Seznam Trendy
Největší růst hledání zaznamenaly podle statistik Google Trends
fráze„máslo ze smetany“,„jak udělat domácí
máslo“ nebo „proč je máslo drahé“.
Zdroj: Google Trends
Nárůst zájmu hledání se týkal zejména návodů, jak se vyhnout nákupu
drahého másla (dotazy na výrobu doma anebo ze smetany) a vysvětlení, proč
je máslo tak drahé.
Pro marketéry to znamenalo jediné: Kdo dokázal zachytit trend a
vytvořil vhodné vstupní stránky na svém webu, mohl ze zájmu
Čechů o máslo vytěžit vysokou a relevantní návštěvnost. A s tou pak
mohl dále pracovat v rámci dalších marketingových kanálů – nikoli jen
přes neplacené vyhledávání.
Když Vodafone zkoumal vakuum
Reagovat můžete i na reklamní kampaně v offline prostředí. A nikoli
jen na své vlastní kampaně. Důkazem budiž masivní televizní
kampaň společnosti Vodafone, ve které se v létě 2017 řešilo,
kolik stupňů má vakuum.
V reklamním spotu odpovídá otec synovi na otázku „Kolik stupňů má
vakuum“, ať si odpověď vygooglí. Tuhle radu si k srdci evidentně nevzal
jen syn, ale i velké množství diváků. Zájem o vakuum raketově narostl
jak na Google, tak na Seznamu.

Zdroj: Google Trends
Zdroj: Seznam Trendy
Na Seznamu zaznamenala dokonce fráze „kolik stupňů má vakuum“
větší hledanost než obecná fráze „vakuum“.
Zdroj: Seznam Trendy
Na Googlu zaznamenaly největší nárůst hledanosti fráze „Kolik
stupňů má vakuum“ a pak také obecnější dotazy na teplotu ve vakuu.

Zdroj: Google Trends
Při pohledu na výsledky vyhledávání je vidět, že se tohoto tématu
marketéři chopili. Tomu nasvědčuje screenshot prvních
šesti výsledků z Googlu, na kterém je u některých webů zřejmé
i datum publikace obsahu. To přesně odpovídá období, kdy byla televizní
masáž nejintenzivnější.
Zdroj: vyhledávání Google
Co z toho plyne? Nemějte klapky na očích a aktivně sledujte
dění ve vašem oboru. Reagujte na aktuální „kauzy“,
připravujte se na události, o kterých víte, že přijdou. Relevantní
obsah, který reaguje na aktuální potřeby internetových uživatelů má
smysl a může vám „přihrát“ zajímavou návštěvnost.