S málokterým oborem v onlinu je spojeno tolik mýtů a
polopravd jako se SEO. SEO často není výkonnostní
kanál, i když ho za něj mnoho lidí považuje a hlavně ho tak vyhodnocuje.
Za 2 měsíce přes něj nezpropagujete novou službu nebo produkt, který
ještě lidé neznají. Nejde jen tak jednorázově zapnout a není možné ho
„udělat” zkratkou. Je třeba se mu věnovat kontinuálně.
V minulosti stačilo připravit si analýzu
klíčových slov – zjistit, jaká slova lidé vyhledávají,
a pak je použít na webu, v titulku, v interních odkazech, případně
přímo v URL. Do meta keywords jste si vypsali přesně ta klíčová slova,
na která jste se chtěli zobrazovat. Do patičky se doplnily
vyměněné odkazy a linkbuilding se dělal přes
spamery, kteří zaplavili internet a diskuse odkazy.
Dneska je situace už „trochu” komplikovanější. Ti
největší hráči na trhu mají na SEO celé týmy a řeší ho kontinuálně.
Ve vyhledávačích se skrývá totiž obrovský potenciál. Vždyť každý den
proběhne na Googlu zhruba 3,5 miliardy vyhledávání. Pokud si chcete
z tohoto balíku nějakou část ukousnout, je třeba začít SEO řešit
systematicky.
Základním předpokladem je, zda je pro váš
projekt/web/produkt SEO vhodný kanál. To znamená, že by klíčová slova
s ním spojená měla aspoň trochu rozumnou hledanost. Stává se, že na
nějaké téma je z pohledu SEO ještě brzy a investice do SEO by se
vracela nepřiměřeně dlouho.
V takovém případě, pokud chcete návštěvnost
z vyhledávačů, musíte SEO strategii postavit na „lifestylových”
tématech a na SEO se dívat vlastně jako na branding.
3 pilíře SEO: Kvalitní obsah, fungující web,
relevantní zpětné odkazy
Lidé mají často tendenci soustředit se na jednu věc, ale
když nebudete kombinovat všechny uvedené pilíře, nemáte šanci.
Sebekvalitnější obsah vám bude na nic, když ho nenajdou vyhledávače.
Stejně tak bude k ničemu přivést je na web, který nefunguje (není
rychlý, uživatelsky přívětivý a se zmatenou strukturou). A ani splnění
dvou podmínek výš vám nepomůže, pokud na web nevedou zpětné odkazy
z relevantních webů. Teprve potom poroste organická
návštěvnost.
Trochu zavádějící mantrou dnešního online marketingu je
„chci být na první pozici“. Vybírejte dobře bojiště, kde máte šanci
uspět. Nestavte si za cíl vítězit s produktovým vyhledávacím dotazem,
jako je například spojení „iphone 8”. Protože kromě vás chce být na
tento dotaz na první pozici dalších 1000 eshopů. Pokud nejste Alza nebo
Heuréka, bude se tato snaha rovnat pokusům rozbít hlavou zeď. Možná se
vám to povede, ale bude vás to bolet.
SEO je mnohem efektivnější pro šíření informací,
které uživatel potřebuje ještě před nákupem. Pomocí analýzy
klíčových slov zjistíme, co přesně uživatelé hledají, jak produktu
říkají, co je trápí. Snadno pak připravíme obsah, který jim pomůže
zodpovědět jejich otázky. A vzpomenou si na nás, až budou chtít nakoupit.
Jde tedy do jisté míry o branding.
Nastavení úspěšného SEO probíhá ve
3 krocích
1. Prvotní
průzkum, jestli má SEO pro váš projekt v tuto chvíli
potenciál.
Zjišťujete, jestli mají klíčová slova a obsah spojený s vaším
produktem/službou vůbec nějakou hledanost.
2. Pokud ano, dalším krokem jsou
podrobné analýzy a
nastavení SEO strategie na 12 měsíců (po roce je
vhodná revize). Zjišťuje se aktuální (technický) stav vašeho webu, jak si
stojí konkurence (na jaká klíčová slova se zobrazuje), kvantifikuje se, jak
vypadá potenciál, kam se posunout.
Jaké analýzy sem spadají?
- Analýza klíčových
slov – ta
kvantifikuje hledanosti, ukazuje, jak říkají uživatelé produktu, jaké
parametry je nejvíce zajímají (barva, materiál, rozěry, konkrétní model
apod) a který hledají nejčastěji. V analýze si snadno dohledáte slova
s vysokou hledaností a nízkou konkurenčností. Ta pro vás znamenají při
přípravě užitečného obsahu quick win. Jde o základní data nejen pro
SEO, ale v podstatě pro celý online marketing.
- Technická
analýza – ta
říká, jak je na tom web po technické stránce a s přístupností pro
vyhledávací roboty. Sem spadají například úprava filtrace, duplicity
v jazykových mutacích nebo optimalizace rychlosti. Tyto kroky budete řešit
hlavně s developerem a oporou by vám měl být seniorní konzultant, který
rozpozná a určí priority.
- Analýza
konkurence –
popisuje, na jaká slova konkurence cílí, jaké dělá aktivity (protože
chcete pokrýt to, čemu se konkurenti nevěnují, nebo se naopak inspirovat
něčím, co konkurenci funguje), jak jsou na tom po technické stránce, díky
čemu se zobrazují na TOP slova, na jaké stránky se jim daří získávat
zpětné odkazy.
- Strategie link
buildingu –
v konkurenčnějších odvětvích není možné se bez zpětných odkazů
prosadit. Důležité je vybrat si stránky, které chcete podpořit, a necílit
všechny odkazy na hlavní stránku.
SEO je primárně obsahový
marketing. Hodně práce tedy čeká na vašeho copywritera. Co s ním budete
hlavně řešit?
- Jak se mají jmenovat produkty, aby
odpovídaly tomu, jak je hledají uživatelé. Ano, někdy musíte přetextovat
celý web.
- Pokud máte i na dobré pozici ve
vyhledávání malou míru prokliku, mrkněte na meta popisky ve vyhledávání
a upravte je tak, aby byly lákavější.
- Linkbuilding a zpětné odkazy jsou
pro Google nejdůležitější parametr, signál, že jste v tématu
autorita.
TIP: Více o tom, jak pracovat s analýzou
klíčových slov a jak ji využít pro tvorbu kvalitního obsahu, i jak
s obsahem dál pracovat, aby síla vašeho webu rostla, se dozvíte na
našich školeních
SEO a link buildingu. |
3. Vyhodnocování a
plánování návazných SEO aktivit
Cílem SEO je
navyšovat relevantní návštěvnost, ultimátním cílem je pak růst tržeb.
Čekejte ho v delším časovém horizontu. Ačkoliv Google vidí změny na
webu zpravidla v řádu hodin/dnů, počítejte s tím, že SEO má dlouhý
náběh a zhruba po 6 měsících se nejvíc rozevírají nůžky mezi náklady
a tím, co dostáváte nazpátek. Vydržte. Práce na SEO kratší než
12 měsíců se nedá ani dobře vyhodnotit.
Úspěšnost SEO aktivit se vyhodnocuje jednak optikou
návštěvnosti z přirozených výsledků vyhledávání, tržeb z tohoto
zdroje, ale třeba i optikou toho, jak lidé
interagovali s obsahem, jestli na něm trávili čas a jestli vůbec šlo
o relevantní návštěvnost.
Při vyhodnocování interakce čtenářů s vaším obsahem
se nenechte vyděsit metrikou bounce rate (mírou okamžitého
opuštění stránky) nebo délkou trvání návštěvy v Google
Analytics. Tyto metriky nejsou v Google Analytics Universal v tomto případě
spolehlivé.
Tento systém totiž zaznamená tzv. „bounce”, když se
uživatel neproklikne na další stránku na vašem webu, vrátí se do
vyhledávání, nebo prohlížeč zavře. Bez ohledu na to, jestli tento
uživatel strávil třeba 10 minut čtením vašeho článku. Proto pro
vyhodnocování obsahu je daleko lepší využít pokročilejší metriky, jako
jsou například délka a rychlost „doscrolování”. S výběrem vhodného
způsobu vyhodnocování obsahu vám pomůže analytik.
Proč je třeba řešit SEO dlouhodobě?
Protože se nepohybujete ve vakuu. To, že se rozhodnete
udělat několik jednorázových kroků neznamená, že vaše konkurence nebude
dělat nic. Řada lidí se domnívá, že stačí vytvořit analýzu
klíčových slov, napsat 10 článků a celá desetiletí budou získávat
návštěvnost z vyhledávání bez další práce. Tak to ale není. SEO je
dlouhodobá práce, pokud má fungovat dlouhodobě.
A co byste měli kontinuálně dělat? Kromě tvorby obsahu,
vstupních stránek, aktualizací analýz klíčových slov, abyste měli
aktuální přehled, co lidé vyhledávají, práci na získávání zpětných
odkazů, můžete také monitorovat konkurenci, a včas tak zachytit
probíhající kampaň, ale třeba i A/B testování, neustálé vylepšování
webu a podobně.
I publikační plán je živý organismus, pro některá
klíčová slova připravíte článek, některá si zaslouží přímo vstupní
stránky.
Nezapomínejte na pravidelný oboustranný reporting se svým
SEO konzultantem. Potřebuje vědět, jestli se chystá kampaň, jaké produkty
budete launchovat a promovat – s tím pak můžete pracovat i ve
zpětných odkazech. A pokud plánujete kampaň v TV, může se rovnou
připravit třeba vstupní stránka.