Kdo může využít reklamu ve třech krocích a proč mají agentury
raději domácí polévku.
Ne vždy máme v Čechách to štěstí, že se k nám dostanou nové
produkty Google. V případě Adwords Express jsme
tuto výhodu získali. Oficiální český Google blog tuto novinku
uvedl už v polovině března, do širšího povědomí se ale stále
nedostává. Plusové body Google opět získává za vtipný a neotřelý
způsob, jak službu vysvětlit a zpropagovat. Vzhledem k charakteru služby je
za bod i zdařilý překlad do češtiny. Posuďte sami
v následujícím videu:
O co tedy jde a jak se Express liší od klasického Adwords? V základním
principu jde stále o inzertní systém, s jehož pomocí se dostanete
s inzerátem do výsledků vyhledávání Google nebo Google Maps. Stejný je
také princip aukce inzerátů, rozšíření o adresu nebo telefon. V čem se
Adwords Express ale zásadně liší je jednoduchost, nebo chcete-li velmi
omezená paleta možností.
Zatímco v běžném Adwords účtu se napoprvé ztratí každý, Adwords
Express nabízí pouhé tři kroky, a to vyplnění základních informací a
zvolení kategorie, zadání inzerátu a naposled fakturačních údajů.
Nemusíte mít ani webovou stránku, stačí mít registrovanou Google+ stránku
pro firmu, dokonce ani nemusíte mít provozovnu. Pokud vám účet přestane
stačit, můžete si jej přepnout na běžný Adwords účet. Zásadní
poselství je tedy jasné – inzerovat na Googlu může skutečně každý a
jednodušší už to být ani nemůže.
Ještě čekáte, až přijde první ale? Dočkali jste se. Takovéto
razantní zjednodušení inzerce musí mít i svůj háček a Adwords Express
jich má hned několik. Inzerovat lze pouze lokálně, tj. do 65 km od uvedené
provozovny/adresy. Menší okruh si zvolit můžete, větší už ne. Popravdě
je to vlastně účinné omezení, vezmeme-li v úvahu další háček –
absenci klíčových slov a negativ. Ano, potom co uvedete svoje údaje,
maximální cenu za proklik a denní rozpočet, stačí dále jen přidat jeden
inzerát a už můžete inzerovat. To, na co se budete zobrazovat, určujete
pouze výběrem až pěti kategorií – nic víc, nic míň. Zkušené
inzerenty ihned napadne, jak přesný je v češtině např. Google Návrh
klíčových slov a jejich čelo se orosí.
Na druhou stranu není třeba podléhat pocitu, že Google vypustil
nedokonalý nástroj nebo se snaží inzerenty pouze obrat o peníze. Pro
většinu z nás Adwords Express není, to je pravda a je to v pořádku,
protože my už Google Adwords máme a užíváme jej podle libosti. Google se
prostě jen snaží vyjít vstříc skupině uživatelů, kterou jsme vždycky
trochu opomínali – drobní podnikatelé a živnostníci. Jak je definovat?
Jsou to přesně ti, co si nemohou dovolit ani agenturu (případně ta, kterou
by si dovolit mohli, je přivede spíše na mizinu, než k závratným ziskům)
ani inhouse zaměstnance, který by jim kampaně spravoval. Sami na online
inzerci nemají čas, nebo to neumějí a Adwords pro ně nadále zůstává
džunglí. A právě na tuto skupinu myslel Google s jednoduchou online
reklamou Adwords Express, kterou může obsluhovat každý s měsíčním
rozpočtem na média od 1000 Kč.
Vyvrátili jsme tedy teorii, že Adwords Express je příliš zjednodušenou
verzí Adwords. Přesto nám jeden problém zbývá. Jak už to u novinek
v online světě bývá, jako první je zaregistrují agentury, velcí
inzerenti a odborná veřejnost, tedy uživatelé, kteří Adwords Express nikdy
nevyužijí. Pro profesionály je tento nástroj příliš omezující. Stejně
tak se jim nevyplatí nástroj testovat nebo jej jakkoliv mediálně propagovat.
Produkt se tedy pomalu a těžko dostává ke svojí cílové skupině, a to je
určitě škoda.
Z pohledu profesionála Adwords Express zůstává instantní reklamou.
Můžete si uvařit instantní polévku, bude to rychlé a docela jedlé. Když
si ale uvaříte domácí vývar a s láskou a péči do něj uválíte
domácí knedlíčky a nudle, tak si pochutnáte úplně jinak a na instantní
polévku už si ani nevzpomenete!
Autorkou článku je Věrka
Koukalová.
Nástroj potrebuje osvetu medzi malých podnikateľov, inak stráca na význame. Pre malých podnikateľov, hlavne živnostníkov je to ideálna cesta propagácie svojich služieb za pár korún. Problémom je bohužial osveta, cieĺová skupina sa nemá odkiaľ dozvedieť o službe.
Poslední odstavec vše perfektně shrnul. Je to OK, ale ne ideální řešení.