Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak vybudovat velkou databázi zákaznických e-mailů

Existuje mnoho způsobů jak získat nové e-maily. Nejlépe uděláte, pokud využijete vlastní zdroje ještě před tím, než vůbec začnete uvažovat o nákupu databáze anebo přes placené PPC či bannerové kampaně vodit lidi na stránku s registračním formulářem. Žádejte e-mail jen tam, kde to dává smysl a hlavně nabídněte něco za to, že vám lidé e-mail dají. Nabídky mohou být různého charakteru – zajímavý obsah v PDF, informace z oboru, přístup k akčním nabídkám nebo slevovým kupónům. Podívejme se nejdříve na způsoby, jak získat e-maily zdarma z vlastních zdrojů.

Vlastní zákazníci

Když startujete nový business, obvykle nemáte vůbec žádné e-maily. V případě, že již nějakou dobu podnikáte, jistě máte e-maily vlastních zákazníků. Využít e-maily zákazníků je snadné a otevře se vám tak nový kanál pro komunikaci. Mnohem obtížnější je získat e-maily od ostatních. Pro ty je potřeba připravit nějakou nabídku, které neodolají, a vymyslet kreativní způsoby jejich oslovení. Nepoužívejte několik let staré vlastní e-maily, na takové adresy musíte nejdříve poslat prosbu o přihlášení do newsletteru, než rozešlete komerční e-mail. A už vůbec neuvažujte o tom, že byste získali e-maily z veřejně dostupných zdrojů, jako jsou online katalogy, telefonní seznamy, apod.

Vlastní web

Základním marketingovým nástrojem na internetu je vlastní web. I v případě e-mailingu je to první místo, kde byste se měli od začátku pokoušet získat nové e-maily. Na samostatné stránce s přesvědčivými informacemi o vašem newsletteru vytvořte přihlašovací formulář. Na stránku odkazujte z titulní stránky a také patičky webu. Požadujte e-mail v kontaktním formuláři a ve formuláři pro získání zpětné vazby.

Váš e-mailing

Dalším jednoduchým a fungujícím způsobem je vyzvat v newsletteru příjemce, aby e-mail přeposlali známému. Vytvářejte takový obsah e-mailů, který budou chtít příjemci poslat známým, aby jim udělali radost, upozornili je na něco zajímavého nebo aby je překvapili.

Váš offline svět

Využijte pro budování databáze své kamenné pobočky a provozovny. Připravte papírové letáky, ve kterých vysvětlíte výhody registrace do newsletteru a ty distribuujte na místa, kam chodí vaší zákazníci. Vytvořte si podobné letáky i pro konference, kterých se účastníte. Pořádáte-li vlastní semináře či jiné akce, využijte i tuto příležitost. Provozujete-li telesales, připravte pro prodejce návod, jak mají získávat e-maily a souhlasy se zasíláním newsletterů.

Další způsoby budování databází

Ověřeným způsobem pro získávání nových odběratelů je přidání informace o newsletteru do vašeho e-mailového podpisu. Požádejte všechny spolupracovníky, ať to udělají také. Můžete přidávat informaci i do všech faktur, které odesíláte, pokud je to ve vašem případě vhodné. Napište známým osobní e-mail a nabídněte jim registraci do newsletteru a popište jim výhody, které z ní plynou. Opět požádejte i své spolupracovníky, aby oslovili své kontakty tam, kde to dává smysl.

Placené způsoby

Jak jsem již uvedl, je možné využít i placené způsoby, jak získat lidi, kteří se do newsletteru zaregistrují. Jde o jakékoliv aktivity, kterými přivedete návštěvníky na stránku s registračním formulářem. Můžete vyzkoušet PPC kampaně v AdWords a Skliku, bannerové kampaně, PR články, pořádání soutěží na cizích webech, reklamu na Facebooku nebo reklamu na oborových serverech. Tyto metody mají různou efektivitu, ale pokud budete sledovat návratnost vynaložených peněz, mohou být užitečné.

Zajímavý obsah

Vedle způsobů, jak lidi oslovit, je nutné zaměřit se také na druhou a stejně důležitou součást budování databáze – zvyšování motivace lidí, aby se do newsletteru přihlásili. Mnoho marketérů na tuto část zapomíná a spoléhá se na to, že stačí přivést lidi k registračnímu formuláři a oni se již přihlásí… Nepřihlásí! Proč by to také dělali, když jim k tomu nedáte jasný důvod? Lidé jsou sebestřední, chtějí získávat věci, které budou prospěšné jim. Návštěvníci nepotřebují váš newsletter ani nechtějí o vaší firmě slyšet každý měsíc. Jednoduše chtějí vyřešit nějaký svůj problém nebo potřebu. Pokud jim řešení neslíbíte (a následně nepřinesete), těžko je přesvědčíte. V H1.cz jsme řešili úplně stejnou situaci. Měli jsme připravený systém pro rozesílku, pravidelně jsme připravovali e-mailový zpravodaj a lidé viděli na našem webu registrační formulář, ale nepřihlašovali se. Proto jsme pro ně připravili bonbónek, na který jsme je přilákali. Vytvořili jsme e-book s velmi dobrými a praktickými tipy pro podnikání na internetu a ten jsme jim za registraci slíbili zdarma. A výsledky se dostavily. Během tří měsíců po spuštění akce jsme získali cca 1 500 e-mailů. Za půl roku to bylo o dalších tisíc e-mailů víc. Po roce jsme měli v databázi 3 tisíce e-mailů a nyní jich je tam přes 6 tisíc. A vše jen díky hodnotnému dokumentu v PDF zdarma a propagaci Zpravodaje. E-book je dobrý příklad pro většinu oborů. Můžete udělat e-book, který bude zajímavý právě pro vaší cílovou skupinu, například:

  • 10 tipů na vánoční dárek (z našeho sortimentu)
  • Jak si správně vybrat … pračku/sekačku/ jazykový kurz/dodavate­le služeb
  • Porovnání cen/služeb konkurence (srovnání našich cen oproti trhu nebo nabízených služeb)
  • Tipy odborníků jak … zazimovat keře/připravit reklamní kampaň/zařídit kuchyň
  • Návod jak používat… (cokoliv z vašeho sortimentu)

Další způsoby, které mohou zvýšit touhu registrovat se, zahrnují příslib slevových kupónů, které budou nabízeny pouze prostřednictvím e-mailingu. Stejně tak informace o akcích a slevách, recenze produktů či služeb nebo jakýkoliv jiný použitelný obsah. Jako dárek můžete nabídnout každému stému registrovanému váš reklamní předmět, lístek do kina nebo poukaz do restaurace.

Co dalšího vás čeká

Nebavili jsme se ještě o tom, jaké informace byste měli chtít od lidí získat, zda to má být jen e-mail nebo i příjmení či firma? Mají si uživatelé vybírat typ obsahu, který chtějí odebírat? Má smysl segmentovat e-mailingy, a pokud ano, tak podle čeho? Samozřejmě stojíte před otázkou, co v newsletterech posílat a jak často, jaký využít mailingový systém a jaké jsou best-practices při tvorbě předmětu zpráv a který den e-mail ideálně posílat. Ale to už jsou témata na další články. Článek byl napsán pro časopis FreshMarketing.

Autorem článku je Michal Krutiš.

  • Daniel Máslo
    01. 12. 2010 / 09:09

    Nejlepší variantou se jeví „něco za registraci“. Spustili jsme velkoobchodní ceny za registraci a hned byl zaznamenán výrazný nárust.

  • Libor Chaloupka
    04. 12. 2010 / 23:18

    Supr článek, Michale :) Do newsletteru pro příští týden si připisuji pár poznámek …

  • Pavel Kotecký
    05. 12. 2010 / 17:06

    Už jsme začali připravovat e-book :-) Díky za supr článek.

  • sirion
    28. 02. 2011 / 17:42

    Veľmi dobrý a inšpirujúci článok… už dlhšie rozmýšľam ako na to, ale toto ma trocha nakoplo už aj ku konkrétnej činnosti :)

  • David Kirš
    04. 03. 2011 / 19:32

    Takových článků více. Jednou zvítězí souhlasný email marketing nad spamem, doufám :-)

  • kernerova
    10. 10. 2012 / 22:33

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.