Píšete blog, ladíte
popisky, pipláte se metadaty, ale vlastně nevíte, jestli to má smysl?
Přečtěte si praktické a především srozumitelné shrnutí Miroslava Pecky,
který v tomto příspěvku navazuje na svou přednášku na
CopyCampu.
V prosinci jsem na CopyCampu ukazoval, že není vůbec složité a
časově náročné s využitím Google Analytics a Google Data Studia
podložit daty, že vámi vytvářený obsah funguje.
Na video z přednášky se můžete podívat níže
v článku. Na konci článku najdete odkazy na nástroje, které vám
práci s Google Analytics výrazně zjednoduší a umožní získat
detailnější informace o chování návštěvníků webu.
Jak tedy obsah a jeho přínos vyhodnocovat? Začněte tím, že si
položíte několik základních otázek.
1) Odkud přicházejí?
Z jakých zdrojů návštěvnosti přicházejí lidé na váš web?
Převažují odkazy z jiných webů, nebo příspěvky na sociálních
sítích? Jak si vede neplacená (organická) návštěvnost
z vyhledávačů?
Pokud získáte pro klienta relevantní návštěvnost díky vašemu obsahu
nebo příspěvkům na sociálních sítích, ušetřili jste mu peníze, které
by třeba musel investovat do PPC reklamy. Když dokážete porovnat výkon
vašeho obsahu s placenou návštěvností, snáz dokážete
finanční hodnotu vaší práce.
2) Kam přicházejí?
Tedy přes které stránky? Které stránky jsou vstupní
branou na web? Jsou to blogové příspěvky, hesla ve vašem slovníčku
pojmů, stránky produktů e-shopu či homepage?
A máte-li na starosti třeba jen blog, které články byly
nejúspěšnější? Je velmi pravděpodobné, že objevíte články, které
jste napsali před rokem či dvěma a stále jsou v TOP10 nejčtenějších
článků. Už po několika desítkách vydaných článků, budete mít
v rukou jasné indicie, co funguje, a naopak, který
článek, respektive které téma, snadno zapadne.
3) Co na webu dělají?
Je jedině dobře, že víte, odkud lidé přicházejí a přes které
stránky. Klíčové nicméně je rozpoznat “kvalitní”
návštěvníky. Kvalitou mám na mysli to, že interagují s obsahem
webu a také plní cíle webu (odeslání formuláře, zanechání komentáře,
kliknutí na e-mail, zobrazení další stránky, uskutečnění
nákupu atp.).
Google Analytics v základním nastavení sledují jen určité typy
chování uživatele na webu, a spousta informací nám tak zůstává
skrytá.
K tomu, abychom například zjistili, že někdo kliknul na odkaz
s kontaktním e-mailem, potřebujeme “doprogramovat” do webu speciální
měřicí kód. A to mnohdy odradí od získávání
pokročilejších dat.
Naštěstí je tu ale elegantnější varianta: S použitím nástroje
Google Tag Manager lze na webu snadno nastavit pokročilejší
sledování chování návštěvníků.
Co bychom chtěli vědět, ale Google Analytics nám to
v základním nastavení neřeknou?
A) Stažení souborů
Pokud máte na webu například ceník či produktový list v PDF, určitě
vás zajímá, kolik lidi si ho zobrazilo. Jsou to návštěvníci, kteří
mají o vaše produkty nebo služby zájem.
Pokud jste copywriterem, který je odpovědný za text odkazu na dané PDF,
pak vás to zajímá dvojnásob, protože volbou textu odkazu značně
ovlivníte míru prokliku na PDFko.
B) Proklik na cizí web
Z vašeho webu vedou odkazy na jiné weby (jiné domény). Proklik na jinou
doménu vás zajímá ve dvou případech:
Máte více propojených webů – třeba blog je na jiné doméně než
hlavní web. A pokud máte jako copywriter na starosti blog, pak vás
stoprocentně zajímá, kolik lidí se prokliklo na hlavní web klienta, kde si
mohou objednat zboží či odeslat kontaktní formulář.
Váš web neprodává koncovému zákazníkovi, ale je rozcestníkem na weby
partnerů ( jste třeba firma-výrobce, ale montáž/objednávku řešíte
s jinou firmou). Potom je cílem vašeho webu mj. dostat návštěvníka na web
partnera.
C) Scrollování na stránce
Již pár let je trendem vytvářet obsahově malé weby jako
jednostránkové. Příkladem může být i web našeho CopyCampu. Na takovém webu však nemůžete
použít Google Analytics metriky Počet
stránek/návštěva ani Míra okamžitého opuštění,
abyste rozpoznali návštěvníka, který si “přečetl” více
stránek/sekcí.
Právě v takovém případě se hodí získat a v Google Analytics
ukládat informaci, do jaké části stránky uživatel
doscrolloval (například do 25, 50 či 75 %).
D) Přehrání videa
Pokud máte video vložené ve stránce, zajímá vás, zda
si ho někdo spustí. Je to signál zájmu (například pokud
jde o videorecenzi produktu atp.) a vy můžete s touto skupinou lidí
pracovat například prostřednictvím remarketingu. Zároveň je dobré
vědět, kolik lidí videa vložená ve stránce sleduje, a zvážit, zda jsou
přínosným doplněním textového obsahu.
E) Kliknutí na e-mail či
telefonní číslo
Je mnoho webů, které nejsou e-shopem a dokonce nemají ani kontaktní
formulář. Na těchto webech je pak kliknutí na kontaktní e-mail či
kliknutí na telefonní číslo (typicky z mobilu) nejsilnější
měřitelnou konverzí.
Vytvořte si kopii z tohoto reportu, kliknutím na ikonu (viz obrázek).
Vše ponecháte a dáte Vytvořit přehled. Vzniklá kopie reportu bude
vaše a budete ji moci případně upravit.
Vpravo nahoře si vyberte, ze kterých Google Analytics (který web) chcete
zobrazit data. V nabídce budou pouze Google Analytics účty (resp. přesněji
služby a výběry dat) ke kterým máte přístup pod svým
Google účtem.
Pak už můžete procházet přehledy, nastavit časové období či
filtry.
Sledování chování uživatelů na webu: Google
Tag Manager nastavení s CopyCamp balíčkem
Co získáte
Detailní informace o chování lidí na webu, které standardní měřicí
kód Google Analytics neměří a to:
stažení souboru
proklik ne jiný web
scrollování na stránce (vhodné zvláště pro
jednostránkové weby)
spuštění Youtube videa vloženého ve stránce
kliknutí na odkaz na e-mail či telefon
Předpoklad použití
Na webu již měříte návštěvnost pomocí Google Analytics, ale
nevyužíváte Google Tag Manager.
Máte v týmu někoho, kdo umí zkontrolovat, že Google Analytics bez
problémů fungují po nahrazení běžného kódu Google Analytics za
implementaci pomocí Google Tag Manageru.
Postup
Vše nejsnáze uvidíte v krátkém videonávodu.
Pokud preferujete klasický návod, postupujte podle těchto kroků:
Zajímavý článek ;)