Právě jste dopsali nový spot a uvažujete nad tím, jaký by mohl mít
ohlas a kolik lidí by mohl zaujmout natolik, že na něj odkáží? Ještě
než vypustíte své „dítě“ do světa, zkuste se zamyslet nad
několika věcmi.
Titulek
Titulek patří mezi faktory, které výrazně ovlivňují, zda si váš
příspěvek vůbec někdo přečte. O zásadách pro tvorbu vhodných titulků
psal již dříve
Vašek, takže budu stručný. Je mnoho způsobů, jak zvýšit atraktivitu
titulku. Zajímavý a přitažlivý titulek by měl být:
- vtipný (ale pozor, abyste nebyli jedinými, kdo vtip chápe).
Obsah
Řekněme, že se vám podařilo čtenáře titulkem zaujmout a ten se nyní
pouští do čtení vašeho textu. Jak dosáhnout toho, aby po přečtení
prvního odstavce od dalšího čtení znechuceně neupustil? Není to zas tak
těžké. Snažte se především dodržovat základní pravidla pro tvorbu
hodnotného obsahu:
- Srozumitelnost – mějte na paměti, že ne každý
čtenář rozumí dané problematice stejně dobře, jako vy. Snažte se proto
vše, co by nemuselo být někomu jasné, pořádně vysvětlit a popsat.
- Stručnost – uvědomte si, že kdyby měl čtenář
zájem o „košaté“ formulace, pustí se raději do četby beletrie. Vy ale
buďte věcní, pište výstižně, jasně a přesně formulujte své
myšlenky.
- Přínosnost – nemusíte hned „objevovat Ameriku“.
Přínosem pro čtenáře může být například i to, pokud nějaké známé
informace zpracujete přehledným či netradičním způsobem. Vlastní invence
v podobě osobních zkušeností či nápadů se ovšem také cení.
- Serióznost – možná se to zdá jako samozřejmost, ale
svá tvrzení byste vždy měli podložit věcnými argumenty. Dobrým způsobem
je také odkazovat se na všeobecně uznávané autority.
Základem by rozhodně měl být pravopisně správný text,
bez zbytečných hrubek a překlepů. Chcete-li působit seriozně, očekává
se od vás jistá stylistická úroveň. Nejlepším způsobem,
jak toho dosáhnout, je dát před vydáním text k přečtením nějaké
další osobě. Možná byste nevěřili, kolik chyb či nevhodných formulací
ve svém textu sami nevědomky necháváte bez povšimnutí. Neváhejte také ve
vhodných případech doplňovat svůj textový obsah obrázky,
screenshoty, schématy či animacemi.Ty jsou nejen atraktivním
zpestřením pro čtenáře, ale navíc často dokáží ideu těžko
popsatelnou slovy přiblížit přehledným a srozumitelným způsobem.
Forma
Je jasné, že když budete čtenářům poskytovat naprosto originální,
velice zajímavé a přínosné informace, nad formou klidně přimhouří oči.
Přesto se vyplatí věnovat jí také dostatek pozornosti, protože vám může
přinést další „body k dobru“. Snažte se tedy, aby váš text byl
dobře čitelný a pro čtenáře přehledný.
Snad nikoho nebaví prokousávat se dlouhým nezformátovaným textem.
Používejte tedy vhodné členění do odstavců, seznamy
s odrážkami, tučné písmo, kurzívu a prokládejte text
nadpisy.Stále přitom však mějte na vědomí, že všeho moc
škodí. Vhodné je rovněž dodržování základních typografických
konvencí.
Rada a tip na závěr
Moje rada: Slovo „nejen“ jsem použil v titulku
záměrně. Vždy totiž myslete při psaní textu především na čtenáře.
Obsah se netvoří primárně kvůli odkazům či vyhledávačům, ale hlavně
kvůli čtenářům. A právě je chcete přeci přilákat. Můj
tip: Chcete si podrobně otestovat „odkazovatelnost“ svého textu?
Zkuste How linkable is your blog post?. Možná
budete překvapeni, co všechno ji může ovlivnit.
Čtivě napsaný a srozumitelný článek – stejně jako ostatní příspěvky na tomto blogu. Nepřestávejte a pokračujte dál;-)
„Základem by rozhodně měl být pravopisně správný text, bez zbytečných hrubek a překlepů.“
Gramatická správnost je podle mého názoru často mnohem podstatnější. Většina lidí ví, že „myš“ se píše s tvrdým a „lípa“ s měkkým, ale jen málokdo rozlišuje můj/svůj, řeší do detailu interpunkci, ví, jaký je rozdíl mezi „chladící“ a „chladicí“ nebo umí správně vyskloňovat zájmeno „ona“.
A lidé, kteří tyto gramatické finesy opomíjejí, mohou sice působit na 95 % čtenářů seriózně a kultivovaně, těm zbylým pěti procentům však nebudou ničím více než stádními tvory. A to všechno na základě jazyka.
Těch pět procent bohužel obsahuje velkou koncentraci úspěšných postav toho kterého oboru, inteligenci.
Jinak každý solidní magazín s odborným zaměřením má svého editora, který příspěvky redaktorů upravuje do přijatelné podoby.
To, co tak pěkně shrnuje tento článek dávám cca 7 let našim redaktorům před tím, než pro nás začnou psát.
Velmi dobrý návod jak mít na webu nějaké návštěvníky. Děkuji za rady, pokusím se praktikovat ;)
Dobrý článek. U mých redaktorů často opravuji například dlouhé odstavce. Ty jsou mnohdy špatně čitelné a je lepší je rozdělit. Rovněž často chybují v nadpise, který je skutečně jen pro vyhledávače. Díky za tento článek :)
Díky za podnětný článek, již dloho přemýšlím co na svém copywritingu zlepšit a tento článek mi hodně pomohl