V naší copyporadně přistálo v poslední
době hned několik podobných dotazů, a to na naprosto zásadní téma: Jak se
můžu stát copywriterem? Kde a jak mám začít? Jak získám reference a
vydělám svou první copywriterskou korunu? Chceme uspokojit poptávku, a proto
vám představíme hned několik cest, jak více či méně elegantně vplujete
do komunity copywriterů. Čerpáme přitom ze zkušeností celého našeho
copytýmu.
Praxe v agentuře: sázka na jistotu
Jednou z nejjistějších cest k nastartování úspěšné
kariéry copywritera je práce v reklamní nebo marketingové agentuře.
Porozhlédněte se pro pracovních nabídkách na pozici Junior
Copywriter, které najdete buď na klasických pracovních serverech,
nebo přímo na stránkách jednotlivých agentur. Můžete se přihlásit i do
specializovaných skupin na Facebooku, jako je např. Práce v reklamě,
kam agentury často umisťují své poptávky. Pokud na FB visíte od rána do
večera, alespoň vám nic neunikne.
Když si vás agentura vezme pod svá ochranná křídla,
začne sice dřina, ale za poměrně krátkou dobu nasajete důležité know-how
a vypilujete své copy. Zároveň zjistíte, jaké to je psát
v časovém presu na rozličná témata a jak plnit zadání
široké škály klientů. Prospěšná vám bude i krátká, byť neplacená,
stáž. Navážete kontakty v reklamním byznysu, a když se osvědčíte jako
talentovaný a spolehlivý
psavec, zakázka si vás vždycky najde i dávno poté, co jste
přešel na volnou nohu.
TIP: s nejdůležitějšími pravidly pro tvorbu obsahu, která vám
pomohou při textování webu, psaní článků i komunikaci na sítích, vás
seznámíme na našich školeních
copywritingu. |
Vlastní blog: běh na dlouhou trať
Jasnou cestou, jak začít, je také založení vlastního
blogu. Získáte svůj výhradní prostor, kde můžete v plné parádě
ukázat, co ve vás dřímá. Pokud svým blogem zaujmete čtenáře,
přilákáte spoustu návštěvníků, nebo napíšete o tématech zajímavých
pro vaše potenciální klienty (např. recenze výrobků), můžete si
profi blogováním či blogováním na zakázku
i slušně vydělat.
Pravděpodobnější variantou ovšem bude jen postupný
nárůst čtenářstva a vy tedy budete muset vytrvale přicházet se
zajímavými tématy, články a obsahem, který vás zviditelní. Při
nejhorším vám blog, nebo osobní stránka může sloužit alespoň jako
portfolio k prezentaci referencí, nebo jako
kontaktní platforma pro poptávky od copychtivých klientů.
Webtrhy: jen pro silné žaludky
Další
možnost, jak začít s copywritingem, nabízí přihlášení na
různá marketingová web tržiště, kde vyvěsíte nabídku svých služeb a
čekáte na reakce. Doporučujeme vybírat obezřetně –
vyhněte se pochybným tržištím, kde nabízejí
podvodníci garanci pozic ve vyhledávačích, nebo zoufalí studenti sepsání
normostrany za 50 Kč. Volte sofistikovanější portály typu easytask.cz,
nebo se zaregistrujte na portálu navolnenoze.cz. Defilování na pochybných
serverech vám totiž později už nikdo neodpáře a seriózní copywriterské
komunitě budete k smíchu.
Pokud sháníte reference stůj co
stůj, nespoléhejte na to, že je nasbíráte právě na webových
tržištích – buď půjde o laciné PR články, které ani nestojí za
řeč, nebo o témata a brandy, které nejsou příliš sexy. Třeba se za ně
dokonce budete stydět. Oslovte proto raději své známé nebo firmy, jejichž
práce s obsahem se vám líbí, a nabídněte jim např. textaci webové
stránky zdarma výměnou za referenci.
Inspirace od nejlepších: cesta pro sólisty
Poslední variantou, kterou vám doporučíme, a jež je
kompatibilní se všem předchozími radami, je inspirovat se těmi nejlepšími
v oboru – vaší budoucí konkurencí. Najděte si copywritera, který to
má podle vás v malíku, a jděte po jeho stopách. Jak začínal on? Jaký
typ obsahu vytváří? Kde bere inspiraci? Najděte si svého mentora, naučte
se od něj co nejvíc a nakonec nezapomeňte do magického mixu, který dělá
skvělého copywritera, přidat i kus sebe. Pilujte všeobecný rozhled, učte
se gramatiku a sledujte nejnovější trendy. Tohle přece
musí vyjít!
Autorkou článku je Anna Sálová
Váš článek mě inspiroval k odpovědi – https://jartym.blog.idnes.cz/…mrtvych.html
Ahoj Pavle, díky za odkaz na Váš „záhrobní“ článek. Také bych se nejraději poradila s mistrem Ogilvym, ale věřte, že i mezi živými stále najdete dost inspirativních lidí :-) V posledku je ale faktem, že si každý z nás musí najít svůj osobitý styl.
Dobrý večer paní Sálová, už jen to, že jsem napsal daný článek okamžitě poté, co jsem dočetl ten Váš článek!!! Tak ano, máte pravdu! Děkuji ještě jednou za inspiraci a přeji ať Vám to i dále pěkně píše .-)
Můžu sám říci, že copywriter má dneska možnosti jak vydělat, zrovna nedávno jsem jednoho sháněl. Říkal jsem si „to bude jednoduché, na Webtrhu všichni píší za 50 Kč / ns, když dám dvě kilča seženu super kvalitu“.
Realita byla hodně tristní, na Webtrhu se mi ozvalo hodně lidí, ale když jsem s odřenýma ušima vybral toho nejlepšího a sešel se s ním probrat můj projekt, tak jsem byl úplně překvapen, že ho můj web vůbec nezajímal. Nezajímali ho detaily, věci a nic neříkal, jenom že všechno sepíše a udělá. Druhý den mu píšu, že takhle si to nepředstavuji, že se na věci neptá, neradí, že vezme zadání a chce jít pracovat, a jako že sorry, tohle nechci. Tak se na mě začal osočovat, co jsem to za klienta.
Nu říkám si a hledám dalšího, zvyšuji laťku. Profesionální copywriteři mě odmítají a jeden nabízí cenu 2.000 Kč / ns. Říkám si „to se asi zbláznil, no ne?“.
Nakonec jsem vlastně našel copywritera na školení Na volné noze, kde jsem ho potkal. Bavím se s ním, a přijde mi v pohodě, má nápady, ptá se, zajímá se, komunikuje. Je z nějaké horní dolní a chce 160 Kč / hodina.
Říkám si, tak ok, několikrát s ním komunikuji, vyměnuji maily a za dva týdny přijde pěkný výsledek za lidovou cenu, jsem spokojen.
A teď pár mých postřehů.
Díky za komentář Martine. Máte pravdu, že „střední třída“ copywriterů je těžko k zastižení – nabízí se vysvětlení, že všichni pracují v agenturách :-) Ovšem teď vážně: Spoustu lidí na práci copywritera láká především to, že mohou pracovat v klidu domova, a myslí si, že nemusí s klientem komunikovat, a stačí jen psát. To je ovšem omyl a i já jsem si na volné noze prošla mnoha nedorozuměními i poučením. Setkala jsem se také s tím, že klienta můj názor nebo věcné připomínky nezajímaly, a požadoval přesně jen splnit své zadání, odeslat práci a už mi ani nepoděkoval. Takže díky za klienty jako jste vy, kteří o textech chtějí přemýšlet a bavit se o nich, ovšem to „copywriter“, který si účtuje desetikoruny za NS nikdy dělat nebude. Drahá špička zase nevezme „malý projekt“, protože shání bomby do portfolia. Doporučuji proto dát na osobní doporučení člověka z branže, který vám poví, kdo je spolehlivý, iniciativní a odpovídá vašemu rozpočtu.
Nabízím služby
Je vidět, že H1 ví, jak na to. Článek i „rádoby“ reakce na idnes jsou víceméně o ničem, ale prolinkování z idnes je na světě :-). A ještě tu já i jiní tvoří další obsah v komentářích, palec nahoru…
Velmi děkuji za pěkný a inspirativní článek. Snažím se o práci online již dlouho, jelikož často pobývám na cestách v zahraničí. Zatím jsem se ovšem daleko nedostal. Snažím se vypsat na svém skromném blogu, protože si myslím, že copywriting by mohlo být to pravé právě pro mne :)
Své zkušenosti z cesty za výdělkem online sdílím na svém blogu: https://marecekhvozdina.wordpress.com/…muj-sen-ale/ Budu velmi rád za vaše připomínky či názory.