Propagace a reklama v sociálních sítích je nový směr on-line
marketingu. Díky nebývalým možnostem, které firmy v prostředí komunit a
sociálních médií získávají, prudce stoupá jeho význam. Váháte-li, zda
má pro váš podnik význam investovat do aktivit na Facebooku (nebo vám
dokonce uniká význam takové akce), podívejte se na několik možných typů
marketingového využití Facebook Pages.Vycházíme samozřejmě
z předpokladu, že se na Facebooku pohybuje vaše cílová skupina.
[caption id=„attachment_1257“ align=„aligncenter“ width=„454“
caption=„US facebook users by age – allfacebook.com“]
[/caption]
Branding
Facebook je prostorem, kde můžete značku, produkt, nebo službu
představit těm, kteří je ještě jinde nepotkali, připomenout těm, kteří
na ně snad zapomněli a všeobecně pak můžete přímo ovlivňovat svou image
a reputaci. Mějte přitom na paměti, že na internetu se word of mouth
šíří rychlostí světla. Stanovte si, jak chcete být vnímáni a jak naopak
vnímáni být nechcete.
Podpora prodeje
Na Facebooku samotném mnoho obchodu neuděláte, jeho správné využití
však může významně zvýšit návštěvnost vašeho webu, případně obrat
e-shopu. Facebook Pages nabízí řadu způsobů jak propagovat váš produkt
nebo službu. Vlastníte-li e-shop, můžete propagovat jeho sortiment, slevy a
akční nabídky. Jste-li poskytovatelem služeb, nebojte se využít
nabízeného prostoru na stránce k jejich popisu, pravidelně informujte
o novinkách, nenásilně odkažte na jejich podrobnosti přímo na webu.
Příznivce na Facebooku můžete o sortimentu, službách, akcích,
slevách a novinkách informovat také formou demograficky cíleného direct
mailu. Jeho frekvence však musí být střízlivá, abyste své příznivce
neotrávili. Jako všude jinde, i na sociálních sítích funguje strategie
„od nás dostanete něco extra“. Promyslete si proto, jaké „extra“
můžete cílové skupině nabídnout. Fungují speciální slevy, dárky a
bonusy. Bude-li vaše nabídka dostatečně atraktivní, automaticky tím
podpoříte také akvizici nových příznivců svých stránek – lidé vás
doporučí svým přátelům. [caption id=„attachment_1259“
align=„aligncenter“ width=„463“ caption="Strarbucks – speciální
nabídka pro fanoušky "]
[/caption] Facebook dává dostatek prostoru i pro prezentaci pomocí obrazu
a videa. Můžete si založit alba fotografií, kde fanouškům ukážete, kdo
jste, co nabízíte, jak vypadají vaše kanceláře a lidé, kteří v nich
pracují. Podpoříte tím i důvěryhodnost, která má nesporný vliv na
obrat každé firmy. Zveřejňujte však pouze ty materiály, na které můžete
být pyšní. Můžete o svých produktech či službách napsat sáhodlouhé
popisy a doprovodné texty, ale jak je známo, jíme očima. Kvalita,
originalita a vypovídací hodnota vašeho obrazového a video materiálu musí
být na úrovni. Uživatelé Facebooku dbají na svou image v rámci této
sítě a nespojí se s něčím, co by ji sráželo.
[caption id=„attachment_1260“ align=„aligncenter“ width=„487“
caption=„Facebook H1.cz – náhled nově uložených fotografií na
stránce“]
[/caption]
Loayality marketing
Udržte se v zorném poli zákazníka a máte jeden z pilířů dlouhodobě
fungujícího on-line marketingu. Facebook vám k tomu nabízí dostatek
nástrojů a komunikačních kanálů. Nespornou výhodou této sociální
sítě je řada sofistikovaných možností pro interakci s fanoušky stránek.
Mnoho firem například individuálně či globálně radí zákazníkům,
odpovídají na jejich dotazy, řeší jejich problémy a zapojují je do
diskuzí, čímž jim ukazují svou serióznost, ochotu pomoci a snahu vyjít
vstříc. Vaše Facebook stránky by se měly stát místem, kam se
budou lidé vracet, protože se tam cítí respektováni a protože vědí, že
jim poskytujete něco, co jinde nedostanou. Pak vaše stránky doporučí
i svým přátelům.
Virální marketing
Máte zajímavé video, prezentaci nebo fotografie, které jsou natolik
líbivé, užitečné, zábavné nebo extravagantní, že si je lidé budou
nadšeně přeposílat? Sociální síť je ideálním místem pro virální
marketing. Facebook navíc díky svému news feedu na profilech všech
uživatelů výrazně urychluje šíření jakéhokoli zajímavého obsahu
v rámci okruhů přátel. Nezapomeňte na potenciálně virální materiál
přidat logo či adresu webu, případně vhodným odkazem nasměrujte
uživatele Facebooku tam, kam ho chcete dostat.
[caption id=„attachment_1262“ align=„aligncenter“ width=„473“
caption=„Facebook Red Bull – video s virálním potenciálem“]
[/caption]
Social Data Mining
Facebook se může stát také místem, kde budete získávat informace a
zpětnou vazbu od vaší cílové skupiny. Máte prostor pro pořádání anket
a zakládání diskuzí. Celou řadu informací o své cílové skupině,
vkusu, názorech a návycích získáte i „pouhým“ pozorováním
jednotlivých lidí. Facebook stojí na sdílení informací a dat, lidé tu
o sobě řeknou opravdu mnoho. Pomůže vám to s nastavením vaší propagace
a může vás to uchránit zbytečných chyb. Potřebujete otestovat nějaký
produkt nebo snad vytvořit něco zbrusu nového? Zapojte do průzkumu Facebook.
Nabídněte svým příznivcům dárek nebo slevu za to, že vyjádří
svůj názor.
[caption id=„attachment_1265“ align=„aligncenter“ width=„487“
caption=„Ptejte se“]
[/caption] V dalších článcích o problematice
využití Facebooku a dalších sociálních sítí se blíže podíváme na
konkrétní příklady využitelnosti stránek, nástrojů a
aplikací.
Autorem článku je Michaela Vorlová.
Myslím, že to je rozhodně dobrá metoda, snažím se jen poslední dobou přijít na to, jak synchronizovat Twitter společnosti a odpovídající Facebook stránku. Bohužel neúspěšně.
[1] Pro aktualizaci stavu na Facebook Pages zatím nelze Twitter aplikovat. Pomocí doplňkové aplikace je ale možné na Stránce založit novou kartu s generováním feedu z Twitteru. Aplikace je ke stažení od developerů Involver: https://www.involver.com/…gallery.html Jak to pak vypadá v reálu, se můžeš podívat na naší stránce na Facebooku: https://www.facebook.com/…/23021723994
Nevíte, zda existuje nějaký volně dostupný manuál pro Facebook?
O volně dostupném manuálu bohužel nevím, dostatečné množství informací lze ale najít na blozích a webech, především tedy v angličtině. Záleží na tom, jestli Vám jde spíš o možnosti propagace na Facebooku, nebo o informace všeobecnějšího typu z pohledu běžného uživatele.
Pokud byste měl zájem o hlubší know-how pro propagaci na Facebooku, můžu Vám doporučit naše školení. https://www.h1.cz/…eni-facebook
Založila jsem si facebook pro firmu – výuka angličtiny, ale nedaří se mi oslovit potenciální zákazníky. Ráda bych informovala o stránkách své studenty ale žádný email s informací o stránkách nedorazí na emailové adresy studentů. Můžete mi, prosím, poradit?
Pokud jde o problém s doručováním e-mailů, těch důvodů může být řada a takto obecně je neodhalíme. Určitě ale se studenty přicházíte do osobního kontaktu (nebo vaši lektoři), takže je o existenci stránek můžete informovat přímo. Můžete také odkaz na Facebookovou stránku umístit na tištěné materiály, na webové stránky a podobně. Další možnost, pokud máte velký zájem oslovit zatím neznámé zákazníky, představuje placená reklama na Facebooku.