Google Products v ČR konečně pro všechny
Vyhledávač zboží od Googlu byl
doposud pro české uživatele přístupný v omezené testovací verzi a ve
vyhledávání se zobrazovaly produkty jen několika málo testovacích
obchodů. Nyní je možné volně registrovat jakýkoliv český internetový
obchod. Vyhledávač najdete na adrese https://www.google.cz/prdhp nebo klasicky
jako odkaz v postranní liště hledání na Google (Nákupy).
[caption id=„attachment_5172“ align=„aligncenter“ width=„480“
caption=„Zbožový vyhledávač Googlu“]
[/caption]
Čím se liší
Po vyhledání produktu je layout stránky velmi podobný Zboží.cz. Zobrazí se výpis produktů, po
rozkliknutí se dostaneme na porovnání cen, kde jsou vypsány jednotlivé
obchody, které produkt prodávají. Řadit lze dle relevance nebo ceny
(vzestupně, sestupně). Výchozí je řazení dle relevance. Google uvádí,
že do tohoto typu řazení vstupuje kvalita dodávaných dat (viz dále).
U konkrétních dotazů (iPhone, Canon EOS 600D body, iRobot Roomba)
hledající dostane přímo výpis obchodů nabízejících daný produkt.
U produktů se zobrazují recenze z externích zdrojů. Některé z nich jsou
česky, mnohé však také v německém nebo španělském jazyce.
Využívání služby je zatím zdarma. Může se stát, že
v budoucnu bude služba nějakým způsobem zpoplatněna. V úvahu přichází
klasický model ceny za klik, případně zpoplatnění dle počtu položek
v XML feedu. Ten je nyní omezen pouze na 500 produktů.
Proč se registrovat
Registrací obchod zdarma získá relevantní návštěvnost, která bude na
rozdíl od jiných zdrojů neplacené návštěvnosti velmi dobře konvertovat.
Může se stát, že Google začne svoji službu masivně propagovat, čímž by
zdroj časem mohl začít vodit srovnatelný objem návštěvnosti jako
například Zbozi.cz. Navíc je velmi pravděpodobné, že vaše konkurence
Google Productsvyužívat bude. Je škoda zbytečně přicházet
o zákazníky, kteří jsou zdarma.
Administrační rozhraní
Nyní si společně projděme administrační rozhraní, které je poměrně
přehledné a intuitivní.
- Hlavní panel - Na hlavním panelu se nacházejí
přehledy – Přehled produktů úspěšně zařazených do hledání, výkon,
kvalita dat, zdroje dat a další.
- Zdroje dat - Přehled XML feedů s produkty. Lze přidat
další feedy, upravovat nebo mazat současné. Je zde také funkce
testování zdroje dat, kde je možné feed nahrát a nechat zobrazit
chyby, aniž by se produkty začaly zobrazovat v ostrém hledání. Po
vyladění feedu je možné jej nahrát do ostrého provozu.
- Produkty – Zde je výpis všech produktů, které má
Google od obchodu ve své databázi k dispozici. U každého produktu je
uveden jeho stav, jednotlivé stavy jsou detailně
popsány v nápovědě.
- Kvalita dat - Na stránce je výpis chyb ve feedu. Chyby
jsou rozděleny do dvou skupin, a to na Kritické chyby, které je
nutné co nejdříve odstranit, protože jejich vyšší výskyt může vést
k zablokování účtu. Mezi tyto chyby patří například to, že odkaz na
detail produktu ve feedu vede na stránku vracející 404, přesměrování nebo
nějakou HTTP chybu. Druhá skupina chyb je nazvaná Doporučená
optimalizace. Do této kategorie spadá například to, že jsou některé
informace o produktu ve feedu špatně zadány, nejedná se však o informace
vedoucí ke klamání uživatele. Oprava těchto chyb je doporučena, nikoliv
však vyžadována. Z textu na stránce vyplývá, že kvalita dat a
chyby ve feedu mají přímý vliv na pozici obchodu ve výsledcích
hledání.
- Přehled výkonu - Velmi jednoduchý graf zobrazující
prokliky na stránky obchodu. Pro sledování návštěv v Google Analytics je
potřeba přidat k URL adresám ve feedu měřící parametry. Doporučujeme
následující unifikovanou podobu: utm_source=Google Products,
utm_medium=search, utm_campaign=GoogleMerchant. Pokud měřící
parametry nebudou ručně přidány, budou přístupy přes Google
Products zařazeny mezi Google (Organic).
- Nastavení - Další možnosti nastavení, doporučujeme
vyplnit co nejvíce informací. Například ceny dopravy – tady lze
vypozorovat, že obchody, které mají údaj o ceně dopravy uveden, se
zobrazují na předních pozicích.
Zajímavosti
- Google povoluje na jednu vstupní stránku z feedu umístit několik
různých produktů, ne však více jak 5. V případě jednotlivých variant
produktu lze umístit na stránku všechny, i když jich bude více.
- Počet produktů ve feedu je limitován na 500. Produkty navíc budou
zahozeny a nebudou zpracovány. Je možné požádat o navýšení limitu přes
Help
Centrum.
- Produkty nabízené obchodem zdarma nejsou povoleny.
- Je povolena také registrace systémům jako Aukro nebo bazarům.
- Ohňostroje a související položky – včetně všech toxických,
výbušných, hořlavých nebo radioaktivních látek – jsou zakázány.
- Není povolena propagace léků, léčivých prostředků ani jiných
produktů nabízejících rychlé uzdravení, pokud není jejich účinnost
doložena.
- Nelze prodávat služby.
Google Products, ač má svá omezení, je bezesporu novým
prodejním kanálem na českém trhu, který nelze opomíjet. Je jen otázkou
času, kdy svou popularitou a kvalitou služeb předčí konkurenční služby.
Dohnat Heuréku, která stojí kvalitou
služeb zákazníkům na špičce v oboru, bude pro Google jistě nelehký
úkol na několik dalších let.
Další informace:
Autorem článku je Jakub Velička
Není povolen dropshipping ani přeposílání objednávek: https://www.google.com/…in/answer.py?…
[1] Ano, jenom nevím, jestli to je možné nějak efektivně ohlídat :-)
Limit 500 druhů zboží (položek) byl již na konci listopadu navýšen.
Už někdo z vás zkoušel XML feedy nahrávat? Neustále to hlásí chyby, položky se nepřidávají apod. Zkoušel jsem dokonce i jejich testovací XML feed a stejný problém. Google je očividně přísný na kvalitu a bezchybnost zdrojových dat.
[4] Zkoušeli jsme u několika klientů a kromě poměrně dlouhé doby od přidání feedu do zařazení všech produktů do hledání jsem na větší problémy nenarazil. Většina feedů vykazovala chybovost do 1%. Je ale pravdou, že jako chyby byla posuzována i některá data, která jinde standardně projdou :-)
Schválení proběhlo během dvou dnů. Dále obrázky zboží by neměly mít zakázanou indexaci v robots.txt :-)
Jak dlouho obvykle trvá? Čeká se na kontrolu: Zboží čeká na ruční kontrolu od našeho týmu. U mě více jak 2 dny..
Dále by bylo dobré u všech vyhledávačů zboží sjednotit názvy produktů, protože někteří obchodníci prodávají stejné produkty pod jinými názvy, někdy zavádějícími názvy:/
Po zadání EANu (nebo podobného kódu) by se x položek nemuselo vůbec vyplňovat, stačil by EAN a cílová URL :)
Dobrá věc, by se nyní ještě snazší používání)
Je pravda, že v eshopu musíte mít platby kartou jinak nelze eshop přidat do zbožáku?
Máte zkušenosti s nějakým větším e-shopem a kontrolou zboží? My máme cca 16 tisíc produktů, ale celý sortiment už řádově týdny čeká na kontrolu…
[10] Martine, aktuálně mám u jednoho klienta stejný problém, a to se jedná o obchod s „pouze“ několika stovkami položek… Chystám se poslat dotaz na podporu.
Dobrý den,
přiznám se, že zatím hlavně nevím, jak u vyhledávačů zboží (i u tohoto) řešit věc, kdy se SEO konzultant se stárá o eshop, registruje xml feed do zbožáků, přičemž IČO, název a email zadá klientův. Na případné notifikace či chyby se musí spolehnout na přeposílání emailů od klienta, který leckdy neví, co se v mailu vlastně píše (eshop nějakého truhláře apod.)
Jak toto řešíte prosím? Místo maila klienta zadáváte email na sebe či svého SEO oddělení?
Děkuji
Taky čekám na zařazení již skoro dva týdny a pořád to neprošlo jejich kontrolou – prosté hrůůůza…
hello