Bez fanoušků je vaše přítomnost a aktivita na Facebooku zbytečnou
investicí času a energie. Jejich získání je však především
v počátcích pro mnohé firmy a provozovatele stránek nelehké. Podívejte
se na několik ověřených způsobů, jak přivedete vaši cílovou skupinu na
svůj veřejný profil na Facebooku. Tip: Podívejte se
také na článek popisující využitelnosti
stránek – veřejných profilů pro propagaci a marketingfirem,
organizací a produktů.
Oslovte známé z reálného života
V první fázi získávání publika na Facebooku bychom se měli zaměřit
nejprve na vytěžování lidí, kteří náš již znají a o kterých víme,
že jsou nám nějakým způsobem nakloněni. Počet uživatelů Facebooku
v posledních několika týdnech narostl tak rapidně, že je dnes na
této sociální sítí už každý desátý obyvatel ČR. Je tedy
velmi pravděpodobné, že zde najdete i řadu přátel z reálného
života . Nebojte se je oslovit a požádat je, aby vám pomohli
s propagací vašeho projektu a stali se fanoušky vaší stránky. Můžete je
také poprosit, aby vaši stránku doporučili dál, svým přátelům,
v rozhraní Facebooku je to snadné. [caption id=„attachment_1910“
align=„alignnone“ width=„259“ caption=„Funkce „Navrhnout
přátelům“ pro jednoduché doporučení stránky“]
[/caption] (Funkce „Navrhnout přátelům“
pro jednoduché doporučení stránky)
TIP: Chcete vědět víc o tom, jak spravovat kampaně na Facebooku,
strategicky řídit firemní profil na Instagramu nebo jak tvořit obsah na
Linkedinu? Vyberte si z našich školení
sociálních sítí. |
Využijte přízně zaměstnanců
Stejně tak vám s rozšiřováním publika na Facebooku mohou pomoci
zaměstnanci vaší společnosti. Pokud již mají osobní profil, požádejte
je, ať se stanou vašimi fanoušky. Pokud profil nemají, řekněte jim
o výhodách Facebooku a požádejte je o jeho založení. Pokud máte
loajální zaměstnance, vězte, že především zpočátku může být jejich
pomoc velmi přínosná. Zaměstnanci i vaši známí mohou pomoci i tak, že
budou vkládat příspěvky na zeď vaší stránky, komentovat vámi
zveřejněné aktualizace stavu a hodnotit vaše příspěvky, fotografie a
videa pomocí tlačítka „líbí se mi“, což uvidí jejich přátelé ve
svém feedu novinek. Zvyšuje se tak šance, že se i přátelé vašich
fanoušků stanou vašimi fanoušky. Systém doporučení je
všeobecně jeden z nejefektivnějších způsobů pro získávání popularity
a důvěryhodnosti. Facebook ho významně podporuje právě zmíněným
generováním news feedu, který mapuje aktivity v rámci
komunity přátel na této sociální síti. Umožňuje např. stát se
fanouškem nějaké stránky jediným kliknutím, a to z titulní stránky
každého osobního profilu. [caption id=„attachment_1896“
align=„aligncenter“ width=„480“ caption=„Díky news feedu se
uživatelé Facebooku mohou stát fanouškem stránky jediným
kliknutím“]
(Díky news feedu se uživatelé Facebooku mohou
stát fanouškem stránky jediným kliknutím)
Oslovte stávající zákazníky a příznivce pomocí direct mailu
Posíláte-li zákazníkům či příznivcům z oboru pravidelný
newsletter nebo jiný typ direct mailu, vložte do něj odkaz na svou
stránku na Facebooku. Případné doprovodné sdělení k odkazu by mělo být
nevtíravé a mělo by příjemce zaujmout. V H1.cz používáme tuto formu
propagace svého veřejného profilu poměrně úspěšně. [caption
id=„attachment_1898“ align=„aligncenter“ width=„480“
caption=„Upoutávka na Facebook z pravidelného newsletteru H1.cz“]
(Upoutávka na Facebook z pravidelného newsletteru
H1.cz) Můžete rozeslat i speciální direct mail,
jehož hlavním tématem mohou být právě vaše stránky na Facebooku. E-mail
obohaťte např. o zajímavý screenshot vaší stránky a informace
o přidané hodnotě, kterou přináší svým fanouškům.
Facebook badge jako součást vaší on-line prezentace
Umístěte na váš firemní web, blog či jiný využívané on-line
prostory a kanály tzv. badge – ikonu s logem Facebooku a
odkazem na váš veřejný profil. Tuto ikonu můžete také vhodně
obrandovat, doplnit ji logem vaší firmy a vizuálně modifikovat podle
libosti, na první pohled by však mělo být jasné, že „tudy vede cesta na
Facebook“. Je-li předmětem vašeho podnikání např.
e-shop, nabízí se vám možnost umístění odkazu na váš
veřejný profil na Facebooku také v rámci automaticky generovaných
e-mailů, které dostávají vaši zákazníci, např. v potvrzovacím e-mailu
o odeslání jimi zakoupeného zboží. [caption id=„attachment_1900“
align=„aligncenter“ width=„480“ caption=„Příklady Facebook badge pro
umístění na vaše stránky“]
(Příklady Facebook badge pro umístění na web)
Placená reklama na Facebooku
Své stránky můžete v rámci Facebooku propagovat i formou placené
reklamy (PPC, PPV). Doporučujeme přitom využít její nesporné výhody –
možnosti demografického cílení podle pohlaví, věku,
vzdělání, rodinného stavu čí sexuální orientace. V samotném inzerátu
pak své cílové skupině nabídněte něco, co ji zaujme a bude jí
přínosem. Takovým bonusem může být např. sleva na vaše produkty, dárek,
zařazení do slosování v soutěži atp. Řádně však ošetřete
rozdělování slíbených výhod, abyste své fanoušky záhy nezklamali.
Ztracená důvěra se jen těžko obnovuje. Facebook nedávno doplnil funkci
inzerátu pro propagaci veřejných profilů o možnost stát se
fanouškem stránky jediným klikem na odkaz – přímo ze
zobrazeného inzerátu, bez potřeby jít na inzerovanou stránku. Pod textem
inzerátu se objevuje volba „Staňte se fanouškem“. Je-li navíc někdo
z přátel příjemce inzerátu fanouškem příslušné stránky, vidí
uživatel i tuto informaci. To zvyšuje důvěryhodnost vašeho inzerátu a
šanci na pozitivní reakci. [caption id=„attachment_1902“
align=„aligncenter“ width=„480“ caption=„Příklady PPC reklamy
cílené na získávání fanoušků stránky“]
(Příklady PPC reklamy cílené na získávání
fanoušků stránky)
Propagujte svůj veřejný profil na Facebooku i offline
Přemýšlejte, jak propagovat vaši stránku na Facebooku i offline cestou.
Mluvte o stránkách s lidmi kolem sebe, zmiňujte je např.
v rámci reklamy v rádiu, v rozhovorech pro tištěná média, zkusit
můžete i propagaci v rámci své tištěné reklamy, na firemním letáku
či prospektu; zvyšujete tím šanci, že si vás na Facebooku skalní
příznivci sami aktivně najdou. Propagace „fanouškovských stránek“ na
Facebooku v médiích samozřejmě nejlépe funguje u podnikání, které se
v těchto médiích odehrává, případně je v nich často zmiňováno a
prezentováno. Typickým příkladem je např. Ranní show rádia Evropa2, která
má už přes 15.000 fanoušků, nebo populární pořad TV Prima Ano, šéfe, jehož fanoušci na
Facebooku jsou také velmi aktivní. [caption id=„attachment_1908“
align=„aligncenter“ width=„286“ caption=„Zmiňujte se o svých
aktivitách na Facebooku v médiích“]
(Zmiňujte se o svých aktivitách na Facebooku
v médiích) Cest pro propagaci vašich stránek je celá řada, je třeba
vyzkoušet, která pro vás bude tou nejefektivnější. Zkuste také přidat
odkaz na vaše stránky do elektronického podpisu nebo na
vizitky. Jste-li aktivními bloggery, piště
o svých stránkách na Facebooku, o jejich efektu na podnikání, či
aktivitách fanoušků. Lidově řečeno, propagujte váš veřejný
profil na Facebooku, kde jen můžete. Způsob jeho prezentace by však
neměl být vtíravý, agresivní a neosobní. Mějte stále na paměti, že na
druhé straně se nachází člověk. Osobní přístup a přátelský tón by
tedy měl být samozřejmostí vaší komunikace.
Autorem článku je Michaela Vorlová.
Proc by se nekdo na Fb staval fanouskem cehokoliv? Vidim tam ted 2 duvody: 1. identifikace s nazvem a 2. zajimavy obsah
Málo znáte…Další z agentur co píše o facebooku protože je to cool. Samozřejmě zmínka o konečném efektu na business klienta v číslech (o ty jde v marketingu vždycky a především) a tím nemyslím fanouškovskou základnu, chybí. Jak by řekl někdo se selským rozumem, nechte si rady a přineste výsledek.
Panove co tady komentujete zase se u vas projevuje typicka ceska povaha „na co jsem neprisel ja tak neni dobre“ Proc si tedy tyto clanky ctete, je jasna vec jaky dopad ma facebook a obecne social medias a viral marketing na marketing a prodej u SME.Kdyz to funguje ve svete proc by to nemelo fungovat u nas, jeste porad vam nedoslo ze reklama a mar. takove jako jsme znaly je mrtva Social media a viral marketing je spravny smer, chapu ze v cechach na to lide budou potrebovat vice casu ale staci se podivat na vysledky a pruzkumi ze zahranici nez zase zacnete dissovat.
Jéje, další člověk co hltá Setha Godina a překlápý zahraniční průběh do toho českého. Milý Clericu, na tu tvojí euforickou vizi si dej studenou sprchu, tyhle marketingové metody tu fungují odlišně a faktem je, že zatím NIKDO na české půdě nepřišel na to, jak je rozumně monetizovat. Nemám pravdu há jedničko? (samozřejmě jde o řečnickou otázku, přece neshodíte službu co nabízíte, že)
Facebook sice není pro každého, ale to není důvod ho zatracovat globálně. Čísla jsou určitě důležitá a naše kampaně vyhodnocujeme pro připravovanou case study.
Musím říct, že jsem také FB-pragmatik. IT i marketing rády přeceňují trendy, historie obojího je neúspěšnými bublinami doslova poseta :-) FB se určitě hodí pro specifická použití (specifické kampaně a specifické obory/vertikály), ale troufám si říct, že reklama v masmédiích má a napořád bude mít ve světě jisté místo (v důležitosti i rozpočtu), i když jsem taky fanouškem Setha Godina ;)
O to víc jsem zvědavý na tu case-study!
Jéje…vidím naše logo slunecnibryle.cz v příkladech! :-) Osobně považuji reklamu na FB za jeden z nejefektivnějších způsobů propagace, které jsme vyzkoušeli. Hlavně proto, že získané fanoušky (přes 1.700 za dva měsíce) můžeme oslovovat opakovaně bez dalších nákladů. Pokud si příspěvky vyslouží „palce nahoru“, vidí je další přátelé našich fanoušků. To se nám osvědčilo i na naší page https://www.facebook.com/bryledomu.cz, kde byl počet palců nahoru u své fotografie kritériem pro vítězství v soutěži o brýle zdarma.
FB považuji za velice efektivní také, osvědčil se nám.
Taky se připojuji s názorem , že facebook je super věc pro reklamu.A kdo nechce ať tam prostě nechodí… Filip https://www.facebook.com/profile.php?…
Proč Facebook? Když sdělujete svůj kontakt přátelům či známým, automaticky jim dáváte telefonní číslo, mail i kontakt na FB.Nemít dnes FB je podobné jako nevlastnit mobilní telefon nebo televizi.A pro firmu je facebookový profil dnes takřka nutností.
Díky za užitečné informace !
FB reklama určitě funguje, základem je založení stránky, kde sdílíte novinky a články z blogu, který je dobré mí na webu. Než jsme začali spolupracovat s našimi zákazníky přes fb, měli jsme do té doby na našem eshopu www.kupledku.cz mizivou návštěvnost a občasné prodeje. Nyní je situace úplně jiná, důležitý je vlastní obsah a nebát se o sobě dát vědět že existujete.