Na první pohled není takový Facebook
post žádná raketová věda. Vždyť to většina z nás dělá pořád
dokola, že? Když se člověk ale z běžného uživatele stane správcem FB
page, otevře se mu celá nová dimenze vychytávek, které sociální síť
adminům nabízí a neustále zdokonaluje. A mnoho z nich se týká
„prachobyčejné“ tvorby příspěvků.
Na školení sociálních sítí si pravidelně
dokazujeme, že když dva dělají totéž, není to totéž. Tvorba Facebook
postu je totiž mnohostranná disciplína. Zahrnuje práci nejen s textem a
vizuálem, ale i formou. To, že víte, že příspěvek nemusíte ukazovat
všem fanouškům, pokud se jich evidentně netýká (k čemu bude většině
zpráva o tom, že otevíráte prodejnu v Liberci, nebo nezadanému
fanouškovi informace, že nabízíte speciální akci pro páry?), nebo že
můžete naplánovat ukončení jeho existence či ho dokonce antedatovat, je
základ. Co ale, když přijde na vizuální stránku vaší timeline?
TIP: Chcete vědět víc o tom, jak spravovat kampaně na Facebooku,
strategicky řídit firemní profil na Instagramu nebo jak tvořit obsah na
Linkedinu? Vyberte si z našich školení
sociálních sítí. |
Protože lidský mozek čte obraz 60 000 x
rychleji než slova, měly by v popředí zájmu správce každé stránky
stát vizuálně čisté příspěvky. S neustálým přibýváním
funkcionalit pro adminy tomu ale Facebook zrovna vstříc nejde. Každopádně
ale nabízí hned několik cest pro to, jak většinu sdělení dostat do
světa. Pojďme se na ně podívat zblízka.
Dejme tomu, že jste vlastníky krásného
penzionu v přírodě. Navíc jste ale právě dobudovali nový pokoj, který
ještě nikdo nepokřtil. Samozřejmě, chcete to svým fanouškům říct!
A tak napíšete text, a abyste svoje dílo dali patřičně na odiv, vložíte
k němu rovnou dvě fotky.

Už tady je vidět, co se s původně
krásnými fotkami stane po zásahu systému. Ne, s rozplizlostmi si reklamu
neuděláme. A tak přicházíme na první rozcestí – varianta A je najít
minimálně jednu další hezkou fotku. Ano, tak málo stačí k tomu, aby
celek začal vypadat aspoň trochu k světu. (pozn. aut.: I když, nutno
dodat, že tady se dostáváme na pole subjektivního vkusu.)

Varianta B – pokud si ale chcete dát
větší práci, z fotek můžete vytvořit koláž (pomůže například www.picmonkey.com nebo www.pixlr.com/express/)
a tu na Facebook nahrát jako jediný obrázek. Budete tak mít větší
kontrolu nad celkovým layoutem.

Mimochodem, vyplatí se zdůraznit, že si
každý příspěvek můžete průběžně ukládat pomocí tlačítka
„uložit koncept“. Díky tomu se pak k němu budete moct vracet nejen vy,
ale i další kolegové, kteří mají k tématu co říct (ať už
copywriteři, nebo právníci, kolegové z technické podpory či
zákaznického centra). Pokud použijete tento postup, budete moct zpětně
upravit nejen text, ale i fotky. Právě tady se můžete ujistit, že vám je
Facebook nahraje tak, jak chcete. A je to druhý zásadní rozdíl, který lze
najít mezi funkcí „uložit koncept“ a „naplánovat příspěvek“,
která je hned vedle a která vám dovolí upravit jen a pouze textové
pole postu.

To základní jsme zvládli. Co ale, pokud
chceme zároveň odkázat i na webovky našeho penzionu, kde lidi najdou víc
informací o cenách? Opět máme několik možností. Ta první je asi bez
debaty – jednoduše do textu dopíšeme tradiční větu o více
informacích.

To ale dělá každý druhý, že? Pokud máte
čas a dostatek nápadů, URL Facebooku předložte ještě před nahráváním
fotek. Dáte mu tak povel ji zpracovat a mrknout se, jak to vlastně na webu
vypadá s obrázky. V našem případě jde o jednu
z nejpropracovanějších variant, Facebook si z webu (díky tzv. Open Graph
protokolu nebo textu „og: image“ v kódu) dokáže vytáhnout až 5 fotek
vážících se k dané URL a tím vám po posledních aktualizacích dá
možnost vytvořit tzv. carousel. Ten využívá nejen možnosti představit
více vizuálního materiálu, ale každou fotku prolinkovat s jinou URL a
posílat tak uživatele na co nejkonkrétnější cílovou stanici. Ano,
marketéři různých zaměření to opakují furt a právě tohle je skvělý
způsob.

V současné době systém zpracoval jedinou
URL (www.penzionzamlynem.cz) a všechny
fotky vedou na ni. Na nás je teď se rozhodnout, zda nám to stačí, nebo
využijeme možnosti rozvrstvení. Pro někoho to může být ok, a takových je
asi většina. Ti z nás pak alespoň z textu příspěvku vymažou původní
URL. Facebook ji už zchroustal a nepotřebuje ji ani on, ani vaši fanoušci.
(Pozn.: toto dělejte vždy, vaše posty budou vypadat lépe!)

Pak jsou tu ale i tací, kterým tohle přijde
nedostatečné. Proč fanouška zahlcovat pěti (či více) fotkami, navíc
když první tři z nich vypadají velmi podobně? V takovém případě
můžete počet fotek zredukovat jen na ty, které jsou průkazné. Použijte
k tomu dolní řadu fotek. Klikněte na jakoukoliv z nich a tím ji buď
odeberte, nebo znovu přidejte. Stejně tak systémem drag and drop přesouvejte
spodní fotky tak, aby vám jejich pořadí nejvíce vyhovovalo. To hezčí
přece patří na začátek, aspoň většinou :) Ale teď pozor. Pomocí
poslední fotky s „+“ si můžete hrát ještě víc a nahrát si fotky
vlastní, které se taktéž automaticky prolinkují na původně zadanou URL.
Nakonec tak můžete využít třeba jen jednu z vybraných fotek a dalších x
přidat dle vlastního uvážení. Tím ale nekončíme.
Jak jsem avizovala, každou z použitých fotek
můžete nakonec prolinkovat s jinou cílovou URL, a to pomocí ikonky
„upravit cílovou adresu“, která se objeví vždycky po najetí myší na
hlavní řadu fotek. Jedna fotka tak může ukazovat novou světničku a vést
na stránku přímo věnovanou jí, druhá zobrazovat celý statek a linkovat na
home page, třetí může například vést na stránku, která popisuje
nejmenší výčep v ČR, který v penzionu taky máme.

Prostor pro kreativitu tímhle ale zdaleka
nekončí. Tak, jako to můžete dělat ve většině případů
i u normálních, jednotlivě postovaných odkazů, můžete i v rámci
carouselu měnit popisky jednotlivých fotek a tím vyprávět příběh, nebo
fanouškovi prostě dát představu o tom, kam asi ta která fotka pro prokliku
povede. Po najetí myší na popisky horní řady fotek se popisky zažlutí,
pak už stačí jen kliknout a psát. Finální výsledek může vypadat třeba
takhle.

Stejný systém můžeme využít, pokud máme
potřebu v jednom postu zmiňovat několik URL. I k tomu totiž dochází,
třeba pokud se o vás píše jinde. Jeden link můžeme pouze vepsat do textu,
druhý (lépe využívající Open Graph) necháme vizualizovat. Můžeme ale
také nechat Facebook zpracovat ten lepší link a nahrát do jednotlivých
vizualizovaných obrázků URL, které vedou na dva různé weby. Obrázky pak
popíšeme návazně na tom tak, abychom fanouškům dali vodítko, kam je
z Facebooku po prokliku povedeme. Pak to může vypadat třeba takhle.
A všimněte si, že text nezmiňuje ani jeden zbytečný link, vše je
schované, a přesto si sdělení zachovává čistotu a zřetelnost.

Co jsem tímhle chtěla říct? Že používat Facebook soukromě rozhodně
neznamená, že jako admin uspějete. A že využíváte všeho, co je vám
k dispozici k tomu, abyste vystoupili z řady a vytvořili si specifický
textový i vizuální styl komunikace.
Autorkou článku je Petra
Kellerová.