Komplexní návod: Jak na Google Data Studio
Co je Google Data Studio?
Google Data Studio (dále jen GDS) je bezplatný online nástroj, díky
kterému můžete mít svá data přehledně na jednom místě. Nabízí
jednoduché ovládání, nastavení vlastního vzhledu,
interaktivní možnosti filtrování, dynamické ovládací prvky, porovnání
časového období, matematické nebo řetězcové funkce pro vytváření
vlastních vypočítaných polí, sdílení i export reportu v PDF, správu
práv uživatelů, automatické odesílání reportu na e-mail nebo sledování
dashboardu pomocí ID měření služby Google Analytics.
Jedná se o ideální řešení pro automatizované reporty
z reklamních systémů, analytických nástrojů, databází, nástrojů od
Google nebo pro statické reporty ze souborů ve formátu CSV. V současné
době najdete v GDS přes 220 datových konektorů. Některé jsou zdarma a
některé jsou zpoplatněné.
Dashboard v GDS jednou nastavíte a data se vám automaticky
aktualizují při každém otevření nebo podle nastavení
automatického obnovování v mezipaměti. Můžete využít i mnoha hotových
šablon z galerie, které stačí velmi jednoduše zkopírovat a napojit
vlastní zdroje dat či použít vizualizace komunit. Vaše data jsou
v bezpečí a chráněna certifikací ISO/IEC 27001.
Data, data a zase data. Bez relevantních dat ale těžko uděláte
správné obchodní rozhodnutí. Z našich školeních
analytiky budete odcházet s jasnou představou, jak správně a efektivně
nastavit Google Analytics a nebo právě jak data vizualizovat v Google Data
Studiu. |
Historie a budoucnost Google Data Studia
Bezplatná beta verze nástroje byla vydána v květnu 2016 a od
21. září 2018 je k dispozici zdarma. V roce 2019 bylo provedeno několik
aktualizací, ve kterých došlo k doplnění dalších nových funkcí nebo
vylepšení editoru dashboardu. Podívejte se na kompletní
přehled aktualizací. Existuje i přehled požadavků
na nové funkce.
První kroky s Google Data Studio

- Otevřete webovou adresu https://datastudio.google.com
- Klikněte na Vytvořit, vyberte Přehled,
klikněte na Začínáme, potvrďte souhlas se smluvními
podmínkami a klikněte na velké PLUS pro přidání
Prázdného přehledu (dashboardu).
Jak připojit datové zdroje
Google Analytics

- V rozhraní GDS klikněte na Vytvořit a vyberte
Přehled.
- Pojmenujte svůj dashboard a vpravo dole klikněte na Vytvořit
nový zdroj dat.
- V přehledu konektorů vyberte Google Analytics a klikněte na
Vybrat.
- Povolte autorizaci, vyberte Google účet, vyberte Google Analytics účet,
službu a výběr dat, který chcete připojit a vpravo nahoře klikněte na
Připojit.
- V přehledu polí pojmenujte připojovaný zdroj a případně můžete
nastavit automatické obnovování mezipaměti (Aktuálnost údajů) nebo
zapnout/vypnout Přístup vizualizací komunity.
- Pro dokončení přidání zdroje dat klikněte na Přidat do
přehledu.
Google Ads

- V editoru pojmenujte svůj dashboard a vpravo dole klikněte na
Vytvořit nový zdroj dat.
- V přehledu konektorů vyberte Google Ads a klikněte na
Vybrat.
- Povolte autorizaci, vyberte Google účet, vyberte Google Ads účet a
přehled, který chcete připojit a vpravo nahoře klikněte na
Připojit.
- V přehledu polí pojmenujte připojovaný zdroj a případně můžete
nastavit automatické obnovování mezipaměti (Aktuálnost údajů),
zapnout/vypnout Přístup vizualizací komunity nebo zapnout/vypnout Úpravy
polí v přehledech.
- Pro dokončení přidání zdroje dat klikněte na Přidat do
přehledu.
Sklik

- V editoru pojmenujte svůj dashboard a vpravo dole klikněte na
Vytvořit nový zdroj dat.
- V přehledu konektorů klikněte na Vývojáři, zadejte
Deployment ID z webové adresy https://github.com/…io-connector
(sekce Nastavení konektoru, aktuální ID:
AKfycbz5dp60Pq7R-gV3j2fIGoviSCojh0A7I3V3jT49BEMWzm6Cdzd0kPDiy7HVUvXhFLUINA)
a klikněte na Ověřit.
- Po ověření platnosti ID se vyhledá konektor pro Sklik a pro jeho
přidání stačí kliknout na Vybrat.
- Povolte autorizaci, vyberte Google účet, zadejte Token, který najdete
v rozhraní Skliku na záložce Nastavení (sekce Získat
přístup k API) a UserId. Pokud jen neznáte, zjistíte ho pomocí nástroje po zadání vašeho tokenu.
- Pokud nepotřebujete filtrovat kampaně podle ID kampaní nebo ID sestav,
nechte pole prázdná. Stejně tak, pokud nepotřebujete logování konektoru,
logování nechte nezaškrtnuté a vpravo nahoře klikněte na
Připojit.
- V přehledu polí pojmenujte připojovaný zdroj a případně nastavte
automatické obnovování mezipaměti (Aktuálnost údajů), zapnout/vypnout
Přístup vizualizací komunity nebo zapnout/vypnout Úpravy polí
v přehledech.
- Pro dokončení přidání zdroje dat klikněte na Přidat do
přehledu.
Jak přidat základní funkce a grafy
Jak přidat a nastavit časové období

- V nástrojové liště editoru vyberte ikonu Časové
období (nebo Vložit > Časové období) a pro umístění prvku
klikněte do dashboardu.
- Vyberte nastavení výchozího období časového filtru
z přednastavených možností, podle konkrétního data nebo vyberte
Rozšířené vlastnosti časového období a klikněte na
Použít.
Jak přidat a formátovat rychlý přehled s porovnáním období

- V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat
graf a vyberte Rychlý přehled (nebo Vložit >
Rychlý přehled) a pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně
upravte velikost prvku.
- Pokud je prvek vybrán, klikněte na záložku styl, kde můžete nastavit,
co se má zobrazit, pokud chybí údaje, velikost písma, barvu písma, typ
písma, zarovnání názvu metriky, hodnoty metriky nebo srovnání, pozadí a
okraje, vnitřní okraj nebo podmíněné formátování.
- Pro nastavení porovnání časového období vyberte na záložce
Údaje pojem Období porovnání, které
můžete vybrat z přednastavených možností. Nebo vyberte Rozšířené
vlastnosti časového období a klikněte na Použít.
Jak nastavit jednotlivé metriky v rychlém přehledu a
hromadné úpravy

- Pro rychlé vytvoření dalších stejných prvků Rychlého přehledu
vyberte prvek kliknutím myši.
- Pokud je prvek označený, použijte pro vytvoření kopie klávesové
zkratky CTRL+C, CTRL+V
- V rychlém přehledu je možné zobrazit pouze metriky. Pro nastavení
metriky vyberte kliknutím jeden prvek a v sekci Metrika, na záložce Údaje,
se vám po kliknutí na název metriky zobrazí seznam všech metrik, které
můžete do Rychlého přehledu přidat. Pro rychlé vyhledání metriky
můžete využít funkce tzv. našeptávání.
- Pro hromadné označení jednotlivých prvků můžete využít stisknutou
levou klávesu Shift nebo CTRL+levé tlačítko myši (pro označení daného
prvku), pokud potřebujete označit všechny prvky využijte klávesovou zkratku
CTRL+A, hromadná úprava stylu grafu je možná pouze při výběru jednoho
typu grafu.
Jak změnit barvy porovnání v rychlém přehledu

- Pokud potřebujete změnit barvu hodnoty porovnání, označte kliknutím
prvek Rychlého přehledu a na záložce Styl
v sekci Srovnávací metrika, můžete upravit barvy, počet
desetinných míst, zobrazit absolutní změnu nebo zobrazit/skrýt štítek
období pro porovnání.
Jak vytvořit kombinovaný časový graf

- V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat
graf a vyberte Graf časové řady (nebo Vložit >
Časové řady) a pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně
upravte velikost prvku.
- Pro časový graf je výchozí dimenzí čas, v tomto případě je
vybrána dimenze Datum.
- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Údaje, v sekci Metrika, pro přidání další metriky,
kliknout na Přidat metriku.
- Pro změnu vybrané metriky, klikněte na název metriky a vyberte novou
metriku.
- Pokud potřebujete metriku přejmenovat, klikněte vlevo od názvu metriky
na ikonu tužky. Zde máte možnost metriku nejen přejmenovat, ale i zvolit
její typ, výpočet porovnání nebo průběžný výpočet.
- Pokud potřebujete změnit pořadí metrik/dimenzí, najeďte myší na
název metriky/dimenze, chyťte ji a posuňte s ní nahoru nebo dolů.
- Pro nastavení kombinovaného grafu, prvek časového grafu označte, na
záložce Styl zvolte u řady č.1 Pruhy a
zvolte osu vlevo. U řady č.2 ponechte styl Čára a zvolte
osu vpravo. Pro zobrazení názvů os zaškrtněte v sekcích Osa Y vlevo a
v Osa X vpravo, položku Zobrazit název osy.
Jak přidat geografickou mapu s výběrem státu Česká republika

- V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat graf
a vyberte Geografická mapa (nebo Vložit >
Geografická mapa). Pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně
upravte velikost prvku.
- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Údaje, v sekci Geografická dimenze,
kliknout na název dimenze a pro výběr konkrétního státu zvolit
Kód ISO regionu. Dále zvolte metriku, kterou chcete v grafu
zobrazit.
- Pro nastavení konkrétní země klikněte v sekci Oblast
přiblížení/oddálení na název oblasti a vyhledejte konkrétní
stát, v našem případě Česko.
- Pokud máte prvek grafu označený a chcete změnit výchozí spodní barvu
na mapě, klikněte na záložku Styl a v sekci
Geografická mapa – graf vyberte barvu.
Jak přidat tabulku s formátováním hodnot

- V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat
graf a vyberte Tabulka (nebo Vložit > Tabulka).
Pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte
velikost prvku
- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Údaje, v sekci Dimenze, vybrat dimenzi,
kterou chcete zobrazit. V našem případě Zdroj/médium a
v sekci Metriky vyberte, jaké chcete v tabulce zobrazit.
- Pokud je prvek grafu označený, můžete na záložce Styl
upravit barvy tabulky, odstranit číslování řádků, nastavit, co se má
zobrazit v případě chybějících údajů, zvolit, zda bude metrika
zobrazena jako číslo, nebo jako číslo s teplotní mapou, nastavit počet
desetinných míst nebo odstranit zobrazení stránkování.
- Nastavení počtu řádků můžete zvolit na záložce
Údaje v sekci Počet řádků na stránku,
kde máte na výběr zobrazení 1 až 5000 řádků.
Jak přidat a nastavit filtrování dat

- V nástrojové liště editoru vyberete ikonu Nastavení
filtru (nebo Vložit > Nastavení filtru) a pro umístění prvku
klikněte do dashboardu. Pokud chcete prvek zkopírovat, využijte po označení
prvku klávesové zkratky CTRL+C a CTRL+V.
- Pokud máte prvek označený na záložce Údaje v sekci
Dimenze, vyberte dimenzi, kterou chcete ve filtru
použít.
- V sekci Metrika vyberte metriku a zvolte, zda chcete
zobrazit její hodnoty, zda mají být zobrazena kompaktní čísla, počet
desetinných míst nebo v jakém pořadí má být metrika zobrazena.
Jak nastavit filtr pro všechny stránky (na úroveň dashboardu)

- Pokud je potřeba, aby filtr, například Časové období,
fungoval pro všechny stránky, nikoliv pouze pro jednu stranu, můžeme filtr
převést z úrovně stránky na úroveň přehledu.
- Filtr na další straně (stranách) odstraníme a na první straně prvek
filtru označíme, pravým kliknutím myší se nám zobrazí nabídka, kde
zvolíme možnost Převést na úroveň stránky.
Jak nastavit volitelné metriky v tabulce

- V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat
graf a vyberte Tabulka (nebo Vložit > Tabulka).
Pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte
velikost prvku.
- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Styl odstranit číslování řádků, nastavit barvy a mnoho
dalšího (viz. předchozí návod).
- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Údaje v sekci Metrika aktivovat
Nepovinné metriky.
Jak vytvořit rozbalovací dimenze pomocí kontingenční tabulky

- V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat
graf a vyberte Kontingenční tabulka (nebo Vložit
> Kontingenční tabulka). Pro umístění prvku klikněte do dashboardu,
případně upravte velikost prvku.
- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Údaje v sekci Dimenze vybrat dimenze, které
chcete zobrazit. V našem případě Zdroj/médium. V sekci
Metriky vyberte, jaké chcete v tabulce zobrazit, v sekci
Dimenze sloupce nastavenou dimenzi odstraňte a dále vyberte
metriku, kterou chcete zobrazit.
- Pro aktivaci rozbalování povolte funkci Rozbalit/sbalit,
případně vyberte dimenzi výchozí úrovně rozbalení.
Jak přidat a nastavit kalkulované pole PNO

- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Údaje, vpravo dole, kliknout na Vytvořit nové
pole.
- V rozhraní pro nastavení kalkulovaného pole můžete využívat
matematické nebo řetězcové funkce pro vytváření vlastních
vypočítaných polí.
- V rozhraní funguje našeptávání metriky/dimenze nebo je můžete vybrat
z přehledu dostupných polí
- Při výpočtu PNO použijeme jednoduchou matematickou funkci dělení
metrik Cena a Tržby
- Pokud je vzorec v pořádku, zobrazí se vlevo dole pod textovým polem pro
zápis vzorce zelená ikona s „fajfkou“. V opačném případě se zobrazí
červená ikona s křížkem.
- Pro uložení klikněte na tlačítko Uložit, přejděte
na Všechna pole, kde vyhledejte vytvořené kalkulované pole,
změňte typ výchozího zobrazení z čísla na procenta a klikněte na
Hotovo.
- Pro výběr nového kalkulovaného pole klikněte na název metriky,
vyhledejte novou metriku a pro zobrazení v grafu ji vyberte.
Jak změnit název dimenze Médium pomocí kalkulovaného pole

- Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce
Údaje, vpravo dole, kliknout na Vytvořit nové
pole.
- Pro nastavení vlastního názvu pro dimenzi Médium
využijeme textovou funkci REGEXP_MATCH pro vyhodnocení
regulárního výrazu. V našem případě použijeme jednoduchý regulární
výraz – text v dimenzi Médium obsahuje.
- Pro náš případ využijeme vzorec níže a pro jeho uložení klikneme
na Uložit

(vzorec REGEXP.txt)
Přečtěte si více o práci
s vypočítanými poli.
Klávesové zkratky v Google Data Studio
Typ funkce
|
Windows
|
Mac
|
Kopírovat
|
Ctrl + C
|
⌘ + C
|
Vložit
|
Ctrl + V
|
⌘ + V
|
Vyjmout
|
Ctrl + X
|
⌘ + X
|
Vrátit zpět
|
Ctrl + Z
|
⌘ + Z
|
Opakovat
|
Ctrl + Y
|
⌘ + Y
|
Vybrat vše
|
Ctrl + A
|
⌘ + A
|
Tučné
|
Ctrl + B
|
⌘ + B
|
Kurzíva
|
Ctrl + I
|
⌘ + I
|
Podtržení
|
Ctrl + U
|
⌘ + U
|
Seskupit
|
Ctrl + G
|
⌘ + G
|
Zrušit seskupení
|
Ctrl + Shift + G
|
⌘ + Shift + G
|
Přenést blíž
|
Ctrl + Shift + ↑
|
⌘ + Shift + ↑
|
Přenést o krok blíž
|
Ctrl + ↑
|
⌘ + ↑
|
Přenést dál
|
Ctrl + Shift ↓
|
⌘ + Shift + ↓
|
Přenést o krok dál
|
Ctrl + ↓
|
⌘ + ↓
|
Aktualizovat údaje
|
Ctrl + Shift + E
|
⌘ + Shift + E
|
Nová stránka
|
Ctrl + M
|
⌘ + M
|
Další funkce Google Data Studio
Jak přidat měřící kód Google Analytics

- Pokud potřebujete sledovat využívání dashboardu, můžete využít
Google Analytics.
- V menu zvolte Soubor a vyberte Nastavení
přehledu.
- V nastavení přehledu do sekce ID měření služby Google Analytics
vložte ID měření ve tvaru UA-XXXXXX-Y.
- Jakmile je ID měření vloženo, automaticky se uloží a funkčnost si
můžete ověřit v Google Analytics.
Jak povolit přístup k vizualizacím komunit

- V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Vizualizace a
komponenty komunit (nebo Vložit > Tabulka), vyberte typ vizualizace
(nebo prozkoumejte další vizualizace) a pro umístění prvku klikněte do
dashboardu, případně upravte velikost prvku.
- V našem případě nejsou vizualizace komunit povoleny, pro jejich
povolení je potřeba upravit nastavení zdroje, ve kterém změníme nastavení
v sekci Přístup vizualizací komunity na
Zapnuto. Pro uložení klikněte na
Hotovo.
Jak vytvořit kopii dashboardu

- Google Data Studio nabízí množství šablon, které
můžete pro svůj report zdarma využít. Můžete ale objevit i šablony,
které nejsou přímo v galerii šablon. U nich musí být autorem
povolena možnost kopírovat v nastavení sdílení.
- Pro vytvoření kopie dashboardu klikněte na ikonu Vytvořit kopii
tohoto přehledu, vyberte nebo vytvořte Nový zdroj
dat a klikněte na Kopírovat přehled.
- V některých případech mohou být autorem použita kalkulovaná pole,
které je potřeba pro funkčnost dashboardu manuálně nastavit.
Dobrý den, v prvé řadě Vám chci poděkovat za skvělý článek! Mám na Vás jeden dotaz. Je možné do Google Data Studia nahrát jen jednu kampaň z účtu a z ní udělat přehled? Nebo G Data Studio nahraje vždy „jen“ všechny kampaně?
Předem děkuji za odpověď a přeji pěkný den.
S pozdravem
K
Dobrý den Karle,
díky moc, jsem rád, že se článek líbí! Záleží na tom, jaký konektor (zdroj dat) využijete. Pokud by se jednalo o kampaně z Sklik, je možné importovat jednu kampaň podle ID kampaně (nastavujete před připojením konektoru).
V případě zdrojů Google Analytics nebo Google Ads se po připojení konektoru importují všechny kampaně. Pokud potřebujete zobrazit data pouze z jedné kampaně, je potřeba použít filtr pro zahrnutí názvu kampaně v přehledu dat. Filtr najdete na záložce Údaje (Data) a pro nastavení filtru stačí kliknout na Přidat filtr :)
Pěkný víkend!
Marek
Dobrý den,
jedná se zejména o data z Google Ads. Vaše odpověď a postup mi velmi pomohli. Vážím si toho.
Ještě jednou Vám děkuji a přeji pěkný den.
S přátelským pozdravem
K. J
Dobrý den, je možné že u výběru konektorů nemám tlačítko „vývojáři“? Teda respektive, co mám dělat aby se tam objevilo? :-)
děkuji
Dobrý den Jirko,
jak se v poslední době GDS dynamicky rozvíjí, byl proveden update rozhraní pro výběr konektorů a tlačítko Vývojáři bylo odstraněno. Pokud potřebujete napojit konektor, který není v seznamu dostupných konektorů > https://developers.google.com/…data-sources, obraťte se prosím na jeho autora, aby Vám poskytl přímý odkaz nebo zveřejnil svůj konektor > https://developers.google.com/…sh-connector
Marek
Zdravím Vás,
jj, toho jsem se obával. Uvidíme jak seznam rychle zareaguje, šlo mi právě o sklik. Teda ještě pak by se mi hodila i Heuréka se zbožím, ale…
Děkuji za odpověď,
JM
Zdravím, moc díky za bezva pomocníka při prvním nastavování Data Studia. Mám dotaz ohledně propojení s Facebook Ads. Ve výběru je k dispozici spousta nástrojů, máte s některým zkušenost? Který je nejjednodušší a jak na to? Díky K.
Dobrý den Karolíno,
omlouvám se za prodlevu s odpovědí, odpočíval jsem na dovolené a děkujeme, jsme rádi, že se náš „pomocník“ líbí :) Pro data z Facebook Ads bych doporučil nástroj od SuperMetrics (tyto nástroje jsou placené). Musím však upozornit, že před samotnou volbou nástroje velmi záleží i na tom, jaká konkrétní data budete reportovat v GDS. Pro Facebook Ads můžete využít konektor pro Google Sheets (pro případ spojování více datových zdrojů a další práci s daty) nebo konektor pro Google Data Studio (v případě spojování dat jste „Blendingem“ omezena na max. 4 datové zdroje). Postup pro připojení konektoru je obdobný jako v případě konektoru pro Google Ads.
Pěkný den,
Marek
Dobrý den, dekuji za super navod. Je mozne ale propojit data z appstoreconnectu? Nikde se mi nepodarilo dohledat. Dekuji Anna
Dobrý den Anno,
v tomto případě GDS neobsahuje konektor pro App Store Connect. Existuje řešení při využití Google Sheets do kterého pomocí Google Apps Script importujete přes API data z App Store Connect s nastaveným triggerem pro pravidelnou aktualizaci dat v tabulce, avšak záleží na tom, jaká data potřebujete v GDS vizualizovat.
Pěkný den,
Marek
Skvělý návod na nastavení. Děkuji Jan
Dobrý den Honzo,
děkuji, jsem rád, že se článek líbí :)
Marek
Dobrý den Marku, můžu se prosím zeptat, jak se dají v Data Studio napojit data ze Zboží.cz? Děkuji mockrát,
Jana