Poslední březnový den uspořádal Google Česká republika konferenci na
téma nástroje pro online marketing v cestovním ruchu. Lidé z praxe zde
měli příležitost podělit se o konkrétní zkušenosti z oboru. Co
konkrétně jste si mohli odnést? Zejména ponaučení pro období finanční
krize: Firmy, které se i v období recese odhodlaly investovat do let
příštích, se z krize vymanily o 2 roky dříve, než ty, které investice
zastavily, či snížily. Podnikatelé by se měli stoprocentně soustředit na
to, že největším aktuálním úkolem je rychle se dostat z krize
ven. Toho mohou dosáhnout jen proaktivním přístupem. Tato
čtveřice přednášejících předvedla na konferenci konkrétní nástroje,
které proaktivní přístup reprezentují:
- Pavel Hacker za Neo@Ogilvy
- Tomáš Matějček za MITON CZ
- Petr Staněk za NetTravel.cz
- Jiří Lenk za Google.cz
Tipy a triky pro zvládnutí krize
Subjekty působící na poli cestovního ruchu by měly zejména
investovat do značky a neopouštět inzertní prostory. Lze
očekávat sníženou ochotu spotřebitelů riskovat při nákupu neznámého
produktu. Bystrým inzerentům by se měly díky výpadku slabších konkurentů
začít uvolňovat reklamní prostory, a to je příležitost zviditelnit se.
Být proaktivní znamená mimo jiné dostatečně brzy odchytit nový
trend a zareagovat na něj, nebo přijít s něčím zcela novým.
Poměrně neotřelým nápadem by mohlo být například využití a vylepšení
Google map pomocí Google Maps API. Nástroj umožňuje vložit
na web panoramatické i zoomovatelné fotografie Google, včetně mapového
nebo satelitního náhledu. Můžete si vytvořit ikonky na míru a do infoboxů
vkládat text, HTML odkazy i videa. Mapa se dá použít společně
s hledáním, vyhledáváním trasy, lze také nahrát do podkladu vlastní
vrstvy.
Zajímavé příklady použití Google Maps API
Co se týče trendů, doporučuje se alespoň jednou za čas navštívit
„ducha doby“, tedy Google Zeitgeist, například náhledem do Insight for
Search. Tudy je možné například objevit „největší skokany“
v hledaných frázích souvisejících s výrazem „dovolená“
nebo pozorovat vzrůstající trend v hledání „first
minute“.
Psychologie zákazníka v online cestovním ruchu
V oboru je více než jinde důležité budování komunity
na webu. Vyplatí se pamatovat na význam sociálních skupin a sítí. Nová
generace aktivních internetových uživatelů totiž více než autoritám
věří informacím prezentovaným dle modelu: „Následuj fanoušky svého
oblíbeného produktu!“, klidně i v případě, že jsi je na vlastní oči
nikdy neviděl(a). Podloženo čísly, 75 % uživatelů přiznává, že jejich
hodnocení ovlivňují uživatelské recenze, hodnocení a názory ostatních.
Sám Pavel Hacker z Neo@Ogilvy přiznal, že jakmile při výběru hotelu
narazí na položku se skvělým uživatelským hodnocením, konvertuje.
Provozovatelé webů orientovaných na cestovní ruch by měli myslet na to, že
návštěvníci do rozhodovacího procesu více než jiní zapojují levou
mozkovou hemisféru. Budou tedy chtít vidět víc obrázků a názorů
ostatních, budou rádi číst a přispívat do fóra.
Vliv skupiny lze dobře využít i při tvorbě nabídky souvisejících
produktů („Uživatel, který koupil váš produkt, koupil ještě také
….“). Takoví spotřebitelé jsou zároveň „konzumenty“ i tvůrci
obsahu. Právem pro ně byl vymyšlen nový výraz:
„prosumer“.
Dobrý obsah se musí šikovně prodat
Google trvá na tom, že při využívání inzertních prostorů je
důležité být přítomen v každé fázi rozhodovacího
procesu. Reklama by se měla objevit jak v momentě, kdy se uživatel
prodírá všeobecnými informacemi o produktu, tak v době, kdy je připraven
konvertovat. Neměli bychom podceňovat význam klíčových slov se zdánlivě
nízkým obchodním potenciálem (například „počasí Egypt“), či
kontextovou síť. Při rozhodování o dovolené se podle
přednášejících běžný uživatel proklikne asi 12-ti odkazy ve
vyhledávání a navštíví 22 kontextových stránek. A pozor!
Průměrná délka celého procesu, který vede ke konverzi, je
29 dní. Pokud systém AdWords pracuje s třicetidenní cookie, je
docela pravděpodobné, že se konverze nezapočítá buď vůbec, nebo
k inzerátu, který nebyl prvním, kterým se uživatel proklikl. A pak jsou
tu ještě offline konverze.
Na závěr pár čísel
- Ve prospěch využití reklamy v kontextu mluví i to, že na otázku, kdo
využívá kontextovou síť pro inzerci, se nezvedlo víc než asi 5 rukou.
Přitom právě v kontextové síti stráví uživatelé kolem 90-ti%
„internetového času“ a kontextovým stránkám se načítají desítky
milionů zobrazení denně (údaje z října 2005).
- Online nákupy na trhu cestovního ruchu činí nyní cca 22 %, v roce
2011 by měly vzrůst na cca 41 %,
- 15% hledání tvoří local search (tedy například „NetTravel
Plzeň“),
- Růst online i offline trhu s ubytováním odhadují odborníci takto:
- 2009: –5%
- 2010: 0%
- 2011: 3%
- Až 35 % internetových obchodů budou do roku 2011 obhospodařovat
agregátory – tj. srovnávače cen, vyhledávače produktů a podobně
Jak přímí účastníci trhu s ubytováním a zájezdy, tak
i poskytovatelé reklamního prostoru říkají: „Na online trhu
v oboru cestovního ruchu existuje stále velký potenciál. Urvěte si z něj
co nejvíce!“.
Autorkou článku je Mirka Neužilová.
Trochu mi není jasné, co hledá člověk, který zadá „Nettravel Plzeň“ – pobočku nettravelu v Plzni? Vždyť se bavíme o online, nikoli offline…
Ano, bavíme se o online reklamě. Nicméně v případě, že firma provozuje i kamenné obchody (jako je tomu v případě NetTravelu), může být online reklama nasměrována i na offline obchody.
Informaci, kterou jsem zde chtěla vyzdvihnout, je ta, že podle Googlu až 15% hledání (ať už v aplikaci Google Mapy nebo přímo na Googlu) v sobě nese lokální informaci. Proto Google nabádá k tomu, využívat bezplatnou službu, která zajistí, že se potenciálním zákazníkům ve výsledcích hledání zobrazí nejen adresa firmy a provozní doba, ale například i fotografie obchodu nebo produktů. Nemusíte mít ani vlastní webové stránky. Stačí, když si k propagaci obchodu vytvoříte záznam pomocí Google Maps Adresáře firem: https://www.google.com/…d/splashPage?….
V cestovním ruchu dnes ještě opravdu lze urvat spoustu věcí. Problémem je špatná technická znalost menších cestovek, které mají weby v hrozném stavu a konverze je špatná, dalších problémem je to že prostě kromě zájezdů nemají obsah. První může vyřešit například H1 :), to druhé buď zaplacený obsah,nebo právě například nějaké API ( Google locals pro restaurace, Tixik https://cs.tixik.com/info/api pro zajímavá místa, Kayak pro letenky apod). I malá agentura by díky tomu mohla mít bomba web a pak má třeba i smysl inzerovat v kontextu