Přejít k obsahu  Přejít k hlavnímu menu

Firemní weblog poradenské společnosti H1.cz

Zobrazit všechny články
Zpět

Facebook aplikace a záložky už jen pomocí iFrame

Pokud sledujete dění okolo Facebooku z developerského hlediska (doporučujeme Developer roadmap), už jste možná slyšeli, že koncem roku 2010 bude pravděpodobně zrušena podpora jazyka FBML ve FB aplikacích a záložkách. Facebook k tomu doslova říká: „We will stop allowing new FBML applications, but will continue to support existing FBML tabs and applications. Instead, we recommend using IFrames.“ Zdá se tedy, že Facebook zruší možnost vytváření aplikací pomocí FBML, ale ty stávající aplikace napsány ve FBML budou nadále fungovat. Co to tedy znamená do budoucna? Budou všichni psát aplikace jako zběsilí, aby je pak nemuseli dělat složitě pomocí iFramu? Ničeho takového jsme si nevšimli… Je ale pravdou, že tímto krokem nejspíš odpadnou amatérští tvůrci FB záložek a aplikací. Důležité je také poznamenat, že pokud by Facebook zrušil podporu FBML úplně, tak by to znamenalo konec jeho vlastní aplikace Static FBML, která umožňovala velmi snadno vkládat záložky do svých fan stránek.

Co to vlastně je Facebook aplikace a co jen záložka

Je třeba podotknout, že Facebook si zde trošku poupravil význam pojmu aplikace a říká tak i jednoduché stránce, která může pomocí API komunikovat s Facebookem a provádět určité operace. Příkladem velmi jednoduché aplikace může být naše aplikace školení, která nedělá nic jiného, než že vypisuje naše aktuální termíny školení a jejich obsazenost. Výhodou takové aplikace je, že se dá jednoduše vložit jako záložka do fanouškovské stránky. Mezi ty složitější a známější aplikace můžeme zařadit například Farmville nebo Mafia Wars. Při prvním spuštění aplikace je vyžadováno povolení („Allow“) pro jejich používání. Každá aplikace má také svou canvas stránku, která má unikátní URL.

Záložka na fanouškovské stránce (Custom tab) je umístěna v klasickém modrém menu stránky za povinnými záložkami Wall a Info. Její maximální povolená šířka je 520 pixelů. Stránka samotné aplikace má pak maximální povolenou šířku 760 pixelů (vložená do FB stránky opět pouze 520 pixelů).

FBML vs iFrame

Jedná se o dvě metody, které Facebook podporuje pro tvorbu aplikací. V minulosti se snažil doporučovat svůj zavedený standard FBML (Facebook Markup Language), ale koncem září obrátil a naopak se snaží FBML upozadit, doporučuje tvorbu pomocí iFrame a JavaScript SDK.

Zdroj: https://blog.madarco.net/…d-framework/

FBML

Značkovací jazyk vyvinutý Facebookem, který v podstatě jen rozšiřuje HTML a zajišťuje tak konzistenci aplikací a jejich bezpečnost.

Pro

  • Snadná propojitelnost s Facebookem (komentáře, záložky, zeď a jiné komponenty).
  • Jedná se o standardní HTML s pár speciálními tagy jako:,
  • Je rychlejší, pokud potřebujete data z FB databáze (skupiny, přátele, apod).
  • URL v prohlížeči se chová standardním způsobem (následuje navigaci).

Proti

  • Pomalejší načítání stránky,
  • neumožňuje použít standardní JavaScript (namísto něj FBJS).

iFrame

Umožňuje vložit do stránky plovoucí blok, který načítá obsah z jiného umístění. V minulosti byl velmi oblíbený pro snadné provázání stránek, ale pro své zásadní nedostatky se již pro tvorbu webových stránek nevyužívají.

Pro

  • Možnost standardního použití JavaScriptu (ajaxu), HTML a CSS,
  • snazší a rychlejší úprava i nasazení stránky,
  • rychlejší načítání oproti FBML.

Proti

  • Pomalejší v přístupu k datům z FB databáze (skupiny, přátelé, apod),
  • složitější propojení s komponentami Facebooku než s FBML,
  • URL v prohlížeči se nechová standardním způsobem (stále stejná URL).

Co bude dál?

Prozatím se stále spekuluje, jestli Facebook opravdu zruší podporu k vytváření aplikací a záložek pomocí FBML. Polemiku s několika zajímavými názory si můžete přečíst na FB stránce Hyper Arts. Co si o tomto rozhodnutí myslíte vy? Je to krok správným směrem? Věděli jste o něm a jak na něj budete reagovat?

  • Petr Macek
    10. 12. 2010 / 17:33

    A co vlastně hlavní oficiální/neo­ficiální důvod, proč to FB dělá? Bude FB třeba prodávat nástroje pro tvorbu záložek, aby z toho něco měl? Prakticky to zatím znamená, že obyčejní, malí uživatelé FB si už sami nebudou schopni jednoduchou záložku na stránce vytvořit sami, nemám pravdu?

  • Jiří Štencek
    10. 12. 2010 / 19:28

    Dobrý den,

    myslíme si, že je za tím snaha o sjednocení vývojářských nástrojů a hlavně ulehčení zátěže vlastních serverů. Pokud totiž používáte FBML, tak je zdrojový kód uložen na straně Facebooku. Jestliže ale vytváříte záložku pomocí iFrame, tak je využíván výkon serveru třetí strany a to při enormním počtu záložek a aplikací může Facebooku do budoucna ušetřit nemalé starosti.

    Máte pravdu, že pokud by došlo ke zrušení aplikace Static FBML, tak by to pro uživatele neznalého HTML bylo poněkud obtížnější. Jsou proto na místě také spekulace, že tím chce Facebook záměrně omezit vytváření amatérského obsahu a upřednostnit tak zkušené vývojáře. Zatím se ale Facebook k této věci blíže nevyjádřil. Určitě si ale nemyslíme, že by Facebook plánoval prodávat k tomuto účelu své aplikace.

    Jirka

  • Láďa
    11. 12. 2010 / 11:23

    O rozhodnutí Facebooku vím delší dobu, takže poslední dvě aplikace vyvíjím pomocí iframe a zatím mám převážně pozitivní pocit. Kdybych to měl shrnout:

    • Znamenalo to řešení několika nových problémů a chyb, které samozřejmě zabere čas, ale jenom poprvé
    • Některé prohlížeče mají omezení na cookies pocházejících z iframu, hlavě Safari
    • Aplikace jsou opravdu VÝRAZNĚ rychlejší
    • Standardní Javascript (včetně Prototype, jQuery atd.) a HTML znamená obrovskou úsporu času
    • Přístup k datům z FB databáze ze serverové strany aplikace je stále stejně rychlý/pomalý (nic se nezměnilo).
    • Nestandardní chování URL je řešitelný problém – stačí cílit všechny odkazy na _parent. Nepříjemné je potom jenom neustálé obnovování reklamy, které může odvádět pozornost

    Static FBML je jiná kapitola. Vytvářet aplikaci kvůli jedné záložce je opravdu zbytečné, ale kdo se naučil těch pár FBML tagů se stejně tak naučí několik kliků navíc. Záložky stejně většinou vytváří technicky zdatnější uživatelé (autoři webů dané firmy, agentury) a pro ně nebude problém se rychle přizpůsobit.

  • Jiří Štencek
    11. 12. 2010 / 23:20

    Dobrý den Láďo,

    mockrát děkujeme za seznam vašich zkušeností a poznatků. Pokud chcete, tak se pochlubte s vašimi aplikacemi. Určitě se rádi podíváme.

    Jirka

  • Láďa
    12. 12. 2010 / 12:44

    První, velice jednoduchá, běží v tuto chvíli na adrese https://apps.facebook.com/sbirejnoticky/ druhá (podstatně rozsáhlejší) je těsně před dokončením.

    Láďa

  • coold
    20. 02. 2011 / 14:12

    Dobrý den,

    obracím se na Vás s dotazem ohledně facobooku. Pracuji pro firmu, která se zabývá prodejem v oblasti gastronomie a nyní máme i profil na Facebooku. Rádi bychom komunikovali s lidmi, kterým se naše stránka líbí a poskytovali jim určité výhody. Nevíte, zda je možné zjistit, když si nový uživatel přidá naši stránku do líbí se mi, komunikovat s ním a popřípadě mu automaticky poslat výpis výhod, či to jde nějak ošetřit ručně?Jde o to, abychom výhody skryli před lidmi, kterým se naše stránka nelíbí.

    Kontakt na mě: +420 737 834 2­53 Samozřejmě bych byla moc ráda, kdybyste mi poslal své telefonní číslo, ráda Vás sama zkontaktuji.

    Hezký den Lucie Studená

  • Jiří Štencek
    06. 03. 2011 / 19:29

    Dobrý den,

    ano, tato možnost tu je. V administraci svojí Fan Page můžete zvolit záložku Marketing, kde pak najdete možnost Send an Update. Tímto rozešlete zprávu všem svým dosavadním fanouškům a můžete jim tak nabídnout různé výhody. Automatické rozesílání podle nás možné není a je třeba tyto Updaty posílat manuálně.

    S pozdravem Jiří Štencek

RSS feed komentářů k tomuto článku
RSS feed komentářů ke všem článkům



(nebude zveřejněn)



Položky označené * jsou povinné
Vaše osobní údaje jsou u nás jako v bavlnce, nikomu je nedáme. Informujte se zde.