Rok 2020 tomu samozřejmě výrazně pomohl, ale postupný
přesun firem, jejich marketingu a rozpočtů do onlinu je jasným trendem
posledních let. Jen za rok 2020 vyrostl v ČR e-commerce retail o 26%*.
I v digitálu však platí, že cenu určuje nabídka a poptávka.
O digitální prostor se pere čím dál víc hráčů a vzhledem k tomu, že
většina reklamních systémů v onlinu funguje na principu aukce (kdo dá
více, je více vidět), s jeho postupným zaplňováním se zvedá i jeho
cena. Reklamní systémy nicméně mají tu nevýhodu, že z nich zmizíte
v okamžiku, kdy vyschne přísun financí.
My jsme společně s Electro Worldem zvolili strategii
dlouhodobou, když jsme vsadili na SEO a práci na
kvalitním obsahu a link buildingu. Postavenou na datech.
Electro World je jedním z největších prodejců spotřební
elektroniky na českém trhu. Vlastní ho společnost NAY, leader na slovenském
trhu s elektronikou. Spolupracujeme od roku 2017, kdy nás Electro World
oslovil, abychom mu pomohli s navýšením návštěvnosti z organického
vyhledávání.
V Hájedničce pro Electro World zajišťujeme SEO pro celý e-shop
(technická optimalizace, tvorba a optimalizace vstupních stránek –
kategorií, podkategorií a stránek s kombinací parametrů) a připravujeme
také obsahovou strategii magazínu a blogové sekce webu včetně tvorby
samotného obsahu. Úzce spolupracujeme s interním týmem, který textuje
produktové stránky přímo na webu Electro Worldu.
S analýzou klíčových slov nejdál dojdeš
Základem práce na obsahu je analýza klíčových slov.
Tedy datová analýza, která pomocí dat získaných v reálném
prostředí popisuje, CO lidé hledají, JAK to hledají a JAK MOC to
hledají. Zevrubná analýza klíčových slov pak identifikuje
kategorie s velkým potenciálem, kde jsou hledanosti opravdu vysoké – a
tedy kategorie, pro které následně zpracováváme ještě detailnější
analýzy. Ty popisují:
-
Jaké produkty, jaké parametry a jaké kombinace produktů a
parametrů lidé hledají
-
O jaká s kategorií související témata se
zajímají
-
Jaké názvosloví a žargon v souvislosti s danou
kategorií používají
Tyto informace jsou následně detailním datovým podkladem pro tvorbu
obsahu – na stránkách kategorií, ale i na blogu.
Čtenář, potenciální zákazník, tak na své otázky dostane relevantní
odpovědi: Ať už hledá konkrétní kombinaci parametrů zboží (např.
kombinovaná chladnička Siemens), kterou najde na hlavním webu, nebo inspiraci
pro vánoční dárky v magazínu. Průběžně také reagujeme na aktuální
témata a události, u kterých čekáme, že vlnu zájmu v blízké
budoucnosti zvednou. Díky partnerství s Google máme také přístup
k trendům a benchmarkům trhu – a dokážeme tak velmi rychle reagovat a
připravit se na rostoucí trendy – loni to byla například oblast
domácího fitness nebo gaming.
TIP: Více o tom, jak pracovat s analýzou klíčových slov a jak
ji využít pro tvorbu kvalitního obsahu, i jak s obsahem dál pracovat, aby
síla vašeho webu rostla, se dozvíte na našich školeních
SEO a link buildingu. |
Rozdíl mezi magazínem a hlavním webem
Při tvorbě obsahu pro Electro World pokrýváme všechny
fáze nákupního procesu:
Pro ty, kteří nákup zboží teprve zvažují, je
primárně určený magazín,
který má roli inspirátora (Top 5 nej ledniček, 3 důvody, proč si
pořídit autokameru), rádce při výběru (Jak vybrat
čističku vzduchu), trendsettera (V čem jsou chytré kávovary lepší než
ty obyčejné).
Pro rozhodnuté zákazníky jsou připravené
vstupní stránky, které obsahem reflektují
nejvyhledávanější kombinace parametrů. Příkladem může být
například stránka pro iPhone 11 s kapacitou
interní paměti 256 GB. Jde o jednu z nejčastějších hodnot
parametrů, které lidé v souvislosti s iPhony hledali. My jim nabídli
relevantní a užitečný obsah – a to na samostatné stránce, což
pozitivně vnímají i vyhledávače.
Mimochodem, právě to, že lidé vyhledávají produkty nejčastěji
v kombinaci s 1 parametrem je jeden ze zajímavých závěrů analýz.
Není fungujícího obsahu bez dalších SEO aktivit
Veškerý připravovaný obsah jde samozřejmě ruku v ruce
se správně nastavenými onpage SEO faktory, jako jsou h1 nadpisy, meta alt
tagy a podobně. Na webu jsme se dále věnovali práci
s filtrací a řešili jsme ošetření duplicit.
Abychom stránkám pomohli ve vyhledávání, nastavili jsme pravidla pro
důsledné interní prolinkování a doplňovali jsme na
produktové stránky sekce s dalšími relevantními informacemi. Celou dobu
jsme v úzkém spojení s klientovým content týmem, který jsme v SEO
proškolili a který píše popisky zboží.

Jaký měly naše aktivity obchodní dopad?
Počet klíčových slov, na která se web zobrazuje, se
meziročně (leden 2019 vs. leden
2020) zvýšil ze 77 000 na 127 000. A co
víc, návštěvnost z veškerého organického
vyhledávání se meziročně zvedla o 32 %. Kategorie
“consumer electronics” přitom podle oficiálních benchmarků od Googlu
rostla meziročně o 19 %.
V řeči obchodních čísel vyrostl za dané
období online obrat Electro Worldu o 128 % na 1,5 mld CZK,
u Nay.sk šlo o růst o 112 % na 51 mil. EUR.
“Pracovat pro Electro World nám dělá radost už čtyři
roky. Je to krásný příklad toho, co říkáme na každém SEO školení, ale
ne vždycky se to bohužel daří přenést do praxe: SEO a tvorba obsahu jsou
dlouhodobé procesy. Neexistují žádné zkratky, ale jen kvalitní a
dlouhodobá práce, která pak nese výsledky. Pro Electro World je radost
pracovat i po lidské stránce. S Honzou Šťastným, se kterým se klientovi
už čtyři roky věnujeme, se cítíme částečně být součástí
i klientova týmu a moc se těšíme na každou příležitost, kdy máme
možnost se s lidmi z Electro Worldu a Nay sejít a popovídat si třeba
u dobrého piva,” shrnuje spolupráci Dominik Liebezeit, Head of
SEO v Hájedničce.
*Zdroj eMarketer, ceska-ecommerce.cz

