Pokud jste se jako značka rozhodli aktivně komunikovat na sociálních
sítích, je to pro vás jen dobře. A ještě lépe pro vás bude, když
budete vědět, proč na sítích aktivně vystupujete a co jsou ty správné
metriky úspěchu. Před vstupem na sítě si nastavte měřitelná kritéria
úspěchu. Poradíme
vám, jak na to.
Stanovte si cíle, kterých chcete dosáhnout. Je to počet odběratelů
vašeho kanálu na konci konkrétního období? Nebo zásah, či konverze na
webu? Pro konkrétní cíl se rozhodněte a pak jej sledujte a
vyhodnocujte tak, abyste byli schopni za určité období vyhodnotit
smysluplnost a efektivitu vaší práce.
Než se dostaneme k tomu, jaké metriky sledovat, pojďme si říct,
jaké metriky už v roce 2020 opravdu nesledovat. A třeba padne
i pár historicky rozšířených mýtů.
Nehoňte se za fanoušky. A už vůbec je nekupujte.
Followeři, fanoušci, odběratelé, sledi…. Je jedno, jak jim říkáte,
prostě na ně zapomeňte. Prehistorické doby sociálních sítí, kdy jediným
znakem úspěchu bylo mít co nejvíc fanoušků na stránce, jsou nenávratně
pryč. Stejně tak jsou pryč doby, kdy jste na svou stránku dokázali přes
noc dostat tisíce fanoušků.

Proč je sběr fanoušků středověk?
Všechno se to točí okolo organického dosahu vašeho
příspěvku. Představte si, že na stránce nebo kanálu máte
1000 odběratelů. Super, že? Jenže váš vypublikovaný příspěvek
rozhodně neuvidí všech 1000. Procento zásahu, takzvaný organický
reach, se liší síť od sítě, ale vždy oslovíte jen zlomek
komunity. V Česku je to na Facebooku kolem 6 %, na Instagramu lehce pod
40 %.
Dále je důležitá také kvalita fanoušků, ať to zní
jakkoliv. Pod kvalitou se totiž skrývá afinita, neboli
„láska“ odběratelů ke značce. Logika velí jasně – je lepší mít
méně fanoušků, ale o to afinitnějších, než jich mít co nejvíc za
každou cenu.
A tu cenu myslím doslova. Oblíbený, rozšířený, ale od začátku do
konce špatný způsob, jak „nahnat“ hordy fanoušků na vaši stránku je
v kostce následující: Máte facebookovou stránku, uděláte na ní soutěž
třeba o ten nejnovější cool iPhone a podmínkou soutěže samozřejmě je,
že se uživatel stane fanouškem stránky. Že je to v rozporu se
zásadami užívání Facebooku, to teď nechme stranou. Počet
fanoušků stránky roste. Kdo by nechtěl nového „ajfona“ za jeden klik na
stránce. Soutěž skončí, někdo si dělá skvělá selfíčka na novém
telefonu a vy máte na stránce třeba o 3000 fanoušků víc.
Jenže…
Pro vás to výhra rozhodně není. Tyto fanoušky
nezajímá vaše firma a vaše značka. Šlo jim jen o telefon. Na
stránce máte mrtvé duše.
Pokud chcete nové fanoušky hned, bez soutěže, taky to není problém.
Však si zkuste dát do Googlu „buy facebook page likes“. Během pár
(desítek) minut můžete mít fanoušků, kolik budete chtít. Většinou
falešných účtů z Pákistánu, Indie nebo Jižní Ameriky.
Jasně, nějaké odběratele na kanálu chcete a musíte mít. Jen se prosím
zaměřujte na ty relevantní. Tedy takové, které váš brand a váš obsah
opravdu zajímá a reagují na něj.
Relevantní fanoušky získáte organicky dlouhodobou a kvalitní
komunikací nebo třeba tím, že budete k „fanouškovství“
vyzývat uživatele, kteří s vaším obsahem nějak interagovali. Zásadním
doporučením je fanoušky nekupovat, nezískávat
v soutěžích a ani žádnou další postranní taktikou. Ostatně,
nekvalitní a neaktivní komunitu vám algoritmus kterékoliv sociální sítě
ve výsledku spočítá.
TIP: Chcete vědět víc o tom, jak spravovat kampaně na Facebooku,
strategicky řídit firemní profil na Instagramu nebo jak tvořit obsah na
Linkedinu? Vyberte si z našich školení
sociálních sítí. |
Interakce potěší. Ale na brand nemají vliv
Asi jste si toho na sítích taky všimli. Spousta anket, hlasovaček,
příspěvků, které vás nutí k interakci pomocí jednoho
z předdefinových emotikonů. Když správce stránek a kanálů
opustila honba za fanoušky, vrhli se plošně ve svém snažení na sbírání
interakcí.
Z řady studií a analýz ale vyplývá, že neexistuje přímá
vazba mezi objemem interakcí na sociálních sítích a tím, jak moc je
značka známá nebo preferovaná. Jako ukázku přikládám data
našich polských kolegů.

Asi vás nepřekvapí, že i interakce se dají koupit. Jak ty
„pákistánské“, o kterých jsme se už zmiňovali, tak třeba i české.
Znáte třeba český projekt Lajkomat?
Efektivní zásah a konverze. To je, oč tu běží
Takže se pojďme podívat, jaké metriky by pro vás měly být při
komunikaci na sociálních sítích stěžejní. Jedná
se o efektivní zásah a konverze. Sociální sítě jsou dnes
převážně o zásahu. Zapomeňte tedy na honbu za fanoušky nebo vynucované
interakce, nejdůležitější je, jak a jestli jste na sítích s vaším
obsahem vidět.
Jedna věc je zásah vaší komunity, který se pohybuje
pouze v poměrné výši vůči celkovému počtu vašich odběratelů.
Pouze s organickým dosahem bez reklamy dnes žádnou parádu
neuděláte. Neobejdete se proto bez placeného zásahu.
Doporučený budget samozřejmě záleží na velikosti
vaší cílovky, segmentu vaší komunikace a taky cílech. Nicméně nižší
jednotky tisíc korun měsíčně jako výdaj na reklamu jsou nezbytné minimum.
Výhodou je, že sociální sítě v rámci reklamních kampaní skýtají
možnost opravdu detailního cílení na své uživatele. A v tom právě
spočívá efektivní zásah – v oslovení přesně té cílové skupiny,
která je pro vás a vaši značku relevantní.
Z metrik zaměřených na výkon jsou zásadní konverze.
Ať už konverzí myslíte „pouze“ proklik uživatele na váš web,
zanechání „leadu“ nebo snad dokonce nákup vašeho produktu nebo služby.
Pro doměření těchto konverzí se neobejdete bez Google Analytics,
v pokročilejší fázi v případě Facebooku také třeba bez pixelů nebo
atribuční platformy.
Zkrátka, na sociálních sítích byste dnes měli být jednak pořádně
vidět, jednak by sítě měly být vašim pomocníkem pro naplňování vašich
obchodních cílů. Všechno ostatní jsou metriky dávné minulosti.