Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jaká byla konference UXZ4

V úterý 19. 2. se  proběhla konference UXZ4. A my jsme na ní nechyběli. Z 16 přednášek, které se soustředily na nástroje využitelné v UX designu, jsme vybrali 5, které jsme si nejvíc užili a které podle našeho mínění stály za to.

Tužka a papír, Martin Majling

Zaujala nás přednáška Tužka a papír od Martina Majlinga, která celou konferenci otevírala. Z Martinovy přednášky byla zajímavá hlavně část, která se týkala jednání s klienty.

Podle Martinova se často stává, že výše postavení manažeři nejsou příliš ochotní pouštět se do fyzického kreslení. Důvodem může být pocit, že “to není jejich práce”. Martin představil zajímavé způsoby, jak klientovi objasnit, proč je jeho vstup žádaný. “Vysvětlete, že zodpovědnost za dobrý výsledek je na obou stranách a kreslení na papír není plýtvání penězi. O plýtvání by šlo, kdyby ti dva nepracovali společně, protože know-how obou je nedocenitelné,” popisoval.

Přínosná byla i myšlenka, že člověk u tabule nebo papíru se dá snadno ovlivnit a nasměrovat požadovaným způsobem. Zkrátka: Pokud chcete, aby člověk psal stručně, prostě mu dejte do ruky post-it a tlustou fixu.

Product Reaction Cards, Petr Štědrý

Petrovo představení metody Product Reaction Cards bylo výstižné a obohacené o konkrétní případy, kdy se tato metoda hodí, a kdy naopak ne. Velmi přesně také vystihl problematická místa Product Reaction Cards (jsou jimi třeba velký počet karet a subjektivita při hodnocení) a upozornil, na co si dát pozor a jak problematické situace řešit.

Přednáška byla velmi praktická, včetně reálných video ukázek z testování. Petr nás detailně provedl celým procesem a nezapomněl ani na podobu výsledného reportu a třídění výsledků. Zaujalo nás sdělení, že v balíčku karet je až 60 % výrazů neutrálních. Prý proto, aby se vyvážil sklon respondentů i klientů vidět v návrzích to nejhorší.

Framer, Xhevi Qafmolla

Xhevi představil Framer coby prototypovací nástroj, který umožňuje dělat prototypy co nejvěrnější výsledné podobě. Práci v nástroji lze v reálném čase editovat a sdílet. A zajímavé je i využití Frameru pro experimenty. Třeba pro návrh prototypu aplikace, která odhalí poruchu auta. A ve Frameru pak vytvořil prototyp, který byl téměř shodný s konečným výstupem. Podle něj je v mnoha případech nedocenitelné, když člověk vidí místo statického obrázku (který má představovat záznam) skutečné video. Může to totiž výrazně ovlivnit výsledek testování prototypu.

Výhodou Frameru je prý i to, že jeho základy se naučíte za jeden víkend. Nástroj má navíc silnou komunitu a je podobný známějšímu Sketchi. A co jiného si z přednášky odnést? “Někdy může nástroj inspirovat k tomu, aby designér vytvořil lepší produkt.”

Kopie.io, Martin Laudát

Martin nakousl téma spolupráce copy a UX. Tyto oblasti jsou podle něj silně provázané, nicméně ne vždy spolupracují správně, tedy rychle a efektivně. Pomoci s tím má ambiciózní start-up z Holandska.

Kopie.io, nástroj pro snadnou editaci textu, je sice ještě v plenkách a má mouchy, představuje ale nadějnou alternativu k nepřehledným tabulkám, screenshootům, prototypům v HTML nebo komentářům v nástroji Invision.

Zatím prý nástroj není použitelný v produktovém prostředí, v budoucnu by ale měl být podobný spolupráci, jakou známe z Figmy. Nabídne tak lepší způsob kooperace uživatelům Sketche. Z praxe víme, že komunikace mezi UX a copy je nezbytná, a nejvíc se nám osvědčila právě Figma. Rádi ale vyzkoušíme alternativní řešení.

Framework pro dlouhodobé vzdělávání designerů, Honza Toman

Jak se určuje seniorita designerů v Brně a jak jim zajistit vhodný kariérní i osobnostní růst, přišel objasnit Honza. Ve své povedené prezentaci se dotkl tématu, které se lišilo od zbytku konference, a vhodně ji tím završil.

Přestože posuzování seniority designérů bude vždy subjektivní záležitost, v Kiwi.com chtěli jít dál než jen do prostého rozdělení junior/senior. A proto vytvořili speciální framework. Ten mimo jiné zahrnuje posouzení seniority podle 4 hlavních oblastí: Core Designer Skills, Project Management Skills, Interpersonal Skills a Leadership Skills.

Senioritu tak nepoměřují jen podle kvalitních návrhů a projektů, ale také podle toho, jak designér dokáže pracovat v týmu, nebo jak je schopný zpracovat feedback na svou práci. Za celou přednáškou bylo cítit, že framework je vytvořený tak, aby skutečně pomáhal zaměstnancům v dalším rozvoji. Je tak zajímavou alternativou pro posuzování seniority designéra namísto počtu let strávených v UX.

Jak hodnotíme konferenci UXZ4 a pro koho je vhodná

Celkově hodnotíme konferenci jako velmi povedenou, i když bychom u některých vstupů ocenili kvalitnější přípravu prezentace nebo hlubší vhled do problematiky. Ne vždy je ale možné odhadnout to, jak moc jsou posluchači zvyklí s nástroji pracovat a jak moc je znají – v tom byl úděl přednášejících nelehký.

Konferenci bychom vám doporučili navštívit, pokud:

  • Máte praktické základy v UX a aktivně se v něm angažujete,
  • chcete se seznámit s dalšími designéry a vyměnit si zkušenosti, jak UX nástroje využívat,
  • hledáte praktické a konkrétní tipy z reálného vývoje produktu,
  • jste zapálený začátečník a rádi byste se v problematice orientovali více.

Vyzdvihnout bychom chtěli dobrou organizaci konference, včetně šikovně sestaveného průvodce připraveného i k poznámkám. Velmi užitečná byla i možnost přidávat zajímavé nástroje pro UX do databáze na sli.do, která byla k dispozici po celou dobu konference, a kde se nakonec podařilo shromáždit téměř 50 hodnotných tipů.

Nakonec byly jako nejpřínosnější, navzdory širokému portfoliu nástrojů, zvolený papír a tužka. Je to totiž přesně to, u čeho většina UX designérů začíná a co je prozatím jediný nástroj, který drží krok s propracovanějšími programy. Když totiž UXák neumí vystihnout svoji myšlenku stručně a jasně na papír, většinou mu sebelepší software nepomůže.

Byli jste na této konferenci? Jaký příspěvek byl podle vás nejlepší a jaké myšlenky vás zaujaly? Přispějte svým názorem do komentářů.

 

  • Myšák
    27. 02. 2019 / 12:01

    Opravdu jste schopni zaměňovat Products Reaction Cards s Cardsortingem? ;-)

  • Eva Vilémová
    27. 02. 2019 / 12:59

    Dobrý den, metody mezi sebou zaměňovat samozřejmě nechceme. V článku byla chyba v označení metody, kterou jsme již upravili. Děkujeme za upozornění.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.