Tvorba nového webu s sebou nese kromě nadšení z nového projektu také
komplikace a starosti, kvůli kterým často mnoho firem s redesignem webu
váhá. Ať už jsou zkušenosti s budováním nového webu jakékoliv,
téměř vždy jde o dlouhodobou záležitost, která si žádá plnou
pozornost firmy. Čím větší navíc nový web bude, tím více práce bude
třeba odvést.
Motivací a zároveň odměnou je touha po výkonnějším, konverznějším
a hlavně více vydělávajícím webu, který vyhovuje zákazníkům
i zaměstnancům. Na straně druhé ale stojí peníze vydané nad rámec
rozpočtu, hodiny času strávených na poradách a riziko neúspěchu, které
nutně vždy při změně webu existuje.
Weby mají omezenou životnost, což je dáno technologiemi, na kterých
běží, trendy, které panují v online marketingu a v neposlední řadě
také dynamikou daného oboru. Pokud některý z následujících bodů na
váš web sedí, zamyslete se, jak jej efektivně vyřešit. Někdy stačí
zapracovat pouze na něm. Při výskytu 3 a více bodů jde už do
tuhého, a je potřeba se poradit s odborníkem. Jak ale poznat, kdy
už se vyplatí investovat do nového webu nebo upravit stávající?
-
Lidé opouštějí košík/nedokončí nákup.
Zde může hrát roli více faktorů, ale většinou jde o špatné UX
košíku, který si zaslouží přepracování.
-
Webu se dlouhodobě zvyšuje bounce rate.
Lidé přijdou a ihned odchází. Na vině může být technická chyba, ale
také třeba to, že web působí na první dojem nedůvěryhodně.
-
Webu se snižuje návštěvnost, aniž by se snižovaly investice do
placených reklam/SEO apod.
Web je technicky nedostačující; je potřeba zkontrolovat současné
nastavení a opravit chyby. Mnohdy to nejde bez změny developera.
-
Dáváte čím dál více peněz do placené a displayové reklamy.
Tento stav je dlouhodobě neudržitelný. Pokud jste SEO dovedli s omezením
současných stránek “k dokonalosti”, a pořád to nestačí, je na čase
začít řešit nový web, který by vám umožnil posunout se dál.
-
Zákazníci komentují váš web negativně.
Zmínka na sociálních sítích, komentář na pobočce, poznámka
u hodnocení na Heuréce. Weby se hodnotí. Většinou lidem stojí za to
komentovat spíše negativně. Když má ale váš web více negativních
hodnocení než pozitivních, je na čase zbystřit. Opakují-li se výroky typu
“nejde tam nic najít”, “je to nepřehledné”, “je to strašně
pomalé”, není na co čekat. Nemusíte se pouštět do úplně nového webu,
ale novou fazonu by si vaše stránky určitě zasloužily (kromě grafiky
promyslete i texty, rozložení prvků atd.).
-
Vaše konkurence usilovně pracuje na novém webu (a slaví úspěchy).
Už i váš nejmenší konkurent se pustil do úpravy navigace, přidává
nové prvky a referuje o tom na sociálních sítích. Váš web vypadá oproti
ostatním konkurentům “zachovale”. Funguje, ale je znát, že by
potřeboval oprášit. V takovém případě je dobré brát to jako
upozornění, že oblast vašeho businessu se hýbe kupředu a čeká to
i vás, pokud chcete držet krok s konkurencí. Návštěvník internetu je
totiž marnivý, nehledě na kvalitu zboží, kterou nabízíte.
-
Web je starší než 5 let.
Pokrok jde nemilosrdně kupředu. Před pár lety byl velkým trendem Flash a
Web 2.0., dnes se podobné věci berou už jako přežitek, ne-li retro. Weby se
zrychlují, více interagují s uživateli, a ti předpokládají, že dostanou
informace nebo zboží ihned, ve skvělé kvalitě a hezky prezentované. Pokud
to nedostanou, jdou jinam. Ne nadarmo je ČR světová velmoc v provozování
e-shopů. Pokud jste naposledy do webu sáhli před pěti lety, je na čase
udělat alespoň základní revizi toho, co by nově potřeboval zlepšit, a
jestli ještě obstojí.
-
Web nevyhovuje vašim zaměstnancům a ztěžuje jim práci.
Pro mnoho firem je to důvod nepodstatný, ale vsaďte se, že
zaměstnavatelem roku se kvůli nefunkční obsluze webu u svých lidí
nestanete. Jak poznáte, že zaměstnance vaše webovky frustrují? Copywriteři
se pravidelně dohadují s developery, zda by konečně nebylo možné přidat
formátování textu, který na web umisťují. Lidé na infolince si
dlouhodobě stěžují, že musí místo objednávek vyřizovat hovory
rozhořčených zákazníky, kteří nemohou najít vhodné informace. Pokud
vaše zaměstnance vytěžuje válka se zastaralým interním systémem,
zamyslete se, jestli by se nevyplatilo nové řešení. Navíc můžete
reálných požadavků vašich lidí využít ke svému prospěchu a udělat
nový web, který bude z hlediska obsluhy funkční.
-
Spolupráce s developerem vázne, nebo je přímo nemožná.
Každý požadavek se vyřizuje 14 dní, i když jde o drobnou úpravu.
Navíc vám přijde faktura na desítky tisíc, takže nakonec už snad ani nic
nechcete. Poznáváte se? Rozlučte se s developerem, vytrhne vám to trn
z paty.
-
Plánujete rozjet online kampaň.
Máte naplánovanou skvělou kampaň, připravenou kreativu, nablýskaný
produkt a akce v záloze. Web už ale vypadá, že zažil lepší časy, a
přitom je hlavní konverzní cestou? Zadržte.
-
Jste kovářova kobyla.
Prodáváte webové služby, konzultace, cokoliv, co souvisí s prezentací
na webu? Nesmíte zůstat pozadu. Podobně jako oděvní návrháři musíte
být vždy jako ze škatulky, žádné výjimky. Váš web je vaše výkladní
skříň. Takže když jste právě dodělali jednu verzi designu, rovnou
můžete začít sbírat nápady na další.
-
Klesají vám tržby z online prodeje.
Nejpádnější důvod pro majitele i manažery. Příčina poklesu
výkonnosti online marketingu může být nejen ve špatně nastavené strategii
nebo komunikaci, ale také v samotném webu, který nepřispívá
k úspěšnému dokončení konverzí. Pokud jste si jisti, že vaše strategie
jinde funguje, a v oblasti online váš výkon zaostává, zamyslete se nad
současnou podobou stránek.
-
Klesá počet vyplněných formulářů/kontaktů apod.
Jde o ten samý případ, jako u košíku. Lidé z nějakého důvodu
nemají ochotu sdílet informace, a může za to pravděpodobně
i váš web.
Kdy nedělat redesign
webu?
Do tvorby nového webu se ale nevyplatí pouštět vždy. Tohle jsou situace,
kdy byste rozhodně práce na nové podobě stránek zahajovat neměli:
-
Nemáte dostatečný rozpočet
Záleží na projektu, který se má realizovat. Ale “bez peněz
k developerovi nelez” platí v každém případě. Za 30 tisíc
pravděpodobně nový web neuděláte (pokud chcete, aby skutečně fungoval),
protože tvorba webu neznamená pouze udělat grafickou podobu, ale jde
o spoustu dalších prací, které nejsou na první pohled vidět. Nejlepším
způsobem, jak zjistit, kolik peněz potřebujete, je oslovit více developerů,
a podle toho si udělat představu o celkové ceně. Na tvorbu jednoduchého
webu/microsity si připravte minimálně 100 tis. Kč.
-
Nemáte zaměstnance, kteří by se mohli tvorbě věnovat
Nemusí to být nikdo na plný úvazek, ale určitě byste měli mít ve
firmě někoho, kdo bude záležitost řešit. V opačném případě může
nastat chaos, ze kterého nevzejde nic dobrého.
-
Máte úplně nový marketingový tým.
Ve spoustě firem se stává, že s novým marketingovým týmem vstoupí do
firmy “svěží vítr”. Což je přesně ta situace, ve které mnohdy
vzniká nápad udělat nový web. Dejte si ale chvilku čas na oddech a
pečlivě si rozmyslete, co vám to přinese.
-
Nemáte alespoň rámcovou představu o výsledném produktu
“Chceme, aby to hlavně prodávalo a líbilo se to zákazníkům.”
nestačí. Co nejvíc konkretizujte zadání, od funkčnosti přes grafický
návrh po prodejní argumenty na webu a komunikační strategii.
-
Nemáte KPIčka
Pokud nevíte, čeho přesně chcete dosáhnout, nikdy nedojdete do cíle.
Stanovte si KPI, která budou reálná a měřitelná. Zvýšení konverzí,
návštěvnost, poptávek po telefonu, spokojenost zákazníků
v recenzích apod.
-
Máte úplně nový web, který funguje jen chvíli (a nikdy předtím
ještě neexistoval)
Často se kloubí s bodem 3. Pokud něco není úplně vyloženě špatně,
nechte si chvíli čas a soustřeďte se na dílčí nedostatky, které jsme
zmiňovali výše.
Co změřit před rozhodnutím?
Pro správné rozhodnutí o úpravách webu je důležité
měřit jak kvantitativní metriky (návštěvnost, konverze, dobu strávenou na
stránce), tak kvalitativní (bounce rate, průchodnost košíkem a webem).
Pokud je problém na více místech webu, je nutné přikročit ve většině
případů k redesignu.
Práce na novém webu může být vyčerpávající,
složitá, dlouhá. Pokud se do toho ale pustíte zodpovědně, pravděpodobně
vám přinese ovoce. Nicméně nový web nemusí nutně znamenat úplnou změnu
designu, CMS nebo informační architektury.
“Není potřeba dělat revoluci, ale evoluci.” Ondřej
Novotný, Head of SEO/UX
Pečlivě zvažte, zda máte prostředky, čas i odhodlání. Pokud
zjistíte, že je všechno, jak má (a máte nastavená očekávání), pusťte
se do toho. Váš business si to zaslouží.
Pokud jste se rozhodli do nového webu pustit a chcete na první
dobrou vytvořit uživatelsky příjemné stránky, nenechte si ujít
školení Jak využít
UX při přípravě webu?!, které vás jednotlivými fázemi
přípravy provede. |