1. Identifikujte influencery
Zjistěte, kde všude se mluví o vaší značce. Ať jsou to blogy či
sociální sítě, vždy se mezi diskutujícími najdou „leadeři“, kteří
určují směr a tón diskuze a ovlivňují i ostatní čtenáře. Pokud budete
mít tyto influencery na své straně, máte prakticky vyhráno, i když se
o vaší značce budou šířit fámy či různá nedorozumění.
2. Monitorujte online média
Sledujte vývoj událostí, které mají vliv na vaši značku. Vyzkoušejte
například službu Google Alerts, která vám na základě vašich dotazů na
zvolená témata pošle e-mailem zprávu o aktuálních výsledcích
vyhledávání Google. Pokud chcete sledovat třeba obsah Facebooku, pomůže
vám některý z nástrojů na monitoring sociálních sítí, například Ataxo Social Insider,
Buzzboot nebo Brand Embassy.
3. Budujte vztah se zákazníkem
Věnujte čas zákazníkům – čtenářům diskuzí, kteří vám čas
svým názorem také věnovali. Odpovídejte jim na dotazy, komunikujte s nimi.
Negativní sentiment diskuzí může zbytečně vzniknout z nezodpovězených
otázek a pocitu, že vám na zákaznících nezáleží.
4. Nic nemažte
Za žádnou cenu nic z diskuzí nemažte. Byť je vám komentář jakkoliv
nepříjemný, vždy se najde někdo, kdo si všimne toho, že z diskuze
zmizel. V tu chvíli se stáváte nedůvěryhodnými. Pokud jste chybu
udělali, nejlepší řešení je se jednoduše omluvit.
5. Reagujte v přiměřeném množství
Stala se z jedné vaší odpovědi pod článkem, na Facebooku či Twitteru
nekonečná diskuze? Zastavte záplavu výměny názorů online dřív, než
bude dlouhé vysvětlování působit jako vymlouvání. Ideální je spojit se
s druhou stranou telefonicky či přes e-mail a v diskuzi poznamenat, že se
komentářem již zabýváte offline.
6. Povzbuďte komunikaci v sociálních sítích
Nepodceňte sílu sociálních médií a sežeňte si odborníka, který
dokáže využít potenciál vaší značky na maximum a zároveň ji
komunikačně udrží nad vodou, bude-li se topit.
7. Reagujte rychle
Čím dříve na dotaz zareagujete, tím je větší pravděpodobnost, že se
vyhnete vzniku obrovské nafouknuté bubliny, kterou kolem situace vytvoří
samotní diskutující čtenáři. Pokud v tu chvíli ještě nemáte dostatek
informací, řekněte opět pravdu – situací se zabýváte a budete reagovat
hned, jakmile zjistíte více podrobností.
8. Sežeňte si fanoušky
Vybudujte si online komunitu fanoušků ještě dříve, než ji budete
potřebovat. Komunita často vyřeší problém sama bez vašeho
přičinění.
9. Vymyslete vhodnou formu reakce
Na komentář můžete reagovat komentářem, na video videem. Řiďte se
zásady nic nepřehánět, ale zkuste být i kreativní.
10. Použijte novou formu pro tradiční obsah
Nebojte se k šíření tradičního obsahu využít nová média. Nenapadlo
vás vypustit tiskovou zprávu přes Facebook? Upravte ji do méně formální
podoby a možná se budete divit, kolik toto obvykle strohé sdělení
přiláká čtenářů. Doporučení vzešla ze semináře Krizová
komunikace a monitoring, který vznikl ve spolupráci PR.Konektoru a H1.cz.
Autorem článku je Katka Sekulová.