Nedávno uvolněné Data Export API
umožňuje přístup k datům Google Analytics mnoha různými způsoby.
Jedním z nejužitečnějších využití je možnost exportovat data do
Excelu, což dokazuje rychlý vznik hned čtyř plug-inů,
které tuto činnost podporují. My jsme je vyzkoušeli a hned začali
používat šikovné řešení od Mikaela Thuneberga. Následující
návod vám ukáže, jak můžete data z Google Analytics efektivně
zpracovávat v MS Excel. První implementace je sice trochu těžkopádná,
následně je ale „tahání“ dat otázkou změny několika málo parametrů
a v řadě případů lze dosáhnout prakticky úplné automatizace
pravidelného reportingu (nezaměňovat s analýzou).
Aktualizace:
Čtenář Petr Semrád připravil upravenou verzi funkcí, která funguje i pod
OpenOffice. Zdrojový soubor je k dispozici ke
stažení u nás na blogu.
Napojení na účet Google Analytics
Postup v MS Excel 2007 je následující:
- Otevřete stávající excel soubor, který použiváte pro reporting, a
uložte jej jako excel soubor s podporou maker (.xlsm).
- Na záložce “Vývojář” spusťte Visual Basic a přidejte dvě funkce
(autentizace uživatele + získání dat samotných, postup vysvětlen níže).
Pokud záložku Vývojář nevidíte, je možné ji zobrazit přes
Hlavní menu (kulatá ikona vlevo nahoře), poté Možnosti aplikace
Excel > Zapnout kartu vývojář (3. checkbox
odshora).
- Zavřete soubor a znovu jej otevřete, při spuštění povolte
použití maker.
- Na oddělené místo vyplňte údaje, které budete pravidelně používat
(login, heslo, profile ID).
- Poté je potřeba vygenerovat autentizační token (pomocí přidané
funkce) a následnými úpravami parametrů získat požadovaná data.
Po splnění těchto pěti kroků je zdlouhavé přepisování hodnot
minulostí… Nyní se vše dělá automaticky. Z postupu uvedeného výše je
nejkomplikovanější druhý krok, ve kterém je potřeba pomocí Visual Basic
editoru přidat dva nové moduly. Vše názorně zobrazuje následující
screenshot:

Přidání funkcí pro práci s daty
Do Module 1 vložte funkci
pro vygenerování tokenu, do Module 2 funkci
pro získání dat. Pro správnou funkčnost je poté ještě potřeba
nastavit správnou podporu XML, a to přes menu Tools >
References. Zde vyberte Microsoft XML v. 4 či vyšší.
Poznámka: pokud jste náhodou na toto řešení narazili již
dříve, doporučuji provést aktualizaci funkcí – v minulých verzích
nefungoval správně E-commerce; na základě našich připomínek autor přes
víkend vydal novou verzi, která tento bug odstranila. Aby bylo možné
k datům v Google Analytics přisupovat, je nutné získat tzv. autentizační
token.K tomu v Excelu zavolejte funkci:
=getGAauthenticationToken(e-mail;heslo)
Poté vám již nic nebrání v použití základní funkce pro získání
dat, která má tuto podobu:
=getGAdata(token;GAprofileID;metrika;datum1;datum2;podmínka)
Význam jednotlivých parametrů je snad srozumitelný, klíčové
jsou 2:
- metrika – např. visits, timeOnpage, transactions,
goal1Completions apod.
- podmínka – např. source==seznam.cz
či medium==referral apod.
Oba parametry se zadávají jako řetěžce, musí tedy být uzavřeny do
uvozovek. Google Analytics profile IDzjistíte jednoduše přes URL,
příp. přímo v administraci daného profilu.

Výsledná podoba vzorce, například pro získání všech návštěv za
uplynulý měsíc, tedy vypadá následovně:
=getGAdata(token;GAprofileID;„visits“;1.7.2009;31.7.2009;"").
Podrobný popis možností API včetně pojmenování jednotlivých metrik a
vzorů vyjadřujících jejich vzájemné vztahy je zdokumentován v nápovědě
od Google. Hotové řešení včetně vzorových funkcí lze nalézt v excel
šabloně na blogu autora. Možnosti personalizace jsou prakticky neomezené
a záleží čistě na vašich potřebách. My jsme takto například schopni
automatizovat vytváření reportů KPI (Key Performance Indicators), které
pravidelně zasíláme svým klientům.
Alternativní řešení?
Momentálně se sice jedná o mírně těžkopádnou implementaci, avšak ve
srovnání s ostatními dostupnými plug-iny (Excellent Analytics, Tatvic Excel Plugin) je
podle nás řešení Mikaela Thuneberga nejvíce
flexibilní a oceňujeme především úplnou kontrolu nad výpočty dat. Jaké
jsou vaše zkušenosti s přístupem k datům Google Analytics přes API?
Využíváte některé ze zmíněných řešení? Podělte se o své
zkušenosti v komentářích!
Autorem článku je Petr Havlík.
Tak předpokládám, že accounti v H1ce už otevírají druhou bednu šampaňského, umím si představit co je to pro vás za zefektivnění :-)
Druhý úkol ohledně KPIs, který komunita WA bude muset vyřešit, je už podle mě daleko těžší – aby se z těch čísel daly odvozovat, a reálně odvozovaly, konkrétní akce :-)
Martine, obávám se, že nástroje pro automatizaci tohoto se v dohledné době nedočkáme ;-)
No, Petře, mám pocit, že se to obecně nedaří moc praktikovat ani ručně, natož automatizovaně :-).
no tak zkousim zkousim zkousim a porad dostavam jen fetching data failed…:(
[4] U nás vše v pohodě ;-)
Zkoušel jste tu šablonu přímo od autora? Ta by měla po správném zadání e-mailu, hesla a profile ID zobrazit data okamžitě bez jakýchkoliv dalších úprav…
no ani puvodni autorova sablona me nefungovala, ale po tretim pokusu najednou funguje vše jak má.
Jen bych potřeboval poradit s přenositelností na openoffice, jeslti to vubec teda jde…
Petře, s OO bohužel zkušenosti nemám, ale podle dokumentace (https://wiki.services.openoffice.org/wiki/VBA) by přidávání VBA modulů fungovat mělo.
Pokud se Vám to podaří rozchodit, mohl bych Vás poprosit o zaslání informací na e-mail (havlik@h1.cz)?
Trochu off-topic: nevíte někdo o nějaké volně dostupné šabloně „klientského reportu“ PPC kampaní běžících na více systémech najednou? I za cenu manuálního plnění daty.
Ocenil bych, kdyby tam byla i grafický dashboard a vypadalo to pěkně :)
Díky za tipy, dan kafka