Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Komplexní návod: Jak na Google Data Studio

Co je Google Data Studio?

Google Data Studio (dále jen GDS) je bezplatný online nástroj, díky kterému můžete mít svá data přehledně na jednom místě. Nabízí jednoduché ovládání, nastavení vlastního vzhledu, interaktivní možnosti filtrování, dynamické ovládací prvky, porovnání časového období, matematické nebo řetězcové funkce pro vytváření vlastních vypočítaných polí, sdílení i export reportu v PDF, správu práv uživatelů, automatické odesílání reportu na e-mail nebo sledování dashboardu pomocí ID měření služby Google Analytics.

Jedná se o ideální řešení pro automatizované reporty z reklamních systémů, analytických nástrojů, databází, nástrojů od Google nebo pro statické reporty ze souborů ve formátu CSV. V současné době najdete v GDS přes 220 datových konektorů. Některé jsou zdarma a některé jsou zpoplatněné.

Dashboard v GDS jednou nastavíte a data se vám automaticky aktualizují při každém otevření nebo podle nastavení automatického obnovování v mezipaměti. Můžete využít i mnoha hotových šablon z galerie, které stačí velmi jednoduše zkopírovat a napojit vlastní zdroje dat či použít vizualizace komunit. Vaše data jsou v bezpečí a chráněna certifikací ISO/IEC 27001.

Data, data a zase data. Bez relevantních dat ale těžko uděláte správné obchodní rozhodnutí. Z našich školeních analytiky budete odcházet s jasnou představou, jak správně a efektivně nastavit Google Analytics a nebo právě jak data vizualizovat v Google Data Studiu.

Historie a budoucnost Google Data Studia

Bezplatná beta verze nástroje byla vydána v květnu 2016 a od 21. září 2018 je k dispozici zdarma. V roce 2019 bylo provedeno několik aktualizací, ve kterých došlo k doplnění dalších nových funkcí nebo vylepšení editoru dashboardu. Podívejte se na kompletní přehled aktualizací. Existuje i přehled požadavků na nové funkce.

První kroky s Google Data Studio

GDS - první kroky

  • Otevřete webovou adresu https://datastudio.google.com
  • Klikněte na Vytvořit, vyberte Přehled, klikněte na Začínáme, potvrďte souhlas se smluvními podmínkami a klikněte na velké PLUS pro přidání Prázdného přehledu (dashboardu).

Jak připojit datové zdroje

Google Analytics

GDS-Jak přidat zdroj Google Analytics

  • V rozhraní GDS klikněte na Vytvořit a vyberte Přehled.
  • Pojmenujte svůj dashboard a vpravo dole klikněte na Vytvořit nový zdroj dat.
  • V přehledu konektorů vyberte Google Analytics a klikněte na Vybrat.
  • Povolte autorizaci, vyberte Google účet, vyberte Google Analytics účet, službu a výběr dat, který chcete připojit a vpravo nahoře klikněte na Připojit.
  • V přehledu polí pojmenujte připojovaný zdroj a případně můžete nastavit automatické obnovování mezipaměti (Aktuálnost údajů) nebo zapnout/vypnout Přístup vizualizací komunity.
  • Pro dokončení přidání zdroje dat klikněte na Přidat do přehledu.

Google Ads

GDS-Jak připojit zdroj Google Ads

  • V editoru pojmenujte svůj dashboard a vpravo dole klikněte na Vytvořit nový zdroj dat.
  • V přehledu konektorů vyberte Google Ads a klikněte na Vybrat.
  • Povolte autorizaci, vyberte Google účet, vyberte Google Ads účet a přehled, který chcete připojit a vpravo nahoře klikněte na Připojit.
  • V přehledu polí pojmenujte připojovaný zdroj a případně můžete nastavit automatické obnovování mezipaměti (Aktuálnost údajů), zapnout/vypnout Přístup vizualizací komunity nebo zapnout/vypnout Úpravy polí v přehledech.
  • Pro dokončení přidání zdroje dat klikněte na Přidat do přehledu.

Sklik

GDS-Jak přidat zdroj Sklik

  • V editoru pojmenujte svůj dashboard a vpravo dole klikněte na Vytvořit nový zdroj dat.
  • V přehledu konektorů klikněte na Vývojáři, zadejte Deployment ID z webové adresy https://github.com/…io-connector (sekce Nastavení konektoru, aktuální ID: AKfycbz5dp60Pq7R-gV3j2fIGoviSCoj­h0A7I3V3jT49BEM­Wzm6Cdzd0kPDi­y7HVUvXhFLUINA) a klikněte na Ověřit.
  • Po ověření platnosti ID se vyhledá konektor pro Sklik a pro jeho přidání stačí kliknout na Vybrat.
  • Povolte autorizaci, vyberte Google účet, zadejte Token, který najdete v rozhraní Skliku na záložce Nastavení (sekce Získat přístup k API) a UserId. Pokud jen neznáte, zjistíte ho pomocí nástroje po zadání vašeho tokenu.
  • Pokud nepotřebujete filtrovat kampaně podle ID kampaní nebo ID sestav, nechte pole prázdná. Stejně tak, pokud nepotřebujete logování konektoru, logování nechte nezaškrtnuté a vpravo nahoře klikněte na Připojit.
  • V přehledu polí pojmenujte připojovaný zdroj a případně nastavte automatické obnovování mezipaměti (Aktuálnost údajů), zapnout/vypnout Přístup vizualizací komunity nebo zapnout/vypnout Úpravy polí v přehledech.
  • Pro dokončení přidání zdroje dat klikněte na Přidat do přehledu.

Jak přidat základní funkce a grafy

Jak přidat a nastavit časové období

GDS-Jak přidat a nastavit časové období

  • V nástrojové liště editoru vyberte ikonu Časové období (nebo Vložit > Časové období) a pro umístění prvku klikněte do dashboardu.
  • Vyberte nastavení výchozího období časového filtru z přednastavených možností, podle konkrétního data nebo vyberte Rozšířené vlastnosti časového období a klikněte na Použít.

Jak přidat a formátovat rychlý přehled s porovnáním období

GDS-Jak přidat a formátovat rychlý přehled s porovnáním období

  • V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat graf a vyberte Rychlý přehled (nebo Vložit > Rychlý přehled) a pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte velikost prvku.
  • Pokud je prvek vybrán, klikněte na záložku styl, kde můžete nastavit, co se má zobrazit, pokud chybí údaje, velikost písma, barvu písma, typ písma, zarovnání názvu metriky, hodnoty metriky nebo srovnání, pozadí a okraje, vnitřní okraj nebo podmíněné formátování.
  • Pro nastavení porovnání časového období vyberte na záložce Údaje pojem Období porovnání, které můžete vybrat z přednastavených možností. Nebo vyberte Rozšířené vlastnosti časového období a klikněte na Použít.

Jak nastavit jednotlivé metriky v rychlém přehledu a hromadné úpravy

GDS-Jak nastavit jednotlivé metriky v rychlém přehledu a hromadné úpravy

  • Pro rychlé vytvoření dalších stejných prvků Rychlého přehledu vyberte prvek kliknutím myši.
  • Pokud je prvek označený, použijte pro vytvoření kopie klávesové zkratky CTRL+C, CTRL+V
  • V rychlém přehledu je možné zobrazit pouze metriky. Pro nastavení metriky vyberte kliknutím jeden prvek a v sekci Metrika, na záložce Údaje, se vám po kliknutí na název metriky zobrazí seznam všech metrik, které můžete do Rychlého přehledu přidat. Pro rychlé vyhledání metriky můžete využít funkce tzv. našeptávání.
  • Pro hromadné označení jednotlivých prvků můžete využít stisknutou levou klávesu Shift nebo CTRL+levé tlačítko myši (pro označení daného prvku), pokud potřebujete označit všechny prvky využijte klávesovou zkratku CTRL+A, hromadná úprava stylu grafu je možná pouze při výběru jednoho typu grafu.

Jak změnit barvy porovnání v rychlém přehledu

GDS-Jak změnit barvy porovnání v rychlém přehledu

  • Pokud potřebujete změnit barvu hodnoty porovnání, označte kliknutím prvek Rychlého přehledu a na záložce Styl v sekci Srovnávací metrika, můžete upravit barvy, počet desetinných míst, zobrazit absolutní změnu nebo zobrazit/skrýt štítek období pro porovnání.

Jak vytvořit kombinovaný časový graf

GDS-Jak vytvořit kombinovaný časový graf

  • V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat graf a vyberte Graf časové řady (nebo Vložit > Časové řady) a pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte velikost prvku.
  • Pro časový graf je výchozí dimenzí čas, v tomto případě je vybrána dimenze Datum.
  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Údaje, v sekci Metrika, pro přidání další metriky, kliknout na Přidat metriku.
  • Pro změnu vybrané metriky, klikněte na název metriky a vyberte novou metriku.
  • Pokud potřebujete metriku přejmenovat, klikněte vlevo od názvu metriky na ikonu tužky. Zde máte možnost metriku nejen přejmenovat, ale i zvolit její typ, výpočet porovnání nebo průběžný výpočet.
  • Pokud potřebujete změnit pořadí metrik/dimenzí, najeďte myší na název metriky/dimenze, chyťte ji a posuňte s ní nahoru nebo dolů.
  • Pro nastavení kombinovaného grafu, prvek časového grafu označte, na záložce Styl zvolte u řady č.1 Pruhy a zvolte osu vlevo. U řady č.2 ponechte styl Čára a zvolte osu vpravo. Pro zobrazení názvů os zaškrtněte v sekcích Osa Y vlevo a v Osa X vpravo, položku Zobrazit název osy.

Jak přidat geografickou mapu s výběrem státu Česká republika

GDS-Jak přidat geografickou mapu s výběrem státu Česká republika

  • V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat graf a vyberte Geografická mapa (nebo Vložit > Geografická mapa). Pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte velikost prvku.
  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Údaje, v sekci Geografická dimenze, kliknout na název dimenze a pro výběr konkrétního státu zvolit Kód ISO regionu. Dále zvolte metriku, kterou chcete v grafu zobrazit.
  • Pro nastavení konkrétní země klikněte v sekci Oblast přiblížení/od­dálení na název oblasti a vyhledejte konkrétní stát, v našem případě Česko.
  • Pokud máte prvek grafu označený a chcete změnit výchozí spodní barvu na mapě, klikněte na záložku Styl a v sekci Geografická mapa – graf vyberte barvu.

Jak přidat tabulku s formátováním hodnot

GDS-Jak přidat tabulku s formátováním hodnot

  • V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat graf a vyberte Tabulka (nebo Vložit > Tabulka). Pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte velikost prvku
  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Údaje, v sekci Dimenze, vybrat dimenzi, kterou chcete zobrazit. V našem případě Zdroj/médium a v sekci Metriky vyberte, jaké chcete v tabulce zobrazit.
  • Pokud je prvek grafu označený, můžete na záložce Styl upravit barvy tabulky, odstranit číslování řádků, nastavit, co se má zobrazit v případě chybějících údajů, zvolit, zda bude metrika zobrazena jako číslo, nebo jako číslo s teplotní mapou, nastavit počet desetinných míst nebo odstranit zobrazení stránkování.
  • Nastavení počtu řádků můžete zvolit na záložce Údaje v sekci Počet řádků na stránku, kde máte na výběr zobrazení 1 až 5000 řádků.

Jak přidat a nastavit filtrování dat

GDS-Jak přidat a nastavit filtrování dat

  • V nástrojové liště editoru vyberete ikonu Nastavení filtru (nebo Vložit > Nastavení filtru) a pro umístění prvku klikněte do dashboardu. Pokud chcete prvek zkopírovat, využijte po označení prvku klávesové zkratky CTRL+C a CTRL+V.
  • Pokud máte prvek označený na záložce Údaje v sekci Dimenze, vyberte dimenzi, kterou chcete ve filtru použít.
  • V sekci Metrika vyberte metriku a zvolte, zda chcete zobrazit její hodnoty, zda mají být zobrazena kompaktní čísla, počet desetinných míst nebo v jakém pořadí má být metrika zobrazena.

Jak nastavit filtr pro všechny stránky (na úroveň dashboardu)

GDS-Jak nastavit filtr pro všechny stránky (na úroveň dashboardu)

  • Pokud je potřeba, aby filtr, například Časové období, fungoval pro všechny stránky, nikoliv pouze pro jednu stranu, můžeme filtr převést z úrovně stránky na úroveň přehledu.
  • Filtr na další straně (stranách) odstraníme a na první straně prvek filtru označíme, pravým kliknutím myší se nám zobrazí nabídka, kde zvolíme možnost Převést na úroveň stránky.

Jak nastavit volitelné metriky v tabulce

GDS-Jak nastavit volitelné metriky v tabulce

  • V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat graf a vyberte Tabulka (nebo Vložit > Tabulka). Pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte velikost prvku.
  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Styl odstranit číslování řádků, nastavit barvy a mnoho dalšího (viz. předchozí návod).
  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Údaje v sekci Metrika aktivovat Nepovinné metriky.

Jak vytvořit rozbalovací dimenze pomocí kontingenční tabulky

GDS-Jak vytvořit rozbalovací dimenze pomocí kontingenční tabulky

  • V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Přidat graf a vyberte Kontingenční tabulka (nebo Vložit > Kontingenční tabulka). Pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte velikost prvku.
  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Údaje v sekci Dimenze vybrat dimenze, které chcete zobrazit. V našem případě Zdroj/médium. V sekci Metriky vyberte, jaké chcete v tabulce zobrazit, v sekci Dimenze sloupce nastavenou dimenzi odstraňte a dále vyberte metriku, kterou chcete zobrazit.
  • Pro aktivaci rozbalování povolte funkci Rozbalit/sbalit, případně vyberte dimenzi výchozí úrovně rozbalení.

Jak přidat a nastavit kalkulované pole PNO

GDS-Jak přidat a nastavit kalkulované pole PNO

  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Údaje, vpravo dole, kliknout na Vytvořit nové pole.
  • V rozhraní pro nastavení kalkulovaného pole můžete využívat matematické nebo řetězcové funkce pro vytváření vlastních vypočítaných polí.
  • V rozhraní funguje našeptávání metriky/dimenze nebo je můžete vybrat z přehledu dostupných polí
  • Při výpočtu PNO použijeme jednoduchou matematickou funkci dělení metrik CenaTržby
  • Pokud je vzorec v pořádku, zobrazí se vlevo dole pod textovým polem pro zápis vzorce zelená ikona s „fajfkou“. V opačném případě se zobrazí červená ikona s křížkem.
  • Pro uložení klikněte na tlačítko Uložit, přejděte na Všechna pole, kde vyhledejte vytvořené kalkulované pole, změňte typ výchozího zobrazení z čísla na procenta a klikněte na Hotovo.
  • Pro výběr nového kalkulovaného pole klikněte na název metriky, vyhledejte novou metriku a pro zobrazení v grafu ji vyberte.

Jak změnit název dimenze Médium pomocí kalkulovaného pole

GDS-Jak změnit název dimenze Médium pomocí kalkulovaného pole

  • Pokud máte prvek grafu označený, můžete na záložce Údaje, vpravo dole, kliknout na Vytvořit nové pole.
  • Pro nastavení vlastního názvu pro dimenzi Médium využijeme textovou funkci REGEXP_MATCH pro vyhodnocení regulárního výrazu. V našem případě použijeme jednoduchý regulární výraz – text v dimenzi Médium obsahuje.
  • Pro náš případ využijeme vzorec níže a pro jeho uložení klikneme na Uložit

Google Data Studio - Vzorec REGEXP

(vzorec REGEXP.txt)

Přečtěte si více o práci s vypočítanými poli.

Klávesové zkratky v Google Data Studio

 

Typ funkce

Windows

Mac

Kopírovat

Ctrl + C

⌘ + C

Vložit

Ctrl + V

⌘ + V

Vyjmout

Ctrl + X

⌘ + X

Vrátit zpět

Ctrl + Z

⌘ + Z

Opakovat

Ctrl + Y

⌘ + Y

Vybrat vše

Ctrl + A

⌘ + A

Tučné

Ctrl + B

⌘ + B

Kurzíva

Ctrl + I

⌘ + I

Podtržení

Ctrl + U

⌘ + U

Seskupit

Ctrl + G

⌘ + G

Zrušit seskupení

Ctrl + Shift + G

⌘ + Shift + G

Přenést blíž

Ctrl + Shift + ↑

⌘ + Shift + ↑

Přenést o krok blíž

Ctrl + ↑

⌘ + ↑

Přenést dál

Ctrl + Shift ↓

⌘ + Shift + ↓

Přenést o krok dál

Ctrl + ↓

⌘ + ↓

Aktualizovat údaje

Ctrl + Shift + E

⌘ + Shift + E

Nová stránka

Ctrl + M

⌘ + M

 

Další funkce Google Data Studio

Jak přidat měřící kód Google Analytics

GDS-Jak přidat měřící kód GA

  • Pokud potřebujete sledovat využívání dashboardu, můžete využít Google Analytics.
  • V menu zvolte Soubor a vyberte Nastavení přehledu.
  • V nastavení přehledu do sekce ID měření služby Google Analytics vložte ID měření ve tvaru UA-XXXXXX-Y.
  • Jakmile je ID měření vloženo, automaticky se uloží a funkčnost si můžete ověřit v Google Analytics.

Jak povolit přístup k vizualizacím komunit

GDS-jak povolit přístup k vizualizacím komunit

  • V nástrojové liště editoru klikněte na ikonu Vizualizace a komponenty komunit (nebo Vložit > Tabulka), vyberte typ vizualizace (nebo prozkoumejte další vizualizace) a pro umístění prvku klikněte do dashboardu, případně upravte velikost prvku.
  • V našem případě nejsou vizualizace komunit povoleny, pro jejich povolení je potřeba upravit nastavení zdroje, ve kterém změníme nastavení v sekci Přístup vizualizací komunity na Zapnuto. Pro uložení klikněte na Hotovo.

Jak vytvořit kopii dashboardu

GDS-Jak zkopírovat dashboard

  • Google Data Studio nabízí množství šablon, které můžete pro svůj report zdarma využít. Můžete ale objevit i šablony, které nejsou přímo v galerii šablon. U nich musí být autorem povolena možnost kopírovat v nastavení sdílení.
  • Pro vytvoření kopie dashboardu klikněte na ikonu Vytvořit kopii tohoto přehledu, vyberte nebo vytvořte Nový zdroj dat a klikněte na Kopírovat přehled.
  • V některých případech mohou být autorem použita kalkulovaná pole, které je potřeba pro funkčnost dashboardu manuálně nastavit.
  • Karel
    19. 03. 2020 / 22:02

    Dobrý den, v prvé řadě Vám chci poděkovat za skvělý článek! Mám na Vás jeden dotaz. Je možné do Google Data Studia nahrát jen jednu kampaň z účtu a z ní udělat přehled? Nebo G Data Studio nahraje vždy „jen“ všechny kampaně?

    Předem děkuji za odpověď a přeji pěkný den.

    S pozdravem

    K

    • Marek Herel
      20. 03. 2020 / 16:37

      Dobrý den Karle,

      díky moc, jsem rád, že se článek líbí! Záleží na tom, jaký konektor (zdroj dat) využijete. Pokud by se jednalo o kampaně z Sklik, je možné importovat jednu kampaň podle ID kampaně (nastavujete před připojením konektoru).

      V případě zdrojů Google Analytics nebo Google Ads se po připojení konektoru importují všechny kampaně. Pokud potřebujete zobrazit data pouze z jedné kampaně, je potřeba použít filtr pro zahrnutí názvu kampaně v přehledu dat. Filtr najdete na záložce Údaje (Data) a pro nastavení filtru stačí kliknout na Přidat filtr :)

      Pěkný víkend!

      Marek

      • Karel
        23. 03. 2020 / 13:54

        Dobrý den,

        jedná se zejména o data z Google Ads. Vaše odpověď a postup mi velmi pomohli. Vážím si toho.

        Ještě jednou Vám děkuji a přeji pěkný den.

        S přátelským pozdravem

        K. J

  • Jirka Maier
    02. 04. 2020 / 15:28

    Dobrý den, je možné že u výběru konektorů nemám tlačítko „vývojáři“? Teda respektive, co mám dělat aby se tam objevilo? :-)

    děkuji

    • Marek Herel
      03. 04. 2020 / 12:01

      Dobrý den Jirko,

      jak se v poslední době GDS dynamicky rozvíjí, byl proveden update rozhraní pro výběr konektorů a tlačítko Vývojáři bylo odstraněno. Pokud potřebujete napojit konektor, který není v seznamu dostupných konektorů > https://developers.google.com/…data-sources, obraťte se prosím na jeho autora, aby Vám poskytl přímý odkaz nebo zveřejnil svůj konektor > https://developers.google.com/…sh-connector

      Marek

      • Jirka Maier
        03. 04. 2020 / 13:38

        Zdravím Vás,

        jj, toho jsem se obával. Uvidíme jak seznam rychle zareaguje, šlo mi právě o sklik. Teda ještě pak by se mi hodila i Heuréka se zbožím, ale…

        Děkuji za odpověď,

        JM

  • Karolína
    28. 07. 2020 / 11:51

    Zdravím, moc díky za bezva pomocníka při prvním nastavování Data Studia. Mám dotaz ohledně propojení s Facebook Ads. Ve výběru je k dispozici spousta nástrojů, máte s některým zkušenost? Který je nejjednodušší a jak na to? Díky K.

    • Marek Herel
      04. 08. 2020 / 09:18

      Dobrý den Karolíno,

      omlouvám se za prodlevu s odpovědí, odpočíval jsem na dovolené a děkujeme, jsme rádi, že se náš „pomocník“ líbí :) Pro data z Facebook Ads bych doporučil nástroj od SuperMetrics (tyto nástroje jsou placené). Musím však upozornit, že před samotnou volbou nástroje velmi záleží i na tom, jaká konkrétní data budete reportovat v GDS. Pro Facebook Ads můžete využít konektor pro Google Sheets (pro případ spojování více datových zdrojů a další práci s daty) nebo konektor pro Google Data Studio (v případě spojování dat jste „Blendingem“ omezena na max. 4 datové zdroje). Postup pro připojení konektoru je obdobný jako v případě konektoru pro Google Ads.

      Pěkný den,

      Marek

  • Anna
    11. 08. 2020 / 14:11

    Dobrý den, dekuji za super navod. Je mozne ale propojit data z appstoreconnectu? Nikde se mi nepodarilo dohledat. Dekuji Anna

    • Marek Herel
      12. 08. 2020 / 13:50

      Dobrý den Anno,

      v tomto případě GDS neobsahuje konektor pro App Store Connect. Existuje řešení při využití Google Sheets do kterého pomocí Google Apps Script importujete přes API data z App Store Connect s nastaveným triggerem pro pravidelnou aktualizaci dat v tabulce, avšak záleží na tom, jaká data potřebujete v GDS vizualizovat.

      Pěkný den,

      Marek

  • Jan Oberpfalzer
    05. 08. 2022 / 10:27

    Skvělý návod na nastavení. Děkuji Jan

    • Marek herel
      31. 08. 2022 / 11:36

      Dobrý den Honzo,

      děkuji, jsem rád, že se článek líbí :)

      Marek

  • Jana
    09. 02. 2023 / 10:34

    Dobrý den Marku, můžu se prosím zeptat, jak se dají v Data Studio napojit data ze Zboží.cz? Děkuji mockrát,

    Jana

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.