Je překvapivé, kolik firem si stále neuvědomuje, jak velkou obchodní
hodnotu má dobře vedená databáze e-mailů. E-mailová databáze je totiž to
nejhodnotnější, co v online marketingu může firma pro svou propagaci
získat. A ať chceme nebo ne, e-mail je stále ještě nejrozšířenější
sociální sítí na světě. Firmy si škodí, když e-maily nesbírají a
nepoužívají. Přitom stačí tak málo – umístit na web drobný
formulář a za e-mail lidem nabídnout zajímavou protihodnotu.
Proč mít vlastní databázi e-mailů
Nejvíce vám bude e-mail marketing fungovat, pokud k němu přistoupíte
jako k nástroji, který budete využívat pravidelně a o který se budete
dlouhodobě starat. Samozřejmě lze získat databázi e-mailů a na ty
jednorázově odeslat nějakou reklamní nabídku. Takové použití však není
vhodné, důvody proč si rozebereme dále. Tento přístup je vlastní méně
zkušeným marketérům, kteří berou e-mailing jako jeden z dalších
kanálů, kterým masivně protlačí svoje aktuální reklamní sdělení,
podobně jako tomu je u bannerové reklamy a nebo klasického direct mailu do
poštovních schránek. U e-mailů je situace složitější, masová
rozesílka na „nějaké“ e-maily často končí minimálním zájmem
příjemců a jejich přesvědčením, že dostali SPAM. Z pohledu zákonů
o SPAM nutně jít nemusí, ale z pohledu příjemců jde o nevyžádané
sdělení. Jak tomu předejít? Budujte si se zákazníkem dlouhodobý vztah a
nedrážděte ho nezajímavými e-maily od neznámé firmy.
Pro a proti nakupování databáze e-mailů
Jako první každého marketéra napadne, že když nemá dost vlastních
e-mailů, tak si nějaké koupí, stejně jako si kupuje prostor pro svou
grafickou reklamu, pozici v PPC nebo PR článek. Anebo využije neodolatelnou
nabídku rozesílky na statisíce e-mailů „za pár kaček“. Rozumný
marketér se ale zamyslí, jestli neexistuje nějaká lepší cesta. Zvažme
hlavní argumenty pro a proti nakupování cizích e-mailů: Výhoda
nákupu: Rychle získám tisíce e-mailů a tím potenciálních
zákazníků.
Nevýhoda nákupu: Vlastnit databázi tisíců a desítek
tisíc e-mailů od lidí, kteří vás znají a kteří souhlasili se
zasíláním obchodních sdělení je skvělé, ale je to zcela jiný příběh
než ten popsaný výše. Nákup cizí databáze znamená riziko, že mnoho
procent e-mailů je neaktivních, tedy zaplatíte peníze za e-maily, které
nemají žádnou hodnotu. Navíc desítky procent příjemců o vás nikdy
neslyšely a nic od vás nechtějí koupit. Na kolik nevyžádaných e-mailů,
které chodí do vaší schránky, kladně zareagujete vy? Výhoda
nákupu: Lidé všechny e-maily stejně označují za SPAM, tak už je
to jedno.
Nevýhoda nákupu: Chyba. Mé zkušenosti říkají, že
e-maily opravdu fungují a u našich klientů generují obraty v řádech
statisíců korun měsíčně. Míra prokliku a konverzní poměry e-mailingů
jsou vyšší než u PPC kampaní a mnohonásobně vyšší než u bannerů.
To svědčí o tom, že příjemci správně připravený e-mailing jako SPAM
nevnímají. Pokud e-maily nakoupíte, zahráváte s rizikem návštěvy
ÚOOÚ – Úřadu pro ochranu osobních údajů. Nikdy nemůžete s jistotou
vědět, že všechny e-maily byly získány dle zákonných podmínek a mnoho
lidí ani netuší, že jejich e-mail mohl být prodán někomu jinému.
Výhoda nákupu: Neexistuje jiná efektivní cesta, jak
databázi e-mailů rychle vytvořit.
Nevýhoda nákupu: Ano, je pravda, že vybudování velké
databáze e-mailů (velikost záleží na oboru, ale jsou to určitě tisíce,
často desetitisíce e-mailů) je náročné a trvá dlouho. Ale existuje řada
ověřených způsobů, jak databázi vybudovat, často s nízkými
finančními náklady. Výhoda nákupu: Čas jsou peníze a
propagaci mohu začít dělat hned.
Nevýhoda nákupu: Přesně tak, ale hlavně jde o peníze,
že? A k čemu je mi velká databáze e-mailů, za kterou jsem zaplatil
poměrně dost peněz a u které mně dost peněz bude stát samotné
rozeslání e-mailů, když po rozesílce skoro nikdo nenakoupí? Není lepší
mít menší, vlastní databázi, u které vím, že nakoupí 5 – 10 %
lidí a že se mi náklad okamžitě vrátí v podobě zisku? Výhoda
nákupu: Nakoupím e-maily jen na začátek, pak už bude databáze
tvořená čistě z vlastních zdrojů.
Nevýhoda nákupu: Nikdy si nemůžete být jisti, odkud
e-maily pochází a jak je prodejce získal. Proč si znečistit vlastní
databázi e-maily, které vám budou snižovat celkovou úspěšnost
rozesílek? Výhoda nákupu: Mohu rychle vykázat marketingovou
činnost svému šéfovi.
Nevýhoda nákupu: Tento krátkozraký přístup samozřejmě
může někde fungovat, ale asi ani šéf nebude rád, pokud si příjemci budou
stěžovat, že jim posíláte SPAM a budou o tom psát na diskusích a na
příslušné úřady. Navíc hodně e-mailů nebude patřit konkrétní osobě,
půjde o e-maily typu info@nazev-webu.cz. Takové
e-maily zvyšují riziko nahlášení spamu (nyní e-mail spravuje někdo jiný,
než ho původně registroval), prodražují celou rozesílku (bude u nich
minimální reakce na rozesílku) a také nevíte, s kým mluvíte. Řekněme
si upřímně, co je to za marketing, když nevíte, komu e-maily posíláte?
Jeden příklad za všechny. Na našem školeníuvádíme
příklad neúspěšnosti rozesílky do databáze nakoupených e-mailů.
Nakoupeno bylo 10 000 e-mailů se souhlasy se zasíláním obchodních
sdělení, jednotlivé statistiky vůči všem odeslaným e-mailům
pak byly:
Počet e-mailů v databázi |
100 % |
10 000 adres |
Doručení88 %8 800 adres |
Otevření |
18 % |
1 760 adres |
Proklik |
1,7 % |
168 adres |
Nákup |
0,02 % |
2 objednávky |
Z interních statistik H1.cz vychází, že průměrné doručení je na
90–95 % adres, průměrná míra otevření vůči všem odeslaným e-mailům
se pohybuje v rozmezí 20 – 40 %, míra prokliku pak okolo 20 % a
konverzní poměr v rozmezí 1 – 5 %. Článek byl napsán pro časopis FreshMarketing. V navazujícím
článku si přečtěte, jak vybudovat velkou databázi vlastních e-mailů.
Autorem článku je Michal Krutiš.
Škoda, že také neuvádíte srovnání s úspěšností "pečlivě/postupně nasbírané databáze :(
[1] Díky za dotaz. Doplnil jsem průměrná čísla našich rozesílek.
Ještě prosím o info jakým způsobem měříte otevření emailu? Většina klinetů javascripty/vkládané obrázky blokuje, takže mě zajímá způsob jak dojít k alespoň řádově přesným číslům.
[3] Všechny statistiky jsou ze systémů, přes které se e-maily rozesílali, nejčastěji to jsou Mailchimp.com, Mailone.cz či Mailkit.cz. Statistika otevření e-mailů, jak je známo, je nejméně přesná. Dá se vyložit tak, že e-mail byl otevřen nejméně x-krát. Číslo nebude nikdy přesné, ale podstatné je, jestli se toto číslo u vás zlepšuje či zhoršuje. V případě, že klesají počty otevření stabilně, tak váš e-mail není pro příjemce zajímavý nebo ho posíláte příliš často. Pokud je jedna rozesílka evidentně horší než standard, pak jste pravděpodobně nenapsali poutavý předmět nebo jste udělali jinou zásadní chybu (nevhodná doba rozeslání, dvě rozesílky brzy za sebou, špatně vyplněný odesilatel).
Ty statistiky úspěšnosti nakoupených e-mailů jsem působivé!
Počítám tedy „z interních statistik H1.cz“ správně, že pro 10tis. emailů v databázi je: 9000–9500 doručení > 1800–3800 prokliků > 18–190 objednávek? Tj. 9× až 95× vyšší úspěšnost oproti nakoupeným databázím? (a je možné, že u „vlastních“ adresátů budou i vyšší průměrné hodnoty objednávek).
[6] Ano, naše statistiky nám ukují podobná čísla. Je to však průměr a je nutno brát v úvahu to, že každá firma bude mít jiné výsledky, protože má jiný produkt a jinou databázi. Máme klienty, kteří mají průměrnou míru prokliku horší a je kolem 15 % a konverzní poměr je pod 0,5 %. A pak máme klienty, kteří na jednu rozesílku, v sezóně, mají obrat přes milion korun. Tedy je nutno brát tato agregovaná čísla s rezervou.
Máme podobná čísla k databázi českých příjemců pilně sebrané klientem pro měřenou skupinu přes 400 tis. odeslaných e-mailů/měsíc. Zajímavé je, že pro slovenské příjemce je asi poloviční CTR, ale poměr otevřených newsletterů je podobný, jakoby se tam lidé báli kliknout na odkaz :) Čísla jsou z Mailkit.cz. Také bych očekával, že CTR bude o něco lepší pro specializované (monotematické) newslettery. Máte někdo zkušenosti s geografickými případně tématickými rozdíly? Bylo by zajímavé, kdyby Mailchimp.com, Mailone.cz a Mailkit.cz vydávali něco jako Zeitgeist :)
Michalova čísla srovnávající vybudovanou a koupenou databázi můžu dle zkušeností našich klientů u služby SmartEmailing.cz potvrdit. Klienty od nákupu odrazujeme, je to krátkozraké. Často je taková, i segmentovaná databáze, prodána mnohokrát, není kvalitní.
A co je nejpodstatnější, budování nějakého vztahu a práce na důvěře příjemce v nás se tu nekoná a o to jde v email marketingu především.
Díky za moc pěkný článek.
Promiňte, ale rozesílat spam je přeci stále odporná a nemorální věc. Nechápu jak to tady vůbec můžete takhle rozebírat. Za nákupy databází emailů by mělo být vězení, nebio alespoň hodně tučná pokuta.
můžu vám říct, že zasílání emailů lidem kteří o ně nežádali je otravné a zpátečnické myšlení.