Následující text je určený pro ty, kteří se aktivně věnují webové
analytice. Pokud hledáte vysvětlení, praktické informace ohledně Google
Consent Mode a cookies, nikoli detaily nastavení, přečtěte si článek Google Consent Mode aneb režim souhlasu
s cookies.
27. května 2021 byla do GTM přidána funkce pro podporu režimu souhlasu,
vestavěných a dodatečných souhlasů, aby ostatní šablony značek také
umožňovaly respektování informace o režimu souhlasu.
Funkci aktivujete v nastavení kontejneru GTM a v přehledu značek
můžete zobrazit typy úložiště, které má značka nastavené. Vestavěné
souhlasy jsou aplikovány pro značky Google (UA, GA4, Google Ads, Floodlight a
Conversion Linker), CMP a některé šablony třetích stran.

Do GTM byly zároveň přidány nové typy triggerů:
Spouští se jako úplně
první v GTM a ihned poté následuje inicializační spouštěč.
Spouští se jako druhý
v GTM, před standardními typy spouštěčů (Zobrazení stránky
apod.).
Možnosti nastavení režimu
souhlasu v GTM
- V případě, že používáte CMP, která podporují Consent Mode, je
potřeba přidat značku CMP, která obsahuje nastavení pro Consent Mode.
- V případě, že máte vlastní cookie lištu nebo CMP cookie lištu,
které nepodporují Consent Mode, doporučujeme využít šablonu od Signals.
Najdete ji na https://signals.cz/cmp. Tuto šablonu připravili André
Heller a Roman Appeltauer. Obsahuje pokročilejší nastavení pro Consent Mode,
vlastní typy souhlasů a možnost aktualizace souhlasu. Základní podmínkou
pro nastavení režimu souhlasu je předávání viditelné informace o stavu
souhlasu, včetně aktualizace stavu souhlasu.
Ve výchozím nastavení značky pro ovládání tagů musí být pro
všechna úložiště nastaveny výchozí hodnoty na „Odmítnuto“
s triggerem Inicializace souhlasu. Značky s vestavěnými souhlasy
nepotřebují žádné další nastavení. Pro značky bez vestavěných
souhlasů je nutné nastavení triggerů, které budou respektovat kategorii
souhlasu z cookie lišty. Pro některé typy tagů je taktéž nutné
nastavení spouštění podle sekvence značek (např. Facebook).
Další praktické návody a konkrétní doporučení od Google:
Poznámka: Režim souhlasu je dobré v GTM nastavit jak pro
Universal Analytics, tak i pro GA4. A to proto, abyste měli v GTM jednotné
nastavení triggerů.
Typy úložiště pro režim souhlasu v GTM
Existují dva hlavní typy úložiště, ze kterých značky budou číst
informace:
Používá se pro reklamní systémy
a obsahuje informace, zda značky mohou číst a nastavovat informace
o úložišti a používání souborů cookie v zařízení uživatele pro
reklamní funkce.
Používá se pro statistické
nástroje a obsahuje informace, zda značky mohou číst a nastavovat informace
o úložišti a používání souborů cookie v zařízení uživatele pro
analytické funkce.
Dále existují i další typy
úložiště, které je možné konfigurovat:
Používá se pro preferenční
cookies, respektive pro značky, které nastavují např. jazyk,
chatbox apod.
Používá se pro preferenční
cookies, resp. pro značky, které zajišťují preference uživatele,
například doporučení produktu apod.
Používá se pro nutné cookies,
resp. pro značky, které zajišťují zabezpečení a ochranu uživatele,
např. reCaptcha.

Chování značek podle typu
úložiště v režimu souhlasu na webu
- ad_storage=’granted’ and
analytics_storage=’granted’
- Chování značek bude fungovat
jako obvykle.
- Je možné číst a zapisovat soubory
cookie, které souvisejí s inzercí.
- Ukládají se IP adresy a úplná URL
webové stránky, včetně informací o kliknutí na reklamu (např. parametr
gclid, apod.).
- Jsou dostupné soubory cookie
třetích stran.
- Nelze zapisovat žádné nové
soubory cookie týkající se inzerce.
- Nelze číst žádné existující
reklamní soubory cookie první strany.
- Lze odesílat soubory cookie
třetích stran, ale pouze pro omezené použití pro omezení spamu a
podvodů.
- Google Analytics nebude číst ani
zapisovat reklamní soubory cookie od Google, nebude použita funkce signálů
pro shromažďování dat.
- Shromažďují se URL celé stránky,
které mohou obsahovat informace o kliknutí na reklamu a budou použity pouze
k přibližnému měření návštěvnosti, ale nikoliv pro účely
vytváření publik.
- IP adresy jsou omezeny pouze pro
odvození země.
- analytics_storage=’denied’
- Nelze číst ani zapisovat
žádné analytické soubory cookie první strany.
- Do Google Analytics budou odeslány
pingy pro základní měření a účely modelování (Google Optimize nebude
ovlivněno).
- clientID bude jen náhodné číslo,
které se při každém novém načtení stránky změní a GA bude odesílat
informace o konkrétních interakcích, událostech, konverzích.
Bližší informace od Google:
Jaký je rozdíl mezi
datovým modelem UA a GA4 pro využití režimu souhlasu
Universal
Analytics
Datový model je založený na uživateli s Client ID. Pokud uživatel
přijde na web a souhlasí s cookies, bude mu jako trvalý identifikátor
nastaveno Client ID, díky kterému je možné v UA zobrazit jeho návštěvu a
interakce na webu.
Pokud uživatel nesouhlasí s cookies, resp. nejsou nastaveny žádné
soubory cookie a není možné soubory cookie číst, pak se tento
identifikátor Client ID obnoví při každém načtení stránky. V podstatě
se jedná o náhodné číslo, takže neexistuje způsob, jak takové interakce
spojit pro datový model založený na Client ID.
Informace se s režimem souhlasu budou v UA stále shromažďovat, ale
nejsou zobrazeny v přehledech. Z tohoto důvodu by mohly být v rozhraní
viditelné pouze interakce, události a konverze.
Google Analytics 4
Datový model je založený na událostech a měření postavené na
interakcích uživatele. Z tohoto důvodu mohou být zobrazena data pro
základní měření, jako jsou konverze, události, transakce, zobrazení
produktu nebo zobrazení stránky. Můžete tak sledovat základní chování
uživatelů na webu.
Google pracuje na modelování chybějících dat v přehledech GA4.
Modelování chybějících dat v přehledech se už používá v Google Ads.
Tam jsou zobrazena data od uživatelů, kteří souhlasili, nebo odmítli
souhlas s cookies.
Podle získaných základních informací od uživatelů, kteří odmítli
souhlas s cookies, a informací shromážděných od těch uživatelů, kteří
souhlasili s cookies, a které obsahují soubory cookie s jejich
identifikátory, je do přehledů zabudováno modelování pomáhající
s optimalizací kampaní. Obdobnou funkci by měly obsahovat GA4. Závislé je
to na použitém modelu pro sběr dat, který je založený na událostech. Pro
měření uživatelů, kteří odmítli nebo souhlasili s cookies, má smysl
využívat GA4, ale nikoli Universal Analytics.
Nové Google Analytics 4 tedy nebudou pracovat s návštěvou, ale stojí
na tzv. událostech (eventech a parametrech), které vytvoří uživatel.
Kdykoli na webu udělá něco „zajímavého“, pošle se do GA4 událost. To
je do budoucna i výhoda pro svět bez cookies. Není totiž tak důležité,
KDO aktivitu dělá (návštěva), ale spíše CO se na webu děje
(událost).
GA4 jsou zatím stále v režimu beta, proto Google doporučuje prozatím
měřit oběma nástroji (UA a GA4) paralelně. Stávající Universal Analytics
tu s námi nebudou věčně, a proto je dobré posílat data do GA4, abyste
měli dostupná historická data, a byli tak připraveni na novou generaci
Google Analytics a svět bez cookies.
Jak nastavit Consent Mode pro Sklik a Zboží
Stávající kód je potřeba upravit, respektive přidat parametr consent,
díky kterému bude reklamní systém schopný identifikovat uživatele, co
souhlasil/nesouhlasil s ukládáním marketingových cookies.
Parametr, kterými budou značky pro režim souhlasu obohaceny, má název
consent.
consent: 0 – Označuje nesouhlas s uložením marketingových
cookies.
consent: 1 – Označuje souhlas s uložením marketingových cookies.
consent: –1 – Označuje souhlas bez respektování stavu souhlasu
s cookies (režim souhlasu není nastavený, informace o konverzi se ukládá
do cookies a odesílá se do reklamního systému, jako kdyby byl udělený
souhlas s uložením marketingových cookies)
Pro nasazení měřicích kódů doporučujeme využít připravenou šablonu
pro GTM od Pavla Šabatky – v kódu šablony však doporučujeme ručně
změnit typ úložiště z analytics_storage na ad_storage.
Specifikaci pro konverzní a retargetingové kódy najdete na těchto
odkazech:
S využitím parametru consent zajistíte nejpřesnější možné měření
konverzí v Skliku i Zboží. Hlavní podmínkou pro využívání režimu
souhlasu je správně nastavená cookie lišta, implementovaný consent
mode a upravený měřicí kód.
Pokud máte cookie lištu podle nových pravidel s logikou OPT-IN a nemáte
nastavený režim souhlasu, přicházíte v reklamních systémech
o množství konverzí, které provedli uživatelé, kteří odmítli uložení
cookies.
Nastavení Consent Mode pro Heureku
Heureka zajišťuje ukládání marketingových cookies v souladu
s legislativou přímo na svém rozhraní. Úpravy v kódech umístěných na
webu nebo pomocí GTM nejsou nutné, a proto není nutné nastavovat Consent
Mode ani typ úložiště v GTM. Přesto doporučujeme aktualizovat ikony a
widgety Ověřeno zákazníky.
https://blog.heureka.cz/…e-souhlasem/
Jak ověřit funkčnost Consent Mode
Funkčnost doporučujeme zkontrolovat pomocí vývojářské konzole
v prohlížeči a nástroje Wasp.inspector (rozšíření pro Google Chrome). V debug
módu GTM ověřujeme spouštění jednotlivých značek s nastavenými typy
úložišť. Parametr, kterým budou značky pro režim souhlasu obohaceny, má
název gcs. Pro Sklik a Zboží má název consent.
gcs: G100 – označuje povolení pouze nutných cookies
gcs: G101 – označuje povolení nutných a statistických cookies
gcs: G110 – označuje povolení nutných a marketingových cookies
gcs: G111 – označuje povolení nutných, statistických a marketingových
cookies
consent: 0 – označuje odmítnutí s uložením marketingových
cookies
consent: 1 – označuje povolení s uložením marketingových cookies
consent: –1 – označuje povolení bez respektování stavu souhlasu
Pokud máte pro všechny značky nastavené všechny typy úložišť, je
potřeba zkontrolovat jejich funkčnost a důsledně otestovat všechny
scénáře. Pro kontrolu doporučujeme používat vývojářskou
konzoli v prohlížeči (strana Síť a Aplikace) a nástroj
WASP.inspector.
Před testováním vymažte obsah úložišť v prohlížeči pomocí
vývojářské konzole na straně aplikace > sekce úložiště > podsekce
Local Storage, Session Storage a Cookies. Stav souhlasu se musí aktualizovat na
aktuální stránce, na které byl souhlas udělen, nikoliv na další stránce,
což je nejčastější chyba implementace režimu souhlasu.
Příklad scénáře:
Odmítnutí souhlasu
- Nesmí být uloženy žádné cookies, kromě nutných (kontrolu proveďte
ve vývojářské konzoli na straně aplikace> sekce úložiště >
podsekce Local Storage, Session Storage a Cookies).
- V nástroji wasp můžete vidět spuštěné značky pro UA/GA4, Google Ads
s parametrem gsc: G100 a Sklik s parametrem consent: 0.
- Jako sekundární kontrolu doporučujeme ověřit odeslání informací
s parametrem gcs/consent se statusem 200 (204 pro GA4) ve vývojářské
konzoli na straně Síť.
Kontrola pomocí nástroje
WASP.inspector
GCS parametr pro GA4 a Universal Analytics


GCS parametr pro retargeting a konverze pro Google Ads


CONSENT parametr pro retargeting a konverze pro Sklik


Kontrola pomocí vývojářské konzole na straně Síť
GCS parametr pro GA4

GCS parametr pro Universal Analytics

GCS parametr pro retargeting Google Ads

GCS parametr pro konverze Google Ads

CONSENT parametr pro Sklik retargeting

CONSENT parametr pro Sklik konverze

Příklad scénáře: Souhlas se všemi kategoriemi cookies
- Jsou uloženy všechny kategorie cookies (nutné, statistické,
preferenční a marketingové). Kontrolu proveďte ve vývojářské konzoli na
straně aplikace > sekce úložiště > podsekce Local Storage, Session
Storage a Cookies.
- V nástroji wasp můžete vidět spuštěné značky pro UA/GA4, Google Ads
s parametrem gsc: G111 a Sklik s parametrem consent: 1.
- Jako sekundární kontrolu doporučujeme ověřit odeslání informací
s parametrem gcs/consent se statusem 200 (204 pro GA4) ve vývojářské
konzoli na straně Síť.
Kontrola pomocí nástroje WASP.inspector
GCS parametr pro GA4 a Universal Analytics


GCS parametr pro retargeting a konverze pro Google Ads


CONSENT parametr pro retargeting a konverze pro Sklik


Kontrola pomocí vývojářské konzole na straně Síť
GCS parametr pro GA4

GCS parametr pro Universal Analytics

GCS parametr pro retargeting Google Ads

GCS parametr pro konverze Google Ads

CONSENT parametr pro Sklik retargeting

CONSENT parametr pro Sklik konverze

Další scénáře, které je
nutné otestovat, mohou být:
- Souhlas se statistickými cookies
Nesmí být uloženy žádné
marketingové a preferenční cookies kromě nutných a statistických. Značky
Google musí obsahovat parametr gcs: G101, značky Sklik consent:
0.
- Souhlas s marketingovými cookies
Nesmí být uloženy žádné
statistické a preferenční cookies, kromě nutných a marketingových, značky
Google musí obsahovat parametr gcs: G110, značky Sklik consent:
1.
- Souhlas s preferenčními cookies
Nesmí být uloženy žádné
cookies, kromě nutných a preferenčních, značky Google musí obsahovat
parametr gcs: G100, značky Sklik consent: 0.
- Souhlas s preferenčními a statistickými cookies
Nesmí být uloženy žádné
marketingové cookies, kromě nutných, preferenčních a statistických.
Značky Google musí obsahovat parametr gcs: G101, značky Sklik consent:
0.
- Souhlas s preferenčními s marketingovými
cookies
Nesmí být uloženy žádné
statistické cookies, kromě nutných, preferenčních a marketingových,
značky Google musí obsahovat parametr gcs: G110, značky Sklik
consent: 1.
- Změna souhlasu s cookies (za předpokladu, že je na webu nasazen
skript pro změnu souhlasu s cookies)
Jakmile je provedena změna souhlasu
a načtena nová stránka, musí se jednotlivé značky spustit podle nastavené
změny souhlasu.
A nakonec pozor na ukládání dalších cookies
Pokud máte na webu vložené video například z YouTube pomocí iframe, je
nutná úprava skriptu, který bude respektovat stav souhlasu s cookies. Bez
úpravy skriptu se budou do zařízení uživatele ukládat cookies bez jeho
souhlasu.
Jestliže využíváte načítání fontů písma (např. Google Fonts)
pomocí API, nesmí být načítány bez souhlasu uživatele. V Německu za to
už padla pokuta, více v článku na lupa.cz.