Facebook rozšířil funkci Donate i na instagramová stories. Právě
dobročinné sbírky zaznamenaly velký boom zejména na začátku roku, kdy se
díky nim podařilo vybrat peníze na podporu hořící Austrálie. Jak Facebook
Donate vlastně funguje, kdo všechno si sbírku může založit a za jakých
podmínek?
Podpora neziskových organizací od roku 2013
Na konci roku 2013 se Facebook poprvé pustil do crowdfundingu a vybraným
neziskovým organizacím, mezi které patřil například UNICEF nebo Červený
kříž, přibyl tzv. Donate Button, pomocí kterého mohli lidé neziskovou
organizaci podpořit. O dva roky později, v roce 2015, se pak tato
funkce zpřístupnila všem neziskovým organizacím.

Hlavní výhoda Donate tlačítka spočívá v tom, že uživatel nemusí
odcházet na externí stránku a vše lze zvládnout jedním
klinutím (pokud má uživatel v aplikaci zadané své platební
údaje). Snižuje se tak možnost, že si uživatel svůj příspěvek rozmyslí
při zdlouhavé cestě, která má několik kroků.
Miliony na pomoc Austrálii
Není to tak dávno, kdy Austrálii sužovaly rozsáhlé lesní požáry,
které mají katastrofální následky. Právě v tomto období jsme na Facebooku, ale i na
Instagramu mohli zaznamenat vysoký nárůst dobročinných sbírek.
Například blogerce Celeste Barber se tímto způsobem podařilo
vybrat více než 793 milionů korun, které putovaly přímo do
Austrálie vybraným organizacím. Celeste však nebyla zdaleka jediná, kdo
v této souvislosti založil sbírku, stejný nápad měla například
i zpěvačka Pink či herečka Nicole Kidman.
Sbírka na narozeninovou oslavu i svatbu
V roce 2017 se Facebook rozhodl, že pořádat dobročinné sbírky
umožní všem uživatelům., A zároveň přidal tlačítko „darovat“ do
živého vysílání. Toho se chytli hlavně influenceři, kteří
během svého živého vysílání vybírali peníze na nejrůznější
účely, ať už se jednalo o invalidní vozík pro postiženého,
nebo novou video kameru sloužící k lepší tvorbě influencera.
Facebook Donate není jen pro celebrity a neziskové organizace.
Pořádáte ve své firmě charitativní běh nebo třeba sbírku pro
psí útulek? Založte zároveň i dobročinnou sbírku na firemní
facebookové stránce a vyzvěte lidi, ať se k vám připojí! Možná budete
mile překvapeni, jak skvělé fanoušky máte,
Jak si založit vlastní sbírku?
Ať už chcete založit sbírku pro sebe nebo pro dobročinné účely,
postup je téměř stejný a zabere vám pouze pár minut.
- V nabídce kanálu vybraných příspěvků vyberte
Dobročinné sbírky
- Klikněte na Získat peníze
Sbírka ve prospěch charitativní organizace
Sbírku mohou založit i správci stránek neziskových organizací.
- Pokud zakládáte dobročinnou sbírku pro charitativní organizaci, vyberte
tlačítko Nezisková organizace nebo Charitativní organizace
- Vyberte danou organizaci, fotku a vyplňte základní údaje
- Klikněte na tlačítko Vytvořit
Osobní účely
Pozor, pokud vytváříte sbírku pro osobní účely, musí vám
být minimálně 18 let.
- Pokud chcete zakládat sbírku pro sebe, vyberte jedno z následujících
tlačítek: Pro sebe, Pro přítele, Někdo nebo Něco, co není na
Facebooku.
- Vyberte kategorii
- Přidejte fotku a vyplňte základní informace o sbírce
- Klikněte na tlačítko Vytvořit
Co s penězi udělá Facebook?
Možná si kladete otázku, jestli jsou s Facebook Donate spojené nějaké
poplatky. Pokud se jedná o dobročinnou sbírku, všechny poplatky
hradí Facebook, v případě sbírky pro osobní
účely existuje tabulka poplatků za zpracování
sazeb. K převodu peněz dochází téměř okamžitě.

Jak jsme zmínili již na začátku, tlačítko Donate nyní najdete i ve
funkci instastories. Stejně tak ho můžete umístit do Stories na Facebooku a
do živého vysílání.
Tak co, zkusíte založit vlastní sbírku?