Je jedno, jestli jste v online marketingu ostřílenými profesionály, nebo
jste teprve s nástupem covidu, tak trochu z donucení, začali do
internetové prezence více šlapat. Určitě moc dobře víte, že jakákoliv
malá drobnost, skulinka, neobjevený potenciál – tam
někde – může být skrytý poklad.
Poklad, který může být dalším dílkem do marketingového puzzle a
pomůže vám se posunout zase kousek před konkurenci.
V dnešním 1. díle seriálu o „skrytém“ potenciálu vám ukážeme,
kde a jak ho hledáme my. Neočekávejte žádné tajné rady, jak se snadno a
rychle stát milionářem. Naopak je možné, že některé nástroje znáte a
už jste je použili, jen vás nenapadlo se na ně podívat jinýma očima.
Doufáme, že vám celý seriál pomůže k alespoň pár takovým „aha“
momentům.
Pojďme na to.
Potenciál v uživatelském
chování
1. Google Trends

Koho by před pár lety napadlo, že jednou z nejvyhledávanějších
položek bude „dezinfekční gel“. Covid datových „bizárů“ připravil
vícero, ale tento byl jeden z prvních.
Pokud máte pocit, že něco začíná být v kurzu, není nic snazšího
než si otevřít Google Trends a podívat se, jestli je to
opravdu horká novinka a mohlo by z toho něco být, nebo jen vy žijete
v bublině, kam daný „trend“ pronikl nově, byť je tu s námi
už roky.
A můžete přijít i na to, že teď aktuálně dané téma/výrobek
nikoho nezajímají, ale mají pravidelnou sezónní křivku… a je pravý čas
se na ni připravit.
Google občas pro vyhledávání v CZ nemá k dispozici větší množství
dat, při hledání trendů je tak lepší být spíše obecnější.
U běžných výrazů naopak pozor, ať data nemáte zkreslená něčím, co
vůbec sledovat nechcete. Je potřeba si s dotazy trochu „pohrát“ a
selským rozumem zhodnotit, jestli by to mohlo dávat smysl.
Příklad z praxe, když jsme pro klienta dělali analýzu konkurence.
Vyhledávací dotaz „Fischer“ vs. Téma „Cestovní kancelář
Fischer“.

Zde se bavíme o úplně jiných trendech. Jeden Fischer byl na vrcholu
někdy v průběhu ledna 2018 během prezidentské volby. Zatímco druhý
Fischer má pravidelnou hledanost „peakující“ standardně v létě.
Tip: Zajímavý vhled do duše českých uživatelů může
být i v ročních trendech vyhledávání.
2. Analýza klíčových
slov
Logicky navážeme u předchozího bodu. Pokud v Google Trendech objevím
skrytý poklad a nestačí mi rychlý pohled na hledanost 1 až 2 klíčových
slov v našeptávači, v nástroji Ahrefs, Marketing Mineru či jiném
oblíbeném nástroji, nastupuje na scénu analýza klíčových slov.
Analýza je jeden ze základních stavebních kamenů optimalizace pro
vyhledávače. Však se o tom nedávno rozepsala i naše Valentýna
v článku SEO aneb Optimalizace pro vyhledávače krok za krokem.
Nicméně kromě toho, že vám „klíčovka“ řekne, jaká klíčová
slova použít v článku a pro jaké kategorie mít samostatnou landing page,
je také detailním vhledem do uživatelovy duše.
Kdo byl někdy na našich SEO školeních, určitě si dobře pamatuje obrázek
gauče… nebo možná pohovky? Nebo že by to byla sedačka? Už asi víte, kam
míříme.

Analýza klíčových slov vám prozradí, co si každý potají ťuká do
klávesnice nebo telefonu. To z panelových diskusí a jiných výzkumů
nevyčtete. Některá citlivější témata vám účastníci dobrovolně
neprozradí, oni to občas dokonce ani nedělají naschvál. Lidská mysl
zkresluje. I když vám účastník odpřisáhne, že ho nejvíce zajímají
rozkládací černé gauče, realita může být jinde.
Takže kromě užitečných postřehů pro tvorbu a strukturu vašeho webu
má analýza i velký byznysový přínos:
- Jaké je nejpopulárnější zboží, které bych měl určitě držet
skladem?
- Je něco, co se hodně hledá, ale já to neprodávám?
- Nebo naopak ukázala/objevila analýza něco zajímavého z mého oboru, co
uživatelé chtějí a nemá to ani konkurence?
- Měl bych dát pokyn nákupčím?
Nemusí to být samozřejmě pouze
o zboží, „klíčovka“ má využití i v B2B, SaaS a jinde.
Pokud je dobře zpracovaná, mohou ji využít nejen nákupčí, ale
i produkťáci, kteří přemýšlí a neví, jakou další feature či službu
přidat.
My naše analýzy odevzdáváme v přehledně zpracovaném Google Data
Studiu, ve kterém se každý snadno vyzná a najde si, co potřebuje.
Tip: Nejlepší AKW dělá samozřejmě Dominik a jeho
tým u nás #domavh1, ale pokud chcete zkusit sami: Doporučujeme super návod na klíčovku od Filipa Podstavce a kolegů
z Marketing Miner.
3. Spolupráce s partnery
(Google, Seznam, Facebook a podobně)
Budeme upřímní, tento odstavec není úplně pro každého. Jak to ve
světě byznysu bývá, čím více někde utrácíte, o to lepší máte
servis.
Hlavně Google se snaží, aby měl i sebemenší účet svého
„stratéga“. U menších účtů to ale stejně končí maximálně u pár
screenshotů doporučení a radou, ať zvednete budget. Nu, nic moc.
My jako agentura máme ale tu výhodu, že součet spendů všech našich
klientů je natolik zajímavý, že dostáváme prémiovou péči na všech
frontách. A to se pak odráží v péči od nás pro naše klienty.
A následně na jejich výsledcích.
Pokud tedy i vaše firma utrácí u nějakého dodavatele zajímavé
částky, řekněte si o data a postřehy. Vždyť většina
čísel, které máte, budou vaše vlastní. O tom, jak si stojí konkurence,
jak se jí daří a jestli vám se daří lépe, však nevíte skoro nic. Ano,
některé společnosti zveřejňují uzávěrky, ale jak vám to pomůže
v online strategii?
Když si partnerům řeknete o agregovaná data, dozvíte se mnohem
více.
Například:
- Jaký je meziroční trend ve vašem oboru za poslední čtvrtletí? Stoupá
poptávka ve vyhledavačích například po cestování napříč trhem
o 15 %? A vy rostete o 20 %? Super, překonáváte benchmark trhu!
- Existuje nějaká zajímavá sezónní anomálie, kdy se v oboru do reklamy
investuje méně, klesá cena za reklamu, ale zájem o obor překvapivě je?
Ideální příležitost si za méně peněz urvat větší kus trhu.
- Jaké jsou trendy v oboru napříč zařízeními? Hledá většina
uživatelů hlavně z mobilů a vy máte většinu návštěvnosti
z počítačů? Asi je něco špatně…
- Jaký byl celkový počet impresí reklamy napříč vaším oborem? Roste,
nebo klesá konkurence?
Tip: Není nic jednoduššího než napsat vaší kontaktní
osobě přání o čerstvá anonymizovaná data z vašeho oboru. Uvidíte, že
vám je rádi poskytnou.
4. Social listening
Pro každého (dobrého) brand managera v dnešní době must have
záležitost.
Představte si, že byste měli obchod, a odposlouchávali, co o vás
říkají vaši zákazníci. Nejen, když jsou u vás nebo před obchodem, ale
třeba i doma na záchodě. Prostě všude. Jasně, trochu přeháníme, ale
ať hodí kamenem ten, kdo si s oblibou nekrátí čas na toaletě právě
konzumací a přispíváním na sociální sítě. (Aktuální výzkum z USA říká, že jsou to ¾
lidí!)
V pravém slova smyslu je tedy social listening sledování příspěvků na
Facebooku, Twitteru, Instagramu a dalších sítích – a to v souvislosti
s vaší značkou, produktem nebo konkrétním klíčovým slovem/slovy.
Díky tomu zjistíte, v jakém objemu se o vás píše a jestli se o vás
píše více, nebo méně než před měsícem/rokem. To ale zdaleka není
všechno. Díky pokročilému strojovému učení, které dneska už zvládá
i češtinu, se dozvíte, jestli vás uživatelé chválí, nebo spíše
pomlouvají. Jde o pozitivní sentiment a vnímání značky, nebo něco
nehezkého?
Pozitivní sentiment je jedna z nejpoužívanějších brandových metrik.
Zvyšuje totiž inklinaci ke koupi.
Samozřejmě si můžete i zobrazit, proklikat a pročíst i jednotlivé
příspěvky.
Co by vás ale mělo zajímat ještě o kus více, je negativní sentiment.
Protože právě díky negativnímu feedbacku můžete vylepšovat produkty a
zákaznickou zkušenost. Ano, spousta uživatelů dnes s oblibou chrlí recenze
i na Heureku, ale nebudou tam tak upřímní, jako když vás zrovna
„vychvalují“ vlastní bublině na FB.
Co jim vadilo, co jim chybělo, co by vylepšili, to všechno pro
vás může mít cenu zlata. A právě to vám prozradí i negativní
zmínky.
Kromě toho v příspěvcích můžete objevit nové spojitosti, případně
dokonce nové kanály či trhy. Mluví se o vás na Twitteru a vy tam nemáte
firemní profil? Možná je čas to dohnat. Nebo o vás mluví na Slovensku,
kde nemáte pobočku? Čas to zvážit.
Tip: S našimi klienty máme dobré zkušenosti
s nástrojemi SentiOne a
Zoomsphere
A co dál? V dalším díle nás čekají nástroje, které vám pomůžou
poodkrýt, jak je na tom vaše konkurence. A poslední díl pak věnujeme
potenciálu, který je ukrytý ve vašich vlastních datech.