Počátky affiliate marketingu sahají už do devadesátých let minulého
století, kdy na jakémsi provizním systému fungovalo mnoho eroticky
zaměřených portálů v USA. Za průkopníka v této oblasti je považována
společnost Amazon, díky které se později tento pojem rozšířil mezi velkou
skupinu online aktivních lidí (profesionálů i naprostých amatérů),
kteří díky tomuto novému způsobu spolupráce s inzerentem začali
vydělávat od drobných až po zajímavé částky. Amazon nebyl úplně první
(PC Flowers & Gifts, CDNow a další menší projekty), ale nesporně se
zasloužil o další vývoj affiliate marketingu, jak ho známe dnes.
Opravdu je konec?
Zprávy o tom, že je tento model spolupráce inzerenta a partnerských
webů u svého konce, se objevují již několik let. Informace do světa
často vypouští záměrně i američtí profesionálové, kteří se
affiliatem živí a nechtějí si zvyšovat konkurenci ve svém oboru.
Nedávno se o konci affiliate marketingu hovořilo v souvislosti s novým
„Cookie law“ zavedeným ze strany Evropské unie. Jelikož drtivá většina
affiliate programů je založena na principu cookies, a tudíž by bylo možné,
že velká spousta partnerských webů v programech zapojených by díky tomuto
(nesmyslnému – poznámka autora) nařízení přišla o značnou část
svých příjmů. Naštěstí se tato obava zatím nepotvrzuje, ale některé
sítě a technologie již hledají způsob nového trackování bez využití
cookies (flash, IP adresy…).
Nedůvěra v tento model spolupráce vychází spíše ze strany inzerentů
a velkých portálů, které dlouhou dobu vydělávají na prodeji svého
prostoru na základě jiných modelů (CPT, CPC). Větší firmy se bojí, jak
bude jejich nabídka na partnerských webech propagována. V affiliate
marketingu je důležitá oboustranná komunikace mezi inzerenty a partnerskými
weby, která může ve svém důsledku vést k dlouhodobému oboustranně
výhodnému vztahu.
Světlé zítřky
Stále více firem v České republice o zavedení partnerského programu
uvažuje a v dnešní době je na trhu o něco více nástrojů a sítí,
které se dají využít, než tomu bylo cca 5 let zpátky. Vývoj v online
reklamě jde neustále směrem k výkonu a affiliate je typickým výkonovým
kanálem, který stále více firem do svého online marketingového mixu
zařazuje. Důkazem toho může být i predikce společnosti Forrester, která
na následujícím obrázku ukazuje odhad vývoje do roku 2016 v USA.

Trh v USA je samozřejmě diametrálně odlišný od toho českého a
o podobných číslech si v našich podmínkách můžeme nechat zdát,
přesto je zde potenciál affiliate marketingu v mnoha případech nevyužit.
Proto se i my v H1.cz této vertikále online marketingu chceme dále věnovat
a pro naše klienty affiliate marketing vytěžovat na maximum.
Závěrem se dá říci, že affiliate marketing rozhodně není mrtvý, ale
chytá druhý dech. V době finanční krize je tento oboustranně výhodný
model spolupráce jedním z těch pravých pro vaše podnikání.
Chcete se dozvědět více o možnostech právě pro vaše online
podnikání? Potřebujete poradit s vaším stávajícím affiliate programem?
Kontaktujte nás na jakub.glanc@h1.cz .
Autorem článku je Jakub Glanc.
Výborně konečně i velké marketingové agentury odhadly potenciál affiliate marketingu pro své klienty. Samozřejmě vždy záleží na realizaci partnerského programu a kdo se o něj stará, aby mohl být pro klienta i pro partnery přínosný. Základem je WIN-WIN. Zrovna nedávno jsem se s kamarádem bavil, že podobné marketingové a konzultační agentury u nás mají v podstatě nejlepší možnost jak dělat osvětu v affiliatu pro větší inzerenty.
Díky za komentář. V brzké době plánujeme spuštění affiliate programů některých našich klientů a budeme velmi rádi, když nás budou affiliate specialisté (publisheři) kontaktovat a budou se chtít dozvědět více o spoulpráci s námi a našimi klienty.
Dobrý den Naše společnost provozuje portál, který aktivně využívá affiliate marketing. Poskytujeme našim uživatelům službu zpětné slevy. Podrobnosti jsou dostupné na našich stránkách. Prosím, pošlete mi něco bližšího o Vašem projektu.
Dobrý den pane Korbélyi,
můžete mi napsat na jakub.glanc@h1.cz.
V nesprávně nastaveném affiliate programu může být i riziko pro SEO, přesněji riziko penalizace. Rozepsal jsem se o tom zde https://blog.bloxxter.cz/…-rozbit-web/ a snad to zajímavým způsobem doplní Jakubův článek.
Díky za zajímavý článek. Tento problém se týká spíše klientů, kteří se rozhodnou affiliate vyvíjet sami a nedají si na toto pozor. V případě některých již hotových technologií a veřejných sítí u nás problém s penalizací odpadá díky způsobu trackování.
Máte naprostou pravdu. To co nám (provizni-system.cz) dlouhodobě přinášelo velké množství odkazů je nyní velkou starostí. Přesto největší riziko dnes vidím v technologicky špatně vytvořených zbožových srovnávačích, kteří často odkazují na přímo. Ty vám odkazový profil zlikvidují během velice krátké doby. V naší síti stále držíme trackovaní přímým odkazem, ale snažíme se partnery učit a asi dojde i na schvalování. Jinak mohu potvrdit, že affiliate program druhý dech opravdu nabírá i v ČR. Minimálně od konce roku 2012 dochází k růstu obratu.
affiliate marketing bude stále iba rásť na Slovensku a v Čechách je ešte veľmi veľa priestoru pre ďalší rozvoj
Přesně tak. V ČR je ještě dost nevyrýžovaných nik. Na Slovensku je affil zatím v plenkách.
Na Slovensku sa s tým pokúšame niečo robiť :) V sieti Dognet.sk už máme cez 70 SK a CZ kampaní
Sami klientům affiliate doporučujeme. Je vždy potřeba podívat se na všechny apekty spolupráce, ale pokud se navolí dobře a jde o win-win situaci, myslím, že affil může výrazně pomoci!
To, co uvádí Pavel, o nevýhodě v podobě možného poškození webu inzerenta pomocí stovek, tisícovek odkazů s affiliate parametrem může být samozřejmě občas problém, my jako cashback portál https://www.alvarado.cz/ to řešíme tak, že na partnerské e-shopy a jejich produkty odkazujeme vždy ‚exit‘ odkazem např: alvarado.cz/exit/zoot-cz.
Tento způsob odkazování je stále častější, využívané např. i na https://slevovykupon.net/ , kde odkazy jsou také takto vnitřní v rámci webu.
Inzerent si musí dobře vyjasnit podmínky propagace, affiliate síť to musí kontrolovat a pak není žádný problém. Na webu https://pandakupony.cz spolupracujeme s mnoho inzerenty a vždy jsme se na všem dohodli.
Affiliate marketing opravdu není mrtvý, ba naopak, v koronavirové době se více nakupuje na internetu a i u affiliate sítí (jako jsou CJ, eHub, Dognet a další) je vidět velice aktivní spouštění nových kampaní a to i velmi známých značek a firem. To je vidět i u nás na https://www.abkupony.cz/, kde nás poslední dobou kontaktují samotní provozovatelé e-shopů a služeb a nabízejí nám spolupráci a možnost registrace do jejich affilate programů. Je vtipné, že tento Váš článek je přibližne 7 let starý, píše se vněm o „druhém dechu“ pro affiliate marketing v době krize – a nyní vidíte, je tu další krize a affliate marketing posiluje ještě víc :-)