SEO restart byl letos docela výživný. A už samotná keynote ho vykopla
přesně tak, jak se na konference tohoto typu sluší – od Honzy Tichého
jsme se dočkali přednášky o trendech v SEO v roce 2016 spojené
s nastíněním toho, co nás v programu následujícího dne čeká. Musíme
říct, že takhle má vypadat keynote podle našeho gusta.
Podle slov organizátora nebylo SEO nikdy živější než v roce
2016. Pojďme si tedy shrnout, jakými tématy (nejen) letos dýchá.
Marek Prokop – Personalizované vyhledávání není strašák, ale
příležitost
Google s personalizací začal v listopadu 2015 a v současné době
silně personalizované výsledky předkládá cca 70 % uživatelům. To
působí dramaticky, ale rozdíly mezi výsledky jednotlivých uživatelů tak
propastné nejsou.
Nejdůležitější poselství je ovšem jiné: „Snažte se nejdříve
uspět v lokalitě svého působení – právě zde je největší obchodní
potenciál. Nejprve otrhejte nízko visící ovoce, než se vrhnete na
ostatní.“
A buďte o krok napřed. Dostaňte na web uživatele ještě před tím,
než začne hledat produkty. Díky tomu bude mít váš web lepší výchozí
pozici.

Jan Tichý – Analýza klíčových slov ve světě (not provided)
Obsahová témata jako substitut ke klíčovým slovům se v přednáškách
objevila hned několikrát. Honza Tichý se zaměřil na problém, jak
provádět analýzu klíčových slov, když je drtivá většina frází skryta
za magickou značkou „not provided“.
Cesta je ve vzájemné spolupráci mezi Google Analytics a GSC. Tyto dvě
platformy konečně umí propojit data do jedné tabulky, nicméně to se
neděje na úrovni klíčových slov. Data jsou vázána na URL, která pro nás
mohou představovat tematické celky.
Názor, že stačí analyzovat témata, se ukázal být kontroverzní. Řada
posluchačů po přednášce rozvířila velmi živou diskusi, která ovšem
skončila patem. Pro nás to byla zajímavá inspirace, kterou lze ovšem
využít jen při analýze současných zákazníků nebo stavu webu. Tento typ
analýzy nám nepomůže najít nová témata, která na webu zatím
nemáme.
Michal Krutiš – Případová studie – Zvýšení návštěvnosti
z organic o třetinu
Michal Krutiš představil svou zkušenost s optimalizací webu, který
uživatelům pomáhá najít řemeslníky. Hlavním problémem projektu
zpočátku bylo extrémní množství nedůležitých stránek, které byly
indexovány a vytlačovaly z vyhledávání ty důležité.
Pro úspěšnou změnu bylo třeba především vytvořit skutečně
hodnotné vstupní stránky. Tomu pomohlo velké množství obsahu, který
stránky nasbíraly v průběhu času, např. poptávky, recenze atd. Vznikly
kompilované stránky s variabilním obsahem a především lokálním
zacílením, díky kterým se podařilo pokrýt nová témata a dotazy.
Výsledkem bylo zvýšení organické návštěvnosti o třetinu. Pozice na
některá klíčová slova se zlepšily, některé zůstaly stejné, ale
špatná vstupní stránka byla nahrazena takovou, která dosahuje lepší míry
prokliku. Takže vítězství na více frontách.
Michal Voják – AMP – Accelerated Mobile Pages
Michal nám přišel říct pár slov o open source projektu a řešení
AMP, které vzniklo za účelem lepší optimalizace obsahu pro mobilní
zařízení a aktuálně nejlépe funguje na statických webech
magazínového typu.
Co vlastně umí? Hlavní devízou je schopnost web zrychlit a reagovat tak
na fakt, že je pro Google rychlost načítání webu klíčovým faktorem. AMP
to dokáže díky vlastnímu JavaScriptu, který je přizpůsoben rychlému
načítání obsahu. A došlo i na konkrétní výsledky – test na BBC webu
ukázal, že se AMP verze načítala o 10 vteřin rychleji než responzivní
stránka (konkrétně šlo o rozdíl 4,7 s vs. 14,7 s). Michal navíc
zmínil i vyšší CTR u této varianty webu než u běžných stránek.
Tajemství tkví v tagu META AMPHTML s odkazem, díky kterému vyhledávač
dokáže rozpoznat AMP verzi stránky a nabízet primárně tyto výsledky.
Smutná část příběhu přichází teď – v ČR bohužel Google výsledky
tohoto typu zatím nenabízí.
Adam Ježek – Rankbrain – dostaňte se do hlavy
Google
Adam se nám snažil udělat pořádekv tom, jak SEO konzultantům zasahuje
do práce RankBrain. Podle jeho slov nyní jako nadstavba updatu Hummingbird
funguje celosvětově a zásadně ovlivňuje množství výsledků v SERPU.
Metriky, kterých si Google jeho prostřednictvím všímá, jsou rychlost a
použitelnost webu, a Google z něj udělal třetí nejdůležitější signál
po obsahu na webu a zpětných odkazech.
RankBrain hodnotí, jak dlouho je uživatel na webu, kam se pohybuje po něm
(vrací se zpět do SERPU?) nebo jak rychle se web načítá. Poté hledá
podobné weby a škatulkuje je do skupin, což mu umožňuje do výsledků
vyhledávání zařadit nepoměrně větší množství webů než
kdy dřív.
A teď jak ho vlastně využít? Stránky berte jako témata – zapomeňte
na striktní použití konkrétních klíčových slov pro vstupní stránky a
texty pište obsahově komplexně a na základě zastřešujících témat.
Neopomíjejte UX a zvyšte použitelnost webu, přičemž si dávejte velký
pozor na rychlost jeho načítání. A pokud web teprve budujete, myslete na
všechny uživatele. Jak Adam dodal na konec, responzivní weby jsou
budoucnost.
Martin Kůra – Geografické cílení
vícejazyčných webů
Pracujete s vícejazyčným webem? Podle Martina Kůry je zásadní necílit
na jazyk, ale na region, a to ať je jazyková mutace řešena jakkoliv.
Cílení takovým způsobem totiž neznamená zaměřovat se na lidi
nacházející se v konkrétní lokalitě, ale na fráze, které Google
vyhodnotí jako lokálně specifické.
Aspektem v rozhodování, jak přesně web pro jazyky uzpůsobit, by měla
být síla brandu, typ byznysu, kterému se web věnuje (existuje obchodní
zastoupení, nebo jen centrála?) a typ CMS, které může být v horším
případě nepřipraveno na variantu podadresářů. Naopak ideální variantou,
která webu v očích vyhledávače pomůže, jsou servery umístěné
v daném regionu. Pokud to nelze, je dobré využít CDN.
A co je pro vyhledávač faktorem k určení geografické příslušnosti
webu? Například IP adresa serveru, typy zpětných odkazů a
anchor texty.

Karel Lyčka – SEO mobilních aplikací a jiné taškařice
Mobilní aplikace jsou zlatý důl a Google to má spočítané jasně –
v rámci Google Play a App Store jsou nyní ke stažení víc než 2 miliony
aplikací. Jak se největší světový vyhledávač staví k aplikacím a
optimalizaci? Vyhledávání funguje stejně, nicméně u aplikací vám je
k dispozici mnohem více informací.
Například jde o množství instalací, kvalitu a kvantitu hodnocení,
retenci zákazníka, trendy ve stahování… Stejně jako na webu u aplikace
můžete upravit nejen její název (až 255 znaků pro Google Play vs.
30 znaků pro App Store), popisek (shodně 4000 znaků), ale i zadat
klíčová slova (pouze v App Store). Pohrát byste si ale měli i s ikonami
a screenshoty, což jsou jedny z prvních věcí, které potenciální
uživatel zahlédne a které ho mohou popíchnout ke stažení právě vašeho
produktu. Jak Karel shrnul, aplikace rozhodně nejsou určené jen velkým
webům, což dokazuje jeho www.metalshop.cz.
Konec konference patřil klukům z fulltextu Seznamu. Co by vás nemělo
minout, shrnujeme v bodech:
- Pokud jsme se u Google bavili o rychlosti načítání jako o zásadním
faktoru hodnocení webu, Seznam se omezuje na to, že pro něj rychlost
načítání webu ovlivňuje toliko rychlost jeho indexace crawlery.
- Počet a kvalita zpětných odkazů pro Seznam nemá vliv. Razí heslo, že
za ně webmaster není zodpovědný.
- V duelu http vs. https nevyhrává ani jedna varianta. Https „nějakou
roli hraje, ale je otázka, zda pozitivní, nebo negativní.“
- Seznam plánuje vytvoření varianty Webmaster Tools (GSC). Stane se tak
pravděpodobně do konce roku. A kluci zdůraznili slovo „varianta“, proto
se raději moc netěšme.

Autorkou článku je Petra Kellerová.
Lehce bych uvedl na pravou míru závěry z mé prezentace: 1. Cílit můžete na region NEBO na jazyk, ale vždy je potřeba v tom mít jasno, jinak můžete dostávat nechtěný traffic. 2. IP adresa serveru je velmi slabým signálem, takže mít servery v zemích cilení nedoporučuji. Důležitá je ale IP adresa zpětných odkazů, takže doporučuji sledovat odkazové portfolio. Díky
Pokud se jedná o firemní vícejazyčný web nabízející produkt ve svém okolí, doporučujete využívat „komerční“ anchor texty neobsahující zmínku lokality?
Pokud je web takto lokálně zaměřen, pak vám zmínka lokality v anchor textech může pomoci. Zkontrolujte si, se lokalita v anchor textu je v jazyce příslušné mutace.