Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak najít potenciál v onlinu (1/3): Kde zjistit, jak se chovají vaši budoucí i stávající zákazníci

Je jedno, jestli jste v online marketingu ostřílenými profesionály, nebo jste teprve s nástupem covidu, tak trochu z donucení, začali do internetové prezence více šlapat. Určitě moc dobře víte, že jakákoliv malá drobnost, skulinka, neobjevený potenciál – tam někde – může být skrytý poklad. 

Poklad, který může být dalším dílkem do marketingového puzzle a pomůže vám se posunout zase kousek před konkurenci. 

V dnešním 1. díle seriálu o „skrytém“ potenciálu vám ukážeme, kde a jak ho hledáme my. Neočekávejte žádné tajné rady, jak se snadno a rychle stát milionářem. Naopak je možné, že některé nástroje znáte a už jste je použili, jen vás nenapadlo se na ně podívat jinýma očima.

Doufáme, že vám celý seriál pomůže k alespoň pár takovým „aha“ momentům.

Pojďme na to. 

Potenciál v uživatelském chování

1. Google Trends

 

 

 

Koho by před pár lety napadlo, že jednou z nejvyhledáva­nějších položek bude „dezinfekční gel“. Covid datových „bizárů“ připravil vícero, ale tento byl jeden z prvních. 

Pokud máte pocit, že něco začíná být v kurzu, není nic snazšího než si otevřít Google Trends a podívat se, jestli je to opravdu horká novinka a mohlo by z toho něco být, nebo jen vy žijete v bublině, kam daný „trend“ pronikl nově, byť je tu s námi už roky.

A můžete přijít i na to, že teď aktuálně dané téma/výrobek nikoho nezajímají, ale mají pravidelnou sezónní křivku… a je pravý čas se na ni připravit.

Google občas pro vyhledávání v CZ nemá k dispozici větší množství dat, při hledání trendů je tak lepší být spíše obecnější. U běžných výrazů naopak pozor, ať data nemáte zkreslená něčím, co vůbec sledovat nechcete. Je potřeba si s dotazy trochu „pohrát“ a selským rozumem zhodnotit, jestli by to mohlo dávat smysl. 

Příklad z praxe, když jsme pro klienta dělali analýzu konkurence. 

Vyhledávací dotaz „Fischer“ vs. Téma „Cestovní kancelář Fischer“.

 

Zde se bavíme o úplně jiných trendech. Jeden Fischer byl na vrcholu někdy v průběhu ledna 2018 během prezidentské volby. Zatímco druhý Fischer má pravidelnou hledanost „peakující“ standardně v létě. 

Tip: Zajímavý vhled do duše českých uživatelů může být i v ročních trendech vyhledávání.

2. Analýza klíčových slov

Logicky navážeme u předchozího bodu. Pokud v Google Trendech objevím skrytý poklad a nestačí mi rychlý pohled na hledanost 1 až 2 klíčových slov v našeptávači, v nástroji Ahrefs, Marketing Mineru či jiném oblíbeném nástroji, nastupuje na scénu analýza klíčových slov. 

Analýza je jeden ze základních stavebních kamenů optimalizace pro vyhledávače.  Však se o tom nedávno rozepsala i naše Valentýna v článku SEO aneb Optimalizace pro vyhledávače krok za krokem.

Nicméně kromě toho, že vám „klíčovka“ řekne, jaká klíčová slova použít v článku a pro jaké kategorie mít samostatnou landing page, je také detailním vhledem do uživatelovy duše. 

Kdo byl někdy na našich SEO školeních, určitě si dobře pamatuje obrázek gauče… nebo možná pohovky? Nebo že by to byla sedačka? Už asi víte, kam míříme.


Analýza klíčových slov vám prozradí, co si každý potají ťuká do klávesnice nebo telefonu. To z panelových diskusí a jiných výzkumů nevyčtete. Některá citlivější témata vám účastníci dobrovolně neprozradí, oni to občas dokonce ani nedělají naschvál. Lidská mysl zkresluje. I když vám účastník odpřisáhne, že ho nejvíce zajímají rozkládací černé gauče, realita může být jinde. 

Takže kromě užitečných postřehů pro tvorbu a strukturu vašeho webu má analýza i velký byznysový přínos: 

  • Jaké je nejpopulárnější zboží, které bych měl určitě držet skladem?
  • Je něco, co se hodně hledá, ale já to neprodávám?
  • Nebo naopak ukázala/objevila analýza něco zajímavého z mého oboru, co uživatelé chtějí a nemá to ani konkurence?
  • Měl bych dát pokyn nákupčím?

Nemusí to být samozřejmě pouze o zboží, „klíčovka“ má využití i v B2B, SaaS a jinde.

Pokud je dobře zpracovaná, mohou ji využít nejen nákupčí, ale i produkťáci, kteří přemýšlí a neví, jakou další feature či službu přidat. 

My naše analýzy odevzdáváme v přehledně zpracovaném Google Data Studiu, ve kterém se každý snadno vyzná a najde si, co potřebuje. 

Tip: Nejlepší AKW dělá samozřejmě Dominik a jeho tým u nás #domavh1, ale pokud chcete zkusit sami: Doporučujeme super návod na klíčovku od Filipa Podstavce a kolegů z Marketing Miner. 

3. Spolupráce s partnery (Google, Seznam, Facebook a podobně)

Budeme upřímní, tento odstavec není úplně pro každého. Jak to ve světě byznysu bývá, čím více někde utrácíte, o to lepší máte servis. 

Hlavně Google se snaží, aby měl i sebemenší účet svého „stratéga“. U menších účtů to ale stejně končí maximálně u pár screenshotů doporučení a radou, ať zvednete budget. Nu, nic moc.

My jako agentura máme ale tu výhodu, že součet spendů všech našich klientů je natolik zajímavý, že dostáváme prémiovou péči na všech frontách. A to se pak odráží v péči od nás pro naše klienty. A následně na jejich výsledcích.  

Pokud tedy i vaše firma utrácí u nějakého dodavatele zajímavé částky, řekněte si o data a postřehy. Vždyť většina čísel, které máte, budou vaše vlastní. O tom, jak si stojí konkurence, jak se jí daří a jestli vám se daří lépe, však nevíte skoro nic. Ano, některé společnosti zveřejňují uzávěrky, ale jak vám to pomůže v online strategii? 

Když si partnerům řeknete o agregovaná data, dozvíte se mnohem více. 

Například:

  • Jaký je meziroční trend ve vašem oboru za poslední čtvrtletí? Stoupá poptávka ve vyhledavačích například po cestování napříč trhem o 15 %? A vy rostete o 20 %? Super, překonáváte benchmark trhu! 
  • Existuje nějaká zajímavá sezónní anomálie, kdy se v oboru do reklamy investuje méně, klesá cena za reklamu, ale zájem o obor překvapivě je? Ideální příležitost si za méně peněz urvat větší kus trhu. 
  • Jaké jsou trendy v oboru napříč zařízeními? Hledá většina uživatelů hlavně z mobilů a vy máte většinu návštěvnosti z počítačů? Asi je něco špatně… 
  • Jaký byl celkový počet impresí reklamy napříč vaším oborem? Roste, nebo klesá konkurence? 

Tip: Není nic jednoduššího než napsat vaší kontaktní osobě přání o čerstvá anonymizovaná data z vašeho oboru. Uvidíte, že vám je rádi poskytnou. 

4. Social listening

Pro každého (dobrého) brand managera v dnešní době must have záležitost.

Představte si, že byste měli obchod, a odposlouchávali, co o vás říkají vaši zákazníci. Nejen, když jsou u vás nebo před obchodem, ale třeba i doma na záchodě. Prostě všude. Jasně, trochu přeháníme, ale ať hodí kamenem ten, kdo si s oblibou nekrátí čas na toaletě právě konzumací a přispíváním na sociální sítě. (Aktuální výzkum z USA říká, že jsou to ¾ lidí!)

V pravém slova smyslu je tedy social listening sledování příspěvků na Facebooku, Twitteru, Instagramu a dalších sítích – a to v souvislosti s vaší značkou, produktem nebo konkrétním klíčovým slovem/slovy. 

Díky tomu zjistíte, v jakém objemu se o vás píše a jestli se o vás píše více, nebo méně než před měsícem/rokem. To ale zdaleka není všechno. Díky pokročilému strojovému učení, které dneska už zvládá i češtinu, se dozvíte, jestli vás uživatelé chválí, nebo spíše pomlouvají. Jde o pozitivní sentiment a vnímání značky, nebo něco nehezkého? 

Pozitivní sentiment je jedna z nejpoužívanějších brandových metrik. Zvyšuje totiž inklinaci ke koupi.

Samozřejmě si můžete i zobrazit, proklikat a pročíst i jednotlivé příspěvky.

Co by vás ale mělo zajímat ještě o kus více, je negativní sentiment. Protože právě díky negativnímu feedbacku můžete vylepšovat produkty a zákaznickou zkušenost. Ano, spousta uživatelů dnes s oblibou chrlí recenze i na Heureku, ale nebudou tam tak upřímní, jako když vás zrovna „vychvalují“ vlastní bublině na FB. 

Co jim vadilo, co jim chybělo, co by vylepšili, to všechno pro vás může mít cenu zlata. A právě to vám prozradí i negativní zmínky. 

Kromě toho v příspěvcích můžete objevit nové spojitosti, případně dokonce nové kanály či trhy. Mluví se o vás na Twitteru a vy tam nemáte firemní profil? Možná je čas to dohnat. Nebo o vás mluví na Slovensku, kde nemáte pobočku? Čas to zvážit. 

Tip: S našimi klienty máme dobré zkušenosti s nástrojemi SentiOne a Zoomsphere 

 

A co dál? V dalším díle nás čekají nástroje, které vám pomůžou poodkrýt, jak je na tom vaše konkurence. A poslední díl pak věnujeme potenciálu, který je ukrytý ve vašich vlastních datech.

 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.