Víte, kolik tiskových zpráv najde každý týden průměrný český
novinář v e-mailové schránce? Podle průzkumu společnosti O2 z podzimu
2016 jich je zhruba 150. Nicméně jen minimum z nich obstojí –
obsahově, vizuálně, ale třeba i po stránce toho, zda využívají
potenciál pro SEO nebo vycházejí vstříc uživatelům mobilů.
Zatímco ještě v roce 2003 přistálo českému
novináři ve schránce (už tedy v drtivé většině ve schránce
elektronické) 43 tiskovek, v roce
2016 jich bylo zhruba 150. Zatímco kvantita
roste, kvalita upadá. Ve výzkumu z roku 2003, který realizovala ČTK,
novináři označili za použitelnou každou 4. tiskovku, o 13 let později
ve výzkumu O2 jejich sítem prošla jen každá dvacátá.
Rovnou polovinu zpráv pak novináři označili za
informačně absolutně prázdnou. Na žebříčku
největších klišé se pak objevila slova „jedinečný“ a
„unikátní“, případně kombo v podobě „jedinečného unikátu“.
Existují ale i další chyby, které mohou tiskovku pohřbít, nebo
minimálně výrazně snížit její dopad, vliv, účinek – třeba
i z pohledu SEO.
1. Chybně sepsané nebo chybějící zpětné odkazy
Doba poštovních holubů je pryč. Posíláte-li tiskovku elektronicky,
patří do ní aktivní zpětné odkazy. A odkazovat byste
vždy měli přes vhodná klíčová slova a longtailové
fráze, nikoli přes obecné výrazy typu zde, tady, ke
stažení…
• Zapomeňte tedy na odkaz v podobě: „Pro více informací
o šamponech pro mastné vlasy klikněte tady.“
• Odkazujte přes klíčová slova: „Přečtěte si více o šamponech pro mastné vlasy na
našem webu.
Pokud pak kdokoli vaši tiskovku zveřejní, získáte poměrně snadno
zpětný odkaz, který dává smysl.
2. Tisková zpráva zaslaná v PDF
Pokud chcete novináři práci s vaší tiskovkou maximálně ztížit a
znechutit, pošlete mu ji ve formátu PDF, v krajním případě text ještě
převeďte do křivek. Pak bude 100% nemožné ho ze souboru
vykopírovat a dál s ním pracovat v jednoduchém textovém editoru
nebo v redakčním systému.
Nehledě na to, že na mobilním zařízení je často ještě pořád
jednodušší otevřít klasický textový dokument než soubor
PDF.
Máte-li na svém webu sekci pro média, pak do něj tiskovku také
nevkládejte ve formátu PDF, ale vložte ji jako text na samostatnou
stránku – robot vyhledavače ji v této podobě ocení spíš než
v podobě PDF souboru ke stažení.
3. Obrázky vložené přímo do textového souboru
Pokaždé, když vložíte fotografii do dokumentu .doc, ale už ji
nepřiložíte jako samostatný soubor, umře jedno koťátko.
Každá fotografie v textovém dokumentu (ale i v nástrojích PowerPoint,
Excell a dalších) projde komprimací, program výrazně oseká její kvalitu a
to, co novinář následně vytáhne ven, je často zcela
nepoužitelné i pro web, natož pro tisk.
Samozřejmě, komprimování obrázků můžete zakázat.
Pokud si ale neurčíte horní hranici, pak bude výsledný soubor extrémně
velký a neprojde virtuálním potrubím elektronické pošty.
Všechny fotografie tedy přikládejte zvlášť, do
přílohy e-mailu postačí ve webové kvalitě. Do samotného dokumentu pak
vložte seznam fotografií, ke každé připravte atraktivní
popisek a odkaz na místo, kde ji novinář najde v tiskové kvalitě.
4. Extrémní velikost a nulová optimalizace pro mobilní zařízení
Už v roce 2014 platilo, že zhruba dvě třetiny všech-
e-mailů lidé poprvé otevřeli na mobilních zařízeních. Myslete
na to tedy i při tvorbě tiskových materiálů. Do přílohy e-mailu
rozhodně nepatří žádné objemné přílohy –
i s ohledem na datové limity příjemců.
Naproti všem uživatelům mobilních telefonů můžete jít i tím, že
stručný obsah tiskovky vložíte přímo do těla textu a následně jim
nabídnete odkaz na vaše (samozřejmě, že responsivní) stránky nebo na
uložiště, kde si všechno potřebné budou moci snadno
stáhnout.
… a dál?
Napsat dobrou tiskovou zprávu, není raketová věda. Nicméně při psaní
musíte dodržovat několik zlatých pravidel – pohlídat si délku a
atraktivitu titulku, nezpronevěřit se pravidlu
obrácené pyramidy a přidat i atraktivní obsah navíc. A pokud
se s tvorbou tiskových zpráv perete, dorazte na naše školení Jak na psaní
tiskových zpráv.
Díky za tipy!