Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Jak lépe rozvíjet online podnikání v cestovním ruchu

Poslední březnový den uspořádal Google Česká republika konferenci na téma nástroje pro online marketing v cestovním ruchu. Lidé z praxe zde měli příležitost podělit se o konkrétní zkušenosti z oboru. Co konkrétně jste si mohli odnést? Zejména ponaučení pro období finanční krize: Firmy, které se i v období recese odhodlaly investovat do let příštích, se z krize vymanily o 2 roky dříve, než ty, které investice zastavily, či snížily. Podnikatelé by se měli stoprocentně soustředit na to, že největším aktuálním úkolem je rychle se dostat z krize ven. Toho mohou dosáhnout jen proaktivním přístupem. Tato čtveřice přednášejících předvedla na konferenci konkrétní nástroje, které proaktivní přístup reprezentují:

  • Pavel Hacker za Neo@Ogilvy
  • Tomáš Matějček za MITON CZ
  • Petr Staněk za NetTravel.cz
  • Jiří Lenk za Google.cz

Tipy a triky pro zvládnutí krize

Subjekty působící na poli cestovního ruchu by měly zejména investovat do značky a neopouštět inzertní prostory. Lze očekávat sníženou ochotu spotřebitelů riskovat při nákupu neznámého produktu. Bystrým inzerentům by se měly díky výpadku slabších konkurentů začít uvolňovat reklamní prostory, a to je příležitost zviditelnit se. Být proaktivní znamená mimo jiné dostatečně brzy odchytit nový trend a zareagovat na něj, nebo přijít s něčím zcela novým. Poměrně neotřelým nápadem by mohlo být například využití a vylepšení Google map pomocí Google Maps API. Nástroj umožňuje vložit na web panoramatické i zoomovatelné fotografie Google, včetně mapového nebo satelitního náhledu. Můžete si vytvořit ikonky na míru a do infoboxů vkládat text, HTML odkazy i videa. Mapa se dá použít společně s hledáním, vyhledáváním trasy, lze také nahrát do podkladu vlastní vrstvy.

Zajímavé příklady použití Google Maps API

Co se týče trendů, doporučuje se alespoň jednou za čas navštívit „ducha doby“, tedy Google Zeitgeist, například náhledem do Insight for Search. Tudy je možné například objevit „největší skokany“ v hledaných frázích souvisejících s výrazem „dovolená“ nebo pozorovat vzrůstající trend v hledání „first minute“.

Psychologie zákazníka v online cestovním ruchu

V oboru je více než jinde důležité budování komunity na webu. Vyplatí se pamatovat na význam sociálních skupin a sítí. Nová generace aktivních internetových uživatelů totiž více než autoritám věří informacím prezentovaným dle modelu: „Následuj fanoušky svého oblíbeného produktu!“, klidně i v případě, že jsi je na vlastní oči nikdy neviděl(a). Podloženo čísly, 75 % uživatelů přiznává, že jejich hodnocení ovlivňují uživatelské recenze, hodnocení a názory ostatních. Sám Pavel Hacker z Neo@Ogilvy přiznal, že jakmile při výběru hotelu narazí na položku se skvělým uživatelským hodnocením, konvertuje. Provozovatelé webů orientovaných na cestovní ruch by měli myslet na to, že návštěvníci do rozhodovacího procesu více než jiní zapojují levou mozkovou hemisféru. Budou tedy chtít vidět víc obrázků a názorů ostatních, budou rádi číst a přispívat do fóra. Vliv skupiny lze dobře využít i při tvorbě nabídky souvisejících produktů („Uživatel, který koupil váš produkt, koupil ještě také ….“). Takoví spotřebitelé jsou zároveň „konzumenty“ i tvůrci obsahu. Právem pro ně byl vymyšlen nový výraz: „prosumer“.

Dobrý obsah se musí šikovně prodat

Google trvá na tom, že při využívání inzertních prostorů je důležité být přítomen v každé fázi rozhodovacího procesu. Reklama by se měla objevit jak v momentě, kdy se uživatel prodírá všeobecnými informacemi o produktu, tak v době, kdy je připraven konvertovat. Neměli bychom podceňovat význam klíčových slov se zdánlivě nízkým obchodním potenciálem (například „počasí Egypt“), či kontextovou síť. Při rozhodování o dovolené se podle přednášejících běžný uživatel proklikne asi 12-ti odkazy ve vyhledávání a navštíví 22 kontextových stránek. A pozor! Průměrná délka celého procesu, který vede ke konverzi, je 29 dní. Pokud systém AdWords pracuje s třicetidenní cookie, je docela pravděpodobné, že se konverze nezapočítá buď vůbec, nebo k inzerátu, který nebyl prvním, kterým se uživatel proklikl. A pak jsou tu ještě offline konverze.

Na závěr pár čísel

  • Ve prospěch využití reklamy v kontextu mluví i to, že na otázku, kdo využívá kontextovou síť pro inzerci, se nezvedlo víc než asi 5 rukou. Přitom právě v kontextové síti stráví uživatelé kolem 90-ti% „internetového času“ a kontextovým stránkám se načítají desítky milionů zobrazení denně (údaje z října 2005).
  • Online nákupy na trhu cestovního ruchu činí nyní cca 22 %, v roce 2011 by měly vzrůst na cca 41 %,
  • 15% hledání tvoří local search (tedy například „NetTravel Plzeň“),
  • Růst online i offline trhu s ubytováním odhadují odborníci takto:
    • 2009: –5%
    • 2010: 0%
    • 2011: 3%
  • Až 35 % internetových obchodů budou do roku 2011 obhospodařovat agregátory – tj. srovnávače cen, vyhledávače produktů a podobně

Jak přímí účastníci trhu s ubytováním a zájezdy, tak i poskytovatelé reklamního prostoru říkají: „Na online trhu v oboru cestovního ruchu existuje stále velký potenciál. Urvěte si z něj co nejvíce!“.

  • Misha
    08. 04. 2009 / 11:33

    Trochu mi není jasné, co hledá člověk, který zadá „Nettravel Plzeň“ – pobočku nettravelu v Plzni? Vždyť se bavíme o online, nikoli offline…

  • Mirka Škardová
    04. 05. 2009 / 10:24

    Ano, bavíme se o online reklamě. Nicméně v případě, že firma provozuje i kamenné obchody (jako je tomu v případě NetTravelu), může být online reklama nasměrována i na offline obchody.

    Informaci, kterou jsem zde chtěla vyzdvihnout, je ta, že podle Googlu až 15% hledání (ať už v aplikaci Google Mapy nebo přímo na Googlu) v sobě nese lokální informaci. Proto Google nabádá k tomu, využívat bezplatnou službu, která zajistí, že se potenciálním zákazníkům ve výsledcích hledání zobrazí nejen adresa firmy a provozní doba, ale například i fotografie obchodu nebo produktů. Nemusíte mít ani vlastní webové stránky. Stačí, když si k propagaci obchodu vytvoříte záznam pomocí Google Maps Adresáře firem: https://www.google.com/…d/splashPage?….

  • Petr R
    15. 08. 2010 / 20:52

    V cestovním ruchu dnes ještě opravdu lze urvat spoustu věcí. Problémem je špatná technická znalost menších cestovek, které mají weby v hrozném stavu a konverze je špatná, dalších problémem je to že prostě kromě zájezdů nemají obsah. První může vyřešit například H1 :), to druhé buď zaplacený obsah,nebo právě například nějaké API ( Google locals pro restaurace, Tixik https://cs.tixik.com/info/api pro zajímavá místa, Kayak pro letenky apod). I malá agentura by díky tomu mohla mít bomba web a pak má třeba i smysl inzerovat v kontextu

Autor na Google+: Mirka Neužilová
RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.