
V této případovce se nechceme jen pochlubit provedeným redesignem. Ale
především vám chceme na konkrétním případě ukázat
jednotlivé postupy při návrhu malého webu včetně všech průběžných
výstupů (skicy, fotky, prezentace i wireframy).
Kdo je náš klient
Společnost
ARCH consulting s.r.o. poskytuje poradenství a zastupování
klienta v oblasti optimalizace a snížení nákladů prostřednictvím
moderních nástrojů.
Jinak řečeno, svým zákazníkům prostřednictvím aukcí nabízí
snížení výdajů za služby jako plyn,
elektřinu či telekomunikační služby. Podrobnější informace o tom, jak a proč dokáže ceny snížit,
najdete na stránkách společnosti.
Firma se prezentuje na adrese aukcejinak.cz, což je v rámci obsahu
opravdu malý web do 20 stránek. Hlavním účelem webu je zejména
poskytnutí podrobnějších informací potenciálním zákazníkům a
budování důvěry. Neslouží tedy primárně jako prodejní web.

Takto vypadal web ve své původní podobě.
První zadání od klienta
Pro hlubší vhled do celého procesu pro vás máme i detaily v podobě
úplně první poptávky a zadání od našeho klienta:
Dobry den,
na zaklade naseho telefonu bych vas rad pozadal o nabidku formy spoluprace
na prepracovani soucasneho webu www.aukcejinak.cz tak aby odpovidal dnesnim
potrebam. Cilem by melo byt navrzeni vhodne struktury web, aby se zakaznik dobre
orientoval a pomohl jim s vyberem nasich sluzeb. Zakladni rozdeleni je Verejna
Sprava, Podnikatele, Domacnosti, Software, Firma. Vystupem by asi mohly byt
wireframy s funkcnimy bloky (ponecham na Vas).
Vetsinu veci tam jiz v nejake podobe mame, neni tedy treba vymyslet
kompletne novou funkcnost od nuly, ale spise se jedna o logicke usporadani,
flow ucesani apod. Samozrejme si take radi nechame poradit ve vsem co uznate za
vhodne.
Potom bychom urcite mohli spolupracovat na medializaci a PPC pro
domacnosti.
S pozdravem,
Robert Smol
|
Řešení – postup návrhu
webu
Součástí zadání byl i rozpočet, který se pohyboval
v řádu desetitisíců na samotný návrh. I pro tak malý web byl poměrně
omezující (například prozkoumání cílové skupiny už tam prakticky nebylo
možné realizovat). Proto jsme se rozhodli získat maximum informací
přímo od klienta. A to formou půldenního workshopu, během něhož
nám klient vyšel vstříc perfektní spoluprací. Data z workshopu společně
s analýzou klíčových slov se stala podkladem pro návrh obsahu, stránek a
struktury nového webu.
Celý postup zakázky vypadal následovně:
- Seznámení se s projektem
- Workshop s klientem
- Analýza klíčových slov
- Návrh obsahu, stránek a struktury webu
- Skici a wireramy
- 1 iterace – konzultace k návrhům
Jak vypadal workshop s klientem

Workshop
byl nejdůležitější částí celého návrhu, a proto jsme mu věnovali
maximální pozornost. Nejprve bylo potřeba si definovat, co chceme získat za
informace:
- Role webu v dosahování cílů firmy
- Kdo je uživatelem webu a jaké má potřeby

Brainstorming nad potřebami
zákazníků.
3. Jak lze naplněním potřeb
uživatelů dosáhnout cílů webu a firmy

Postup pro generování nápadů na obsah,
který bude dosahovat stanovených cílů.
4. Jak se lze
odlišit od konkurence
Takto vypadal naplánovaný
harmonogram:
- 8:30 úvod
- 9:00 cíle firmy
- 9:15 cíle webu
- 9:30 kdo je uživatelem
- 9:45 seskupení
- 10:05 pauza – kafe + prioritizace
- 10:35 – obsah – jak cílů dosáhnout
- 11:15 – popsat každého lístečky
- 11:45 – konkurenční výhody
- 12:15 – diskuse
- 13:00 časová rezerva

Náš klient během workshopu.
Předem připravená prezentace pak moderátorovi pomohla
účastníky workshopu všemi kroky hladce provést a zajistit informace, které
pro nás byly důležité. Pokud se chcete seznámit s podrobnějším
průběhem workshopu, stáhněte si celou původní
prezentaci.
Poznámky s postřehy z workshopu.
Co pro vás bylo z workshopu nejzajímavější?
Obsah a struktura webu
Nejprve jsme začali uvažovat nad obsahem webu, kdy jsme
primárně vycházeli z informací získaných na workshopu a z analýzy
klíčových slov. Obsah jsme vhodně seskupili do logických celků.
U každého obsahového bloku jsme brali v potaz přemýšlení
návštěvníka a jeho průchod webem. Zaměřili jsme se na to, co mají
návštěvníci v danou chvíli udělat, jaké informace mají vidět, kam
chceme, aby následně pokračovali. Soustředili jsme se i na to, jaká je
jejich motivace a jak ji můžeme využít či podpořit. Z těchto poznatků
jsme vytvořili návrh struktury webu.

První návrh struktury – díky malému rozsahu
probíhala práce s obsahem na jednom papíře.

Takto vypadala finální struktura v Excelu.
Návrh jednotlivých stránek webu
Nakonec nás čekalo navržení jednotlivých stránek webu. Na tom, zda
umíte, nebo neumíte kreslit, příliš nezáleží. Jak ostatně můžete
vidět z následujících stránek. Důležité je zachycení myšlenky
v jejím vývoji.

Průběžné nápady jsme si zaznamenávali na papír
formou skic.
Už v průběhu předchozích prací jsme skicovali různé nápady. Měli
jsme tak představu o ztvárnění jednotlivých částí obsahu a dosažení
požadovaných cílů. Díky tomu jsme si vystačili jenom s drobnými skicami
stránek a následným podrobnějším rozkreslením úvodní stránky.

Hrubé skici několika stránek a rozmístění
obsahu.

Podrobnější skica úvodní stránky.
Ke všem důležitým nebo typově specifickým stránkám webu se ze skic
nakreslily wireframy.
Nad wireframy následně proběhla iterace formou diskuze s klientem.
A navrhované úpravy se zapracovaly. Hotové wireframy si můžete
prohlédnout na této adrese: klient.h1.cz/aukcejinak/whsk.
Finální web
Vytvoření grafického návrhu a programování webu se ujala firma Giant interactive s.r.o.. Výsledek si můžete
proklikat přímo na webu aukcejinak.cz.

Takto vypadá nový web.
Pro srovnání si můžete prohlédnout i vývoj, kterým prošla úvodní
stránka.

Vlevo je úvodní stránka původního webu a zcela
napravo pak její nová verze.
A jak po osmi měsících od dokončení návrhu hodnotí výsledek
náš klient ARCH consulting s. r. o.?
 |
S Vaší prací jsme byli velmi spokojeni, ne nadarmo jste jednička
na trhu! A rádi se novým webem chlubíme. Moje osobní očekávání byla
překonána, web je perfektní a dokážeme ho využívat pro svou
propagaci.
Online klientů moc nemáme a nejspíše mít nebudeme, naše cílová
skupina jsou a budou spíše města a podnikatelé, které hledáme přes
vlastní call centrum a pomocí mailové komunikace, web nám ale neocenitelně
pomáhá, aby si klienti mohli ověřit všechny informace a jít do detailu.
Hodně nám záleží na tom, aby klienti získali jistotu, že i my jsme
jednička, rozumíme tomu, co děláme a umíme to i přehledně vysvětlit.
A náš web je toho nejlepším důkazem. Je přehledný, stručný, ale
informační a výborně vypadá.
Ing. Aleš Choutka
ARCH consulting s. r. o.
Jednatel
|
Nevíte si rady s informačním webem? Přečtěte si
článek o úpravě a vylepšení webu Plzeňskéých městských dopravních
podniků.
Autorem článku je Jan
Hlaváč aka Ošklivý sup.
Výborná případová studie, díky :)
Dobrý den, můžu se zeptat kolik to stálo?
Dobrý den, Eriku,
mohu pouze uvést rozsah, který se pohyboval kolem ± 30 hodin práce.
A má smysl platit si za nový web, když na tento web míří jen šamanské SEO odkazy ze 289 katalogu? Normální odkazující domény 2ks h1.cz a měšec. A co jsem zkoušel relevantní KW tak jste na 10–11 stránce SERPu. Má ten web úspěch nebo to byli vyhozené $?
Odpověď na tuto otázku dává hodnocení klienta na konci článku: „Online klientů moc nemáme a nejspíše mít nebudeme, naše cílová skupina jsou a budou spíše města a podnikatelé, které hledáme přes vlastní call centrum a pomocí mailové komunikace, web nám ale neocenitelně pomáhá, aby si klienti mohli ověřit všechny informace a jít do detailu. Hodně nám záleží na tom, aby klienti získali jistotu, že i my jsme jednička, rozumíme tomu, co děláme a umíme to i přehledně vysvětlit. A náš web je toho nejlepším důkazem. Je přehledný, stručný, ale informační a výborně vypadá.“ Takže SERP pro tento web není vůbec důležitý, KPI jsou někde úplně jinde.
Honzo, jak to pak prosím probíhalo dál? Wireframy se místy liší od výsledné podoby webu, takže by mě zajímalo, kdo v tomhle případě navrhuje změny, jestli potom nejsou boje mezi UXáky a grafiky a kdo je zodpovědný za to, že změna oproti navrženému wireframu bude k lepšímu. Třeba schování kalkulačky pod tlačudlo je výrazná změna. Na některé podstránce chybí blok garance snížení ceny. Jak tohle komunikujete a řešíte, pokud není rozpočet na otestování? Má poslední slovo UXák, grafik nebo to rozřeší někdo další, třeba textař, klient? Nebo se vždycky nějak kolektivně domluvíte? :) Jinak výsledek vypadá suprově. Díky za doplnění, pokud to tedy není tajné :). Richard
Ahoj Richarde, boje jsou skoro vždy, ale snažíme se, aby to byla víc diskuse než boj. Řešení je zapojení všech stran od začátku celého projektu a průběžné informování a spolupráce. U tady toho projektu jsme bohužel u vývoje nebyli, ale Giant to zvládli myslím perfektně.
Díky za článek. Koukal jsem, že na zmiňované adrese je už jiná podoba webu, nevíte proč se rozhodli tak rychle opět ke změně? https://www.aukcejinak.cz/