Rozšíření i popularita webových služeb založených na poloze
uživatele (LBS – Location Based Services) se zvyšují. Možná vás napadlo
(třeba i po přečtení úvodního článku Přišel
pro vás čas propagace na Foursquare?na našem blogu), zkusit využít
aktuálně nejvýraznější službu Foursquare pro potřeby své firmy.
Přinášíme konkrétní tipy a mapujeme situaci v Česku.
Nalákejte uživatele na odměny
Možnost reálně odměnit loajální zákazníky je tím, čím si
Foursquare získává velkou část své pozornosti. Můžeme pak službu
vnímat jako chytřejší a modernější obdobu klasických
věrnostních karet, kterých má každý plnou peněženku.
A protože Foursquare aplikace často zobrazují výhodné nabídky v okolí,
je to i vaše šance oslovit a přilákat do vlastní pobočky nové lidi,
kteří jsou blízko.
Pomocí odkazu, který vidíte na obrázku,
prokážete, že jste skutečným provozovatelem daného místa.
Ověření by nemělo podle zkušeností trvat o moc déle než
3 týdny. Pak získáváte přístup do rozhraní pro nastavování
odměn návštěvníkům. Vše zde můžete nastavovat okamžitě, nečekáte na
žádné další potvrzení ze strany Foursquare.
Jak to funguje, otestovala módní značka Diesel v New
Yorku. V jeden den bez jakékoli vlastní předchozí kampaně
v sociálních sítích všem lidem, kteří provedli check-in (tj.
přihlášení se z daného místa) v okolí tří bloků od prodejny,
nabídla prostřednictvím Foursquare dárek. V průběhu první hodiny
nabídku využili čtyři uživatelé, kteří dostali trička a kteří by do
obchodu vůbec nepřišli. Celkem Diesel zaznamenal 44 checkinů a 17 zmínek
na Twitteru, které celkem zasáhly na 21 tisíc uživatelů.
Odměny navíc nemusí být vždy materiální, kavárna v Baltimore
například nabízí, že starosta (zákazník, který k vám v poslední
době chodí nejčastěji) nemusí nikdy
čekat ve frontě. Slevy a výhody můžete samozřejmě nabídnout i „na
divoko“ – jako to udělal třeba Mall.cz.
Připravíte se však o možnost danou nabídku propagovat v nejbližším
okolí právě mezi lidmi, kteří jsou nedaleko. Kavárna může třeba
v horkých dnech dávat kopeček zmrzliny zdarma, nabídnout speciální drink
na oslavu hokejového vítězství, reagovat na nabídky konkurence. S tím se
však budeme setkávat pravděpodobně až ve vzdálenější budoucnosti.
V českém prostředi zatím nabízí oficiální slevy a odměny
tyto podniky:
Máte tedy velkou šanci získat pozornost. Tip: Chcete najít
všechna místa nabízející oficiální odměny pro uživatele Foursquare ve
vašem okolí? Na stránce https://foursquare.com/businesses/
vidíte přehled. Stačí manuálně změnit svou aktuální polohu (klikněte
na odkaz „Currently in“) a zobrazí se vám všechny výhody
zaregistrované v okolí. Zjistíte tak, že například v Brně dnes
neexistuje podnik, který by uživatelům Foursquare něco nabízel. Pro
zajímavost se podívejte třeba na výsledky pro Berlín.
Další možnosti praktického využití
Poznejte své zákazníky. Po ověření, že jste
skutečným provozovatelem daného místa, získáte nejen přístup
k administraci, ale také ke statistikám, které vám mohou poskytnout mnoho
zajímavých informací.
Máte možnost reálně poznat své
nejčastější a nejvěrnější zákazníky, jejich návyky. A protože budou
mít velmi pravděpodobně propojený svůj Foursquare účet s dalšími
sociálními sítěmi, zjistíte mnoho i o jejich preferencích, vkusu,
zájmech, síti jejich přátel. O to lépe pak můžete „vyladit“ tón,
kterým na zákazníky mluvíte. Úspěšná komunikace v sociálních sítích
je především dialogem. Pokud návštěvník vašeho podniku vytvoří tip pro
ostatní uživatele, můžete mu na Twitteru poděkovat. Potěší ho to, vy
ukážete, jak moc vám na zákaznících záleží. Uvědomte si také, že
ostatní uživatelé vnímají check-in u vás jako projev důvěry a
pozitivního vztahu. Návštěvník check-inem říká: „Jsem
tady a dal jsem si navíc tu práci, abych o tom řekl svým
přátelům.“ Připomíná to tlačítko „Like“ na Facebooku. Takto
vyjádřený názor přátel může mít na síť jejich kontaktů velký vliv,
zvlášť pokud podobnou aktivitu vidí opakovaně. Podpořte takovou aktivitu.
Vytiskněte si plakátek a umístěte ho u vchodu, použít můžete
i připravené symboly, které kolemjdoucí upozorňují na vaši přítomnost
na Foursquare. Nemáte pobočku? Můžete zkusit vytvořit
virtuální místo. Například v předvolebním období se v Praze objevilo
několik takových míst, kde lidé prováděli check-in proto, aby vyjádřili
svůj názor. Bylo to například místo Volím proti Paroubkovi.
Virtuální místo k check-inování vytvořila také firma Hubspot v březnu na konferenci
SXSW – neměla totiž na konferenci svůj stánek. Jako tip zde
prezentovala webový nástroj a nabízela možnost vyhrát iPad. Podobný
přístup je však možná na hraně etického využívání služby Foursquare.
Vždy je dobré především myslet na přínos pro uživatele,
v sociálních sítích se vám nečisté chování rychle vrátí. Chcete
podpořit veřejně prospěšnou aktivitu? Objevily se i charitativní
akce, které mají za cíl získat podporu veřejnosti při realizaci
dobročinných projektů. Nezisková právnická firma Earthjusticevyzývá
uživatele, aby se check-inovali u jejích billboardů. Za každý check-in pak
dárce věnuje organizaci určitou sumu peněz.
Ještě víc…
Značky a firmy využívají spolupráci s Foursquare
v širším měřítku – vytvářejí průvodce městem, mají
vlastní odznaky, které může uživatel získat po splnění určitých
podmínek. Je otázkou, zda se možnost takového využití někdy otevře
i pro náš trh. Čeští uživatelé zatím mohou získat odznáček Barista,
pokud provedou check-in v pěti různých provozovnách kavárenského
řetězce Starbucks.
Ptáte
se, kolik je Čechů na Foursquare? Autorka článku zkoumá české
uživatele této služby. První hrubý odhad zní, že na konci června službu
alespoň jednou použilo na 1 500 českých uživatelů. Podívejte se na
detailnější informace o počítání Čechů na
Foursquare.
Jistou alternativu může v tomto ohledu představovat obdobná služba Gowalla, která umožňuje uživatelům bez
omezení vytvářet trasy. Gowalla má
však celosvětově výrazně
méně uživatelů než Foursquare, ani v České republice pravděpodobně
není rozšířenější.
Jsme teprve na začátku
Ptáte se, proč se pouštět do nějaké marketingové akce na tak malém
trhu? Třeba protože je to vaše šance otestovat si možnosti
geolokačních služeb, dokud to vaši konkurenti nedělají.
Uživatelů bude přibývat, stejně jako podobných služeb. A jak vyplynulo
i z diskuse
pod úvodním článkem o marketingovém využití Foursquare, opravdu
zajímavé začnou LBS být v okamžiku propojení
s Facebookem. Hledáte inspiraci? Projděte si i další zajímavé
ukázky využití služby Foursquare. Užitečné odkazy
Jen škoda, že to nejde na jakýkoli venue.
[1] Že nejde vidět statistiky jakéhokoli venue? Nebo jak to bylo myšleno?
Co to je venue?
[3] Venue je konkrétní místo ve Foursquare – to, kam se můžete přihlásit („začekinovat“). Česky prostě asi místo nebo případně podnik.
Jak se pozna ze clovek nepodvadi checkinama z domova, kdyz je treba za 10checkin pivo zdarma?
On ten klient posila i svou lokaci, takze kdyz se checknes z Pece pod Snezkou, tak neni zas tak tezky te vyradit… Osetrit ale primy utok pres 4SQ API nevim nevim.
Obecně se ukazuje, že hráči Foursquare jsou překvapivě poctiví:o)
Muzu se zeptat, jak presne funguje to potvrzeni toho provozovatele? Kdysi mi poslali dopis. Ted to chce nejaky telefonat…