Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak poznat dobrého developera

Dobrý developer sice není jednorožec, je ale skoro stejně obtížné ho najít. Člověk, který se nepohybuje v oboru, mnohdy rozdíl mezi schopnou a špatnou firmou příliš nerozezná. Často se totiž ti nejhorší prezentují velmi sebevědomě. Ani nablýskané auto a oblek obchodního zástupce vám dobrý výsledek nezaručí. Jak tedy poznat, že pro vás firma bude dobrým partnerem? A na co byste se měli zaměřit, když si myslíte, že vám firma věší bulíky na nos?

Zkuste si proklepnout vyhlédnutého developera podle našich tipů. A klidně se na to všechno zeptejte jeho obchoďáka. Pokud mu začne být v obleku horko, otevřete okno. A ptejte se dál. Pokud vám není schopený odpovědět na otázky, najděte si jinou firmu.

Dobrý developer:

Ví, kde má svoje limity

„Obtížné na počkání, nemožné do druhého dne“? Vemte nohy na ramena. Pokud vám developer slíbí, že vám splní i to, o čem jste se ještě ani nezmínili, není to dobré znamení. Když totiž developer neví, jaké je zadání, jak vám může zaručit realizaci nebo dokonce projekt nacenit? Nevěřte větě „to upřesníme později“. Jasně si řekněte, co byste chtěli, aby projekt obsahoval, na jaké technologii bude provozován a co ještě spadá do konkrétní ceny. „Nemožné na počkání“ totiž velmi často znamená „protáhneme vývoj o rok, patřičně navýšíme rozpočet a nakonec dodáme polovičaté řešení“. Kam se poděly vaše nejdůležitější požadavky, nikdo neví.

Má relevantní reference 

Pár příkladů pěkného webu nebo projektu je fajn. Není to ale jen o vizuálu. Pokud firma ještě nikdy nedělala to, co si přejete realizovat (a nejde zrovna o prvotinu svého druhu), dejte si záležet na výběrovém řízení. Nechte je představit, jak by problém řešili, a to co nejkonkrétněji. Seriozní firma do vás čas investuje. Pokud už společnost patřičné reference má, zajímejte se, jak dlouho projekt trval, kolik přibližně stál a jaké mají měřitelné výsledky.

Nemlží

Dobrý developer s vámi bude jednat na rovinu. Pokud se stane něco, co projekt prodlouží nebo se vyskytne jiná komplikace, dá vám co nejdříve vědět. Neschovává se za plané sliby, že bude „určitě už příští týden všechno hotovo“. Bere telefony. Odepisuje na e-maily. A dá si záležet, aby případná nedorozumění vysvětlil.

Má jasně stanovený termín dokončení a sankce za jeho porušení 

U komplikovaněj­ších projektů se často stává, že se celý vývoj protáhne; objeví se technický problém, je potřeba přepracovat strategii nebo se jen vyskytne nepředvídatelná komplikace, například změna legislativy. Na tom všem se ale s developerem musíte domluvit. Co se stane, pokud se termín překročí, a kdo za to ponese odpovědnost? Chtějte vědět, jak se bude postupovat v případě prodloužení projektu a jaké dopady to bude mít na váš business.

Umí s vámi komunikovat nejen od počítače 

Nemusí mít celý tým accountů nebo obchoďáků a dokonce ani nemusí chodit v obleku. Rozhodně byste ale měli vědět, na koho se obrátit s novým požadavkem nebo problémem. Developer by měl umět jednat s vámi tak, abyste celý projekt pochopili. A neměl by vám dávat nepříjemně najevo, že vy tomu vůbec nerozumíte. Nerozumíte, proto si najímáte jeho firmu, aby vám to všechno hezky vysvětlila.

Je skutečně flexibilní

Shodli jste se na tom, že projekt budete ladit v průběhu? Chtějte vědět, jak se ve firmě řeší změny ze strany klienta. Jak dlouho trvají zapracovat a kolik to bude stát? Jistě, že ne vše se dá stoprocentně kvantifikovat. Ale když už to nepůjde jinak, chtějte alespoň přibližný příklad změny. Co by se stalo, kdyby celý web měl mít najednou jinou barevnost? Jak dlouho by developer řešil přesun menu? Hodně firem používá slova „flexibilní“ a „na míru“, ale v praxi jde pak jen o mírně upravené šablony, které nemají s flexibilitou ani jedinečností mnoho společného.

Testuje, kontroluje, měří

Dobrý developer nespustí nic bez testu. Nepředá vám nehotový projekt, ze kterého ještě „trčí nitě“. V praxi to znamená, že je vám schopen říct, jak probíhá testování webu nebo e-shopu, zda má nějaké automatizované testy nebo jak řeší různé prohlížeče, formuláře a platební brány. Dobrá firma vám také bude umět říct, jakým způsobem změří výsledky celého projektu.

Nevadí mu ukazovat průběžné výsledky

Proč chtít po developerovi, aby vám ukazoval, na čem pracuje? Proto, abyste se ujistili, že váš projekt je doopravdy na pořadu dne. Někdy se totiž stává, že firmy odkládají realizaci projektů až těsně před deadline, a na konci sjednaného termínu pak narychlo šijí horkou jehlou. Zapracovat vaše připomínky už nelze. Přestože jste se na nich domluvili a developer změnu odsouhlasil.

Zaškolí vás

Práce pro schopného developera nekončí předáním stránky nebo e-shopu s redakčním systémem. Vývojář by vám měl pečlivě vysvětlit, jak celé řešení používat a co dělat, když nastane nějaký problém. Podle toho, co jste si sjednali ve smlouvě, by vám měl také poskytnout kvalitní uživatelskou podporu. Pokud od některého ze zákazníků developera uslyšíte, že po předání projektu firma dělala mrtvého brouka, je to varovný signál.

 A bonus navíc – zkuste si udělat jednoduchý test. Zeptejte se developera, zda byste mohli kontaktovat některého z jeho zákazníků. Pokud nebude ochotný vám kontakt dát nebo vás bude přímo odrazovat od toho, abyste si aktivně zjistili reálné informace, zbystřete. Přestože se někdy najdou zákazníci, se kterými si developer nepadl úplně do noty, měla by si firma vždy stát za tím, že jedná přímo, na rovinu a je na svou práci pyšná. Když vám řekne, že tohoto klienta kontaktovat nemůžete, protože s ním nemá dobré vztahy, ptejte se, proč tomu tak je. Když nebude vysvětlení logické, jděte jinam.

Určitě by se našlo ještě mnohem více tipů, jak odhalit špatnou firmu. Každé zadání je jiné a každému také vyhovuje něco jiného. Ale když nemáte dobrý pocit z prvotních schůzek nebo už na začátku cítíte pochybnosti, které vám není developer schopen objasnit, měly by se vaše cesty rozejít.

Bohaté zkušenosti s developery mají často i account manažeři. Proto pár rad a tipů ozkoušených na vlastní kůži přidala Lucie Hilgartová

  • Důvěřuj, ale prověřuj”. Toto přísloví platí snad ve všem a v případě developera, jakbysmet. Od výběru developera, přes realizaci projektu, až po jeho ukončení. Realizace projektu je nejvíce náchylná na chyby, a proto je potřeba na všechny kroky pečlivě dohlížet.
  • Na straně developera v dnešní době budete mít k dispozici account managera či projekťáka. Trvejte i na tom, že projekt bude mít na starosti také někdo od vás. A to nejenom jako kontrolor deadlinů.
  • Největším nešvarem, se kterým jsem se setkala, bylo, že developer velmi přesvědčivě tvrdil, že chyba vznikla jinde než u něj. V 90 % případů po konzultaci s odborníky, kteří měli pracovní zkušenost ze strany developera, jsme se dopátrali toho, že developer využíval menší znalosti klienta v oboru ve svůj prospěch.
  • Značkou ideál je mít projekťáka, který má odborný vhled a zkušenosti s programováním. Mějte po ruce odborníka/oponenta, a nebojte se ho vzít na klíčové schůzky s developerem. Jsou to sice náklady navíc, ale v tomto případě jsou investicí, která vás ochrání před protahováním projektu, vzniklými vícepracemi a ušetří vám spoustu času a energie.
  • Doporučuji zavést pravidelné schůzky s odečtením aktivit, na základě kterých vzejdou next steps. Developera je opravdu potřeba důkladně hlídat a tímto nastavíte režim, který mu nedovolí nechat vše na poslední chvíli či věci zakrývat.

A jaké jsou vaše zkušenosti s developery?

 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.