Vítejte
ve světě cookies, souhlasů, analytických a marketingových dat, respektive
v prvním díle seriálu, který tento svět popisuje a vysvětluje. V prvním
díle se podíváme na principy fungování Google Consent Mode, souvislosti
s GTM a nastavením platformy na správu souhlasu (Cookie Management Platform).
V druhé části: Jak nastavit Consent
mode v GTM
se pak věnujeme detailnímu nastavení z pohledu analytika.
Co je Google Consent Mode?
Jedná se o klíčovou funkci pro měření analytických a
marketingových dat bez uložení cookies. Consent Mode (dále Režim
souhlasu) je otevřené API od Google, které umožňuje na
webu provozovat všechny služby, jako jsou Google Analytics, Google Ads nebo
Floodlight, a to na základě souhlasu uživatele s cookies. Režim souhlasu je
možné využít i pro reklamní systémy Sklik a Zboží. Je ale nutné
stávající remarketingové a konverzní kódy upravit pro respektování
režimu souhlasu.
Režim souhlasu upravuje chování pixelů a měřicích
kódů tak, aby fungovaly v souladu s GDPR. Navíc dokáže
využít i anonymizovaná data od uživatelů, kteří souhlas
s uložením cookies neposkytli. Google Consent Mode zpracovává informace
z vašeho webu na základě stavu souhlasu uživatele zaslaného platformou pro
správu souhlasu (dále CMP. Jde například o Cookiebot, OneTrust apod.), nebo
pomocí globální značky webu gtag.js. Nejlepší volbou nastavení režimu
souhlasu je využít nástroj Google Tag Manager
(dále GTM).
Jak Consent Mode pracuje a proč je dobré ho ihned nastavit?
Režim souhlasu se využívá na veškerou návštěvnost webu. Přijímá
stav souhlasu koncových uživatelů webových stránek z CMP nebo globální
značky webu pomocí tzv. pingů (požadavek na server) podle
stavu souhlasu s jednotlivými kategoriemi cookies.
Pingy neobsahují žádné osobní údaje, pouze specifika
souhlasu uživatele. Pokud se třeba uživatel rozhodl nesouhlasit
s marketingovými cookies, nebudou se marketingové cookies ukládat do
prohlížeče uživatele. A v případě provedení konverze se do reklamních
systémů Google Ads, Floodlight, Sklik nebo Zboží odešle
anonymizovaný ping s informací o provedené konverzi.
Zdroj: Google https://blog.google/…ent-choices/
Když je v Google Ads nastavené měření konverze pomocí
importovaného cíle z GA, nebude modelování v Google Ads fungovat.
Pro modelování konverzí v Google Ads je nutné využít konverzní značku,
která bude obsahovat data s informací o souhlasu/nesouhlasu uživatele
s marketingovými cookies.
Pokud máte režim souhlasu správně implementovaný pro konverze Google
Ads, Floodlight, Sklik a Zboží, dochází k výraznému nárůstu
doměřených konverzí. Ty v rozhraní reklamních systémů obsahují
i domodelované konverze uživatelů, kteří nesouhlasili s uložením
marketingových cookies.
Pokud máte cookie lištu podle nových pravidel s logikou OPT-IN a nemáte
nastavený režim souhlasu, přicházíte v reklamních systémech
o množství konverzí, které provedli uživatelé, co odmítli uložení
cookies.
Základní podmínkou pro využívání režimu souhlasu je správně
nastavená cookie lišta a implementovaný consent mode pomocí
globální značky webu nebo GTM. Nastavení pomocí GTM jednoznačně
doporučujeme.
Jak se budou zobrazovat data v UA a GA4 s režimem souhlasu?
Pokud uživatel souhlasil s cookies, budete mít v rozhraní Google
Analytics zobrazená data tak, jak jste zvyklí.
Data od uživatelů, kteří nesouhlasili se statistickými
cookies, se v rozhraní Universal Analytics a Google Analytics 4 nezobrazují,
ale servery Google data přijímají pomocí pingů (požadavků na server)
s anonymizovanými daty pro základní měření a účely modelování.
Do UA/GA4 se budou odesílat informace o konkrétních interakcích,
událostech a konverzích. Na těchto datech se učí algoritmus,
který chybějící data modelováním doplní do rozhraní Google Analytics.
Čím více dat bude model mít, tím lépe přiřadí interakce/konverze pro
chybějící data. V tuto chvíli není známo, kdy budou modelovaná data
v rozhraní Google Analytics dostupná, ale očekává se, že se funkcionalita
spustí v blízké budoucnosti.
Doporučujeme nastavení GA4 paralelně s UA, abyste měli dostatek dat,
jakmile Google spustí modelování dat v GA4.
Máte na webu cookie lištu a stoupá vám přímý zdroj návštěv
v UA/GA4?
Pokud vám po nasazení cookie lišty začala stoupat přímá
návštěvnost, nejčastější příčiny tohoto jevu jsou dvě:
1. Uživatel přijde na váš
web, ignoruje cookie lištu a přejde na další stránku, na které potvrdí
souhlas s cookies:
- Na vstupní stránce nejsou
měřicí kódy spuštěny, a přicházíte tak o skutečný zdroj
návštěvy.
- Na další stránce jsou po
udělení souhlasu měřicí kódy spuštěny, ale informace o skutečném
zdroji návštěvy už není známa, protože uživatel je na jiné stránce,
než přes kterou vstoupil na web. Proto je taková návštěva připsána jako
přímá návštěva ke zdroji (direct) / (none)
2. Uživatel přijde na váš
web, udělí souhlas s cookies a proklikne se na další stránku
- Po udělení souhlasu nejsou
měřicí kódy na vstupní stránce spuštěny z důvodu nesprávné
implementace cookie lišty, a přicházíte tak o skutečný zdroj
návštěvy.
- Na další stránce jsou měřicí
kódy už spuštěny, ale informace o skutečném zdroji návštěvy není
známa, protože je uživatel na jiné stránce, než přes kterou vstoupil na
web. Proto je taková návštěva připsána jako přímá návštěva:
zdroj/médium = (direct) / (none)
Proč je lepší využití CMP než fixní implementace od developera
Na závěr ještě doplňujeme několik důvodů, které hovoří pro
využití aplikací na správu cookies. S využitím aplikací, jako jsou
například Cookiebot nebo OneTrust, bude snadnější nastavení režimu
souhlasu a GTM. Navíc si můžete k dobru připsat několik
dalších výhod:
- CMP pravidelně v určitém časovém intervalu mapuje cookies na vašem
webu a automaticky vás upozorní v případě změn.
- Změny mohou nastat na základě vaší spolupráce s různými subjekty,
které zasahují do vašeho webu prostřednictvím GTM nebo zdrojového kódu.
Patří sem všechny reklamní systémy a také aplikace jako Leedy Seeky,
různé testovací aplikace pro UX a podobně.
- Případné nové cookies CMP zařadíte do příslušné kategorie
prostřednictvím rozhraní CMP a nepotřebujete další součinnost
developera.
- CMP provádí automatické třídění cookies do kategorií nutné,
statistické, preferenční a marketingové pro tisíce služeb. Pokud není
kategorie cookie relevantní, můžete její kategorii v rozhraní CMP
změnit.
- CMP vám slouží také jako nástroj pro správu evidence souhlasů
uživatelů s cookies pro případnou kontrolu ze strany ÚOOÚ. Zároveň vám
nabízí přehled poměru souhlasů/nesouhlasů.
- Implementace evidování souhlasů a režimu souhlasu nemusí být
součástí řešení od developera.
- V rozhraní CMP můžete bez nutnosti asistence developera
měnit nastavení textů, odkazů na stránku s informacemi o cookies,
grafiku lišty (barvy, logo, umístění lišty apod.). To se vám může hodit
pro testování umístění a textaci cookie lišty pro zvyšování poměru
souhlasů/nesouhlasů s cookies.