Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Tajemství algoritmu prolomeno: Prozradíme vám, jak funguje LinkedIn

prvním díle 3dílného seriálu jsme se mrkli na hlavní specifika a výhody jedné z největších sociálních sítí. V druhém díle se podíváme do vnitřností LinkedInu a řekneme si, co všechno rozhoduje o zobrazení, nebo nezobrazení vašeho příspěvku. Tedy jak to udělat, aby váš obsah vidělo co nejvíce uživatelů LinkedInu. Co se tedy s vaším příspěvkem děje mezi jeho publikací a okamžikem, kdy jej uvidí váš první odběratel?

KROK 1: SPAMOVÉ FILTRY V AKCI

Jakmile publikujete svůj příspěvek, vrhne se na něj smečka „botů“ s jedním jediným cílem: Prověřit, zda váš obsah splňuje definici spamu, tedy nežádoucího obsahu.

Po zhodnocení ho zařadí do jedné ze 3 kategorií, a to: Spam, Příspěvek s nízkou kvalitou a Kvalitní příspěvek. Asi je nám všem jasné, že jakmile robot označí váš post za spam, máte smůlu. Hned vás ale uklidním: Filtry drtivou většinu příspěvků řadí do kategorie kvalitních příspěvků.

Pokud chcete udělat maximum pro to, abyste nedostali razítko „spam“, vyhněte se:

  • Příspěvkům, které neobsahují žádný text v popisku.
  • Externím linkům z podezřelých zdrojů.
  • Příspěvkům, jejichž text je tvořený pouze kombinací hashtagů.
  • Textům, které obsahují klasická spamovací klíčová slova (akce, nabídka, výprodej apod.)
TIP: Chcete vědět víc o tom, jak spravovat kampaně na Facebooku, strategicky řídit firemní profil na Instagramu nebo jak tvořit obsah na Linkedinu? Vyberte si z našich školení sociálních sítí.

KROK 2: ROZHODUJE VZOREK PUBLIKA

Pokud váš příspěvek projde prvním testem, následuje křest ohněm. LinkedIn váš obsah ukáže úzkému vzorku uživatelů a čeká, jak na něj budou reagovat. Jinými slovy: Čeká na případné pozitivní nebo negativní reakce publika.

Pozitivní reakcí se v tomto případě myslí like, komentář či přesdílení příspěvku. Naopak negativní interakcí je potom nahlášení příspěvku jako spamu („Report this post“) nebo skrytí příspěvku ve feedu („Hide the post“).

Každá z reakcí znamená plusové nebo mínusové body v hodnocení příspěvku. Jak přesně toto bodové hodnocení vypadá, můžeme jen hádat. Když si ale zpětně projdete dosah publikovaných příspěvků, zjistíte, že nejlépe hodnocené reakce jsou hlavně komentáře a přesdílení dalším uživatelem. Označení příspěvku jako „To se mi líbí“ zase až tak velký dopad nemá.

Negativním reakcím se samozřejmě chceme obloukem vyhnout. A jakmile váš obsah získá dostatek pozitivních bodů, postupuje do fáze číslo tři.

KROK 3: JSTE JAKO AUTOR DOST KVALITNÍ?

Dosahujete historicky jako autor příspěvků dostatečné kvality? Také to algoritmus LinkedInu zohledňuje při rozhodnutí, komu všemu váš aktuální příspěvek ukáže. Minulost vás tedy může šeredně dohnat i na téhle profesní síti.

V tomto kroku algoritmus hodnotí vás jako samotného autora. A dívá se přitom na 2 věci: kvalitu profilu autora a velikost jeho sítě. Patrné je z toho jedno – přednost při zobrazování příspěvků dostávají autoři, kteří se o svůj profil starají (mají ho poctivě vyplněný), přispívají pravidelně obsahem a důsledně rozšiřují svou síť kontaktů.

KROK 4: KONTROLA EDITOREM

Příspěvky na LinkedInu kontrolují skuteční editoři. Pokud váš obsah projde všemi automatizovanými kroky, je na lidském editorovi, aby posoudil, zda je obsah dostatečně kvalitní na to, aby jej poslal dál či nikoli.

Podle jakého klíče lidé v LinkedInu příspěvky hodnotí, kolik jich reálně stihnou ohodnotit a zda má LinkedIn editory pro všechny jazykové mutace, můžeme jen spekulovat. Každý svůj příspěvek byste však s ohledem na poslední krok měli psát tak, jako kdybyste jej chtěli otisknout v novinách.

SUMMA SUMMÁRUM: JAK TEDY Z FUNGOVÁNÍ ALGORITMU VYZÍSKAT CO NEJVÍCE?

1. Zaměřte se na obsah, který LinkedIn preferuje

Vizuály bez popisků, přehnaně hashtagů, slova jako „akce“ nebo „sleva“ – na to tady prostě zapomeňte. Nevytvářejte „link ady“, tedy proklikové formáty, ale zaměřte se na fotky a ideálně videa. Videa nezapomeňte ideálně otitulkovat. A délka příspěvku? Zkuste se vejít do 210 znaků tak, aby se uživatelům vaše sdělení zobrazilo vždy kompletní.

2. Budujte svou osobní značku a publikum dlouhodobě

Zásadní je pravidelná a konzistentní komunikace. Svou značku nevybudujete za týden. Stejně tak ale značce spíš škodí, že návštěvník stránky zjistí, že poslední příspěvek jste publikovali před půl rokem. Rozhodně doporučujeme pracovat s publikačním plánem (na bázi 2 nebo 4 týdnů) a mít tak komunikaci přesně rozvrženou a efektivní.

3. Optimalizujte obsah pro další sdílení a reakce publika

Virální dosah funguje! Motivujte a vyzývejte uživatele k interakci s vaším příspěvkem, ideálně ke komentáři. Nenásilnou formou zapojíte své fanoušky do komunikace, třeba i získáte zpětnou vazbu, a ještě si pomůžete k virálnímu zásahu vašeho příspěvku.

4. Příspěvky sdílejte ve správný čas

Obecná pravda říká, že lidé jsou na sociálních sítích hlavně ráno a večer, méně o víkendu. Zároveň najdete řadu „zaručených“ tipů, kdy jsou uživatelé na LinkedInu online nebo kdy nejvíc reagují. Ale znáte to, to záleží. Záleží zejména na vaší komunitě a jejímu stylu chování. Stačí tedy nějaký čas chování vaší komunity sledovat a vyhodnocovat.

5. Svůj příspěvek dále propagujte

Organický zásah na LinkedInu je poměrně vysoký, bez reklamy a jejího správného cílení ale stejně žádnou velkou „parádu“ neuděláte. Reklama na LinkedInu je intuitivní, můžete třídit podle spousty charakteristik uživatelů a přináší to výsledky. Tak to zkuste!

  • Míra Jahoda
    05. 05. 2020 / 23:06

    Krok číslo 4 mi přijde v praxi jako nereálný. Tedy alespoň tak, jak je popisován v článku. Pochopil bych určitou formu posuzování vybraného kontroverzního obsahu na klíčových trzích, ale s českým editorem bych nepočítal.

    • Vítězslav Klement
      07. 05. 2020 / 10:44

      Míro, dobrý den, souhlasím s vámi, že je těžké pokrýt každý nový příspěvek nejen na LinkedInu „ruční kontrolou“, nicméně minimálně v případě velkých trhů tam tento aspekt je. Nemám přesnou informaci, zda a případně kolik takových lidí dohlíží na český obsah na LinkedInu, nicméně je veřejnou informací, že třeba v případě Facebooku tento „český“ člověk existuje a co jsem zachytil informaci, Facebook hledá také „kontrolora“ pro trh slovenský. Pěkný den, Vítězslav Klement

  • Karel Jačisko
    06. 05. 2020 / 15:27

    Skvělý článek a druhý díl. Těším se na další, děkuji!

    K- J

    • Vítězslav Klement
      07. 05. 2020 / 10:46

      Karle, dobrý den, děkuju za vaši reakci a slibuji, že třetí díl seriálu už je ve výrobě :)

      Vítězslav Klement

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.