Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Je affiliate marketing mrtvý?

Počátky affiliate marketingu sahají už do devadesátých let minulého století, kdy na jakémsi provizním systému fungovalo mnoho eroticky zaměřených portálů v USA. Za průkopníka v této oblasti je považována společnost Amazon, díky které se později tento pojem rozšířil mezi velkou skupinu online aktivních lidí (profesionálů i naprostých amatérů), kteří díky tomuto novému způsobu spolupráce s inzerentem začali vydělávat od drobných až po zajímavé částky. Amazon nebyl úplně první (PC Flowers & Gifts, CDNow a další menší projekty), ale nesporně se zasloužil o další vývoj affiliate marketingu, jak ho známe dnes.

Opravdu je konec?

Zprávy o tom, že je tento model spolupráce inzerenta a partnerských webů u svého konce, se objevují již několik let. Informace do světa často vypouští záměrně i američtí profesionálové, kteří se affiliatem živí a nechtějí si zvyšovat konkurenci ve svém oboru.

Nedávno se o konci affiliate marketingu hovořilo v souvislosti s novým „Cookie law“ zavedeným ze strany Evropské unie. Jelikož drtivá většina affiliate programů je založena na principu cookies, a tudíž by bylo možné, že velká spousta partnerských webů v programech zapojených by díky tomuto (nesmyslnému – poznámka autora) nařízení přišla o značnou část svých příjmů. Naštěstí se tato obava zatím nepotvrzuje, ale některé sítě a technologie již hledají způsob nového trackování bez využití cookies (flash, IP adresy…).

Nedůvěra v tento model spolupráce vychází spíše ze strany inzerentů a velkých portálů, které dlouhou dobu vydělávají na prodeji svého prostoru na základě jiných modelů (CPT, CPC). Větší firmy se bojí, jak bude jejich nabídka na partnerských webech propagována. V affiliate marketingu je důležitá oboustranná komunikace mezi inzerenty a partnerskými weby, která může ve svém důsledku vést k dlouhodobému oboustranně výhodnému vztahu.

Světlé zítřky

Stále více firem v České republice o zavedení partnerského programu uvažuje a v dnešní době je na trhu o něco více nástrojů a sítí, které se dají využít, než tomu bylo cca 5 let zpátky. Vývoj v online reklamě jde neustále směrem k výkonu a affiliate je typickým výkonovým kanálem, který stále více firem do svého online marketingového mixu zařazuje. Důkazem toho může být i predikce společnosti Forrester, která na následujícím obrázku ukazuje odhad vývoje do roku 2016 v USA.

 

Trh v USA je samozřejmě diametrálně odlišný od toho českého a o podobných číslech si v našich podmínkách můžeme nechat zdát, přesto je zde potenciál affiliate marketingu v mnoha případech nevyužit. Proto se i my v H1.cz této vertikále online marketingu chceme dále věnovat a pro naše klienty affiliate marketing vytěžovat na maximum.

Závěrem se dá říci, že affiliate marketing rozhodně není mrtvý, ale chytá druhý dech. V době finanční krize je tento oboustranně výhodný model spolupráce jedním z těch pravých pro vaše podnikání.    

Chcete se dozvědět více o možnostech právě pro vaše online podnikání? Potřebujete poradit s vaším stávajícím affiliate programem? Kontaktujte nás na jakub.glanc@h1.cz .

Autorem článku je Jakub Glanc.

  • František Szabó
    06. 06. 2013 / 10:29

    Výborně konečně i velké marketingové agentury odhadly potenciál affiliate marketingu pro své klienty. Samozřejmě vždy záleží na realizaci partnerského programu a kdo se o něj stará, aby mohl být pro klienta i pro partnery přínosný. Základem je WIN-WIN. Zrovna nedávno jsem se s kamarádem bavil, že podobné marketingové a konzultační agentury u nás mají v podstatě nejlepší možnost jak dělat osvětu v affiliatu pro větší inzerenty.

    • Jakub Glanc
      07. 06. 2013 / 11:07

      Díky za komentář. V brzké době plánujeme spuštění affiliate programů některých našich klientů a budeme velmi rádi, když nás budou affiliate specialisté (publisheři) kontaktovat a budou se chtít dozvědět více o spoulpráci s námi a našimi klienty.

      • Pavel Korbélyi
        04. 07. 2013 / 08:44

        Dobrý den Naše společnost provozuje portál, který aktivně využívá affiliate marketing. Poskytujeme našim uživatelům službu zpětné slevy. Podrobnosti jsou dostupné na našich stránkách. Prosím, pošlete mi něco bližšího o Vašem projektu.

  • Pavel Ungr
    06. 06. 2013 / 21:12

    V nesprávně nastaveném affiliate programu může být i riziko pro SEO, přesněji riziko penalizace. Rozepsal jsem se o tom zde https://blog.bloxxter.cz/…-rozbit-web/ a snad to zajímavým způsobem doplní Jakubův článek.

    • Jakub Glanc
      07. 06. 2013 / 09:25

      Díky za zajímavý článek. Tento problém se týká spíše klientů, kteří se rozhodnou affiliate vyvíjet sami a nedají si na toto pozor. V případě některých již hotových technologií a veřejných sítí u nás problém s penalizací odpadá díky způsobu trackování.

    • Petr Soukup
      18. 07. 2013 / 08:51

      Máte naprostou pravdu. To co nám (provizni-system.cz) dlouhodobě přinášelo velké množství odkazů je nyní velkou starostí. Přesto největší riziko dnes vidím v technologicky špatně vytvořených zbožových srovnávačích, kteří často odkazují na přímo. Ty vám odkazový profil zlikvidují během velice krátké doby. V naší síti stále držíme trackovaní přímým odkazem, ale snažíme se partnery učit a asi dojde i na schvalování. Jinak mohu potvrdit, že affiliate program druhý dech opravdu nabírá i v ČR. Minimálně od konce roku 2012 dochází k růstu obratu.

  • Peto
    04. 07. 2013 / 15:41

    affiliate marketing bude stále iba rásť na Slovensku a v Čechách je ešte veľmi veľa priestoru pre ďalší rozvoj

    • Martin
      14. 04. 2014 / 00:01

      Přesně tak. V ČR je ještě dost nevyrýžovaných nik. Na Slovensku je affil zatím v plenkách.

      • Štefan Polgári
        17. 11. 2015 / 16:31

        Na Slovensku sa s tým pokúšame niečo robiť :) V sieti Dognet.sk už máme cez 70 SK a CZ kampaní

  • Marek Kříž
    29. 07. 2013 / 13:46

    Sami klientům affiliate doporučujeme. Je vždy potřeba podívat se na všechny apekty spolupráce, ale pokud se navolí dobře a jde o win-win situaci, myslím, že affil může výrazně pomoci!

  • Manuel
    30. 11. 2015 / 15:09

    To, co uvádí Pavel, o nevýhodě v podobě možného poškození webu inzerenta pomocí stovek, tisícovek odkazů s affiliate parametrem může být samozřejmě občas problém, my jako cashback portál https://www.alvarado.cz/ to řešíme tak, že na partnerské e-shopy a jejich produkty odkazujeme vždy ‚exit‘ odkazem např: alvarado.cz/e­xit/zoot-cz.

    • Majka
      07. 05. 2019 / 11:46

      Tento způsob odkazování je stále častější, využívané např. i na https://slevovykupon.net/ , kde odkazy jsou také takto vnitřní v rámci webu.

    • Ondřej
      01. 08. 2019 / 14:16

      Inzerent si musí dobře vyjasnit podmínky propagace, affiliate síť to musí kontrolovat a pak není žádný problém. Na webu https://pandakupony.cz spolupracujeme s mnoho inzerenty a vždy jsme se na všem dohodli.

  • Aleš
    28. 09. 2020 / 10:45

    Affiliate marketing opravdu není mrtvý, ba naopak, v koronavirové době se více nakupuje na internetu a i u affiliate sítí (jako jsou CJ, eHub, Dognet a další) je vidět velice aktivní spouštění nových kampaní a to i velmi známých značek a firem. To je vidět i u nás na https://www.abkupony.cz/, kde nás poslední dobou kontaktují samotní provozovatelé e-shopů a služeb a nabízejí nám spolupráci a možnost registrace do jejich affilate programů. Je vtipné, že tento Váš článek je přibližne 7 let starý, píše se vněm o „druhém dechu“ pro affiliate marketing v době krize – a nyní vidíte, je tu další krize a affliate marketing posiluje ještě víc :-)

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.