Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Foursquare stránky jako alternativa k Facebook stránkám, Google+ stránkám nebo Adresáři Google?

Není třeba představovat Foursquare, naši pravidelní čtenáři geolokační hravou sociální síť znají. A jiní to za mne udělali lépe. Do určitého momentu se dalo považovat Foursquare za zábavu. Nicméně v tu chvíli, kdy se na Foursquare objevily i stránky (Foursquare Pages), je třeba zbystřit. Mají stránky na Foursquare srovnatelné využití jako Facebook stránky, nové firemní Google+ stránky nebo jako zápisy do Google Places (česky Adresář míst)? Tak na tuto otázku se v následujícím článku pokusím najít odpověď.

Indexace

Abychom o těchto stránkách mohli jako klienti, zákazníci nebo prostí zájemci vědět, předpokládejme, že je možné je najít. Proto je nutné zodpovědět otázku, zda jsou vyhledávači zaindexované (indexovatelné). Zde přichází první překvapení, ačkoliv se jedná o anglickou stránku běžící na https s anglickým rozhraním, český Seznam tyto stránky indexuje. Sice jich indexuje ve srovnáním s Googlem (po přepnutí pro vyhledávání v češtině 19 900) poměrně málo (713, měřeno ke dni 21. 11. 2011), ale i to je nečekaný posun. Nevíme, na základě jakého klíče Seznam 713 (před 2 měsíci měsíci pouze 358 stránek – Seznam v indexaci pokračuje) stránek, míst (tzv. venues) nebo profilů indexuje a dle čeho je vybírá. Stránky mají totiž často nulový S-Rank a Majestic SEO neregistruje žádný zpětný odkaz. Bylo by třeba provést několik experimentů, toto však není tématem tohoto článku. Pokud tedy chceme Foursquare stránky využívat, měli bychom se soustředit hlavně na Google a zatím příliš nespoléhat na Seznam. Nicméně oba dva vyhledávače stránky indexují a nevadí jim ani https. Úprava vzhledu a obsahu Pokud tedy víme, že naši Foursquare stránku vyhledávače umí najít, podívejme se, jak moc můžeme upravit obsah a vzhled – tedy víceméně on-page faktory. Stránku vytvoříte na adrese https://f­oursquare.com/cre­ate_pagea jakákoliv stránka pak bude mít URL https://foursquare.com/…vaší_stránky. Nutno dodat, že odkaz na vytvoření stránky jsem hledal celkem dlouho a tak by stránky Foursquare zasloužily analýzu použitelnosti. Běžný uživatel nemá šanci odkaz na vytvoření stránky v navigaci najít a ta logika uživatelsky přívětivé navigace tam prostě nefunguje. Pokud vás zajímá jak se k tlačítku „Create page“ dostat jinak než přes výše zmíněnou URL, pak je postup následující: Domovská stránka → klikněte na Business → klikněte na Brands → klikněte na Offerings → klikněte na Page → hurá! Našli jsme tlačítko „Create page“. Vytvořením Foursquare stránky vytvoříte také svou další identitu, kterou se můžete na webu checkovat a vytvářet seznamy (lists), tipy aj. V zásadě je to stejná logika jako u Facebook nebo Google+ stránek. Abyste vůbec mohli začít stránku vytvářet, je třeba ji propojit s vaším Twitter účtem (který je pro vytvoření Foursquare stránky nezbytný a mít ho prostě musíte) a samozřejmě souhlasit s pravidly užívání a také tím, že nebudete propagovat tabákové výrobky, střelné zbraně a vůbec nebudete propagovat věci, které nejsou vhodné pro nezletilé. Foursquare vám i nabízí 3 důvody, proč mít Foursquare stránku:

  1. Chcete podpořit brand.
  2. Chcete propagovat vaše tipy na Foursquare a venues.
  3. Chcete získat followery (následovníky).

Sociální sítě

Krom již zmiňovaného propojení s Twitterem můžete aktivovat i propojení s Facebookem, přesněji s Facebook stránkou – což je jediné, co musíte aplikaci Foursquare pro váš Facebook povolit (manipulaci s vaší Facebook stránkou). Poté již můžete vyplnit titulek, obrázek (avatar) – předvyplněný z vašeho twitter účtu, ale možný změnit, banner (860×130px), umístění, titulek pravého sloupce (sidebaru,) popisek (neakceptuje html, pouze prostý text) a 3 různé dofollow odkazy na vaše weby s editovatelným anchor textem (což může mít významný vliv na SEO). Základ vzhledu vám umožní ovlivnit již zmiňovaný banner, který se roztáhne v horní části stránky. Hotová a plně vyplněná Fousquare stránka pak může vypadat například takto. 

Po základním nastavení stránky můžete obsah stránky ovlivnit pouze přidáváním tipů na místa (venues) a nebo vytvářením seznamů (listů), což jsou vlastně tematické seznamy míst vytvářené uživateli. Sympatické u tipů a míst spojených do listu je okamžitá ukázka v mapě, takže hned uživatel vidí co se kde nachází. Snad ani netřeba dodávat, že tato funkcionalita je jako stvořená pro pobočky nebo aktuální promo akce. Seznamy můžete nějak nazývat a psát i jejich krátké popisy.

Pohled SEO

Z hlediska onpage faktorů toho není příliš, co můžeme udělat. Aktivity si můžeme rozdělit do dvou částí: Co už Foursquare automaticky generuje a co můžeme sami ovlivnit. Foursquare nám automaticky generuje tyto prvky přímo na stránce:

  • celkem hezkou url https://foursquare.com/nazevstranky,
  • nepoužitelný titulek „foursquare“ (před redesignem Foursquare generoval relativně slušný titulek “fousquare :: Název stránky”),
  • sémanticky ucházející nadpisy listů a tipů, které jsou v kódu označeny jako H3.

Pak nám dává možnost ovlivnit obsah některých boků, jako jsou:

  • název stránky (který se aktuálně nezobrazuje téměř nikde),
  • popis stránky (zobrazený v pravém sloupci),
  • názvy listů a jejich popisky (zobrazené v hlavním obsahovém bloku),
  • 3 různé odkazy na externí weby s dofollow odkazem a editovatelným anchor textem, což považuji asi za nejzajímavější, protože domovská doména foursquare.com dokáže předávat velmi silné ohodnocení i svým podstránkám a odkazům z nich jdoucím.

Asi není třeba dodávat, že obsahové bloky doslova vybízejí k využití některých klíčových slov. Takže zde vidíme, že i pohledu klasického SEO to není vyloženě nepoužitelné.

Shrnutí a praktické využití

Jak jsme, zjistili minimálně na Google jsou Foursquare stránky indexované (částečně i na Seznamu), z hlediska onpage optimalizace také nacházíme určité přínosné alternativy. Podívejme se tedy co nám SERP Google řekne na velmi silnou Foursquare stránku ŽelPage. Podívejme se na náš experiment v Googlu:

  • Stránka je v pořádku indexovaná.
  • Při pohledu do SERPu na logickou frázi v titulku “ŽelPage” se nachází na 4. míst v SERPu Google, hned za doménou zelpage.cz, Facebook stránkou a Twitter profilem.

Podívejme se tedy pro kontrolu na jinou českou stránku na Scuk.cz:

Zdá se tedy, že to do určité míry funguje. Shrňme si tedy co nám Foursquare stránka z hlediska SEO přináší:

  • další komunikační kanál mírně optimalizovatelný s hlediska on-page faktorů,
  • odkazy na další profily sociálních síti (Facebook, Twitter),
  • zpětné odkazy ze silné domény s editovatelnými anchor texty

Foursquare stránky mohou mít samozřejmě marketingový i obchodní význam a nejen z pohledu SEO. Je jasné, že největší význam budou mít pro Foursquare komunitu, ale pokud se zobrazují na dobrých místech ve vyhledávačích, pak je to jasný signál, že Foursquare stránky můžeme v SEO zejména pomocí linkbuildingu velmi dobře využívat. Máte také Foursquare stránku? Podělte se s námi o ni.

Autorem článku je Pavel Ungr.

  • Gizmo
    29. 11. 2011 / 14:12

    Stránku mám, ačkoliv se o ní moc nestarám :-) https://foursquare.com/cajovnyvpraze

  • LuKo
    29. 11. 2011 / 18:30

    V prvním odstavci shrnutí je text odkazu „Foursquare stránku ŽelPage“, ale odkaz vede na https://foursquare.com/h21, který však neexistuje.

  • Pavel Ungr
    29. 11. 2011 / 18:56

    LuKo, díky za upozornění. Už jsme opravili.

  • Honza Dvoracek
    08. 04. 2012 / 22:47

    Create page button uz dali na hlavni stranu dolu. Taky jsem ale chvilinhledal…

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.