V úterý 19. 2.
se proběhla konference UXZ4. A my jsme na ní nechyběli.
Z 16 přednášek, které se soustředily na nástroje využitelné v UX
designu, jsme vybrali 5, které jsme si nejvíc užili a které podle našeho
mínění stály za to.
Tužka a papír, Martin Majling
Zaujala nás přednáška Tužka a papír od Martina Majlinga, která celou
konferenci otevírala. Z Martinovy přednášky byla zajímavá hlavně část,
která se týkala jednání s klienty.
Podle Martinova se často stává, že výše postavení manažeři nejsou
příliš ochotní pouštět se do fyzického kreslení. Důvodem může být
pocit, že “to není jejich práce”. Martin představil zajímavé způsoby,
jak klientovi objasnit, proč je jeho vstup žádaný. “Vysvětlete, že
zodpovědnost za dobrý výsledek je na obou stranách a kreslení na papír
není plýtvání penězi. O plýtvání by šlo, kdyby ti dva nepracovali
společně, protože know-how obou je nedocenitelné,” popisoval.
Přínosná byla i myšlenka, že člověk u tabule nebo papíru se dá
snadno ovlivnit a nasměrovat požadovaným způsobem. Zkrátka: Pokud
chcete, aby člověk psal stručně, prostě mu dejte do ruky post-it a tlustou
fixu.
Product Reaction Cards, Petr Štědrý
Petrovo představení metody Product Reaction Cards bylo
výstižné a obohacené o konkrétní případy, kdy se tato
metoda hodí, a kdy naopak ne. Velmi přesně také vystihl problematická
místa Product Reaction Cards (jsou jimi třeba velký počet karet a
subjektivita při hodnocení) a upozornil, na co si dát pozor a jak
problematické situace řešit.
Přednáška byla velmi praktická, včetně reálných
video ukázek z testování. Petr nás detailně provedl celým procesem a
nezapomněl ani na podobu výsledného reportu a třídění výsledků. Zaujalo
nás sdělení, že v balíčku karet je až 60 % výrazů neutrálních. Prý
proto, aby se vyvážil sklon respondentů i klientů vidět v návrzích to
nejhorší.
Framer, Xhevi Qafmolla
Xhevi představil Framer coby prototypovací nástroj,
který umožňuje dělat prototypy co nejvěrnější výsledné podobě. Práci
v nástroji lze v reálném čase editovat a sdílet. A zajímavé je
i využití Frameru pro experimenty. Třeba pro návrh prototypu aplikace,
která odhalí poruchu auta. A ve Frameru pak vytvořil prototyp, který byl
téměř shodný s konečným výstupem. Podle něj je v mnoha případech
nedocenitelné, když člověk vidí místo statického obrázku (který má
představovat záznam) skutečné video. Může to totiž výrazně ovlivnit
výsledek testování prototypu.
Výhodou Frameru je prý i to, že jeho základy se naučíte za jeden
víkend. Nástroj má navíc silnou komunitu a je podobný známějšímu
Sketchi. A co jiného si z přednášky odnést? “Někdy může nástroj
inspirovat k tomu, aby designér vytvořil lepší produkt.”
Kopie.io, Martin Laudát
Martin nakousl téma spolupráce copy a UX. Tyto oblasti
jsou podle něj silně provázané, nicméně ne vždy spolupracují správně,
tedy rychle a efektivně. Pomoci s tím má ambiciózní start-up
z Holandska.
Kopie.io, nástroj pro snadnou editaci textu, je sice
ještě v plenkách a má mouchy, představuje ale nadějnou alternativu
k nepřehledným tabulkám, screenshootům, prototypům v HTML nebo
komentářům v nástroji Invision.
Zatím prý nástroj není použitelný v produktovém
prostředí, v budoucnu by ale měl být podobný spolupráci, jakou
známe z Figmy. Nabídne tak lepší způsob kooperace uživatelům Sketche.
Z praxe víme, že komunikace mezi UX a copy je nezbytná, a nejvíc se nám
osvědčila právě Figma. Rádi ale vyzkoušíme alternativní řešení.
Framework pro dlouhodobé vzdělávání designerů, Honza Toman
Jak se určuje seniorita designerů v Brně a jak jim
zajistit vhodný kariérní i osobnostní růst, přišel objasnit Honza. Ve
své povedené prezentaci se dotkl tématu, které se lišilo od zbytku
konference, a vhodně ji tím završil.
Přestože posuzování seniority designérů bude vždy
subjektivní záležitost, v Kiwi.com chtěli jít dál než jen do prostého
rozdělení junior/senior. A proto vytvořili speciální
framework. Ten mimo jiné zahrnuje posouzení seniority podle
4 hlavních oblastí: Core Designer Skills, Project Management Skills,
Interpersonal Skills a Leadership Skills.
Senioritu tak nepoměřují jen podle kvalitních návrhů a projektů, ale
také podle toho, jak designér dokáže pracovat v týmu, nebo jak je schopný
zpracovat feedback na svou práci. Za celou přednáškou bylo cítit, že
framework je vytvořený tak, aby skutečně pomáhal zaměstnancům v dalším
rozvoji. Je tak zajímavou alternativou pro posuzování seniority designéra
namísto počtu let strávených v UX.
Jak hodnotíme konferenci UXZ4 a pro koho je vhodná
Celkově hodnotíme konferenci jako velmi povedenou,
i když bychom u některých vstupů ocenili kvalitnější přípravu
prezentace nebo hlubší vhled do problematiky. Ne vždy je ale možné
odhadnout to, jak moc jsou posluchači zvyklí s nástroji pracovat a jak moc
je znají – v tom byl úděl přednášejících nelehký.
Konferenci bychom vám doporučili navštívit, pokud:
- Máte praktické základy v UX a aktivně se v něm angažujete,
- chcete se seznámit s dalšími designéry a vyměnit si zkušenosti, jak
UX nástroje využívat,
- hledáte praktické a konkrétní tipy z reálného vývoje produktu,
- jste zapálený začátečník a rádi byste se v problematice
orientovali více.
Vyzdvihnout bychom chtěli dobrou organizaci konference, včetně šikovně
sestaveného průvodce připraveného i k poznámkám. Velmi užitečná byla
i možnost přidávat zajímavé nástroje pro UX do databáze na sli.do,
která byla k dispozici po celou dobu konference, a kde se nakonec podařilo
shromáždit téměř 50 hodnotných tipů.
Nakonec byly jako nejpřínosnější, navzdory širokému portfoliu
nástrojů, zvolený papír a tužka. Je to totiž přesně to, u čeho
většina UX designérů začíná a co je prozatím jediný nástroj, který
drží krok s propracovanějšími programy. Když totiž UXák neumí
vystihnout svoji myšlenku stručně a jasně na papír, většinou mu
sebelepší software nepomůže.
Byli jste na této konferenci? Jaký příspěvek byl podle vás nejlepší a
jaké myšlenky vás zaujaly? Přispějte svým názorem do komentářů.
Opravdu jste schopni zaměňovat Products Reaction Cards s Cardsortingem? ;-)
Dobrý den, metody mezi sebou zaměňovat samozřejmě nechceme. V článku byla chyba v označení metody, kterou jsme již upravili. Děkujeme za upozornění.