Dobrý developer sice není jednorožec, je ale skoro stejně
obtížné ho najít. Člověk, který se nepohybuje v oboru, mnohdy rozdíl
mezi schopnou a špatnou firmou příliš nerozezná. Často se totiž ti
nejhorší prezentují velmi sebevědomě. Ani nablýskané auto a oblek
obchodního zástupce vám dobrý výsledek nezaručí. Jak tedy poznat, že pro
vás firma bude dobrým partnerem? A na co byste se měli zaměřit, když si
myslíte, že vám firma věší bulíky na nos?
Zkuste si proklepnout vyhlédnutého developera podle našich tipů.
A klidně se na to všechno zeptejte jeho obchoďáka. Pokud mu začne být
v obleku horko, otevřete okno. A ptejte se dál. Pokud vám není schopený
odpovědět na otázky, najděte si jinou firmu.
Dobrý developer:
Ví, kde má svoje
limity
„Obtížné na počkání,
nemožné do druhého dne“? Vemte nohy na ramena. Pokud vám developer
slíbí, že vám splní i to, o čem jste se ještě ani nezmínili, není to
dobré znamení. Když totiž developer neví, jaké je zadání, jak vám
může zaručit realizaci nebo dokonce projekt nacenit? Nevěřte větě „to
upřesníme později“. Jasně si řekněte, co byste chtěli, aby projekt
obsahoval, na jaké technologii bude provozován a co ještě spadá do
konkrétní ceny. „Nemožné na počkání“ totiž velmi často znamená
„protáhneme vývoj o rok, patřičně navýšíme rozpočet a nakonec
dodáme polovičaté řešení“. Kam se poděly vaše nejdůležitější
požadavky, nikdo neví.
Má relevantní
reference
Pár příkladů pěkného webu nebo
projektu je fajn. Není to ale jen o vizuálu. Pokud firma ještě nikdy
nedělala to, co si přejete realizovat (a nejde zrovna o prvotinu svého
druhu), dejte si záležet na výběrovém řízení. Nechte je představit, jak
by problém řešili, a to co nejkonkrétněji. Seriozní firma do vás čas
investuje. Pokud už společnost patřičné reference má, zajímejte se, jak
dlouho projekt trval, kolik přibližně stál a jaké mají měřitelné
výsledky.
Nemlží
Dobrý developer s vámi bude
jednat na rovinu. Pokud se stane něco, co projekt prodlouží nebo se vyskytne
jiná komplikace, dá vám co nejdříve vědět. Neschovává se za plané
sliby, že bude „určitě už příští týden všechno hotovo“. Bere
telefony. Odepisuje na e-maily. A dá si záležet, aby případná
nedorozumění vysvětlil.
Má jasně stanovený termín dokončení a
sankce za jeho porušení
U komplikovanějších projektů
se často stává, že se celý vývoj protáhne; objeví se technický
problém, je potřeba přepracovat strategii nebo se jen vyskytne
nepředvídatelná komplikace, například změna legislativy. Na tom všem se
ale s developerem musíte domluvit. Co se stane, pokud se termín překročí,
a kdo za to ponese odpovědnost? Chtějte vědět, jak se bude postupovat
v případě prodloužení projektu a jaké dopady to bude mít na váš
business.
Umí s vámi komunikovat nejen od
počítače
Nemusí mít celý tým accountů
nebo obchoďáků a dokonce ani nemusí chodit v obleku. Rozhodně byste ale
měli vědět, na koho se obrátit s novým požadavkem nebo problémem.
Developer by měl umět jednat s vámi tak, abyste celý projekt pochopili.
A neměl by vám dávat nepříjemně najevo, že vy tomu vůbec nerozumíte.
Nerozumíte, proto si najímáte jeho firmu, aby vám to všechno hezky
vysvětlila.
Je skutečně flexibilní
Shodli jste se na tom, že projekt
budete ladit v průběhu? Chtějte vědět, jak se ve firmě řeší změny ze
strany klienta. Jak dlouho trvají zapracovat a kolik to bude stát? Jistě, že
ne vše se dá stoprocentně kvantifikovat. Ale když už to nepůjde jinak,
chtějte alespoň přibližný příklad změny. Co by se stalo, kdyby celý web
měl mít najednou jinou barevnost? Jak dlouho by developer řešil přesun
menu? Hodně firem používá slova „flexibilní“ a „na míru“, ale
v praxi jde pak jen o mírně upravené šablony, které nemají
s flexibilitou ani jedinečností mnoho společného.
Testuje, kontroluje, měří
Dobrý developer nespustí nic bez
testu. Nepředá vám nehotový projekt, ze kterého ještě „trčí nitě“.
V praxi to znamená, že je vám schopen říct, jak probíhá testování webu
nebo e-shopu, zda má nějaké automatizované testy nebo jak řeší různé
prohlížeče, formuláře a platební brány. Dobrá firma vám také bude
umět říct, jakým způsobem změří výsledky celého projektu.
Nevadí mu ukazovat průběžné
výsledky
Proč chtít po developerovi, aby
vám ukazoval, na čem pracuje? Proto, abyste se ujistili, že váš projekt je
doopravdy na pořadu dne. Někdy se totiž stává, že firmy odkládají
realizaci projektů až těsně před deadline, a na konci sjednaného termínu
pak narychlo šijí horkou jehlou. Zapracovat vaše připomínky už nelze.
Přestože jste se na nich domluvili a developer změnu odsouhlasil.
Zaškolí vás
Práce pro schopného developera
nekončí předáním stránky nebo e-shopu s redakčním systémem. Vývojář
by vám měl pečlivě vysvětlit, jak celé řešení používat a co dělat,
když nastane nějaký problém. Podle toho, co jste si sjednali ve smlouvě, by
vám měl také poskytnout kvalitní uživatelskou podporu. Pokud od některého
ze zákazníků developera uslyšíte, že po předání projektu firma dělala
mrtvého brouka, je to varovný signál.
A bonus
navíc – zkuste si udělat jednoduchý test. Zeptejte se developera,
zda byste mohli kontaktovat některého z jeho zákazníků. Pokud nebude
ochotný vám kontakt dát nebo vás bude přímo odrazovat od toho, abyste si
aktivně zjistili reálné informace, zbystřete. Přestože se někdy najdou
zákazníci, se kterými si developer nepadl úplně do noty, měla by si firma
vždy stát za tím, že jedná přímo, na rovinu a je na svou práci pyšná.
Když vám řekne, že tohoto klienta kontaktovat nemůžete, protože s ním
nemá dobré vztahy, ptejte se, proč tomu tak je. Když nebude vysvětlení
logické, jděte jinam.
Určitě by se našlo ještě mnohem více tipů, jak odhalit špatnou firmu.
Každé zadání je jiné a každému také vyhovuje něco jiného. Ale když
nemáte dobrý pocit z prvotních schůzek nebo už na začátku cítíte
pochybnosti, které vám není developer schopen objasnit, měly by se vaše
cesty rozejít.
Bohaté zkušenosti s developery mají často i account manažeři. Proto
pár rad a tipů ozkoušených na vlastní kůži přidala Lucie
Hilgartová:
- Důvěřuj, ale prověřuj”. Toto přísloví platí snad ve všem a
v případě developera, jakbysmet. Od výběru developera, přes realizaci
projektu, až po jeho ukončení. Realizace projektu je nejvíce náchylná na
chyby, a proto je potřeba na všechny kroky pečlivě dohlížet.
- Na straně developera v dnešní době budete mít k dispozici account
managera či projekťáka. Trvejte i na tom, že projekt bude mít na starosti
také někdo od vás. A to nejenom jako kontrolor deadlinů.
- Největším nešvarem, se kterým jsem se setkala, bylo, že developer
velmi přesvědčivě tvrdil, že chyba vznikla jinde než u něj. V 90 %
případů po konzultaci s odborníky, kteří měli pracovní zkušenost ze
strany developera, jsme se dopátrali toho, že developer využíval menší
znalosti klienta v oboru ve svůj prospěch.
- Značkou ideál je mít projekťáka, který má odborný vhled a
zkušenosti s programováním. Mějte po ruce odborníka/oponenta, a nebojte se
ho vzít na klíčové schůzky s developerem. Jsou to sice náklady navíc,
ale v tomto případě jsou investicí, která vás ochrání před
protahováním projektu, vzniklými vícepracemi a ušetří vám spoustu času
a energie.
- Doporučuji zavést pravidelné schůzky s odečtením aktivit, na
základě kterých vzejdou next steps. Developera je opravdu potřeba důkladně
hlídat a tímto nastavíte režim, který mu nedovolí nechat vše na poslední
chvíli či věci zakrývat.
A jaké jsou vaše zkušenosti s developery?