V ČR už má přes 2 000 000 uživatelů a jejich počet neustále
roste. Instagram – sociální síť, kterou miluje především generace
Z – se firmám vyplácí. 16 % uživatelů ve věku mezi 16 a 34 lety se
dozví o nové značce právě díky Instagramu. Jak ale prorazit na síti, na
které denně přibyde v průměru 80 milionů fotografií?

Facebook koupil Instagram v roce 2012. Ale pozor. Instagram není Facebook.
To, co funguje na Facebooku, nejde jen tak „zkopírovat“ na Instagram. Pokud
chcete založit své firmě učet na Instagramu, obrňte se notnou dávkou
trpělivosti. Nestačí tu jen sdílet jednu fotografii týdně. Instagram chce
čas, pořádnou dávku kreativity a v neposlední řadě dobrý plán.
Jak převést soukromý účet na firemní
Pokud jste firma a chcete brát Instagram opravdu vážně, měli byste si
soukromý účet převést na firemní. Ale nebojte se, není to nijak
složité. K tomu, aby se váš účet stal firemním, potřebujete jen
facebookovou stránku, která je vytvořena jako firemní . Na svém
profilu kliknete vpravo nahoře na možnosti (tři tečky) a poté na
„Přepnout na firemní profil“. Následně se proklikáte informacemi a
vyberete facebookovou stránku, se kterou tento účet spárujete. A je to!
Máte firemní účet, který vám nabízí mnohé výhody.

Jednou z těchto výhod jsou data, která vám Instagram zpřístupní –
například metriky zobrazení, dosahu, zobrazení profilu, kliknutí na web
nebo sledujících. Zobrazení a dosah se mohou na první pohled mohou jevit
velmi podobně, ale není tomu tak. Zobrazení je celkový počet všech
zobrazení vašich příspěvků, dosah je počet jedinečných účtů, kterým
se vaše fotka zobrazila.
TIP: Více o tom, jak strategicky řídit firemní profil na
Instagramu, spravovat kampaně na Facebooku nebo jak tvořit obsah na Linkedinu,
se dozvíte na našich školeních
sociálních sítí. |
5 rad do začátku, které vám usnadní práci s firemním profilem na
Instagramu
1. Využijte prostor v BIO
BIO, zkratka, kterou jste ve spojení s Instagramem už jistě slyšeli.
Hezky česky se dá přeložit jako představení firmy nebo medailonek. BIO
funguje jak u osobních, tak i u firemních profilů a umožňuje vám ve
150 znacích sdělit, čím se vaše firma zabývá a co ji charakterizuje.
Řekněte světu, co děláte, a používejte klíčová slova typická pro
vaše podnikání. Můžete sem umístit i odkaz na váš
nový článek na blogu nebo na nejnovější produkt, který ukazujete na
fotografiích. Řekněte lidem, co je vaší konkurenční výhodou, případně
sem můžete umístit také brandové hashtagy, které jste si
vytvořili ke komunikaci s fanoušky.
2. Umožněte fanouškům snadný kontakt
Dále se na vašem profilu objeví tlačítka s nápisem VOLAT –
E-MAIL – TRASA. Pokud si do profilu zadáte kontaktní údaje, po
kliknutí na tato tlačítka s vámi vaši fanoušci mohou komunikovat, nebo se
jim ukáže mapa s vaší adresou. Ovšem nemusíte nutně zadávat všechny
možnosti. Instagramu stačí zadat pouze jednu možnost kontaktu.
3. Na firemní profil patří fotografie produktů, života firmy,
případně i UGC
Na firemní profil přidávejte snímky produktů či služeb (focené
ideálně v reálném prostředí mezi reálnými uživateli), ukázky toho,
jak to vypadá u vás v kanceláři nebo jak se výrobek vyrábí. Obsah fotek
by ale měl být konzistentní. Rozhodně na firemní profil nepatří
fotografie vaší večeře nebo dovolené. Těmito fotografiemi se pochlubte
raději na svém osobním profilu.
Na firemním účtu můžete pracovat i s UGC (User
Generated Content), tedy s obsahem, který sdílí sami
uživatelé. Můžete například využít fotografie fanoušků,
kterými se pochlubili na svém Instagramu. V takovém případě si ale dejte
pozor na práva k fotografii a dobře si pohlídejte souhlasy.

Pokud používáte nejmodernější telefony, jejich čočky jsou již na
skvělé úrovni, proto není nutné fotit na zrcadlovky a poté dostávat
snímky složitě do mobilu. Navíc Instagram umožňuje poměrně slušné
možnosti úpravy fotografií přímo v aplikaci. Jen jedno upozornění
– přednastavené filtry nejsou pro firemní profily vhodné.
Použití přednastavených filtrů většinou nevypadá profesionálně a
uživatelé použitý filtr rychle poznají.
Co se však nebojte využít, jsou různé aplikace
určené k úpravě fotek či videí . Takových pomocníků existuje
celá řada a mnohé z nich jsou zcela bezplatné. Mezi nejznámější patří
například Canvas, A Color Story, Later nebo
squarelovin.
4. Fanoušky nezahlťte. Jedna fotografie denně stačí
Fotografie je nutné přidávat pravidelně, zároveň to ale s jejich
množstvím nepřežeňte. Instagram změnil algoritmus a fotografie začíná
částečně zobrazovat opět chronologicky (už tedy ne v pořadí, které
vyhodnotí jako zajímavé na základě toho, co sledujete a „lajkujete“).
Ale jako u všech novinek na Instagramu i zde platí, že změny zavádí
pomaleji a nejprve je testuje na vybraných skupinách uživatelů. Obecně se
dá říci, že nejlepší je přidávat 1 až 2 fotografie za
den. Větší množství začne vaše fanoušky brzy obtěžovat.
Nepřidávejte ani 3 nebo 4 fotografie brzy po sobě – pokud máte
zajímavých snímků více, vložte je najednou v jednom příspěvku, nebo si
je schovejte na později. Existují aplikace, ve kterých si
zveřejnění fotografií snadno naplánujete, a to klidně i s měsíčním
předstihem . Usnadníte si tak navíc i plánování příspěvků.
Už se vám nestane, že si na poslední chvíli vzpomenete, že jste dlouho nic
nepřidali, a nezačnete zběsile fotit jen pro to, „aby na tom Instagramu
něco bylo“.
5. Na klasické produktovky zapomeňte
Na Instagramu rozhodně nepoužívejte klasické produktové fotografie, se
kterými pracujete třeba v bannerech. Lidé se sem chodí bavit a hledat
inspiraci. Umělé produktové snímky či fotografie z katalogů nezapadají
mezi ostatní a uživatele odrazují. Nedoporučuji ani používat
fotografie z fotobank. Může se vám pak snadno stát, že se stejný
obrázek objeví na více profilech. Navíc z pohledu práva je to velmi
rizikové, neboť fotobanky nemají dobře pořešena práva
k jednotlivým fotografiím . Raději si tak foťte své vlastní
fotografie.
Doufáme, že vám tyto tipy přijdou vhod a že svůj Instagram posunete
zase o kousek dál.
Chcete si prostředí firemního Instagramu osahat pod vedením
zkušené instagramerky? Přijďte na náš půldenní
workshop a naučte se, jak připravit krásná Stories, které aplikace vám
usnadní instagramový život a jak na publikační plán a vůbec strategickou
správu profilu tak, aby pro vás měl byznys efekt. |
Dobrý den, článek se mi líbí a své jsem si tam našla. Děkuji za něj.
Mám otázku ohledně převzatého obsahu: mám instagramový profil (jen cca 50 sledujících) a občas se mi líbí nějaká fotografie (například produkt) nějakého e-shopu. Občas ji vezmu (zkopíruji), v photoeditoru přidám textově i tu firmu, napíšu popis a do obrázku přidám i název firmy se @, kde jsem ji pořídila – tedy dělám jim něco jako reklamu s proklikem na jejich profil.
Kopírování se opravdu děje, vidím to denně.
Děkuji.
Dobrý den, Pavlo, autorské právo zahrnuje pod svoji ochranu různé druhy uměleckých děl, mezi ně rozhodně patří i fotografie. Proto je i na Instagramu nutné dodržovat autorská práva a bez svolení autora nemůžeme fotografii nahrát na vlastní účet. Jen tím, že k fotografii uvedeme zdroj si nepomůžeme, souhlas i tak potřebujeme. Pokud tedy používáte na svém účtu cizí fotografie, měla byste si podle práva a podmínek Instagramu opatřit k jejich užívání souhlas. Podoba tohoto souhlasu je částečně na vás, ale musí být doložitelný. Aplikace Repost tento problém také neřeší, souhlas potřebujete i při použití této aplikace. Pokud vás bude zajímat více detailů ohledně autorských práv na Instagramu, doporučuji tuto stránku – https://www.facebook.com/…382350847838?…
Pavla
Dobrý den, na FB jsem si v Nastavení u své stránky připnula Instagram, který chci mít se svým účtem propojený. Na Instagramu mohu sdílet příspěvky na FB stránku, ale nejde mi přepnout na firemní profil… Zkrátka v Nastavení na FB ten Instagram mám, ale profil na Instagramu se jako firemní nejeví a když dám přepnout na firemní profil, napíše mi to „Stránka už je propojená s jiným účtem“. Přitom na FB jsem propojila jen a pouze ten profil na Instagramu, který jsem chtěla přepnout na firemní profil. Nevíte, co s tím?
Dobrý den, Michaelo, takhle na dálku se těžko radí, poslala byste nám prosím přes info@h1.cz na sebe kontakt? Spojíme se s vámi, zjistíme si více detailů a pokusíme se pomoci v reálném čase :) Monika, H1.cz
Mám úplně stejný problém. Podařilo se Vám to nějak vyřešit ?
Email jsem napsala, ale zadna odpoved. :)
Dobrý den,
nějakým způsobem se mi ztratil firemní účet na IG, nedokážu se již k němu přihlásit a nejde ani dohledat. Nevadí, smířila jsem se s tím že jej již nezechráním, ale jde mi o to že chci nový profil na IG propojit s již existující stánkou, která byla předtím propojena k tomu starému profilu, ale to se mi nedaří. Přes facebook pages jsem původní instagram odpojila, podaří se mi tam připojit i ten nový, ale nejde to z instagramu připojit, tak abych mohla příspěvky z IG rovnou stílet na FB… už jsem z toho zoufalá… Děkuji za odpověď
Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda jde na instagramu vydělávat aniž bych měla firemní účet? A aniž bych měla nějaké spolupráce či reklamy? Děkuji za odpověď
Dobrý den, Pavlíno. Přímo Instagram žádné peníze nevyplácí (narozdíl třeba od Youtube), ale může fungovat jako nástroj, který vám k výdělku pomůže. Určitě nepotřebujete firemní účet, avšak u většiny influencerů tvoří největší část jejich příjmu právě spolupráce. Také můžete na svém Instagramu propagovat vlastní tvorbu (obrazy, knihy, fotografie a tak), kde ze svého profilu lidi odkážete na jejich nákup. Přímý výdělek skrze Instagram však možný není.