Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak najít potenciál v onlinu (2/3) – Co zjistíte z dat o konkurenci

prvním díle seriálu jsme se podívali na to, jak najít potenciál v uživatelském chování. 

Dnes se podíváme, jak se „inspirovat“ od konkurence a zjistit, jestli nám někde neujíždí vlak. 

Opět platí, že návody typu „jak rychle a snadno zbohatnout“ tu nenaleznete. 

Nástroje, na které se společně podíváme, jsou známé a volně přístupné. Existují u nich i placené verze s pokročilejšími funkcemi, ale vždy nabízejí minimálně nějakou zkušební dobou zdarma. 

Článek slouží jako inspirace, kde se v těchto nástrojích zahloubat a na jaká data koukat. 

Které nástroje by tedy neměly uniknout vaší pozornosti?

1. SimilarWeb

Dobrý majitel firmy nebo marketingový manažer ví, kdo je jeho konkurence. Skvělý majitel nebo manažer ví do detailu i to, co konkurence dělá a využije to ve svůj prospěch. 

Jedním ze zdrojů monitoringu konkurence, který rádi využíváme #domavh1, je nástroj SimilarWeb.

V něm zadáte URL vašeho webu a webu vybraného konkurenta. Ve free verzi porovnáte pouze 2 weby. Placená pak umožňuje porovnat jich najednou i více. A k tomu má další extra funkce.

Pro naše potřeby stačí ty základní. Pokud máte víc konkurentů, naklikáte jednoho po druhém a výsledky si porovnáte v tabulce.  Strávíte tím víc času, ale dozvíte se, co potřebujete. Pozor, u menších webů nebude mít SimilarWeb pro srovnání dostatek dat. 

 Traffic and Engagement Last Month

 

V základním přehledu zjistíte, jakou má konkurence měsíční návštěvnost, jak dlouho tráví uživatelé na jejich webu, kolik stránek navštíví, z jakého zařízení chodí atp. 

Pokud byste chtěli porovnávat exaktní čísla například s údaji o návštěvnosti z Google Analytics, může dojít k mírnému rozčarování. Ano, čísla nebudou přesná nikdy. Myslete na to, že nástroj měří všechny stejnou metodikou. I když nesedí čísla přesně, to, jestli je váš konkurent 2krát větší, nebo menší, bude blízko pravdě. Platí tedy pravidlo: Nekoukejte na čísla, sledujte trendy

 Marketing Channels Distribution

Ještě zajímavější než kvalita a velikost návštěvnosti je přehled zdrojů návštěvnosti: Odkud ke konkurenci uživatelé chodí.. 

Konkurence má výrazně větší návštěvnost:

  • Z e-mailingu: Čas něco udělat s newsletterem
  • Ze socialu: Máte profily a aktivní komunikaci na všech sítích, kam vaše cílovka chodí? 
  • Z organického vyhledávání: Asi je nejvyšší čas „zapnout to SEO“.
  • Případně se můžete divit, že vám klesá přímá návštěvnost a konkurence je hodně vidět: Aha, asi spustili brandovou podporu v displayi. 

Díky Similarweb zjistíte i to, přes jaká klíčová slova se na weby konkurence chodí, a rozložení placeného/nepla­ceného vyhledávání.

 Keyword Search Traffic

Tip: Koukněte i na přehled Competitors & Similar sites: Můžete objevit i web, který na první pohled na konkurenci nevypadá, ale nabízí stejné nebo podobné zboží jako vy. 

2. Ahrefs

Jeden z nejoblíbenějších nástrojů všech SEO specialistů. Většinou se používá jen pro sledování vlastního obsahu, pozic klíčových slov atp.

Jenže Ahrefs toho umí násobně víc. 

V Ahrefs je totiž skvělá funkce „competing domains“. Když zadáte nahoře do lišty vaši doménu, nabídne nástroj přehled webů, se kterými se “perete” ve výsledcích vyhledávání. Kromě toho můžete prozkoumat, jaká klíčová slova máte společná.

 Ahrefs

Čím větší máte konkurenci, tím více máte inspirace! :)  

Můžete tak objevit i konkurenci, o které jste doposud nevěděli, a dál s ní pracovat i v ostatních nástrojích.

Tip: Vyzkoušejte i funkci Content Gap: Ukáže vám, na jaká klíčová slova se vaše konkurence zobrazuje, a vy nikoliv. 

 3.  Collabim 

Další z řady SEO nástrojů, který využije i (ne)specialista. 

Když už jste zjistili, kdo je konkurence, a máme posbíraná důležitá klíčová slova, mrkněte se na další detaily. 

 Klíčová slova konkurence pro inski.cz

V přehledu konkurence v Collabimu zjistíte podobné informace jako v Ahrefs, ale navíc zjistíte i:

  • rozložení klíčových slov pro určitou konkrétní doménu
  • měsíční objem hledanosti
  • jakou pozici má konkurence

Collabim je navíc důležitý reportovací nástroj pro podíl zobrazování ve vyhledávání dané sady klíčových slov v mém oboru oproti konkurenci. Několik studií dokázalo, že podíl ve vyhledávání má přímou korelaci s celkovým podílem na trhu.

Tip: Pokud bychom měli doporučit jeden zdroj informací o SEO (kromě blogu H1.cz, samozřejmě), byl by to blog právě Collabimu.

4. Jednoduše v SERPu (výsledcích vyhledávání)

Poslední tip je ten nejjednodušší a nejjasnější. Prostě si vyhledejte vaše klíčové slovo/slova ve vyhledávači a uvidíte, co vyskočí. 

Pokud byste potřebovali nasimulovat jinou lokaci, použijte nástroj isearchfrom.

Vyhledávání bezpečnostní agentura

A co se z takového vyhledávání dozvíte?
Kolik máte ve vyhledávání konkurentů

  • Je vůbec šance se zobrazit na předních pozicích organicky, nebo je prostor zabraný placenými inzeráty?
    • Je tedy čas šlápnout více do PPC? 
    • Jaká sdělení používá konkurence v inzerátech? 
    • Nekanibalizuje na vašich brandových výrazech?
    • Zobrazuje se vaše firma v rich snippetech?
  • Máte založený profil na Google My Business a jste v Google Maps?

Fantazii se meze nekladou, zkuste to proklikat a uvidíte co objevíte. 

Tip: Pozor na personalizaci. Ideálně hledejte vždy z anonymního okna. To otevřete přes zkratku Ctrl+Shift+N.

 A co dál? V dalším díle nás čeká analýza vlastních nasbíraných dat a hledání skrytého potenciálu v nich. 

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.