Třikrát přesunutý Google Jam byl plný nejen zajímavých informací, ale
zejména inspirací, protože došlo na mnoho praktických ukázek „Jak se to
dělá“. A abychom vám co nejvíc přiblížili ducha akce, rozhodli jsme se
třikrát odložit publikování našich zápisků z tohoto setkání
zástupců kreativních agentur s Googlem.
Engagement and Creativity for Brands
Úvodní přednášku vedl Hamish Nicklin z britské
pobočky Google. Z jeho přednášky si účastníci odnesli především to,
že marketing je stále stejný, marketéři musí znát stejné principy a
zákony, ty se nezmění. Internet jen přináší více možností.Vyzdvihl
čtyři „I“ pilíře: Insight, Idea, Implement a Imply. – Insights
představují data, která jsou základním prvkem marketingu. Kdo chce být
úspěšný, musí mít data a musí s nimi umět pracovat. – Dalším
stavebním kamenem je Idea, která pasivní pozorovatele přeměňuje
v zainteresované uživatele. Tento proces je náročný, ale když se povede,
přináší skvělé výsledky. Úspěch long idea ilustruje na příkladu
Škoda Auto, která spustila soutěž v reálném čase na Google Street View.
Cílem bylo najít ukrytou fabii.- Implement znamená, jaké médium vybereme
pro sdělení. Skvěle to zvládli v Converse. Vytvořili reklamu v AdWords na
frázi spelling bee. Na cílové stránce video uživatele navádělo, aby
pokračovali v hledání, čímž získali jejich pozornost. Úspěch kampaně
byl veliký. Povedlo se jim zábavným způsobem zaháčkovat uživatele a to
tak, že se nesnažili se prodávat, ale zahájili konverzaci. Podobně
zafungovala Cadbury gorila. A to přesto, že spojitost mezi mléčnou
čokoládou a gorilou se hledá dost těžko… – Neméně důležité je
finální imply, které přestavuje vyhodnocení.
Vyhledávání a kreativita
Daniel Nohel nás přesvědčil, že i reklama v AdWords
může být kreativní. Demonstroval svá slova na poměrně známém příkladu
The Google Job
Experiment, kdy se jeden americký kreativec rozhodl najít práci
netradičním způsobem v jedné z jeho vysněných agentur. Vytvořil si pro
tento účel reklamu v AdWords, kterou založil na myšlence, že si lidé čas
od času googlují své jméno. Reklamu cílil na jména manažerů agentur.
Práci získal. Dále Daniel Nohel připomenul, co je pro úspěch
reklamy klíčové: 1. Volba klíčových slov v inzerátu, 2. text
inzerátu a call-to-action, 3. celková struktura kampaně, 4. správná
cílová stránka, 5. měření efektivity. Doporučil zapojit kreativitu a
odlišit se. Na závěr dodal, že dobré inzeráty jsou
levnější.
Data kolem YouTube
Božena Řežábová shrnula nejnovější výsledky
studií, jejichž centrem zájmu bylo YouTube. Asi nepřekvapí, že význam
YouTube roste a lidé ho stále víc využívají. 99 % online
populace YouTube zná a 76 % z nich navštěvuje YouTube alespoň jednou
týdně. Překvapivým ukazatelem je profil uživatele YouTube,
který se během několik let změnil. Už jím není teenager hledající jen
zábavná videa, ale 56 % uživatelů je ve věku 20 – 39 let a 75 % má
střední nebo vysokoškolské vzdělání. Zdá se, že YouTube
stárne, což přináší i změnu obsahu. Objevují
se na něm nejen „ulítlá“ videa a videoklipy, ale i tutoriály a reklamy.
Popularitu jednotlivých videí dokládají žebříčky YouTube, vývojové trendy
můžeme zase odhalit pomocí Trends Dashboard.
Think Creative
Že YouTube je opravdu v kurzu, nás přesvědčila Katarina
Becic z britské pobočky YouTube, která navázala na teoretické
poznatky Boženy Řežábové praktickými ukázkami. Trocha inspirace a
trendů: – Kung Fu
Panda 2, Volvo –
Velkým trendem je vytváření kanálů. – The T-Mobile Royal
Wedding – Důkaz, že reklama nemusí být drahá, aby byla úspěšná.
T-mobile využil celosvětový buzz kolem královské svatby k vytvoření
spotu. – Skittles Touch:
Cat – Dokonalá demonstrace snahy o „turning passive viewers to engaged
users“ aneb propojení reálného a internetového. – Twilight –
Živá diskuze dokazuje, že YouTube funguje i jako sociální platforma. –
The Roayl Wedding –
ještě jednou královská svatba a ukázka vynikajícího marketingu. Diváci
mohli svatbu sledovat živě, což mělo veliký úspěch – přes
3,85 milionu unikátních návštěvníků. Interaktivita v podání
Google Google se pochopitelně také snaží upozornit interaktivně na
své nové produkty, mluvil o tom Michal Zachar. Prvním
krokem v nové éře googlovské zainteresovanosti se stala „doodles“, logana
homepage google.com u příležitosti významných výročí.
- Jistě jste zaregistrovali kampaň v tisku a v televizi
s Příběhy hledání (Ťapka, Parisian Love).
- Demo Slam nám prostřednictvím
krátkých videí představí technologie Google. Najdete zde
videa věnovaná hlasovému vyhledávání, vyhledávání pomocí videí,
personalizace apod. U mnohých z nich se dobře pobavíte.
- Na podporu prohlížeče Chrome vznikl The Wilderness Downtown, díky
kterému se můžete proběhnout.
Reklama v mobilních telefonech
Daniel Nohel pohovořil ještě jednou, tentokrát na téma mobilní
reklamy. Na úvod nás zahltil aktuálními čísly o rozšíření
mobilních a chytrých telefonů v populaci, o přístupu k internetu,
o zahraničních trendech apod. Mezi výhody mobilů patří
personalizace, mobilita (samozřejmě) a
geolokace. Odhaduje se, že v roce 2015 bude 8 %
nákupů realizováno skrz mobil. Existuje zde však
velká mezera v připravenosti firem, 79 % inzerentů nemá
optimalizované stránky pro mobil. Kde vlastně najdeme reklamu v mobilních
telefonech? Existují video formáty, které se objeví před
otevřením aplikace nebo textová reklama přímo
v aplikaci, ale ty nejsou jediné. Skvěle se dají využít i samotné
aplikace. Například Toyota připravila soutěž
o nejbezpečnějšího řidiče. Smartphone se proměnil ve sklenici s vodou.
Vyhrál ten řidič, který během své jízdy vylil nejmenší množství vody.
Evoluce internetu ve webové technologiiHTML5 se věnoval Filip
Hráček. A šlo především o praktické ukázky toho, na co se můžeme
v budoucnu na webu těšit:
Další dávka inspirace
Na Google Jamu toho bylo pochopitelně mnohem víc. Pokud vás některé
téma zaujalo, můžete si projít prezentace
z akce.
Autorem článku je Martina Kadlecová.
Naprosto souhlasím s tvrzením, že marketing je pořád stejný a internet jen otevírá nové možnosti… Spousta lidí si myslí, že skrze internet získá hromadu utrácejících zákazníků jen tak a pak se nestačí divit, když zjistí, že to tak nefunguje.
Každopádně skvělý článek, velmi rád bych se takového setkání také zúčastnil, věřím, že to byl bezvadný a velmi poučný zážitek :).
Jakube, děkuji za komentář. Jsem moc ráda, že se článek líbil.