V prvním díle 3dílného seriálu jsme se mrkli na hlavní
specifika a výhody jedné z největších sociálních sítí. V druhém
díle se podíváme do vnitřností LinkedInu a řekneme si, co všechno
rozhoduje o zobrazení, nebo nezobrazení vašeho příspěvku. Tedy jak to
udělat, aby váš obsah vidělo co nejvíce uživatelů LinkedInu. Co se tedy
s vaším příspěvkem děje mezi jeho publikací a okamžikem, kdy jej uvidí
váš první odběratel?
KROK 1: SPAMOVÉ FILTRY V AKCI
Jakmile publikujete svůj příspěvek, vrhne se na něj smečka
„botů“ s jedním jediným cílem: Prověřit, zda váš obsah
splňuje definici spamu, tedy nežádoucího obsahu.
Po zhodnocení ho zařadí do jedné ze 3 kategorií, a to: Spam,
Příspěvek s nízkou kvalitou a Kvalitní
příspěvek. Asi je nám všem jasné, že jakmile robot označí
váš post za spam, máte smůlu. Hned vás ale uklidním: Filtry drtivou
většinu příspěvků řadí do kategorie kvalitních příspěvků.
Pokud chcete
udělat maximum pro to, abyste nedostali razítko „spam“,
vyhněte se:
- Příspěvkům, které neobsahují žádný text v popisku.
- Externím linkům z podezřelých zdrojů.
- Příspěvkům, jejichž text je tvořený pouze kombinací hashtagů.
- Textům, které obsahují klasická spamovací klíčová slova (akce,
nabídka, výprodej apod.)
TIP: Chcete vědět víc o tom, jak spravovat kampaně na Facebooku,
strategicky řídit firemní profil na Instagramu nebo jak tvořit obsah na
Linkedinu? Vyberte si z našich školení
sociálních sítí. |
KROK 2: ROZHODUJE VZOREK
PUBLIKA
Pokud váš příspěvek projde prvním testem, následuje křest ohněm.
LinkedIn váš obsah ukáže úzkému vzorku uživatelů a čeká, jak
na něj budou reagovat. Jinými slovy: Čeká na případné pozitivní
nebo negativní reakce publika.
Pozitivní reakcí se v tomto případě myslí like, komentář či
přesdílení příspěvku. Naopak negativní interakcí je potom
nahlášení příspěvku jako spamu („Report this post“)
nebo skrytí příspěvku ve feedu („Hide the post“).
Každá z reakcí znamená plusové nebo mínusové body v hodnocení
příspěvku. Jak přesně toto bodové hodnocení vypadá, můžeme jen hádat.
Když si ale zpětně projdete dosah publikovaných příspěvků, zjistíte,
že nejlépe hodnocené reakce jsou hlavně komentáře a
přesdílení dalším uživatelem. Označení příspěvku jako „To
se mi líbí“ zase až tak velký dopad nemá.
Negativním reakcím se samozřejmě chceme obloukem vyhnout. A jakmile
váš obsah získá dostatek pozitivních bodů, postupuje do fáze
číslo tři.
KROK 3: JSTE JAKO AUTOR DOST KVALITNÍ?
Dosahujete historicky jako autor příspěvků dostatečné kvality? Také to
algoritmus LinkedInu zohledňuje při rozhodnutí, komu všemu váš aktuální
příspěvek ukáže. Minulost vás tedy může šeredně dohnat i na
téhle profesní síti.
V tomto kroku algoritmus hodnotí vás jako samotného
autora. A dívá se přitom na 2 věci: kvalitu profilu autora a
velikost jeho sítě. Patrné je z toho jedno – přednost při zobrazování
příspěvků dostávají autoři, kteří se o svůj profil starají (mají ho
poctivě vyplněný), přispívají pravidelně obsahem a důsledně rozšiřují
svou síť kontaktů.
KROK 4: KONTROLA EDITOREM
Příspěvky na LinkedInu kontrolují skuteční editoři.
Pokud váš obsah projde všemi automatizovanými kroky, je na lidském
editorovi, aby posoudil, zda je obsah dostatečně kvalitní na to, aby jej
poslal dál či nikoli.
Podle jakého klíče lidé v LinkedInu příspěvky hodnotí, kolik jich
reálně stihnou ohodnotit a zda má LinkedIn editory pro všechny jazykové
mutace, můžeme jen spekulovat. Každý svůj příspěvek byste však
s ohledem na poslední krok měli psát tak, jako kdybyste jej chtěli
otisknout v novinách.
SUMMA SUMMÁRUM: JAK TEDY Z FUNGOVÁNÍ ALGORITMU VYZÍSKAT CO
NEJVÍCE?
1. Zaměřte se na obsah, který LinkedIn preferuje
Vizuály bez popisků, přehnaně hashtagů, slova jako „akce“ nebo
„sleva“ – na to tady prostě zapomeňte. Nevytvářejte „link ady“,
tedy proklikové formáty, ale zaměřte se na fotky a ideálně videa. Videa
nezapomeňte ideálně otitulkovat. A délka příspěvku? Zkuste se vejít do
210 znaků tak, aby se uživatelům vaše sdělení zobrazilo vždy
kompletní.
2. Budujte svou osobní značku a publikum dlouhodobě
Zásadní je pravidelná a konzistentní komunikace. Svou značku
nevybudujete za týden. Stejně tak ale značce spíš škodí, že
návštěvník stránky zjistí, že poslední příspěvek jste publikovali
před půl rokem. Rozhodně doporučujeme pracovat s publikačním plánem (na
bázi 2 nebo 4 týdnů) a mít tak komunikaci přesně rozvrženou a
efektivní.
3. Optimalizujte obsah pro další sdílení a reakce
publika
Virální dosah funguje! Motivujte a vyzývejte uživatele k interakci
s vaším příspěvkem, ideálně ke komentáři. Nenásilnou formou zapojíte
své fanoušky do komunikace, třeba i získáte zpětnou vazbu, a ještě si
pomůžete k virálnímu zásahu vašeho příspěvku.
4. Příspěvky sdílejte ve správný čas
Obecná pravda říká, že lidé jsou na sociálních sítích hlavně ráno
a večer, méně o víkendu. Zároveň najdete řadu „zaručených“ tipů,
kdy jsou uživatelé na LinkedInu online nebo kdy nejvíc reagují. Ale znáte
to, to záleží. Záleží zejména na vaší komunitě a jejímu stylu
chování. Stačí tedy nějaký čas chování vaší komunity sledovat a
vyhodnocovat.
5. Svůj příspěvek dále propagujte
Organický zásah na LinkedInu je poměrně vysoký, bez reklamy a jejího
správného cílení ale stejně žádnou velkou „parádu“ neuděláte. Reklama na
LinkedInu je intuitivní, můžete třídit podle spousty charakteristik
uživatelů a přináší to výsledky. Tak to zkuste!
Krok číslo 4 mi přijde v praxi jako nereálný. Tedy alespoň tak, jak je popisován v článku. Pochopil bych určitou formu posuzování vybraného kontroverzního obsahu na klíčových trzích, ale s českým editorem bych nepočítal.
Míro, dobrý den, souhlasím s vámi, že je těžké pokrýt každý nový příspěvek nejen na LinkedInu „ruční kontrolou“, nicméně minimálně v případě velkých trhů tam tento aspekt je. Nemám přesnou informaci, zda a případně kolik takových lidí dohlíží na český obsah na LinkedInu, nicméně je veřejnou informací, že třeba v případě Facebooku tento „český“ člověk existuje a co jsem zachytil informaci, Facebook hledá také „kontrolora“ pro trh slovenský. Pěkný den, Vítězslav Klement
Skvělý článek a druhý díl. Těším se na další, děkuji!
K- J
Karle, dobrý den, děkuju za vaši reakci a slibuji, že třetí díl seriálu už je ve výrobě :)
Vítězslav Klement