Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Firemní Instagram – kde ho vzít a jak s ním (ne)pracovat

V ČR už má přes 2 000 000 uživatelů a jejich počet neustále roste. Instagram – sociální síť, kterou miluje především generace Z – se firmám vyplácí. 16 % uživatelů ve věku mezi 16 a 34 lety se dozví o nové značce právě díky Instagramu. Jak ale prorazit na síti, na které denně přibyde v průměru 80 milionů fotografií?

Instagram

Facebook koupil Instagram v roce 2012. Ale pozor. Instagram není Facebook. To, co funguje na Facebooku, nejde jen tak „zkopírovat“ na Instagram. Pokud chcete založit své firmě učet na Instagramu, obrňte se notnou dávkou trpělivosti. Nestačí tu jen sdílet jednu fotografii týdně. Instagram chce čas, pořádnou dávku kreativity a v neposlední řadě dobrý plán.

Jak převést soukromý účet na firemní

Pokud jste firma a chcete brát Instagram opravdu vážně, měli byste si soukromý účet převést na firemní. Ale nebojte se, není to nijak složité. K tomu, aby se váš účet stal firemním, potřebujete jen facebookovou stránku, která je vytvořena jako firemní . Na svém profilu kliknete vpravo nahoře na možnosti (tři tečky) a poté na „Přepnout na firemní profil“. Následně se proklikáte informacemi a vyberete facebookovou stránku, se kterou tento účet spárujete. A je to! Máte firemní účet, který vám nabízí mnohé výhody.

Propojeni insta a facebookoveho uctu

Jednou z těchto výhod jsou data, která vám Instagram zpřístupní – například metriky zobrazení, dosahu, zobrazení profilu, kliknutí na web nebo sledujících. Zobrazení a dosah se mohou na první pohled mohou jevit velmi podobně, ale není tomu tak. Zobrazení je celkový počet všech zobrazení vašich příspěvků, dosah je počet jedinečných účtů, kterým se vaše fotka zobrazila.

5 rad do začátku, které vám usnadní práci s firemním profilem na Instagramu

1. Využijte prostor v BIO

BIO, zkratka, kterou jste ve spojení s Instagramem už jistě slyšeli. Hezky česky se dá přeložit jako představení firmy nebo medailonek. BIO funguje jak u osobních, tak i u firemních profilů a umožňuje vám ve 150 znacích sdělit, čím se vaše firma zabývá a co ji charakterizuje.

Řekněte světu, co děláte, a používejte klíčová slova typická pro vaše podnikání. Můžete sem umístit i odkaz na váš nový článek na blogu nebo na nejnovější produkt, který ukazujete na fotografiích. Řekněte lidem, co je vaší konkurenční výhodou, případně sem můžete umístit také brandové hashtagy, které jste si vytvořili ke komunikaci s fanoušky.

2. Umožněte fanouškům snadný kontakt

Dále se na vašem profilu objeví tlačítka s nápisem VOLAT – E-MAIL – TRASA. Pokud si do profilu zadáte kontaktní údaje, po kliknutí na tato tlačítka s vámi vaši fanoušci mohou komunikovat, nebo se jim ukáže mapa s vaší adresou. Ovšem nemusíte nutně zadávat všechny možnosti. Instagramu stačí zadat pouze jednu možnost kontaktu.

3. Na firemní profil patří fotografie produktů, života firmy, případně i UGC

Na firemní profil přidávejte snímky produktů či služeb (focené ideálně v reálném prostředí mezi reálnými uživateli), ukázky toho, jak to vypadá u vás v kanceláři nebo jak se výrobek vyrábí. Obsah fotek by ale měl být konzistentní. Rozhodně na firemní profil nepatří fotografie vaší večeře nebo dovolené. Těmito fotografiemi se pochlubte raději na svém osobním profilu.

Na firemním účtu můžete pracovat i s UGC (User Generated Content), tedy s obsahem, který sdílí sami uživatelé. Můžete například využít fotografie fanoušků, kterými se pochlubili na svém Instagramu. V takovém případě si ale dejte pozor na práva k fotografii a dobře si pohlídejte souhlasy.

Instagram

Pokud používáte nejmodernější telefony, jejich čočky jsou již na skvělé úrovni, proto není nutné fotit na zrcadlovky a poté dostávat snímky složitě do mobilu. Navíc Instagram umožňuje poměrně slušné možnosti úpravy fotografií přímo v aplikaci. Jen jedno upozornění – přednastavené filtry nejsou pro firemní profily vhodné. Použití přednastavených filtrů většinou nevypadá profesionálně a uživatelé použitý filtr rychle poznají.

Co se však nebojte využít, jsou různé aplikace určené k úpravě fotek či videí . Takových pomocníků existuje celá řada a mnohé z nich jsou zcela bezplatné. Mezi nejznámější patří například Canvas, A Color Story, Later nebo squarelovin.

4. Fanoušky nezahlťte. Jedna fotografie denně stačí

Fotografie je nutné přidávat pravidelně, zároveň to ale s jejich množstvím nepřežeňte. Instagram změnil algoritmus a fotografie začíná částečně zobrazovat opět chronologicky (už tedy ne v pořadí, které vyhodnotí jako zajímavé na základě toho, co sledujete a „lajkujete“). Ale jako u všech novinek na Instagramu i zde platí, že změny zavádí pomaleji a nejprve je testuje na vybraných skupinách uživatelů. Obecně se dá říci, že nejlepší je přidávat 1 až 2 fotografie za den. Větší množství začne vaše fanoušky brzy obtěžovat.

Nepřidávejte ani 3 nebo 4 fotografie brzy po sobě – pokud máte zajímavých snímků více, vložte je najednou v jednom příspěvku, nebo si je schovejte na později. Existují aplikace, ve kterých si zveřejnění fotografií snadno naplánujete, a to klidně i s měsíčním předstihem . Usnadníte si tak navíc i plánování příspěvků. Už se vám nestane, že si na poslední chvíli vzpomenete, že jste dlouho nic nepřidali, a nezačnete zběsile fotit jen pro to, „aby na tom Instagramu něco bylo“.

5. Na klasické produktovky zapomeňte

Na Instagramu rozhodně nepoužívejte klasické produktové fotografie, se kterými pracujete třeba v bannerech. Lidé se sem chodí bavit a hledat inspiraci. Umělé produktové snímky či fotografie z katalogů nezapadají mezi ostatní a uživatele odrazují. Nedoporučuji ani používat fotografie z fotobank. Může se vám pak snadno stát, že se stejný obrázek objeví na více profilech. Navíc z pohledu práva je to velmi rizikové, neboť fotobanky nemají dobře pořešena práva k jednotlivým fotografiím . Raději si tak foťte své vlastní fotografie.

Doufáme, že vám tyto tipy přijdou vhod a že svůj Instagram posunete zase o kousek dál.

Chcete si prostředí firemního Instagramu osahat pod vedením zkušené instagramerky? Přijďte na náš půldenní workshop a naučte se, jak připravit krásná Stories, které aplikace vám usnadní instagramový život a jak na publikační plán a vůbec strategickou správu profilu tak, aby pro vás měl byznys efekt.
  • Pavla Tesilová
    18. 05. 2018 / 19:09

    Dobrý den, článek se mi líbí a své jsem si tam našla. Děkuji za něj.

    Mám otázku ohledně převzatého obsahu: mám instagramový profil (jen cca 50 sledujících) a občas se mi líbí nějaká fotografie (například produkt) nějakého e-shopu. Občas ji vezmu (zkopíruji), v photoeditoru přidám textově i tu firmu, napíšu popis a do obrázku přidám i název firmy se @, kde jsem ji pořídila – tedy dělám jim něco jako reklamu s proklikem na jejich profil.

    1. Dá se to považovat za porušení práv k jejich fotografii, o které tu píšete?
    2. Mám ty 4 své příspěvky raději smazat?
    3. Asi napíšu na profily PM zpávu, zda-li to můžu na zdi mít – a v případě, že ano, mám si udělat printscreen?
    4. Nebo mám raději napsat na jejich e-mail a řešit to e-mailem? (správci firmy působící na Instagramu asi nemají ty pravomoce)
    5. V případě, že se mi zase bude nějaký Příspěvek líbit tak, že bych ho rád měl na zdi, mám si zajít chuť a zbytečně čas nemarnit, nebo mám napsat PM firmě či přímo e-mail?

    Kopírování se opravdu děje, vidím to denně.

    Děkuji.

  • Pavla Hladečková
    22. 05. 2018 / 13:48

    Dobrý den, Pavlo, autorské právo zahrnuje pod svoji ochranu různé druhy uměleckých děl, mezi ně rozhodně patří i fotografie. Proto je i na Instagramu nutné dodržovat autorská práva a bez svolení autora nemůžeme fotografii nahrát na vlastní účet. Jen tím, že k fotografii uvedeme zdroj si nepomůžeme, souhlas i tak potřebujeme. Pokud tedy používáte na svém účtu cizí fotografie, měla byste si podle práva a podmínek Instagramu opatřit k jejich užívání souhlas. Podoba tohoto souhlasu je částečně na vás, ale musí být doložitelný. Aplikace Repost tento problém také neřeší, souhlas potřebujete i při použití této aplikace. Pokud vás bude zajímat více detailů ohledně autorských práv na Instagramu, doporučuji tuto stránku – https://www.facebook.com/…382350847838?…

    Pavla

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.