Na počátku roku se vždy vyrojí řada článků odhadujících,
kam se ten náš obor bude ubírat. Nemalé procento jejich autorů si pak
koncem roku spílá, proč radši nedrželi klávesnici za zuby, ale to už je
riziko vizionářských textů. SEO konzultanti Ataxa i H1.cz se sešli,
vytáhli křišťálové koule, optimalizované na SEO, a hráli si na věštce.
Milí čtenáři, čtěte a zapomeňte:o)
Co nás od vyhledávačů v tomto roce čeká?
Pokud jste měli štěstí a zúčastnili se Marketing
Monday na téma současnost a budoucnost internetových vyhledávačů, tak
víte, že jedním z témat byl vývoj způsobů zadávání dotazu do
vyhledávače v blízké budoucnosti. Nyní jsme zvyklí zadávat
zejména textové dotazy, ale čím dál více budeme potkávat i další
možnosti pokládání dotazu – obrázky či zvuk (např. pomocí mobilních
aplikací typu Google Goggles nebo Shazam), ale také video, GPS souřadnice a
další. Ve spojení s personifikovaným vyhledáváním pak uživatel může
mít subjektivní pocit, že vlastně ani žádný dotaz nezadává – GPS
souřadnice se odešlou automaticky a to, že uživatel hledá například
nejbližší kavárnu v okolí, si vyhledávač domyslí na základě historie
hledání uživatele ve stejnou denní dobu. Odpovědi tak od vyhledávačů
můžeme dostávat ještě dříve, než si rozmyslíme svůj dotaz.
Pokud bychom se dnes zeptali na nejrychleji rostoucí
vyhledávač (co se počtu dotazů týče), většina z vás by
pravděpodobně netipovala Google či Bing, ale YouTube nebo vyhledávače na
sociálních sítích. A tipovala by zřejmě správně.
Boj o video a sociální sítě je tak trochu bojem o celkový vliv –
Google má Youtube, Bing má partnerství s Facebookem. Indexace videí je
zatím závislá na textových metadatech, ale vyhledávače se budou snažit
proniknout přímo do obsahu videa. Vyhledávací políčko na Facebooku je
jistě zajímavé, zvláště pokud se do výsledků hledání na Facebooku
podaří integrovat výsledky standardního hledání v internetu více, než
je tomu dnes. Co myslíte, který z vyhledávačů má větší potenciál –
Google s YouTube či Bing s Facebookem?
[caption id=„attachment_4208“ align=„aligncenter“ width=„480“
caption=„Vyhledávání na webu prostřednictvím Facebooku“]
[/caption]
Při hledání dalších faktorů, které by mohly být použity
k hodnocení kvality stránek, si vyhledávače v poslední době vzaly na
paškál sociální sítě. Jak Google, tak Bing oficiálně
potvrdily, že odkazy z Facebooku či Twitteru mají na hodnocení vliv. Na
sociálních sítích vyhledávače využívají i obdobu zpětných odkazů na
klasických stránkách – popularitu témat se snaží odhadnout podle počtu
„lajků“, retweetů. Pracují s autoritou lidí na sociálních sítích,
tipují vlivné jedince a jejich doporučení dávají vyšší váhu. Snad
tímto směrem půjde i český Seznam, u kterého doufáme
v indexaci Twitteru.
Nikoho nepřekvapí náš odhad, že v tomto roce vzrostou investice
firem do marketingu v sociálních sítích. Polemizovat bychom však
mohli o tom, jaký bude vztah aktivit v sociálních sítích a tradičního
výkonnostního marketingu. Vladimír Saur odhaduje, že firmy, které PPC/SEO
dělají a důležitá je pro ně efektivita propagačních aktivit, nebudou
přesouvat tyto finance na sociální sítě, u kterých je výkonový efekt
spíše marginální (nebereme-li v úvahu např. Facebook Ads). Spíše se
podle něj přelijí peníze z klasických online marketingových kanálů
zaměřených na brand. Podle Pavla Ungra to ale může fungovat jinak u firem,
které do výkonové reklamy teprve půjdou. Některé agentury je přesvědčí
o důležitosti propagace v sociálních sítích a tyto peníze pak mohou
být investovány na úkor výkonové reklamy. Marketing v sociálních
sítích a SEO by však v každém případě v budoucnu měly být
plánovány tak, aby byly v synergii.
Abychom uspokojili i ty, kteří za SEO vidí stále spíše technické
řešení on-page faktorů, zmíníme i něco z HTML. Sémantický
web je stále tak trochu v plenkách, ale i tak lze využít
mikroformáty způsobem, který může návštěvnost pozitivně ovlivnit. Google
umožňuje pomocí sémantických značek (mikroformátů či RDF) dostat do
výsledků vyhledávání další informace, jako je třeba hodnocení, počty
komentářů či přátel atp. Tato možnost je již staršího data, ale
u nás se zatím cíleně příliš nevyužívá – myslíte, že se to letos
zlepší?
V této souvislosti je také dobré zmínit, že pomocí sémantických
značek lze na stránkách vyznačit informace o produktech pro zbožový
vyhledávač Google Product, který u nás zatím moc nefunguje.
Obejdete se tak bez speciálního XML souboru, který je obvykle pro zbožové
vyhledávače nutný.
Další možné události už pouze stručně:
- U nás se nadále bude bít Seznam s Googlem. Jelikož nejsou hodnověrné
statistiky používání vyhledávačů (respektive vyhledávače samotné
nechtějí pustit přesná čísla), nebudeme vědět přesně, kdy a zda Google
Seznam předstihne. V průběhu roku se tak určitě dočkáme
několika zaručeně ověřených zpráv, že se tak stalo.
- Může se stát, že Seznam bude více tlačen Googlem k inovacím
a zlepšování fulltextu, a tak ještě více upevní svou pozici nebo
naopak bude “převálcován” tempem svého většího konkurenta. Pokud
totiž Seznam neučiní zásadní kroky ve zlepšení svého vyhledávání,
riskuje tak rychlou ztrátu své dominantní pozice. Zatím jsou obě varianty
velmi pravděpodobné, ale jak to opravdu bude, na to si budeme muset rok
počkat.
- Mohly by se objevit první smysluplné analýzy důsledků nasazení
Google Instant, které bylo spuštěné loni na podzim. Uživatelé
potřebovali čas si zvyknout na nové rozhraní a osvojit si nové vzorce
chování.
- Tak jako každý rok v poslední době budeme očekávat nárůst
množství peněz utrácených v search marketingu a budeme tipovat,
ve které další zemi budou výdaje na reklamu na internetu vyšší než na
reklamu v tisku či televizi.
- Mobilní internet a lokální vyhledávání najdete jako
„trendy“ snad v každém článku o SEO v poslední době. Také si to
myslíme.
- Čekáme přiostřený boj proti spamu. Už jsme byli
svědky prvních penalizací velkých českých webů v Googlu kvůli
podezření z prodeje či výměny nerelevantních zpětných odkazů, Google
se snaží i algoritmicky zvýhodňovat unikátní obsah.
Tolik naše tipy k SEO trendům v roce 2011. A jaké jsou ty vaše?
Podělte se o ně v komentářích!
Google instant prý hodně hýbne s long tailem, jsem zvědavý jak moc. Podle mě to nebude zas taková změna.
Potenciál Facebooku je velký, ale Google je už zaběhnutý hledač. Stejně tak je Youtube synonymem videa na netu. Většina viedií na Facebooku jsou jen linkovaná videa z Youtube. Facebook by musel hodně zapracovat na vyhledávání aby se to naučili lidé používat.
Danieli, souhlasím s vámi, že aktuální vyhledávání na Facebooku moc použitelné (pro hledání v internetu) není. Myslím si ale, že Bing bude hodně tlačit na to, aby se to změnilo. Stejně tak lze podle mne v budoucnosti čekat menší loajalitu uživatelů k zavedeným službám – pokud bude vyhledávání na Facebooku použitelné, začne se více využívat. Lidé pohybující se na Facebooku, kteří budou chtít rychle něco vyhledat, pak mohou z nějaké části přestat chodit na zavedené vyhledávače, protože to v danou chvíli bude krok navíc.
Pěkný souhrný článek, díky. Zmínil jste sémantické značky pro zbožový vyhledávač Google Product, na stránkách Google čtu následující: „V současné době se strukturované úryvky pro nakupování zobrazují pouze v USA…“, tedy pro eshopy zaměřené na ČR či Evropu toto implementovat zatím význam nemá, nebo mluvím o něčem jiném?
Vladimíre, vzpomínám si, jak jste na školení mluvil o tom, že Youtube hledání je používanější než Google. Ale jde jen o formulářový button.
Já třeba vyhledávám Googlem a přitom jsem jejich tlačítko ani input nepoužil už několik let.
Bylo by velmi zajímavé zjistit, kolik lidí vyhledává přímo jejich formulářem a kolik lidí nepřímo (formulář jako součást browseru nebo přímo adresní řádka).
Loajalitu uživatelů si netroufám odhadovat.
Petře, Google product funguje zatím v omezeném počtu evropských zemí (UK, Německo, Francie, Itálie, Nizozemí, Španělsko, více viz https://goo.gl/ljcjp ). Podle nápovědy se údaje vyznačené v kódu stránky pomocí sémantických značek zobrazují v rich snipets pouze v US, ale nenašel jsem informaci, že by nešlo alternovat XML feed sémantickým vyznačením údajů o produktech přímo v HTML kódu stránky. Je tedy možné, že to funguje ve všech zemích, kde je Google Product Search dostupný.
Danieli, určitý podíl vyhledávání jde mimo vlastní formulář vyhledávače asi u všech vyhledávačů, byť se jeho velikost bude lišit. Já třeba přímo nevyhledávám ani na Youtube, v prohlížeči jsem jej měl jako jeden z předvolených vyhledávačů nastaven hned po instalaci. Vzhledem k defaultnímu nastavení Google v řadě prohlížečů u něj pravděpodobně budou tyto alternativní přístupy tvořit větší podíl, než u vyhledávačů ostatních. Já si naopak myslím, že čísla, která vyhledávače zveřejňují, obsahují i počty hledání z dalších zdrojů (toolbary, adresní řádky prohlížečů), protože je v zájmu vyhledávačů zveřejňovat čísla co největší, ale nenašel jsem bohužel pro svou domněnku žádné potvrzení.
Pěkný článek a díky hlavně za ten odkaz, který potvrzuje, že Facebook má na SEO efekt, protože o tom jsem tuhle vedl dlouhou diskusi, tak aspoň už mám podklady :)
Vladimíre, Super věc… google merchant centre. v UK to používám a vážně to ulehčí hledání a spoustu peněz.