S korupcí
se skrze média i jiné zdroje setkáváme téměř denně a stejně tak denně
slýcháme, že proti ní není možné bojovat. Že je to záležitost těch
„nahoře“, a i kdybychom se snažili sebevíce, naši zemi prostě
nezachráníme. A tak si raději vložíme sluchátka do uší a po večerech
nadáváme na politickou scénu, která vypadá, jakoby jí už nebylo
pomoci.
Přidejte se k nám a potkejme se 16. října na premiéře filmu Casino
Jack s Kevinem Spaceym, který Transparency International pořáda jako benefiční
akci. |
Nevládní nezisková organizace Transparency International –
Česká republika (TIC), která nás oslovila s žádostí o pomoc
s přípravou nového webu, to však vidí jinak. Na spolupráci jsme proto
hned kývli. Líbilo se nám, co Transparency dělá, za jejich prací jsme
viděli skutečné výsledky a nezbytné zkušenosti; organizace má přeci
jenom 90 poboček po celém světě a za sebou obrovské úspěchy. Pustili
jsme se tedy do dlouhého procesu, který jsme krok po kroku zdokumentovali, a
vy teď můžete nahlédnout pod pokličku „jak se dělá
protikorupční web“.
Ptáme se a definujeme
Všechno to začalo úvodní schůzkou. Naše
otázky neměly konce a my jsme se postupně dopátrali
k nejdůležitějším bodům.
- Proč Transparency potřebuje nový web? Co bude jeho
cílem? – Rádi se ptáme a otázky začínající slovem „Proč
…“ patří mezi naše nejoblíbenější. Takové otázky totiž míří na
jádro problémů a lze díky nim odhalit klientovy nejniternější potřeby a
očekávání. V případě Transparency byla odpověď vlastně docela
jednoduchá. Organizace podstatnou část svých aktivit financuje z vlastních
prostředků. Jedná se hlavně o aktivity dlouhodobějšího charakteru,
které nepokryje grant nebo jiná dotace – investigativa, analytická
činnost nebo právní poradenství. Cílem nového webu tak bude oslovení co
největšího počtu nových přispěvatelů. A aby to nebylo tak jednoduché,
ideálně těch pravidelných – nových členů klubu TI.
- Které návštěvníky chceme přitáhnout? Jak je
oslovíme? – Bylo nám jasné, že chceme-li uspět, budeme muset
oslovit širší skupinu lidí než doposud. Budoucí web tedy potřebuje
„lidštější“ podobu, která by návštěvníkům ukázala, že TIC
neřeší pouze velké kauzy a zákony, ale také drobné lokální korupční
případy a problémy obyčejných lidí. Bude třeba věrohodně doložit
dosavadní úspěchy Transparency a v rozumné míře zapojit také
emocionální apely.
Náš úkol byl jasný. Postavit srozumitelný a uživatelsky přívětivý
web, který odpoví na základní otázky běžného návštěvníka, napoví
mu, proč by měl pomoci, a smete jeho případné pochybnosti.

Jak je to ale se vším, co má doopravdy smysl, nebyla to taková pohádka,
a práce nás ještě čekala veliká.
Nejdřív SEO, až potom káva
Naše SEO oddělení se nejprve ujmulo tzv. analýzy klíčových
slov. Cílem bylo zjistit, která slova a termíny lidé v souvislosti
s korupcí a boji proti korupci hledají nejčastěji, tzn. která je
zajímají nejvíce. Klíčová pro návrh nebyla ani tak konkrétní jména a
kauzy (ty se často mění), ale spíše oblasti a témata zájmu (evropské
dotace, transparentní samospráva, hospodaření státních firem apod.).
Výsledky jsme zkonzultovali s klientem, abychom se ujistili, že budoucí
obsah webu bude těmto výrazům maximálně odpovídat.
Došlo na opravdovou stavbu. Bude to palác
Zatímco naše SEO oddělení horlivě pracovalo na analýze klíčových
slov, my jsme zkoumali stávající web a chování jeho návštěvníků.
Především data z Google Analytics nám byla dalším vodítkem při
rozhodování o tom, na který obsah klást více důrazu a který naopak
upozadit či zcela vypustit. Naše poznatky jsme průběžně diskutovali
s klientem a celkem brzy jsme tak měli jasnou představu o tom, co by měl
nový web obsahovat a umět.
Tuto představu jsme otiskli do návrhu informační architektury. Výsledkem
byl velký diagram zachycující veškeré stránky budoucího
webu, jejich pojmenování a vzájemné hierarchické uspořádání
(hlavní kategorie, podkategorie apod.). Naším cílem bylo, aby se
prohlížení webu stalo pro návštěvníka co nejjednodušší a
nejplynulejší. Počet kategorií jsme proto udržovali co nejnižší a obsah
jsme prostřednictvím štítků vzájemně provázali tak, aby související
informace a materiály byly neustále při ruce. V rámci návrhu informační
architektury jsme také hodně přemýšleli nad tím, jak se bude nový web
aktualizovat a spravovat. Snažili jsme se předejít tomu, aby se web
s narůstajícím obsahem začal stávat nepřehledným. Každá
novinka a aktualizace má proto své pevně dané místo, a web si tak bude
udržovat přehlednost a jednoduchost.

V celé její nádheře ji můžete stáhnout zde.
Následně jsme se se společností Media Energy (ME)
domluvili na vzájemné spolupráci na projektu. Je to jasné jako facka –
stránky navrhneme, Media Energy pak připraví
grafickou podobu a technicky zrealizují celý web a my zajistíme
dohled. S developerem jsme začali okamžitě řešit případná
technická omezení, abychom na základě nich mohli upravit naše návrhy.

Ukázka wireframu – celou ukázku
stáhněte zde
Další důležitou součástí projektového návrhu jsou wireframy –
drátěné modely klíčových stránek webu, které zachycují umístění
prvků na stránkách a jejich vizuální prioritizaci. Drželi jsme se
zavedených konvencí a záměrně jsme nenavrhovali prvky, které by výrobu
webu komplikovaly. Hodně prostoru však dostal i obsah, který by
přesvědčivě dokládal dosavadní výsledky práce Transparency –
příběhy, statistiky, vyjádření podporovatelů.

Ukázka
homepage webu
Wireframy náš podíl na přípravě webu neskončil. Lidé z ME zajistili
grafickou podobu webu, se kterou jsme jim pomáhali a díky spolupráci vznikl
moderní a čistý a design. Pro nový web jsem připravili také obsah
klíčových stránek. Tým z ME přinášel podmětné informace a nápady,
které jsou viditelné na novém webu. Ze začátku to vypadalo
na menší projekt, ale vznikl opravdu rozsáhlý informační portál.
A protože již všichni svůj díl práce odvedli, můžete se nad
výsledkem celého velkého týmu pokochat na https://www.transparency.cz/.
Ani
PPC nezahálí. Školíme o sto šest
Mezitím, co jsme vášnivě navrhovali, naše PPC oddělení
provedlo přenastavení celého účtu TI. Kampaně jsme dle struktury
a obsahu nového webu přenastavili a netrpělivě čekáme, až je budeme moci
spustit. Klientovi jsme poskytli naše dvě školení (pro
začátečníky
i pro pokročilé),
aby si kampaně mohl spravovat sám.
Na webu se pracuje, nastal čas písmenek
Obsah je král. S touto myšlenkou jsme se pustili do textování webu. Sešli
jsme se s jasnou vizí – původní texty potřebujeme zlidštit, říct
lidem, že téma korupce se týká každého. Jednodušeji.
Hodiny četby brožurek a textů nám pomohli pochopit, jak Transparency
komunikuje a jakým směrem se vydat, abychom oslovili správnou cílovku. Pak
už najít klíčová slova a můžeme začít ťukat do klávesnice.
Hlavně se držet pravidel – odstavec má 3 až
5 řádků, používáme čísla a příběhy, abychom zaujali, není
e-mail (krycí nátěrová hmota) jako e-mail a hlavně zkracujeme (!). Nejvíce
nám dala zabrat část „Podpořte nás“. Jak v několika větách
vysvětlit lidem, že darovaná dvoustovka měsíčně skutečně padne na
úrodnou půdu? Nejúčinnějším způsobem je přesvědčit sebe
samotné.
Texty jsme průběžně konzultovali – pokud jsme cítili, že tón není
jasný, nebáli jsme se klást další otázky, které nás zase posunuly
o něco dále. A o tom to celé je – naslouchejte, ptejte se a nechte
písmenka prodávat.
Korupce na síti – socializujeme
Další kapitolou, pro Transparency nezbytnou, byly sociální sítě. Jako
komunikační kanál poslouží skvěle k tomu, aby se náš klient dostal
blíže svým potenciálním zákazníkům a ukázal jim
lidskou stránku svých činností.
Z původně zamýšleného miniškolení, na kterém bychom si ukázali, jak
takovou kampaň na sociálních sítích vytvořit, na koho zacílit a co nám
může přinést, vzniklo příjemné a vysoce sociální dopoledne. Od kampaní
jsme se dostali k marketingovým strategiím na sociálních sítích a
nadšenému týmu Transparency jsme poskytli konzultace na
konkrétní kroky. Od základů, jako je časování statusů
na Facebooku a populární hashtagy na
Twitteru, jsme se přesunuli k vyšší dívčí monitoringu a
analytiky. Jen nám trochu zatrnulo, když na nápad promovat na sociálních
sítích jednotlivé bojovníky proti korupci, fundraiser TI David Kotora laxně
poznamenal, že to je také návod, komu pod auto umístit bombu. Tohle by se
u Konto Bariéry stát nemohlo.

A jako bonus na konec jsme vytáhli z rukávu naše osvědčené offline
triky: od body
pro miminka, spolupráci s módními návrháři z UMPRUMky, až po
tetování na United Islands (nepřipomíná
vám to něco?).
A co dále?
Už teď společně kujeme další pikle. Od toho, jak přivést více
dotazů do právní
poradny TI až po bannerovou kampaň. Přirostli vám k srdci
stejně jako nám? Staňte se také členem Klubu a třeba se potkáme
na Vánočním večírku nebo na demostraci proti korupci.
Protože jsou věci, za které stojí za to bojovat.

A kde je nějaký RSS feed s aktualitama/aktuálníma kauzama atd… ? Na ten jste nějak zapoměli ne ?
Dobrý den, na webu stále ještě pracujeme a postupně odstraňujeme některé dílčí nedostatky. RSS patří mezi ně. Děkuji za shovívavost.
pod clankem vlevo dole tady https://www.transparency.cz/prvni-projekt/ je tlacitko, ktere odkazuje na projekt. Pred tim, nez na nej kliknu, ocekavam, ze se dostanu jinam, pritom se dostanu na tu samou stranku, to neni moc dobre promyslena informacni architektura…
Martine, děkuji za postřeh. Zobrazování souvisejících projektů nastavuje manuálně správce webu. V tomto případě jde tedy o chybu v administraci. Kontaktuji klienta a chybu odstraníme. Ještě jednou díky!
Dalsi podnet: Pri pokusu o prispevek pomoci volby Prevodem je navstevnik presmerovan na sluzbu darujme.cz. Nemyslite si, ze by bylo vhodne ho dopredu informovat ze se tak stane?
V dobe ruznych phishing utoku by byt jen textova informace pred odeslanim formulare neskodila, velka cast navstevniku by od prispevku mohla byt odrazena a nedoslo by ke konverzi o kterou vam jde predevsim. Spatne je to o to vic, ze se nejde ani vratit na puvodni stranku pomoci tlacitka zpet v prohlizeci… Popremyslel bych nad tim jestli neni lepsi zobrazovat informace o uctu kam penize poslat primo na webu TI, v darujme.cz nevidim pridanou hodnotu.
Dobrý den, Martine. Děkuji za podněty! Souhlasím s Vaším doporučením přidat textovou informaci před odesláním formuláře. Už jsem o to požádal developera. Přidaná hodnota Darujme.cz spočívá ve snadnější administraci příspěvků a přispěvovatelů, už proto, že klient má většinu příspěvků „pod jednou střechou“. Systém Darujme.cz je pak navíc úzce provázán s klientovým interním CRM systémem kam se ukládají kontakty a informace a přispěvovatelích. Děkuji!