Představte si,
že jste malá
firma a
prodáváte
třeba pletené
bačkory. Nikdo
o vás neví,
jste na trhu relativně
noví,
máte
úplně
nový web,
několik
klíčových
produktů a velké
vize.
A samozřejmě
jednu kapsu prázdnou a
druhou proinvestovanou. Jak se i
přes to
můžete ve
světě
online prosadit?
Inboud marketing je sice celý
o přivádění návštěvnosti z neplacených kanálů. Zadarmo ale nic
není. Buď máte zdroje finanční a “těžkou práci” za vás vykoná
specialista. Nebo máte zdroje lidské. Vy a vaši kolegové ale potřebujete
alespoň základní znalosti a také selský rozum, upřímnost a přístup, ze
kterého zákazníci zapláčou dojetím. A teď, kde začít?
"To máte SEO analýzu, analýzu klíčových slov, odstranění
technických problémů webu, rozšření webu, texty na webu, budování
odkazového profilu, reputace v online prostředí, popularitu na sociálních
sítích, síla značky, zákaznický servis ….”
1. krok –
web
Základním stavebním prvkem je web či e-shop. Aby se zrovna vaše pletené
bačkory zobrazovaly ve vyhledávačích těm lidem, kteří je hledají, musí
být web technicky perfektně připraven pro lačné roboty vyhledávacího
algoritmu a využívat naplno potenciál, jaký skrývá. Bez specialisty nebo
školení se pravděpodobně neobejdete. Tomuto kroku říkáme optimalizace pro
vyhledávače, zkráceně SEO. Ptejte se po analýze připravenosti webu pro
vyhledávače, analýze klíčových slov, příležitostech pro rozšiřování
webu, copywritingu.
Je váš web technicky připravený? Přivedl vám přímou návštěvnost
z přirozených výsledků vyhledávání a už jste prodali první desítky
pletených bačkor? Gratulujeme! Můžeme se vydat ke druhé,
náročnější, části.
2. krok – propagace webu
Naše potenciální pletené bačkory už nakupují lidé, kteří je hledali
ve vyhledávačích. Toto množství potenciálních zákazníků je ale
poměrně nízké oproti komunitě, kterou můžete ke koupi bačkor získat
všude jinde na internetu. Zatím o vás neví. Jak se zviditelníte?
"Přes sociální sítě sice nejspíš napřímo nic neprodáte, ale
cílové skupině vyšlete jasný signál: Děláme to s láskou, milujte nás
a naše bačkory”
Sociální
sítě
- hudba dneška
Instinktivně určitě zamíříte na sociální sítě. Vyberete si
pravděpodobně Facebook, protože je nejrozšířenější. Založíte stránku
pro fanoušky, budete s nimi sdílet novinky v nabídce, drobné radosti
všedního dne, akce, necháte je skrze fotoseriál nahlédnout do výroby. Jste
totiž malá rodinná firma, která vyrábí ručně. Takže využijete
i fotografickou sociální síť Instagram, kam budete fotit nové produkty a
ukazovat střípky ze života ve vaší firmě. Sice přes Instagram napřímo
nic neprodáte, ale cílové skupině vyšlete jasný signál: “Děláme
to s láskou, milujte nás a naše bačkory”! V neposlední řadě asi
využijete Pinterest. Vaše kolegy bude bavit připínat různé obrázky na zdi
s odkazem na váš web a vaše fanoušky bude bavit je prohlížet a připínat
na své nástěnky a tím i dál šířit. Je možné, že tímto kanálem zase
nic neprodáte. Ale aura vaší značky už stoupá do nebes a lidi, kteří si
s prvními mrazíky koupí za půl roku vaše papuče, už o vás ví.
A možná už vás i tajně milují.
Online PR
Zapomeňte na tiskové zprávy. Určitě jste ještě analýzu klíčových
slov neodnesli do sběru. Důkladnou interpretací dat totiž zjistíte, co lidi
zajímá. A tak pravděpodobně začnete psát blog nebo vlastní magazín.
Pochlubíte se na něm s technologií výroby, představíte své dodavatele
vlny (kteří si s vámi jistě rádi vymění zpětný odkaz), představíte
své partnerské prodejce (i ti si s vámi rádi vymění zpětný odkaz),
popíšete humorně průměrný den pletače bačkor, necháte vaše příznivce
nahlédnout pod pokličku tvorby kolekce na další sezónu. Zrovna v tuhle
chvíli už si vás určitě všimla redaktorka z nějakého menšího online
magazínu. Jakmile o vás napíše, chytnou se další. Pokud ne, tak si
určitě vytipujte prostory, na kterých chcete být vidět a sami kontaktním
osobám nabídněte svůj příběh nebo rozhovor s houževnatým zakladatelem.
A určitě pošlete jedny papuče na vyzkoušení. Věřte mi, televizní
reklama stojí mnohem víc.
A když už obepisujete ty magazíny, zkuste se zeptat pár módních
blogerek, jestli by nechtěly prožít zimu ve vašich bačkůrkách.
Dvakrát
měř, jednou
řež
Nezapomeňte celou strategii vaší online komunikace nejprve důkladně
promyslet. Zeptejte se sami sebe, jaká jste firma, jak chcete na své
zákazníky mluvit a co jim chcete říkat. Nastavených pravidel se držte a
měňte je až ve chvíli, kdy nic nezafungovalo. A rozhodně důkladně
prozkoumejte svou cílovou skupinu. Ptejte se jí a naslouchejte, sledujte její
pohyby, zajímejte se, proč už 10 lidí tento týden nedokončilo objednávku
v e-shopu. Pokud zákazník pokládá otázky, odpovídejte. Kritiku berte jako
příležitost k rozvoji.
A hlavně se nebojte. Inbound marketing nekouše. Mnohdy i z minimálních
investic je velký zisk. Ať už peněžní, nebo v síle značky. Vyprávět
by o tom mohli třeba Le Premiere, Zoot, Lazy Eye, Martinus, Bonami, Scuk, Ugo,
The Real Meat Society, Sisters, Dish, skupina restaurací Ambiente nebo
i agentura.
Autorkou článku je Jana (Moravcová) Šupolíková.