Existuje mnoho způsobů jak získat nové e-maily. Nejlépe uděláte, pokud
využijete vlastní zdroje ještě před tím, než vůbec začnete uvažovat
o nákupu databáze anebo přes placené PPC či bannerové kampaně vodit lidi
na stránku s registračním formulářem. Žádejte e-mail jen tam, kde to
dává smysl a hlavně nabídněte něco za to, že vám lidé e-mail dají.
Nabídky mohou být různého charakteru – zajímavý obsah v PDF, informace
z oboru, přístup k akčním nabídkám nebo slevovým kupónům. Podívejme
se nejdříve na způsoby, jak získat e-maily zdarma z vlastních zdrojů.
Vlastní zákazníci
Když startujete nový business, obvykle nemáte vůbec žádné e-maily.
V případě, že již nějakou dobu podnikáte, jistě máte e-maily
vlastních zákazníků. Využít e-maily zákazníků je snadné a otevře se
vám tak nový kanál pro komunikaci. Mnohem obtížnější je získat e-maily
od ostatních. Pro ty je potřeba připravit nějakou nabídku, které
neodolají, a vymyslet kreativní způsoby jejich oslovení. Nepoužívejte
několik let staré vlastní e-maily, na takové adresy musíte nejdříve
poslat prosbu o přihlášení do newsletteru, než rozešlete komerční
e-mail. A už vůbec neuvažujte o tom, že byste získali e-maily
z veřejně dostupných zdrojů, jako jsou online katalogy, telefonní
seznamy, apod.
Vlastní web
Základním marketingovým nástrojem na internetu je vlastní web.
I v případě e-mailingu je to první místo, kde byste se měli od začátku
pokoušet získat nové e-maily. Na samostatné stránce s přesvědčivými
informacemi o vašem newsletteru vytvořte přihlašovací formulář. Na
stránku odkazujte z titulní stránky a také patičky webu. Požadujte e-mail
v kontaktním formuláři a ve formuláři pro získání zpětné vazby.
Váš e-mailing
Dalším jednoduchým a fungujícím způsobem je vyzvat v newsletteru
příjemce, aby e-mail přeposlali známému. Vytvářejte takový obsah
e-mailů, který budou chtít příjemci poslat známým, aby jim udělali
radost, upozornili je na něco zajímavého nebo aby je překvapili.
Váš offline svět
Využijte pro budování databáze své kamenné pobočky a provozovny.
Připravte papírové letáky, ve kterých vysvětlíte výhody registrace do
newsletteru a ty distribuujte na místa, kam chodí vaší zákazníci.
Vytvořte si podobné letáky i pro konference, kterých se účastníte.
Pořádáte-li vlastní semináře či jiné akce, využijte i tuto
příležitost. Provozujete-li telesales, připravte pro prodejce návod, jak
mají získávat e-maily a souhlasy se zasíláním newsletterů.
Další způsoby budování databází
Ověřeným způsobem pro získávání nových odběratelů je přidání
informace o newsletteru do vašeho e-mailového podpisu. Požádejte všechny
spolupracovníky, ať to udělají také. Můžete přidávat informaci i do
všech faktur, které odesíláte, pokud je to ve vašem případě vhodné.
Napište známým osobní e-mail a nabídněte jim registraci do newsletteru a
popište jim výhody, které z ní plynou. Opět požádejte i své
spolupracovníky, aby oslovili své kontakty tam, kde to dává smysl.
Placené způsoby
Jak jsem již uvedl, je možné využít i placené způsoby, jak získat
lidi, kteří se do newsletteru zaregistrují. Jde o jakékoliv aktivity,
kterými přivedete návštěvníky na stránku s registračním formulářem.
Můžete vyzkoušet PPC kampaně v AdWords a Skliku, bannerové kampaně, PR
články, pořádání soutěží na cizích webech, reklamu na Facebooku nebo
reklamu na oborových serverech. Tyto metody mají různou efektivitu, ale pokud
budete sledovat návratnost vynaložených peněz, mohou být užitečné.
Zajímavý obsah
Vedle způsobů, jak lidi oslovit, je nutné zaměřit se také na druhou a
stejně důležitou součást budování databáze – zvyšování motivace
lidí, aby se do newsletteru přihlásili. Mnoho marketérů na tuto část
zapomíná a spoléhá se na to, že stačí přivést lidi k registračnímu
formuláři a oni se již přihlásí… Nepřihlásí! Proč by to také
dělali, když jim k tomu nedáte jasný důvod? Lidé jsou sebestřední,
chtějí získávat věci, které budou prospěšné jim. Návštěvníci
nepotřebují váš newsletter ani nechtějí o vaší firmě slyšet každý
měsíc. Jednoduše chtějí vyřešit nějaký svůj problém nebo potřebu.
Pokud jim řešení neslíbíte (a následně nepřinesete), těžko je
přesvědčíte. V H1.cz jsme řešili úplně stejnou situaci. Měli jsme
připravený systém pro rozesílku, pravidelně jsme připravovali e-mailový
zpravodaj a lidé viděli na našem webu registrační formulář, ale
nepřihlašovali se. Proto jsme pro ně připravili bonbónek, na který jsme je
přilákali. Vytvořili jsme e-book s velmi dobrými a praktickými tipy pro
podnikání na internetu a ten jsme jim za registraci slíbili zdarma.
A výsledky se dostavily. Během tří měsíců po spuštění akce jsme
získali cca 1 500 e-mailů. Za půl roku to bylo o dalších tisíc e-mailů
víc. Po roce jsme měli v databázi 3 tisíce e-mailů a nyní jich je tam
přes 6 tisíc. A vše jen díky hodnotnému dokumentu v PDF zdarma a
propagaci Zpravodaje. E-book je dobrý příklad pro většinu oborů. Můžete
udělat e-book, který bude zajímavý právě pro vaší cílovou skupinu,
například:
- 10 tipů na vánoční dárek (z našeho sortimentu)
- Jak si správně vybrat … pračku/sekačku/ jazykový
kurz/dodavatele služeb
- Porovnání cen/služeb konkurence (srovnání našich cen oproti trhu nebo
nabízených služeb)
- Tipy odborníků jak … zazimovat keře/připravit reklamní
kampaň/zařídit kuchyň
- Návod jak používat… (cokoliv z vašeho sortimentu)
Další způsoby, které mohou zvýšit touhu registrovat se, zahrnují
příslib slevových kupónů, které budou nabízeny pouze prostřednictvím
e-mailingu. Stejně tak informace o akcích a slevách, recenze produktů či
služeb nebo jakýkoliv jiný použitelný obsah. Jako dárek můžete
nabídnout každému stému registrovanému váš reklamní předmět, lístek
do kina nebo poukaz do restaurace.
Co dalšího vás čeká
Nebavili jsme se ještě o tom, jaké informace byste měli chtít od lidí
získat, zda to má být jen e-mail nebo i příjmení či firma? Mají si
uživatelé vybírat typ obsahu, který chtějí odebírat? Má smysl
segmentovat e-mailingy, a pokud ano, tak podle čeho? Samozřejmě stojíte
před otázkou, co v newsletterech posílat a jak často, jaký využít
mailingový systém a jaké jsou best-practices při tvorbě předmětu zpráv a
který den e-mail ideálně posílat. Ale to už jsou témata na další
články. Článek byl napsán pro časopis FreshMarketing.
Autorem článku je Michal Krutiš.
Nejlepší variantou se jeví „něco za registraci“. Spustili jsme velkoobchodní ceny za registraci a hned byl zaznamenán výrazný nárust.
Supr článek, Michale :) Do newsletteru pro příští týden si připisuji pár poznámek …
Už jsme začali připravovat e-book :-) Díky za supr článek.
Veľmi dobrý a inšpirujúci článok… už dlhšie rozmýšľam ako na to, ale toto ma trocha nakoplo už aj ku konkrétnej činnosti :)
Takových článků více. Jednou zvítězí souhlasný email marketing nad spamem, doufám :-)
Hm