Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak poznat, že je čas na nový web?

Tvorba nového webu s sebou nese kromě nadšení z nového projektu také komplikace a starosti, kvůli kterým často mnoho firem s redesignem webu váhá. Ať už jsou zkušenosti s budováním nového webu jakékoliv, téměř vždy jde o dlouhodobou záležitost, která si žádá plnou pozornost firmy. Čím větší navíc nový web bude, tím více práce bude třeba odvést.

Motivací a zároveň odměnou je touha po výkonnějším, konverznějším a hlavně více vydělávajícím webu, který vyhovuje zákazníkům i zaměstnancům. Na straně druhé ale stojí peníze vydané nad rámec rozpočtu, hodiny času strávených na poradách a riziko neúspěchu, které nutně vždy při změně webu existuje.

Weby mají omezenou životnost, což je dáno technologiemi, na kterých běží, trendy, které panují v online marketingu a v neposlední řadě také dynamikou daného oboru. Pokud některý z následujících bodů na váš web sedí, zamyslete se, jak jej efektivně vyřešit. Někdy stačí zapracovat pouze na něm. Při výskytu 3 a více bodů jde už do tuhého, a je potřeba se poradit s odborníkem. Jak ale poznat, kdy už se vyplatí investovat do nového webu nebo upravit stávající?

  1. Lidé opouštějí košík/nedokončí nákup.

    Zde může hrát roli více faktorů, ale většinou jde o špatné UX košíku, který si zaslouží přepracování.

  2. Webu se dlouhodobě zvyšuje bounce rate.

    Lidé přijdou a ihned odchází. Na vině může být technická chyba, ale také třeba to, že web působí na první dojem nedůvěryhodně.

  3. Webu se snižuje návštěvnost, aniž by se snižovaly investice do placených reklam/SEO apod.

    Web je technicky nedostačující; je potřeba zkontrolovat současné nastavení a opravit chyby. Mnohdy to nejde bez změny developera.

  4. Dáváte čím dál více peněz do placené a displayové reklamy.

    Tento stav je dlouhodobě neudržitelný. Pokud jste SEO dovedli s omezením současných stránek “k dokonalosti”, a pořád to nestačí, je na čase začít řešit nový web, který by vám umožnil posunout se dál.

  5. Zákazníci komentují váš web negativně.

    Zmínka na sociálních sítích, komentář na pobočce, poznámka u hodnocení na Heuréce. Weby se hodnotí. Většinou lidem stojí za to komentovat spíše negativně. Když má ale váš web více negativních hodnocení než pozitivních, je na čase zbystřit. Opakují-li se výroky typu “nejde tam nic najít”, “je to nepřehledné”, “je to strašně pomalé”, není na co čekat. Nemusíte se pouštět do úplně nového webu, ale novou fazonu by si vaše stránky určitě zasloužily (kromě grafiky promyslete i texty, rozložení prvků atd.).

  6. Vaše konkurence usilovně pracuje na novém webu (a slaví úspěchy).

    Už i váš nejmenší konkurent se pustil do úpravy navigace, přidává nové prvky a referuje o tom na sociálních sítích. Váš web vypadá oproti ostatním konkurentům “zachovale”. Funguje, ale je znát, že by potřeboval oprášit. V takovém případě je dobré brát to jako upozornění, že oblast vašeho businessu se hýbe kupředu a čeká to i vás, pokud chcete držet krok s konkurencí. Návštěvník internetu je totiž marnivý, nehledě na kvalitu zboží, kterou nabízíte.

  7. Web je starší než 5 let.

    Pokrok jde nemilosrdně kupředu. Před pár lety byl velkým trendem Flash a Web 2.0., dnes se podobné věci berou už jako přežitek, ne-li retro. Weby se zrychlují, více interagují s uživateli, a ti předpokládají, že dostanou informace nebo zboží ihned, ve skvělé kvalitě a hezky prezentované. Pokud to nedostanou, jdou jinam. Ne nadarmo je ČR světová velmoc v provozování e-shopů. Pokud jste naposledy do webu sáhli před pěti lety, je na čase udělat alespoň základní revizi toho, co by nově potřeboval zlepšit, a jestli ještě obstojí.

  8. Web nevyhovuje vašim zaměstnancům a ztěžuje jim práci.

    Pro mnoho firem je to důvod nepodstatný, ale vsaďte se, že zaměstnavatelem roku se kvůli nefunkční obsluze webu u svých lidí nestanete. Jak poznáte, že zaměstnance vaše webovky frustrují? Copywriteři se pravidelně dohadují s developery, zda by konečně nebylo možné přidat formátování textu, který na web umisťují. Lidé na infolince si dlouhodobě stěžují, že musí místo objednávek vyřizovat hovory rozhořčených zákazníky, kteří nemohou najít vhodné informace. Pokud vaše zaměstnance vytěžuje válka se zastaralým interním systémem, zamyslete se, jestli by se nevyplatilo nové řešení. Navíc můžete reálných požadavků vašich lidí využít ke svému prospěchu a udělat nový web, který bude z hlediska obsluhy funkční.

  9. Spolupráce s developerem vázne, nebo je přímo nemožná.

    Každý požadavek se vyřizuje 14 dní, i když jde o drobnou úpravu. Navíc vám přijde faktura na desítky tisíc, takže nakonec už snad ani nic nechcete. Poznáváte se? Rozlučte se s developerem, vytrhne vám to trn z paty.

  10. Plánujete rozjet online kampaň.

    Máte naplánovanou skvělou kampaň, připravenou kreativu, nablýskaný produkt a akce v záloze. Web už ale vypadá, že zažil lepší časy, a přitom je hlavní konverzní cestou? Zadržte.

  11. Jste kovářova kobyla.

    Prodáváte webové služby, konzultace, cokoliv, co souvisí s prezentací na webu? Nesmíte zůstat pozadu. Podobně jako oděvní návrháři musíte být vždy jako ze škatulky, žádné výjimky. Váš web je vaše výkladní skříň. Takže když jste právě dodělali jednu verzi designu, rovnou můžete začít sbírat nápady na další.

  12. Klesají vám tržby z online prodeje.

    Nejpádnější důvod pro majitele i manažery. Příčina poklesu výkonnosti online marketingu může být nejen ve špatně nastavené strategii nebo komunikaci, ale také v samotném webu, který nepřispívá k úspěšnému dokončení konverzí. Pokud jste si jisti, že vaše strategie jinde funguje, a v oblasti online váš výkon zaostává, zamyslete se nad současnou podobou stránek.

  13. Klesá počet vyplněných formulářů/kontaktů apod.

    Jde o ten samý případ, jako u košíku. Lidé z nějakého důvodu nemají ochotu sdílet informace, a může za to pravděpodobně i váš web.

Kdy nedělat redesign webu?

Do tvorby nového webu se ale nevyplatí pouštět vždy. Tohle jsou situace, kdy byste rozhodně práce na nové podobě stránek zahajovat neměli:

  1. Nemáte dostatečný rozpočet

    Záleží na projektu, který se má realizovat. Ale “bez peněz k developerovi nelez” platí v každém případě. Za 30 tisíc pravděpodobně nový web neuděláte (pokud chcete, aby skutečně fungoval), protože tvorba webu neznamená pouze udělat grafickou podobu, ale jde o spoustu dalších prací, které nejsou na první pohled vidět. Nejlepším způsobem, jak zjistit, kolik peněz potřebujete, je oslovit více developerů, a podle toho si udělat představu o celkové ceně. Na tvorbu jednoduchého webu/microsity si připravte minimálně 100 tis. Kč.

  2. Nemáte zaměstnance, kteří by se mohli tvorbě věnovat

    Nemusí to být nikdo na plný úvazek, ale určitě byste měli mít ve firmě někoho, kdo bude záležitost řešit. V opačném případě může nastat chaos, ze kterého nevzejde nic dobrého.

  3. Máte úplně nový marketingový tým.

    Ve spoustě firem se stává, že s novým marketingovým týmem vstoupí do firmy “svěží vítr”. Což je přesně ta situace, ve které mnohdy vzniká nápad udělat nový web. Dejte si ale chvilku čas na oddech a pečlivě si rozmyslete, co vám to přinese.

  4. Nemáte alespoň rámcovou představu o výsledném produktu

    “Chceme, aby to hlavně prodávalo a líbilo se to zákazníkům.” nestačí. Co nejvíc konkretizujte zadání, od funkčnosti přes grafický návrh po prodejní argumenty na webu a komunikační strategii.

  5. Nemáte KPIčka

    Pokud nevíte, čeho přesně chcete dosáhnout, nikdy nedojdete do cíle. Stanovte si KPI, která budou reálná a měřitelná. Zvýšení konverzí, návštěvnost, poptávek po telefonu, spokojenost zákazníků v recenzích apod.

  6. Máte úplně nový web, který funguje jen chvíli (a nikdy předtím ještě neexistoval)

    Často se kloubí s bodem 3. Pokud něco není úplně vyloženě špatně, nechte si chvíli čas a soustřeďte se na dílčí nedostatky, které jsme zmiňovali výše.

Co změřit před rozhodnutím?

Pro správné rozhodnutí o úpravách webu je důležité měřit jak kvantitativní metriky (návštěvnost, konverze, dobu strávenou na stránce), tak kvalitativní (bounce rate, průchodnost košíkem a webem). Pokud je problém na více místech webu, je nutné přikročit ve většině případů k redesignu. 

Práce na novém webu může být vyčerpávající, složitá, dlouhá. Pokud se do toho ale pustíte zodpovědně, pravděpodobně vám přinese ovoce. Nicméně nový web nemusí nutně znamenat úplnou změnu designu, CMS nebo informační architektury.

Není potřeba dělat revoluci, ale evoluci. Ondřej Novotný, Head of SEO/UX

Pečlivě zvažte, zda máte prostředky, čas i odhodlání. Pokud zjistíte, že je všechno, jak má (a máte nastavená očekávání), pusťte se do toho. Váš business si to zaslouží. 

Pokud jste se rozhodli do nového webu pustit a chcete na první dobrou vytvořit uživatelsky příjemné stránky, nenechte si ujít školení Jak využít UX při přípravě webu?!, které vás jednotlivými fázemi přípravy provede.

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.