V prvním
díle seriálu jsme se podívali na to, jak najít potenciál
v uživatelském chování.
Dnes se podíváme, jak se „inspirovat“ od konkurence a zjistit, jestli
nám někde neujíždí vlak.
Opět platí, že návody typu „jak rychle a snadno zbohatnout“ tu
nenaleznete.
Nástroje, na které se společně podíváme, jsou známé a volně
přístupné. Existují u nich i placené verze s pokročilejšími funkcemi,
ale vždy nabízejí minimálně nějakou zkušební dobou zdarma.
Článek slouží jako inspirace, kde se v těchto nástrojích zahloubat a
na jaká data koukat.
Které nástroje by tedy neměly uniknout vaší pozornosti?
1. SimilarWeb
Dobrý majitel firmy nebo
marketingový manažer ví, kdo je jeho konkurence. Skvělý majitel nebo
manažer ví do detailu i to, co konkurence dělá a využije to ve svůj
prospěch.
Jedním ze zdrojů monitoringu konkurence, který rádi využíváme
#domavh1, je nástroj
SimilarWeb.
V něm zadáte URL vašeho webu a webu vybraného konkurenta. Ve free verzi
porovnáte pouze 2 weby. Placená pak umožňuje porovnat jich najednou
i více. A k tomu má další extra funkce.
Pro naše potřeby stačí ty základní. Pokud máte víc konkurentů,
naklikáte jednoho po druhém a výsledky si porovnáte v tabulce. Strávíte
tím víc času, ale dozvíte se, co potřebujete. Pozor, u menších webů
nebude mít SimilarWeb pro srovnání dostatek dat.

V základním přehledu zjistíte, jakou má konkurence měsíční
návštěvnost, jak dlouho tráví uživatelé na jejich webu, kolik stránek
navštíví, z jakého zařízení chodí atp.
Pokud byste chtěli porovnávat exaktní čísla například s údaji
o návštěvnosti z Google Analytics, může dojít k mírnému
rozčarování. Ano, čísla nebudou přesná nikdy. Myslete na to, že nástroj
měří všechny stejnou metodikou. I když nesedí čísla přesně, to,
jestli je váš konkurent 2krát větší, nebo menší, bude blízko pravdě.
Platí tedy pravidlo: Nekoukejte na čísla, sledujte
trendy.

Ještě zajímavější než kvalita a velikost návštěvnosti je přehled
zdrojů návštěvnosti: Odkud ke konkurenci uživatelé chodí..
Konkurence má výrazně větší návštěvnost:
- Z e-mailingu: Čas něco udělat s newsletterem
- Ze socialu: Máte profily a aktivní komunikaci na všech sítích, kam
vaše cílovka chodí?
- Z organického vyhledávání: Asi je nejvyšší čas „zapnout to SEO“.
- Případně se můžete divit, že vám klesá přímá návštěvnost a
konkurence je hodně vidět: Aha, asi spustili brandovou podporu
v displayi.
Díky Similarweb zjistíte i to, přes jaká klíčová slova se na weby
konkurence chodí, a rozložení placeného/neplaceného vyhledávání.

Tip: Koukněte i na přehled Competitors & Similar sites:
Můžete objevit i web, který na první pohled na konkurenci nevypadá, ale
nabízí stejné nebo podobné zboží jako vy.
2. Ahrefs
Jeden z nejoblíbenějších nástrojů všech SEO specialistů. Většinou se
používá jen pro sledování vlastního obsahu, pozic klíčových
slov atp.
Jenže Ahrefs toho umí násobně víc.
V Ahrefs je totiž skvělá funkce „competing domains“. Když zadáte
nahoře do lišty vaši doménu, nabídne nástroj přehled webů, se kterými
se “perete” ve výsledcích vyhledávání. Kromě toho můžete prozkoumat,
jaká klíčová slova máte společná.

Čím větší máte konkurenci, tím více máte inspirace! :)
Můžete tak objevit i konkurenci, o které jste doposud nevěděli, a dál
s ní pracovat i v ostatních nástrojích.
Tip: Vyzkoušejte i funkci Content Gap:
Ukáže vám, na jaká klíčová slova se vaše konkurence zobrazuje, a vy
nikoliv.
3. Collabim
Další z řady SEO nástrojů, který využije i (ne)specialista.
Když už jste zjistili, kdo je konkurence, a máme posbíraná důležitá
klíčová slova, mrkněte se na další detaily.

V přehledu konkurence v Collabimu zjistíte podobné informace jako
v Ahrefs, ale navíc zjistíte i:
- rozložení klíčových slov pro určitou konkrétní doménu
- měsíční objem hledanosti
- jakou pozici má konkurence
Collabim je navíc důležitý reportovací nástroj pro podíl
zobrazování ve vyhledávání dané sady klíčových slov v mém oboru
oproti konkurenci. Několik
studií dokázalo, že podíl ve vyhledávání má přímou korelaci
s celkovým podílem na trhu.
Tip: Pokud bychom měli doporučit jeden zdroj informací
o SEO (kromě blogu H1.cz, samozřejmě), byl
by to blog právě
Collabimu.
4. Jednoduše v SERPu (výsledcích vyhledávání)
Poslední tip je ten nejjednodušší a nejjasnější. Prostě si
vyhledejte vaše klíčové slovo/slova ve vyhledávači a uvidíte, co
vyskočí.
Pokud byste potřebovali nasimulovat jinou lokaci, použijte nástroj isearchfrom.

A co se z takového vyhledávání dozvíte?
Kolik máte ve vyhledávání konkurentů
- Je vůbec šance se zobrazit na předních pozicích organicky, nebo je
prostor zabraný placenými inzeráty?
- Je tedy čas šlápnout více do PPC?
- Jaká sdělení používá konkurence v inzerátech?
- Nekanibalizuje na vašich brandových výrazech?
- Zobrazuje se vaše firma v rich snippetech?
- Máte založený profil na Google My Business a jste v Google Maps?
Fantazii se meze nekladou, zkuste to proklikat a uvidíte co objevíte.
Tip: Pozor na personalizaci. Ideálně hledejte
vždy z anonymního okna. To otevřete přes zkratku Ctrl+Shift+N.
A co dál? V dalším díle nás čeká analýza vlastních nasbíraných
dat a hledání skrytého potenciálu v nich.