Hájednička má od 1. července nového náčelníka. Filip Kahoun
předal pomyslné žezlo Pavlu Pajkrtovi. A zatímco Filip se v našem
rozhovoru ohlíží za předchozími 5 lety a zmiňuje nejen úspěchy, ale
i chyby, které se staly a které paradoxně firmu i jeho posunuly dál, Pavel
hledí už jen dopředu: „Chci dál pokračovat v propojování všech
disciplín i onlinu s offlinem.” Přečtěte si rozhovor, ve kterém oba
mluví o minulé, současné, ale i budoucí Hájedničce.
Filipe, asi tu otázku slyšíš že všech stran, ale co tě
přimělo k rozhodnutí opustit po pěti letech pozici šéfa
Hájedničky?
Filip: Teď už to asi můžu odtajnit. Není za tím žádný
příběh o nabídce, která se neodmítá, ani jsem nedostal shora zprávu,
že končím. Pět let byl časový horizont, který jsme si „nakreslili“
už na začátku s mým šéfem, ředitelem GroupM Jirkou Svobodou. Nastupoval
jsem do H1.cz v pětatřiceti z volné nohy a věděl jsem jistojistě, že se
budu chtít nejpozději kolem čtyřicítky na volnou nohu zase vrátit.
A vzhledem k zadání bylo pět let tak akorát.
Jaké bylo vlastně tvé zadání?
Filip: Mým hlavním úkolem byla kompletní transformace
firmy. Nastupoval jsem rok po akvizici a není žádným tajemstvím, že
propojování Hájedničky s vlastnickou skupinou GroupM neprobíhalo hladce.
Dokonce by se dalo říct, že jsem se ocitl přímo uprostřed otevřené
války. Hájednička získala spojením se skupinou GroupM spoustu obrovských
klientů z portfolia sesterských mediálních agentur, a tehdy se ukázalo,
kolik nás čeká práce.
V čem spočíval hlavní problém?
Filip: Kdyby existoval jeden hlavní problém, byla by to
velká výhra! Bohužel jsme museli začít akutně řešit celý zástup témat
od nespolehlivých výkonů, přes junioritu manažerů, až po fluktuaci lidí
i klientů. Musím přiznat, že jsem byl chvílemi naprosto zoufalý, protože
jsem snad poprvé za svou praxi vůbec nevěděl, co hasit dřív. Bylo potřeba
nastavit zcela nové servisní standardy a zavést neexistující interní
procesy. Bylo také nutné provést rozsáhlejší personální změny a
celkové zeštíhlení firmy, narovnat smluvní vztahy s klienty, naučit lidi
prezentovat, naučit manažery, jak vést tým – zkrátka dovést punkovou
firmu k maturitě. A snad se to i povedlo. Dneska jsem na tu firmu opravdu
hrdý. Jsou to profíci a je na ně spoleh.
Na čem je ten posun k lepšímu nejvíce patrný?
Filip: Pro mě je jedním z důležitých měřítek, kolik
klientů ztrácíme. Před rokem 2015 to bylo v průměru 60 klientů
ročně. Teď už se několik let pohybujeme na úrovni nižších jednotek
zakázek, o které každoročně přijdeme většinou z důvodů, jež vůbec
nemáme šanci ovlivnit. Naproti tomu se nám daří vyhrávat ty největší
zakázky, o které se hraje nejen v ČR, ale i v celém regionu.
Pavle, jaká je aktuální situace v Hájedničce z tvého pohledu?
Jakou firmu přebíráš?
Pavel: Úplně jinou, než před 5 lety přebíral Filip.
Shodou okolností jsem u toho mohl být od začátku. Do Hájedničky jsem
totiž nastoupil dokonce půl roku před Filipem, ovšem ne na pozici manažera,
ale jako SEO specialista. Firma se spontánně měnila sama už v roce
2013. V krátkém čase překročila hranici 120 lidí. A to už se punkově
řídit nedalo. Ze začátku byly změny hodně organické, ale naštěstí
s nástupem Filipa začala být transformace řízená. A podařila se.
Maturitu jsme rozhodně zvládli.
To zní až příliš ideálně. Filipe, je něco, co se fakt nepovedlo
a co bys dneska udělal jinak?
Filip: No jéje! „Držkopády“ jsou nutnou podmínkou
každého příběhu o velké změně. Za všechny uvedu namátkou dva:
V roce 2015 jsem rozhodl, že úplně zastavíme příjem
nového obchodu, dokud se nám nepodaří stabilizovat servisní kvalitu,
abychom neztráceli nové klienty po pár měsících, jak se nám to tehdy
dělo. Chyba. Ta myšlenka zní sice logicky, ale ve výsledku to celou
transformaci firmy protáhlo tak o rok, protože jsme přišli o cenné
know-how, jak získat klienta, a museli jsme se to znovu pracně a
bolestivě učit.
V době, kdy Hájednička procházela největšími
vnitřními turbulencemi, jsem významně podcenil komunikaci směrem na trh. Ve
výsledku nikdo nevěděl, co se uvnitř firmy děje, jaké to má důvody a kam
směřujeme. Po trhu kolovaly “sci-fi báchorky”, které neměly s realitou
nic společného. A co víc… Nikdo je nerozporoval. Spousta lidí
i konkurenčních firem si tehdy úspěšně stavěla svou značku na
prvoplánovém “hejtyngu” Hájedničky. Měl jsem zkušenosti
z finančního sektoru, kde se jakákoliv vnitřní tenze většinou obešla
bez povšimnutí trhu. Ale výrazně jiné to bylo u marketingové agentury,
která je špičkou ve svém oboru a stále pod drobnohledem trhu. Mělo mi to
zkrátka dojít.
Chyb jsem samozřejmě nasekal mnohem více, nicméně žádnou
z nich neberu nijak apokalypticky. Chyby jsou přirozenou součástí života a
jde vždycky o příležitost ke zlepšení. Jak mi řekl jeden moudřejší a
zkušenější kolega: „Když chceš něco dělat fakt dobře, musíš to
zkraje dělat chvíli blbě“. U každé chyby jsou podle mě důležité tři
věci – napravit, poučit se a nepodělat se.
Pavle, jak to bude tedy dál? Jaké máš zadání ty?
Pavel: Pokračovat v cestě, po které aktuálně jdeme.
Poslední tři roky jsem byl součástí managementu agentury a jsem v souladu
se strategií, kterou jsme nastavili. To místo jsem přijal hlavně proto, že
Hájedničce a lidem uvnitř věřím. Jsem přesvědčený, že jdeme
správným směrem a že nás čekají skvělé věci.
Co konkrétně si tedy máme představit pod nastavenou strategií?
Jaká ta cesta tedy je?
Pavel: Začnu trochu od lesa. Marketing se na jedné straně
rychle mění – přichází nové technologie, jsme schopni zpracovat
extrémní množství dat, můžeme jít více do hloubky. Ale na straně druhé
se marketing vrací ke kořenům – lidé si začínají znovu uvědomovat,
že marketing není jen marketingová komunikace, že strategie se má stavět
z nadhledu, nikoliv řešit jednotlivé kanály izolovaně.
Dochází k masivní automatizaci a využití umělé
inteligence. Některé specializace nebudou potřeba v takové míře jako
dřív. Místo nich vzniknou nové disciplíny. Část toho, co musel třeba PPC
specialista klikat ručně, si převezmou roboti – algoritmy. Díky tomu
vzniknou nové pracovní pozice, někdo bude muset algoritmy tvořit a rozvíjet
je. Kreativní práce jako idea-making, tvorba grafiky nebo strategie zřejmě
zůstanou doménou lidí. Nicméně čím dál tím víc bude třeba stavět na
datech, správném měření a analýze.
Práce v marketingu tedy bude jiná. Místy efektivnější,
místy náročnější. Změní se skladba činností, které jsou potřeba.
Roboti nenahradí lidi, ale bude třeba intenzivní spolupráce mezi nimi.
V rámci naši strategie se připravujeme na právě takovou budoucnost.
Takže už to není jen výkonnostní online marketing, jak se
Hájednička dlouhé roky profilovala?
Pavel: Už dlouho ne. Věnujeme se všem disciplínám online
marketingu a používáme je jak pro výkon, tak pro branding. Nechceme dělat
10 malých marketingů, marketing je jen jeden. Snažíme se o propojování
disciplín a nejen v rámci online světa. Díky našim sesterským mediálním
agenturám máme možnost propojovat také online a offline.
Filipe, co ti zkušenost v Hájedničce dala?
Filip: Kromě toho, že jsem potkal celou řadu úžasných
lidí, musím říct, že jsem i já, spolu s Hájedničkou, výrazně
dospěl. Naučil jsem se větší emoční odolnosti a respektu k pocitům
lidí. Podařilo se mi odbourat významnou část ega. Už pro něj nemakám na
plný úvazek a je to velmi osvobozující. Pochopil jsem také, jak funguje
krizový management. Zatímco v “období míru” funguje dlouhodobé
plánování, rozvojové aktivity a demokratický přístup, ve “válce”
zabírá jen rychlé rozhodování, stabilizace základních životních funkcí
a nemilosrdná diktatura. Tyto lekce mě stály hodně sil, ale lidsky mě
obohatily a stal jsem se díky nim také relevantnějším parťákem pro firmy,
kde školím leadership.
Tím se plynule dostáváme k otázce, co vlastně budeš dělat po
odchodu z H1.cz?
Filip: Vrátím se ke své soukromé praxi, tedy lektorské,
přednáškové a publikační činnosti. Cítím to jako svůj životní
úděl. Vzdělávání lidí mě nesmírně baví, naplňuje a k mojí veliké
radosti se setkává i s pozitivní odezvou trhu. Teď mi odpusťte „malý
teleshopping“: Natočil jsem několik videokurzů na téma osobního marketingu a úspěšného
vedení lidí pro Seduo.cz a patří na tomto portálu mezi nejprodávanější.
Napsal jsem knihu Boj
o pozornost, která odkrývá neuvěřitelnou sílu obyčejné lidské
pozornosti, a její první edice byla během chvilky rozebraná (na podzim
chystám rozšířený dotisk). Pravidelně školím ve firmách a poptávka po
mých kurzech roste. Součet toho všeho vlastně představuje tu největší
sílu, která mě táhne zpátky na volnou nohu.
Je něco, co bys Hájedničce popřál nebo poradil do
budoucna?
Filip: Hájedničku beru jako své dítě, takže jí
samozřejmě přeji jen to nejlepší. A vždycky budu! Pokud bych měl ale
vyslovit jednu „hraběcí radu“, pak bych Hájedničce vzkázal, aby se
řídila pravidlem, kterého se sám držím – není zas tak důležité být
lepší než ostatní, ale být lepší, než jsme byli včera. A upřímně
věřím, že Pavel, jako můj nástupce udělá Hájedničku opravdu lepší,
než byla včera.
Pavle, co bude tím prvním, do čeho se v nové roli
pustíš?'
Pavel: Soustředit se teď chci hlavně na intenzivnější
komunikaci. A to jak směrem ke klientům, tak směrem ven. Zatáhnout všechny
víc do odborných témat, kterým se teď intenzivně věnujeme. Ať už je to
synergie SEO a PPC, HR marketing nebo už zmiňované propojování online a
offline marketingu. Hájednička měla vždy rezervy ve schopnosti vykřičet
do světa, jak skvělé projekty dělá a jak krásné výsledky klientům
dodává. První vlaštovkou může být to, že jsme se letos po několika
letech přihlásili do soutěže Internet Effectiveness Awards a odnesli jsme si
hned dvě medaile, včetně jedné zlaté.