Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jaký byl letošní SEO restart?

SEO restart byl letos docela výživný. A už samotná keynote ho vykopla přesně tak, jak se na konference tohoto typu sluší – od Honzy Tichého jsme se dočkali přednášky o trendech v SEO v roce 2016 spojené s nastíněním toho, co nás v programu následujícího dne čeká. Musíme říct, že takhle má vypadat keynote podle našeho gusta.

Podle slov organizátora nebylo SEO nikdy živější než v roce 2016. Pojďme si tedy shrnout, jakými tématy (nejen) letos dýchá.

 

Marek Prokop – Personalizované vyhledávání není strašák, ale příležitost

Google s personalizací začal v listopadu 2015 a v současné době silně personalizované výsledky předkládá cca 70 % uživatelům. To působí dramaticky, ale rozdíly mezi výsledky jednotlivých uživatelů tak propastné nejsou.

Nejdůležitější poselství je ovšem jiné: „Snažte se nejdříve uspět v lokalitě svého působení – právě zde je největší obchodní potenciál. Nejprve otrhejte nízko visící ovoce, než se vrhnete na ostatní.“

A buďte o krok napřed. Dostaňte na web uživatele ještě před tím, než začne hledat produkty. Díky tomu bude mít váš web lepší výchozí pozici.

 

 

Jan Tichý – Analýza klíčových slov ve světě (not provided)

Obsahová témata jako substitut ke klíčovým slovům se v přednáškách objevila hned několikrát. Honza Tichý se zaměřil na problém, jak provádět analýzu klíčových slov, když je drtivá většina frází skryta za magickou značkou „not provided“.

Cesta je ve vzájemné spolupráci mezi Google Analytics a GSC. Tyto dvě platformy konečně umí propojit data do jedné tabulky, nicméně to se neděje na úrovni klíčových slov. Data jsou vázána na URL, která pro nás mohou představovat tematické celky.

Názor, že stačí analyzovat témata, se ukázal být kontroverzní. Řada posluchačů po přednášce rozvířila velmi živou diskusi, která ovšem skončila patem. Pro nás to byla zajímavá inspirace, kterou lze ovšem využít jen při analýze současných zákazníků nebo stavu webu. Tento typ analýzy nám nepomůže najít nová témata, která na webu zatím nemáme.

 

Michal Krutiš – Případová studie – Zvýšení návštěvnosti z organic o třetinu

Michal Krutiš představil svou zkušenost s optimalizací webu, který uživatelům pomáhá najít řemeslníky. Hlavním problémem projektu zpočátku bylo extrémní množství nedůležitých stránek, které byly indexovány a vytlačovaly z vyhledávání ty důležité.

Pro úspěšnou změnu bylo třeba především vytvořit skutečně hodnotné vstupní stránky. Tomu pomohlo velké množství obsahu, který stránky nasbíraly v průběhu času, např. poptávky, recenze atd. Vznikly kompilované stránky s variabilním obsahem a především lokálním zacílením, díky kterým se podařilo pokrýt nová témata a dotazy.

Výsledkem bylo zvýšení organické návštěvnosti o třetinu. Pozice na některá klíčová slova se zlepšily, některé zůstaly stejné, ale špatná vstupní stránka byla nahrazena takovou, která dosahuje lepší míry prokliku. Takže vítězství na více frontách.

 

Michal Voják – AMP – Accelerated Mobile Pages

Michal nám přišel říct pár slov o open source projektu a řešení AMP, které vzniklo za účelem lepší optimalizace obsahu pro mobilní zařízení a aktuálně nejlépe funguje na statických webech magazínového typu.

Co vlastně umí? Hlavní devízou je schopnost web zrychlit a reagovat tak na fakt, že je pro Google rychlost načítání webu klíčovým faktorem. AMP to dokáže díky vlastnímu JavaScriptu, který je přizpůsoben rychlému načítání obsahu. A došlo i na konkrétní výsledky – test na BBC webu ukázal, že se AMP verze načítala o 10 vteřin rychleji než responzivní stránka (konkrétně šlo o rozdíl 4,7 s vs. 14,7 s). Michal navíc zmínil i vyšší CTR u této varianty webu než u běžných stránek.

Tajemství tkví v tagu META AMPHTML s odkazem, díky kterému vyhledávač dokáže rozpoznat AMP verzi stránky a nabízet primárně tyto výsledky. Smutná část příběhu přichází teď – v ČR bohužel Google výsledky tohoto typu zatím nenabízí.

 

Adam Ježek – Rankbrain – dostaňte se do hlavy Google

Adam se nám snažil udělat pořádekv tom, jak SEO konzultantům zasahuje do práce RankBrain. Podle jeho slov nyní jako nadstavba updatu Hummingbird funguje celosvětově a zásadně ovlivňuje množství výsledků v SERPU. Metriky, kterých si Google jeho prostřednictvím všímá, jsou rychlost a použitelnost webu, a Google z něj udělal třetí nejdůležitější signál po obsahu na webu a zpětných odkazech.

RankBrain hodnotí, jak dlouho je uživatel na webu, kam se pohybuje po něm (vrací se zpět do SERPU?) nebo jak rychle se web načítá. Poté hledá podobné weby a škatulkuje je do skupin, což mu umožňuje do výsledků vyhledávání zařadit nepoměrně větší množství webů než kdy dřív.

A teď jak ho vlastně využít? Stránky berte jako témata – zapomeňte na striktní použití konkrétních klíčových slov pro vstupní stránky a texty pište obsahově komplexně a na základě zastřešujících témat. Neopomíjejte UX a zvyšte použitelnost webu, přičemž si dávejte velký pozor na rychlost jeho načítání. A pokud web teprve budujete, myslete na všechny uživatele. Jak Adam dodal na konec, responzivní weby jsou budoucnost.

 

Martin Kůra – Geografické cílení vícejazyčných webů

Pracujete s vícejazyčným webem? Podle Martina Kůry je zásadní necílit na jazyk, ale na region, a to ať je jazyková mutace řešena jakkoliv. Cílení takovým způsobem totiž neznamená zaměřovat se na lidi nacházející se v konkrétní lokalitě, ale na fráze, které Google vyhodnotí jako lokálně specifické.

Aspektem v rozhodování, jak přesně web pro jazyky uzpůsobit, by měla být síla brandu, typ byznysu, kterému se web věnuje (existuje obchodní zastoupení, nebo jen centrála?) a typ CMS, které může být v horším případě nepřipraveno na variantu podadresářů. Naopak ideální variantou, která webu v očích vyhledávače pomůže, jsou servery umístěné v daném regionu. Pokud to nelze, je dobré využít CDN.

A co je pro vyhledávač faktorem k určení geografické příslušnosti webu? Například IP adresa serveru, typy zpětných odkazů a anchor texty.

 

 

Karel Lyčka – SEO mobilních aplikací a jiné taškařice

Mobilní aplikace jsou zlatý důl a Google to má spočítané jasně – v rámci Google Play a App Store jsou nyní ke stažení víc než 2 miliony aplikací. Jak se největší světový vyhledávač staví k aplikacím a optimalizaci? Vyhledávání funguje stejně, nicméně u aplikací vám je k dispozici mnohem více informací.

Například jde o množství instalací, kvalitu a kvantitu hodnocení, retenci zákazníka, trendy ve stahování… Stejně jako na webu u aplikace můžete upravit nejen její název (až 255 znaků pro Google Play vs. 30 znaků pro App Store), popisek (shodně 4000 znaků), ale i zadat klíčová slova (pouze v App Store). Pohrát byste si ale měli i s ikonami a screenshoty, což jsou jedny z prvních věcí, které potenciální uživatel zahlédne a které ho mohou popíchnout ke stažení právě vašeho produktu. Jak Karel shrnul, aplikace rozhodně nejsou určené jen velkým webům, což dokazuje jeho www.metalshop.cz.

 

 

Konec konference patřil klukům z fulltextu Seznamu. Co by vás nemělo minout, shrnujeme v bodech:

  • Pokud jsme se u Google bavili o rychlosti načítání jako o zásadním faktoru hodnocení webu, Seznam se omezuje na to, že pro něj rychlost načítání webu ovlivňuje toliko rychlost jeho indexace crawlery.
  • Počet a kvalita zpětných odkazů pro Seznam nemá vliv. Razí heslo, že za ně webmaster není zodpovědný.
  • V duelu http vs. https nevyhrává ani jedna varianta. Https „nějakou roli hraje, ale je otázka, zda pozitivní, nebo negativní.“
  • Seznam plánuje vytvoření varianty Webmaster Tools (GSC). Stane se tak pravděpodobně do konce roku. A kluci zdůraznili slovo „varianta“, proto se raději moc netěšme.

 

 

 

Autorkou článku je Petra Kellerová.

  • Martin Kůra
    22. 06. 2016 / 09:07

    Lehce bych uvedl na pravou míru závěry z mé prezentace: 1. Cílit můžete na region NEBO na jazyk, ale vždy je potřeba v tom mít jasno, jinak můžete dostávat nechtěný traffic. 2. IP adresa serveru je velmi slabým signálem, takže mít servery v zemích cilení nedoporučuji. Důležitá je ale IP adresa zpětných odkazů, takže doporučuji sledovat odkazové portfolio. Díky

    • Vlastimil
      03. 01. 2017 / 17:49

      Pokud se jedná o firemní vícejazyčný web nabízející produkt ve svém okolí, doporučujete využívat „komerční“ anchor texty neobsahující zmínku lokality?

      • Martin Kůra
        03. 01. 2017 / 18:48

        Pokud je web takto lokálně zaměřen, pak vám zmínka lokality v anchor textech může pomoci. Zkontrolujte si, se lokalita v anchor textu je v jazyce příslušné mutace.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.