Jak na placené pozice ve Zbozi.cz
Seznam před nedávnem spustil nové Zboží.cz. Líbí se mi. Každý e-shop
už ví, že mu Zboží přivádí nemalý počet zákazníků a zvyšuje
prodeje. Zvyšování kvality výsledků hledání ve zboží je ku prospěchu
zákazníků, ale i kvalitních e-shopů. Na Zboží.cz přidali hodnocení
e-shopů, na které jsem osobně ještě hodně zvědavý. Také přidali
možnost zobrazování dostupnosti zboží a kamenných poboček, odkaz na
diskusi a informace o extra poplatcích spojených s nákupem.
Placené přednostní výpisy
Přibyly i zprvu záhadné placené přednostní pozice. Nebylo mi příliš
jasné, jak chtějí v Seznamu skloubit řazení produktů podle relevance
dotazu s možností zaplatit si za přednostní pozici. Nyní už je
to jasné.
Způsob řazení produktů
Vyhledáte-li si nějaký dotaz, například Nokia N73, nejdříve se budou
zobrazovat všechny produkty s přednostním výpisem. Bude jich třeba 10,
nebo klidně 100, počet není omezen. Tyto položky pak mezi sebou budou
seřazeny podle relevance. Následně se zobrazí ostatní, neplacené produkty,
které vyhovují danému dotazu. Ty budou za sebou poskládány opět podle
míry shody.
Další informace
- Pokud se Seznamem uzavřete smlouvu na službu „Zboží Standard“,
budete za prokliky na vaše produkty platit 0,50 Kč.
- E-shop si může vybrat produkty, u kterých nechce za přednostní výpis
platit. V XML souboru k tomu slouží značka TOLLFREE.
- Na Zboží si nemůžete koupit první pozici, ani žádnou jinou
konkrétní pozici. Nemůžete ani určit, na který dotaz se vaše položky
zobrazí. Záleží na tom, zda je váš produkt (titulek, popisek)
relevantní.
- Můžete si určit měsíční rozpočet, který chcete za přednostní
výpisy utratit.
- Jeden e-shop může mít ve stejném výpisu maximálně dvě placené
položky.
Co je tedy u Zboží.cz důležité
- Odhadněte, co ovlivňuje relevanci. Titulek a popisek podle toho
upravte.
- Neporušujte nová pravidla například nadměrným opakováním slov,
zobrazením jednoho zboží v exportu vícekrát, vytvářením více exportů
pro stejný e-shop, zobrazováním reklamních textů, apod. Poměrně striktně
jsou omezeny druhy zboží, které lze propagovat. Například nemůžete
propagovat služby, zájezdy, nemovitosti, automobily. Při nedodržení
podmínek vám hrozí postih
v podobě vyloučení až na několik měsíců.
- U důležitých slov sledujte, zda se vaše neplacené pozice nepropadají
proto, že si konkurence koupila přednostní výpis.
- Pokud se pozice vašeho e-shopu zhoršují, uzavřete se Seznamem smlouvu na
Zboží Standard.
- U nedůležitých slov nebo u slov s dobrou pozicí a slabou konkurencí
nastavte položku TOLLFREE tak, aby tato slova zůstala v neplacených
výpisech.
A tip na závěr
Sledování pozice je asi nejsnazší pomocí Google Analytics, kde můžete
zjistit počty přístupů ze Zboži.cz, členěné podle klíčových slov.
Google Analytics nereaguje na změny lokálních vyhledavačů dostatečně
pružně, proto si upravte konfiguraci měřicího skriptu, aby byly přístupy
ze Zboží.cz vyhodnocovány správně.
Autorem článku je Michal Krutiš.
Zboží.cz je fajn. Škoda jen, že nefunguje tak jak má.
Např. nechtějí přijmout můj XML FEED (do teď fungoval). Jyxo, Centrum a 6 dalších českých s tím problém nemá.
Technická podpora veškerá žádná. Slovem „kvalita“ zatím označuji jen konkurenční služby.
Seznam a postup drogového dealera – nejdřív zadarmo, a když už si dáte práci a upravíte své xml feedy extra pro nás, tak vás pěkně osolíme. Proč rovnou neuděláte Zboží na proncipu PPC?
Některé katalogy zboží už na principu PPC fungují. Já tomu moc nefandim..
Bohužel mám stejnou zkušenost jako Jakub Hejda. Doteď vše fungovalo, po pár dnech po spuštění nové verze zbozi.cz se naše zboží z této služby jaksi vytratilo. U všech feedu značí „OK“. Už je to více jak deset dní a neobdrželi jsme krom telefonického „neotravujte, nemám čas“ žádnou informaci ani přes urgenci. Psal jsem email i Ivu „Lukašenkovi“, ale ten má takové emaily asi úplně v háku. Radši smazali ten odkaz na diskuzi k této službě, protože by bylo jasné, že to není ojedinělé, ale že je to velký průser Seznamu :( Který na to evidentně kašle.
Jakmile se o teto vlastnosti (nejdrive vypis tech placenych) dozvi zakaznici, okamzite prestanou zbozi pouzivat a nebo zacnou prednostni vypisy ignorovat. Motivace k pouzivanim teto sluzby je usetrit co nejvic a ne kliknout na prvni odkaz.
Podle toho co čtu mi připadá, že Seznam nabízí službu, která mu potenciálně zvýší tržby (nachytá hodně lidí), ale žádnou protihodnotu nenabízí. Na zajímavá slova si zaplatí možná desítky e-shopů a výstup bude stejný (seřazený dle relevance) s tím rozdílem, že za peníze, nebo ne?
Nejlepší je, že když zákazník použije jakýkoliv filtr, třeba srovnej dle nejlevnějšího, pok výhoda placených pozic končí a už se neuplatňuje. Jen bych chtěl vědět, jestli i v případě kliku i v tomto případě Seznam inkasuje. Tipuji že ano, přesto, že zde není žádný důvod. Víte to někdo?
Tedy: Zbozi.cz už na principu PPC funguje … chtějí 0.50,– proklik
Zbozi.cz strhává ji za klik, tun ze když někdo seřadit od nejlevnější ho tak porad je to klik a peníze mizí. Jako plus bych podotknul, ze se nemusí platit dopředu jako na hereček, ale platíte za uplynuly mesic to nám maximalne vyhovuje nemusíme mít 10000 v nejaké peněžence…