Jaká je budoucnost PPC reklamy? Poměrně pozitivní: Marketéři budou
mít k ruce stále více chytrých a užitečných nástrojů. Budoucnost
samotných PPC specialistů už tak pozitivní není. Na stejný objem práce
jich bude potřeba méně a budou se muset přizpůsobit nové
situaci.
Ray Kurzweil, technický ředitel společnosti Google a
spoluzakladatel Singularity University, předpovídá, že v roce
2029 umělá inteligence dostihne inteligenci člověka. Ostatně,
výkon informačních technologií roste už několik desetiletí a výrazně ho
neovlivňují ani různé události ve světě (války, hospodářské
krize atd.).
Každých přibližně 18 měsíců se výkon IT
zdvojnásobí a technologické změny se díky tomu čím dál
více zrychlují.
V nejbližších 30 letech bychom podle Kurzweila měli být svědky toho, jak
umělá inteligence dosáhne nejen inteligence člověka, ale také inteligence
celého lidstva.

Zdroj: https://content.time.com/…8601,00.html
Umělá inteligence a PPC
Než se tam ale dostaneme, vraťme se do současnosti. Automatizace a umělá
inteligence čím dál více zasahují do online reklamy, speciálně do
PPC reklamy. Už několik měsíců využíváme automatické kampaně
na promování aplikací (Universal App Campaign) a na reklamy v obsahové
síti (Smart Display Campaign).
Google v tomhle směru nezahálí a připravuje jednu automatickou novinku
za druhou. Momentálně se postupně spouštějí automatické
produktové kampaně (Smart Shopping), automatické návrhy
inzerátů (Ad Suggestion) nebo automatické kampaně pro malé
inzerenty (Smart Campaigns). A podobných automatických novinek bude
přibývat. Některé specialisty to děsí, někteří se z toho těší. Co
si s tím počít?
Timing vs. pricing
Než si na to odpovíme, odskočme si ještě na chvíli mimo reklamy. Do
oblasti, která s ní na první pohled vůbec nesouvisí – na
finanční trhy. Co mají s PPC reklamou společného?
V obou odvětvích hrají významnou roli emoce a lidský
faktor. V obou odvětvích se pracuje na využití algoritmů pro
dosažení lepších výsledků. Řekl bych, že na finančních trzích je
motivace vymyslet úspěšnou umělou inteligenci ještě
o dost silnější než v reklamě. Zajímavý článek ohledně
vlivu robotizace na investování napsal Daniel Gladiš – akciový
investor a ředitel Vltava Fund.
V textu mimo jiné píše, že roboti se na burze snaží spíše honit za
vidinou krátkodobého zisku, a to pomocí timingu (tedy snahy
prodat/koupit ve správném okamžiku). A správný okamžik se těžko
trefuje. Z dlouhodobého hlediska se jako výnosnější jeví
pricing. Ten bychom zjednodušeně mohli popsat jako
zaměření se na nedoceněnou „kvalitní akcii“.
V čem vidím jistou podobnost s PPC reklamou? V ní se také
spousta pozornosti a úsilí věnuje primárně timingu
(snažit se zasáhnout uživatele ve správném okamžiku). A trochu se
opomíjí „kvalita akcie“ neboli kvalita služby. Což je
například web, UX, zákaznická zkušenost, brand, produkt, distribuce…
PPC přivede návštěvníka na web a dál… je to o kvalitě
Pro dlouhodobější úspěch jsou tyto věci zásadní. Často bývají
nedoceněné a PPC reklama naopak trochu přeceňovaná. Ve své podstatě
reklama jen přivede člověka na web. To, jestli nakoupí a
jestli bude nakupovat opakovaně, závisí právě na kvalitě služby. A tu
bychom měli brát do úvahy o to víc, čím více PPC reklama směřuje do
doby „plně automatické“. V ní už bude o timing pečovat
umělá inteligence, která bude pro všechny stejná.
Tudíž konkurenční výhodou bude právě kvalita služby.
Co se týče automatizace, obecně jsem zastánce spíš polo
automatizovaných systémů než plně automatizovaných. Myslím si,
že nejsme ve fázi, kdy je automat zárukou lepších
výsledků. Jako příklad si beru i zmiňované finanční trhy, kde,
pokud vím, mají pořád lepší výsledky lidé. Je možné, že se to za pár
let změní. Ale i kdyby byla umělá inteligence v PPC reklamě lepší než
člověk, proč tu možnost volby a srovnání nenechat přístupnou?
Budoucnost PPC specialistů? Ukrývá se v přesahu
Když se podíváme na budoucnost PPC specialistů, je
zřejmé, že už jich za několik let na stejný objem práce nebude
potřeba tolik co dnes.
K čemu podle mě dojde? Většinu jejich dennodenních povinností
na sebe převezme umělá inteligence. Podle všeho už bude potřeba
nastavit jen pár základních parametrů a ona se postará o zbytek. Tím se
„PPC know-how“ přesune z lidí na umělou inteligenci.
Následkem toho se sníží vytíženost a přidaná hodnota PPC
specialistů a s tím související poptávka po jejich
službách. Agentury a freelancery, kteří se specializují výhradně
na tyto služby, čekají podle mě za pár let krušné časy.
Osobně vidím řešení v postupném rozšiřování si
obzorů. Být expert jenom na PPC reklamu je z dlouhodobějšího
hlediska cesta do země robotů. Specialisti by postupně měli získávat
přesah do jiných oblastí. Ze začátku asi nejlíp do těch,
které souvisí s jejich současnou prací. Ideální mi přijdou UX a
analytika. S PPC reklamou jsou úzce propojené a zlepšením těchto oblastí
se zlepší i výsledky kampaní. A pak je užitečné i žádoucí
rozšiřovat si znalosti v marketingu jako takovém.
Když budu volně parafrázovat Marka Ritsona: Pokud děláte kampaně jenom
přes jeden kanál, jste limitováni jeho možnostmi. To limituje dopad
kampaně. Ten limituje její výsledky. A výsledky limitují, jak dobří
marketéři jste.
P.S. Zajímavá diskuse k budoucnosti PPC se odehrála na Facebooku
Markéty Kabátové.
Autorem článku je Peter Kratochvíl.
Poslední odstavec je asi pravda, ale ono to nevadí. Podmínky budou pro všechny stejné. Já se budoucnosti rozhodně nebojím. A pokud nám Google bude zabraňovat vidět mu pod ruce, jako se o to pokouší, pokud to bude všechno na něm, tak ať je. Všechno se posune zpět do těch správných kolejí – soustředění se na produkt a ne prodat jakýkoliv šunt tím, že udělám lépe kampaně.
Děkujeme za zajímavý komentář, produkt by měl být určitě vždy základním prvkem marketingu.